Pécsi Figyelő, 1899. január-március (27. évfolyam, 1-74. szám)

1899-01-01 / 1. szám

2 Vidéki hátralékosainkat tisztelettel kér­jük, szíveskedjenek hátralékaikat mielőbb beküldeni. * A városi pince-vendéglő. Ez alatt a cím alatt bölcs oktatást és atyai ta­nácsokat kaptunk a »Pécsi Napló «-tól a vá­rosi munkaprogrammról, helyesebben az új nagy adósságcsinálásról írt cikkünk alkalmából. Zokon veszi először is a tisztelt laptárs, hogy »leibzsurnál«-nak neveztük, de megbocsát, mert nekünk az ő véleménye szerint nincs is tiszta fogalmunk arról, hogy mi is az a »leibzsurnál«, sőt kegyességében annyira megy, hogy minket nevez ki a maga »leibzsurnáljának.« Fogadja érte hálás köszönetünket, mert az ő magas protekciója révén most már remélhetjük, hogy a nagy közönség kegyének egy kis sugara minket is érhet, hisz a »Pécsi Napló« ismert szerénységgel konstatálja magáról, hogy ő az egész közönségnek a leibzsurnálja, a­mikor, tehát ő viszont a mi lapunkat nevezte ki leibzsurnáljának, nem alaptalan a reménység, hogy az ő utána induló egész közönség ebben az egy dologban sem fogja cserben hagyni s befogad minket is leibzsurnálnak — per mopsz. Azért azonban igazán haragszunk, hogy a tisztelt kolléga adós maradt az általunk hasz­nált »b­idzsurnál« szó jelentőségének magyará­zatával, hadd tanultunk volna, mert azt csak­ugyan a legnagyobb hibának tartjuk egy lap részéről, ha olyasmiről ír, a­miről fogalma sincsen. Jóindulatában azonban egy kissé a túl­­ságba megy tisztelt laptársunk, a­mikor a fölötti őszinte szánakozásában, hogy mi »téves politika járma alatt nyögve« sokszor jobb meggyőződésünk ellenére vagyunk kénytelenek az országos politikában állást foglalni. Bár­mennyire irigyeljük is a »Pécsi Napló«-nak minden irányban való függetlenségét, annyira mégsem terjedhetnek vágyaink, hogy a »jobb meggyőződés ellenére való állásfoglalásban«, a­melyet tisztelt laptársunk csak nemrég nyíltan bevallott a színház-kérdés izgalmai közepette, vele versenyezni óhajtanánk, vagy elfogadnák azt a megtisztelő véleményt, a­melyet magá­nak rólunk, önmagáról ítélve, alkotott. Országos ügyekben úgy, mint helyi kér­désekben mi bizony amolyan ósdi szokás sze­rint mindig meggyőződésünket szoktuk követni s ez vezérelt akkor is, mikor az ellen a ter­vezett horribilis városi adósságcsinálás ellen emeltük fel szavunkat, mert ismerjük mi már azokat a szirén hangokat, a­melyekkel a város képviselőtestületét eddig is oly szépen sikerült az adósságcsinálás lejtőjére vinni. Hasznos be­ruházás volt minden, a­mire pénz kellett; ki lett mutatva mindig csalhatatlan számokkal, hogy milyen nyereséges vállalkozás az, a­mire adósságot adósságra kellett halmozni, megtérül abból a kamat és törlesztés az utolsó krajcárig s a város ingyen jut az értékes objektumok birtokába. Mikor aztán az adósság megvolt, még a törzstőke visszatérítése iránt vállalt kö­telezettségünknek is csak adóemelés útján tud­tunk annyira­ mennyire megfelelni. Ezen okulva bizony nem kérünk a »Pécsi Napló« tanácsából s épen nem vagyunk haj­landók alapos aggályaink elfojtásával rózsás színben mutatni be a sötétnek látott jövendőt, csak azért, hogy a közigazgatásunk élére ál­lított urak lelkét üdítsük, vigasztaljuk és lel­kesítsük az adósságok tengerének ránk zúdí­­tására. Az ilyen hazug formaságok pusztu­lásán nincs tehát okunk siránkozni ; vész­terhesebbek voltak ezek a nemzetre nézve a nyílt és őszinte abszolutizmusnál is, mert megtévesztették a felületesen ítélő két, halálhoz hasonló álomba ringatták a nemzetet, a­mely biztonságban hitte leg­féltettebb kincseit, szabadságát, állami ön­állóságát, pedig alkotmánya csak festett fal volt, a­melyet kincseinek elrablói tet­szés szerint tologattak félre útjukból, mi­kor kincsein lakmározni betörtek otthonába. Az alkotmányos formák nyílt félre­­vetése csak üdvös fordulatnak hajnalhasa­dását jelentheti, mert ha még végkép ki nem halt ebből a nemzetből az ősi sza­badságszeretet és törvénytisztelet, ez a nyilt alkot­mányszegés fel fogja nyitni mester­ségesen elkápráztatott szemeit s lesz még ereje hozzá, hogy az alkotmányosság for­máinak helyreállításával visszaszerezze an­nak elkobzott egész, való tartalmát is. Ebben a reményben üdvözöljük mi az új évet, a hazug formák lerombolóját, a­mely — talán nagy fájdalmak árán — de meg fogja szülni rég áhított igaz al­kotmányosságunkat. A „Pécsi Figyelő“ tárcája. Hálaadás. Mikor a napnak elhaló sugára A hegyormoktól búcsút venni kész, Megszólalnak a templomok tornyába’ A harangok s imára megy a nép; Imára megy, hálát rebeg érte, Az ó-esztendő végét hogy megérte, S mig jaj de hányán néma sirba tértek, ő reménykedve indul az újévnek. Hálát rebeg, hogy az ó-esztendőben Ha nem is hullt rá áldás nagyon bőven, Ha csalódott is, megmaradt sok vágya, S hogy teljesüljön, reménykedve várta; Csapás ha érte, elszenvedte csendben, Tűrt gyűlöletben, tűrt a szerelemben; S a ma alighogy megjelent felette, A tegnapot már ő el is feledte! A holnaptól várt újabb reménységet S csak újra kezdé, a hogy rája ébredt; A nap futott s igy napról-napra lassan Az év is elmúlt, vénült szakadatlan. És minden napja ahogy újra támadt, Múlt az öröm s meg is enyhült a bánat És millió perceknek sokasága Repült át rajtuk s maradt mégis hátra. S mikor a napnak elhaló sugára A hegyormoktól búcsút venni kész, Megszólalnak a templomok tornyában A harangok s imára megy a nép ; Imára megy és hálát rebeg érte, Az ó esztendő végét hogy megérte S határkövén a mult s a jövő évnek, Hálával erre, s hittel arra nézhet. És ezt a hálát megtagadni tőled Ó­ esztendő, — egyetlenegy élőnek Sincs ereje, mert bár csapással telve S könyek között szálltál is el felette, S bár elragadta minden hitét, álmát És napjaid csak kétség között látták: Még az is áld, mert benned mindent vesztett És a jövőben már semmit se veszthet! Honthy István: PÉCSI FIGYELŐ Heti krónika. — A »Pécsi Figyelő« eredeti tárcája. íme, elmúlt fejünk felett az esztendő utolsó hete is. Fordult egyet a földgolyó és megint más lett a numeró. Az 1899-ik már, mióta a földre leszállt a világ Megváltója, Jézus Krisz- 1899. január 1. A tífusz. Pécs, 1898. december 31. Ha valamely rész elkezdi pusztítását, az első rémület elmúltával felébred az emberek­ben a védekezés ösztöne, de ezzel egyúttal­­ megtorlás utáni vágy, a bűnös, vagy ha ez fel nem található, hát bűnbak keresése, a­kire a pusztulás ódiuma reáhárítható, vagy a­z az istenek haragjának kiengesztelése céljából feláldozható legyen. Ezelőtt pl. a tűzvész okozóját a tűzten­­gerbe dobták (megtörténik néha manapság is), a boszorkányokat pedig, mint a­kik a beteg­ségeket és járványos nyavalyákat okozták, máglyán égették meg. Azóta nagyot haladt a kultúra, az embe­rek okosabbak lettek, a boszorkányok eltűntek, de a járványok megmaradtak. Kitűnt, hogy tulajdonképeni okozójuk sokkal csekélyebb, hitványabb lény, semhogy ünnepélyesen el­égethető volna és sokkal számosabb is, sem­hogy ez eljárással cél volna elérhető, mert bizony a milliónyi bacu­lussal bajos volna így elbánni. Úgy látszik tehát, mintha tehetetlenül állanánk a vészszel szemben, úgy a­mint a phylloxera pusztításait is összetett kézzel kel­lett szemlélnünk, s a bajt Isten csapásának minősítve, kénytelenek volnánk megadássá tűrni sorsunkat. Nincs, kit okozzunk, nincs kire felelősséget reáhántani lehetne. A boszor­kányokról pedig, melyek nincsenek, szó se legyen. Ha ezt hiszszük, akkor valószínüleg est lódunk. Mert a boszorkányok nem tűntek , csak alakot cseréltek : ott fúrnak-fúrnak Bálicsban, Patacson, Üszöghön és a jó­­st tudja hol, csak ott nem, hol víz van, de szakértők véleménye és maga a termés, utálnák őket. Attól tartunk, hogy ha felnyílnak í meink, ha a por, mit a boszorkányok dobtak, kitisztul, ha az álomból, a­mibe ringattak, felébredünk, akkor majd elemi­vel fogunk megtorlást kérni azokra, k vízkérdésnek és ezzel szorosan összes tífusz járványnak okozói, a­kik tétovázó, vel sem indokolható eljárásukkal a rá rengeteg kidobott pénzáldozattal terhelték­­­ s járvány veszélyének tették ki. Attól tartunk, hogy a bűnös megken­tán meg is fog lakolni, de későn ,­­ akkor midőn a temető egy pár száz sirdombba gazdagabb s a város pénztára egy pár ezres ismét szegényebb lesz. Jus, az Isten-ember, kinek születését az esz­tendő utolsó hetének bevezető napjain ünne­peltük meg. Nem volt fehér az idén a karácsony, de fekete sem volt. Napsugaras és hideg, annyira, hogy még a korcsolyázók is kimerészkedtek a jégre, a­mely csábítóan hajladozott alattuk s a nagy tűztől, — mely az első találkozást jel­­lemző — meg is olvadt. Úgy, hogy az egész héten át nem volt szabad a jégre menni, a­mit a jégre vonatkozólag be is tartott minden korcsolyázó, de hogy más úton-módon nem ment-e a jégre, az a titkok titka marad. Az marad különben az is, hogy kinek mit hozott a krisztkindli? Nem a családi és jótékonysági karácsonyfák krisztkindlijét értem, hanem a hivatalos krisztkindlit, a­mely az idén igen fukar volt. Csak a honvédekre árasztott egy kis csillaghullást, egyébként mindenki mást elkerült az ajándékaival. Hát bizony a legkisebb gondja is nagyobb, volt most a kormánynak, semhogy a tisztvi­selői előléptetéséről gondoskodjék. Bánffy bá­rónak krisztkindliben párbajra való kihívást hozott a kis Jézuska a Horánszky Nándor utján s hogy az aprószentek napi­ virgács is mindjárt mellette legyen, a kihívás nem elég­tételre, csak megtorlásra szólt. No ja, mert annyiszor szemébe vágták már Magyarország miniszterelnökének az ország színe előtt a

Next