Pécsi Közlöny, 1894. december (2. évfolyam, 137-147. szám)

1894-12-02 / 137. szám

a­ dályozását, vagy legalább a lehetőség , szerint a minimumra való redukálását. ] A kivándorolni szándékozók nem túl­­­ követelők. Nem kívánnak mást, mint­­ hogy munkát kapjanak, hogy dolgozhas­­­­sanak, mi saját maguk s családjuk meg­élhetését biztosítsa. Avagy Magyaror­szág földje olyan silány, hogy népét táplálni nem tudná s Magyarország kormánya oly tehetetlen, hogy a gond­jára bízott magyar népnek a megélhe­tést sem tudja biztosítani ? Vagy nem tudja, vagy nem akarja. A merev ha­talmi érdek kizár minden a föld népé­ről való gondoskodást. Uralkodni és taktizálni, a­mi ezen túl esik, az mind patába. A t. választó­polgártársak sza­vazatukkal támogassák a politikai er­kölcseiből kivetkőzött kormányt szol­gáló liberálisokat; ingyen nem kívánja, kinek-kinek kijár az eszem-iszom, napi­­s fuvardíj. Mit kívánhatsz még többet, te szegény, a föld rögéhez tapadt ma­gyar nép, — csak nem azt, hogy még munkát is adjon a magyar kormány, hogy megélhess a haza földjén s ne légy kénytelen idegenbe vándorolni, hol keserít sors s nyomor vár reád. Ne, ezt ne követeld a magyar kormánytól, mely a mily mértékben levert, oly mér­tékben kihivó, a­mily mértékben libe­rális, oly mértékben reakcionárius s a hatalom birtoklása érdekében feláldozza a nemzet legvitálisabb érdekeit. A kivándorlások megakadályozá­sára történtek ugyan kísérletek a kor­mány részéről is. A volt földmivelés­­ügyi miniszter a telepítések intézmé­nyével a baj orvoslását­ megkezdette. A kormányválság következtében a do­log újra fenakadt. Az új földmivelés­­ügyi miniszterről azt sem tudjuk, váljon földmivelésügyi avagy vallásügyi mi­niszter­e ? A társadalom, mint mindenütt kulturális intézményeiben, itt is törek-­­­szik a bajon segíteni. Egyes magyarán­­ gondolkozó s érző mágnás is földbir-­­­toka egy részének parcellázásával s­­ könnyen hozzáférhető bérbeadásával, bár áldozatot hozva, de az ügy szolgálatába állt. A parlamentben is történtek fel­szólalások az ügy érdekében ; a kor­mány meghallgatja a szónokokat és —­­ hallgat továbbra is. Tehát kísérletezé-­­ sek mindenfelől. De hogy minden igye­kezet kísérletnél nem egyéb, kitűnik az­­ eredményből, a kivándorlások óriási­­ mérvéből. A sok-sok baj közül, mely a­­ liberális kormányzat szomorú következ-­­­ménye gyanánt reánk zúdult, a kiván-­­­dorlás is csak azon jelenségek közé­­ tartozik, melyek kézzelfoghatólag bizon­­­nyítják, hogy a Wekerle kormány nem­­ áll feladata magaslatán. Ha Magyaror­szágnak nem tudja megtartani a ma­gyart, ha a bajokat csak felidézni, de orvosolni nem képes, adjon helyet oly kormánynak, mely nemzeti érzülettel nemzeti irányba tereli majd a kor­mányszékét- rúdját s a magyar faj er­kölcsi s anyagi szükségletéről gondos­kodni nemcsak tud, de akar is. — A képviselőház­ban megszaki-­í­tás nélkül folyik a költségvetés részletes­­ tárgyalása. Csütörtökön a magyar folyam - és tengeri hajózásról szóló törvényja­vaslatot fogadták el, azután a Budapes­ten felállítandó vígszínház állami szub­venciója körül fejlődött ki széleskörű vita. A fővárosnak ma 3 nagy színháza van, de az mind nem elég. P a n e m e­t cir­­censes! — ezt kiáltják a »boldog pes­tiek». Egy közkereseti társaság ma­gára vette a 4-ik színház építésének ügyét, vállalatát biztos alapra, a közönségnek jókedvére fektetvén. Tehát v­i­g­­szín­házat emel. Hogy a fővárosiak kedélyesen mulathassanak, erre a nemes célra fizessen az ország évi szubvenciót. A törvényjavaslatnak ez a lényege. Hát igaz, hogy nemcsak egyházpolitikával él az ember, hanem más dologgal is, de az ország pénzét csak úgy lehet józanon színházakra fordítani, ha a magasabb mű­vészet érdekeiről vagy az ember erkölcsi nemesítéséről van szó. Ez pedig a vígjá­tékra rá nem alkalmazható A pénteki ülésen a színházra kért 200.000 frtnyi kamat nélküli kölcsönt 25 szótöbbséggel megszavazták. — A krízis csöndesen tart tovább. Még a nemes vadnak is biztosít a tör­vény tilalmi időt, melyben bántani nem szabad, annál inkább a kormánynak, mert hát — vajúdnak a hegyek. Hogy lesz va­lami, azt tudja mindenki, de hogy kicsoda­micsoda ez a valami, azt előre sehol a világon sem szokás az embereknek az orrukra kötni. Itt nincs más mód, mint megvárni a végét. Új minisztérium lesz, annyi bizonyos, s a többi a jövő titka. A nehézség nem abban van, mintha nem volna elég hivatott s olyan, a­ki magát miniszterségre hivatottnak tartja, hanem abban, mert nincs a­ki a puha bársony­széktől csakúgy egyszerűen megválni óhaj­tana. Szilágyit már a tavaszkor sem akarta a korona, csakhogy­­ nem azért volt 10 éven át miniszterpretendens, hogy most fölszedje sátorfáját. Kormányválságoknál — mint az utóbbi években láttuk — néha az erő szokott dönteni. Kibuknia annak kell, a­kit az erősebb kitol az ajtón. Erről szépeket mesélhetne gr. Szapáry Gyula. Az emberismerők szeretnének most Tisza Kálmán szemeiből olvasni, az öreg ezer­mester azonban átláthatlan fekete okulá­­rium mögött pislogat titokzatosan. Hogy nem-e hamiskás a szemejárása, azt a sö­tét pápaszemtől nem lehet kivenni, nemzetietlen politikámmal, amivel még a szerencsejátékból is közös ügyet csináltam. Lám rászedett a sógor, csöppet sem ké­telkedem, hogy valami osztrák vitte el orrom elül a 60 ezer pengőt. Mégis csak okos a német! Vízzé vált az okossága miatt a tervem. Egyhamar nem tudtam aztán valami újat és jobbat kifundálni, míg a véletlen álom rá nem vezetett egy kolosszális gondolatra. Pár napig folyton szakadt az eső,­ernyő nélkül ki sem léphettem a szobám­ból. Olyan voltam mint Gyulai Pál, akit 4 éven át máskép nem láttam soha az egyetemre menni, mint szivarral a szá­jában és esernyővel a kezében ; csak ha nagyon, de nagyon szép idő járt, akkor tette az esernyőt­­ a hóna alá. Engem is különös szimpátiák vonzanak az eser­nyőhöz, fényes pályafutása miatt. Nem azért találták föl ezt a jószágot, hogy az esőcseppeket fölfogja : a tekintély, a mél­tóság kifejezője volt eredetileg a paraplé. Hajdan egész Birmahban egyetlen teremt­­­­ménynek nem volt joga ernyőt viselni, ■ kivéve a királyt és az ő kedvelt elefánt­ját, a­mely utóbbi körülbelül olyan hiva­talt viselt a felség oldala mellett, mint manapság a mopszli a vén kisasszonyok mellett. Az ernyőt e két potentáta nem maga vitte : kitanított rabszolgák cepel­­ték utánok minden lépten-nyomon. A bir­­mai király ma is a »fehér ernyő ura» büszke címét használja. Az egyházban is megtartotta az ernyő ősi értelmét: a bal­­­­dachinum (menyezet) az oltári szentség­­­­ben jelenlevő Ur magasztos fenségét hir­deti. Valahányszor most meggondolom, hogy ez az előkelő arisztokrata, a keresz­tény testvériség és egyenlőség elve előtt meghajolva, a birmai trónus szem­káp­­ráztató magasságából egy szerény pécsi szerkesztőig leereszkedni kegyeskedett: a hála és ragaszkodás érzelmei kelnek életre alázatos szívemben. Csak egy gyengéje van ennek az ál­dott portékának : a hűtlenség, a csapodár­­ság. Megmarad mindenkinél, aki épen a kezébe veszi és kifeszíti. Nemrég olvas­tam, hogy Szegzárdon senkinek sincs meg a saját esernyője,­­ annyira el vannak cserélve. Egy lucskos, esős napon hálásan em­lékeztem meg lefekvéskor esernyőmről, mely aznap hűségesen megóvott az átázás­tól. Mondanom sem kell, hogy éjjel eser­nyőmről álmodtam. Esernyőmet — álmom­ban — elvitte valaki a Bedőből. Másnap ilyen hirdetést tettem Közlönyömbe . Ezennel felszólítom azt az egyént, aki­nél esernyőmet láttam, hogy azt 3 nap alatt nekem okvetlenül visszaküldje, mert különö­­­sen bűnföljelentést teszek ellene lopás miatt a kir. ügyészségnél. A következő 3 napon helyettesíttet­­nem kellet magamat a szerkesztőségben ; reggeltől napestig nem volt egyébb dolgom, mint a bejárónők, szobacicások, hordárok, inasok, háziszolgák stb. által a nyakamra küldött esernyőket átvenni. Volt itt fehér és fekete, barna és sárga, tarka és egy­­színű paraplé ; az egyiknek fából, a má­siknak ezüstből, rézből vagy csontból volt a fogantyúja. A negyedik nap reggelén megolvastam őket és ime 333 drbot szám­láltam össze ; legszebb még az volt a do­logban,­ hogy a magamét nem láttam köz­ „Pécsi Közlöny“ 1894. december 2 Vidéki levelezés. Beszélgessünk! Jó katolikus csak az, a ki egyházunk tanai szerint él és, ha kell, ha a katolikus tömörülésünk csak akkor lesz gyümölcs­hozó, ha mindegyikünk egyházunk szelle­métől át van hatva. Jelen soraimmal hát.

Next