Pécsi Közlöny, 1895. február (3. évfolyam, 14-24. szám)

1895-02-03 / 14. szám

2 eredményére, mind a vallás-erkölcsös nevelés fejlesztésére tagadhatatlan üdvös befolyással lennének. És ebből a szem­pontból felette előnyösnek tartanám, ha az 1868. XXXVIII. t. c. oda módosít­tatnék, hogy a népiskolák a helyi kö­rülmények szerint p. o. falusi, városi és felsőbb népiskolákra oszlanának, és ezen feloszlásnak megfelelőleg szerez­tetnének, és történnék a tanítók képe­sítése is. Így azután megszűnnék azon viszás helyzet, mely szerint pl. Buda­pest népiskolái, az ország legjelenték­telenebb falvainak vagy pusztáinak is­koláival egy kalap alá hozatnak s a működő tanítóktól, tekintet nélkül az iskolára ahol tanítanak, egy és ugyan­azon képzettség követeltetik meg. A mondottakból következik, hogy ezen módosítás együtt járna azzal az intézkedéssel, hogy ezentúl a tanköny­vek szerkesztésére és jóváhagyására is több gond fordíttassék ; inkább kevesebb könyvet, de jót és megfelelőt adjunk a gyermekek kezébe, és ne változtas­suk lépten-nyomon azokat! A szegény falusi gyermek olcsó és kevés könyvből is megtanulhatja azt, amire neki szük­sége lesz ; a városi, és talán tehetsége­sebb szülők gyermekeinek bőven és több segédeszköz felhasználásával lehet is, kell is, ismereteket gyűjteni, melyek magasabb műveltségüknek alapjául fog­nak szolgálni, mert amazok minden valószínűség szerint szerény földmivelő polgárok lesznek, és maradnak, míg emezek vagy mint iparosok fognak szol­gálatot tenni a hazának, vagy mint kép­zettebb emberek, az ország magasabbra hivatott intelligenciájában foglalnak majd helyet. A törvényhozásnak a népiskolai tanü­gy reformjánál, a nemzet napszá­mosairól, a népiskolai tanítókról sem szabad megfeledkeznie, mert ők azon képzetek ébrentartása és felújítása, azt a tudomány mindeddig kellően megmagya­rázni nem bírta. Plato azt hiszi, hogy a tárgyak képei a lélekbe, mint viaszba, benyomulnak, s a lélek e nyomok felé fordulva, megemlékszik ama tárgyakról, melyek a nyomokat maguk után hagyták. Descartes az agyvelő valamennyi részében nyomokat hagyó képek összességét nevezi emlékezetnek. Mi ezt egy szellemi erőnek tudjuk be, mely a visszaidézés alapján s a képzetek egymás közötti összefüggésénél fogva egyik képezetet a másik után hivja elé. Annál jobb lesz emlékezésünk, mi­nél hatályosabbak voltak eredeti képze­teink. Legtovább őrizzük meg ama tárgyak emlékét, a mik képzeteinket legtöbbször hozzák vonatkozásba egymással, melyek­nek képét többször idézzük föl lelkünkben s melyek fölidézéséhez lelkünk az ismét­lés által megszokik. Ámde ezek azok, a­melyek leginkábbb érdekelnek bennünket, a­melyek iránt érdekeltségünknél fogva inkább vonzódunk. Tehát legjobb emléke­zetünk lesz az iránt, a mi iránt érdek­lődünk. A fontos tényezők, akik nélkül semmiféle­­ üdvös reform sem lesz keresztülvihető.­­ Hogy a tanítói pályára oly kevesen és nem is a legjobb erők vállalkoznak, és hogy a legtöbb tanító az anyagi gon­dok miatt nem felelhet meg hivatalának , ennek oka is az 1868. XXXVIII. t. c. revíziót követelő rendelkezéseiben fog­­l­­altatik. 300 forint évi fizetésért csak a­­ legvégső esetben vállalkozik valaki 8-10 . évi fáradságos tanulmányra, midőn ha­­­­sonló előképzettség mellett jobb java­­­­dalmazású állásokra számíthat a fiatal­­­ember. Én nem mondok újat, midőn ezt­­ e becses lapok hasábjain felemlítem, és­­ épen azért tanügyünk, és tanítóink ér­­­­dekében vélek eljárni akkor, midőn azok­­ tisztességes ellátását nyíltan sürgetem és abbeli meggyőződésemnek adok ki­­­­fejezést, hogy tanügyünk lendületes fel- s virágzása a jelzett hiányok megszün- t tetésétől függ, és minél tovább késik a törvényhozás, annál nehezebb lesz az országos célt, a magyar egészséges nép­­­­nevelés eszményét megvalósítani. A mi­­­­niszter úr figyelmét — úgy látszik —. S ezek a körülmények elkerülték, mert­­ behatóbban foglalkozik kevésbbé fontos­­ kérdésekkel, melyek különben amúgy is­­ már megoldást nyertek az 1876. XXVIII.­­ t. c. 6. §. és az 1879. XVIII. t. c. I 4. 8. által. A felekezeti tanitóképezdéknél al­­­­kalmazott tanárok képesítése iránt kilá­­­­tásba helyezett reformokat, valamint a tanitóképzés és képesítés ügyében a miniszter ur által kontemplált államo­sítást nem lehet összeegyeztetni a fele­kezetek kezében levő jogokkal, melye­ket az állam a hitfelekezeteknek adott, az 1868-iki népiskolai törvény 11—15. §-aiban gondoskodván egyúttal arról is, hogy e koncesszió a felekezetek kezé­ben ne legyen oly eszköz, amelyet ezek ma az emlékező erők történetét ta­­l­tozzuk, a tapasztalati lélektan sok jó em­lékező erővel megáldottat jegyez föl, így Nagy Sándor, Cyrus, Julius Caesar, I. Na­poleon hadseregük majd minden katoná­jának tudták a nevét. Hunyadi Mátyás j­ó fekete seregének­ minden katonáját sze­­­­mély és név szerint ismerte. Mithridates­­ 22 nyelven beszélt. Pico di Mirandola két­­­­ezer szót tudott hibátlanul sorban elmon­dani. Hazánk fia, gr. Majláth János oly emlékező erővel bírt, hogy ha két játék francia kártyát összekevertek, s az egyes­­ kártyákat gyorsan egymásra rakták előtte, s elmondta akár elölről, akár visszafelé, ho­­­­gyan következnek egymásután. Az egész­­ szt. Írást tudták szóról szóra Foni brit­­ államférfi, egy Paula nevű római nő és­­ Sebestyén Gábor hazánkfia. Mezner Ru­­­­dolf az »Aeneis“ valamelyik szakaszát tré­­f­­álkozva mondta visszafelé. Andrássy Gyula­­ gróf magyar miniszterelnök egyszerre há­­­­rom nyelven diktált leveleket. Dase Za­­­­kariás, a híres fejben számoló egy alka­lommal Münchenben 60 tagból álló meny­­­­nyiségnek 20 perc alatt egy 100 tagból esetleg az állam érdekei ellen fordu­­­l­hatnának. Tudtommal a katolikus tanítóké­­pezdék, talán egy-kettőnek kivételével,­­ tanfolyamok, tantárgyak, tanterv, tan­­­­órák, gyakorlóiskola, minősítés stb. te­­­­kintetében ugyanazon színvonalon álla­­nak, mint maguk az állami tanítóképző intézetek, és azok a botrányos állapo­­­­tok, melyekről szó van, másutt és nem­­ annyira a katolikusoknál keresendők,­­ mint ez a magas minisztériumnak évi­­ jelentéseiből is kiderül. A tanítók állami­­ képesítése a hitfelekezetek autonómiájába ütközik, s azért nem tartom valószínű­­­­­nek, hogy a tanügyi programot ezen­­ pontja nagyobb megrázkódtatás nélkül­­ keresztülvihető legyen. Az állam, mint­­ eddig is tette, saját érdekei szempont­­­­jából szabja meg a feltételeket, melye­­­­ket akár a képzőintézetek felállítására,­­ akár a képesítés színvonalára nézve szükségeseknek tart, és közegei által­­ őrködjék afölött, hogy érdekei megóvas­­sanak, de ne avatkozzék a felekezetek­­ jogaiba, melyeknek a tanítóképzés kö­­­­rüli érdekeiket ép úgy kötelességük elő­­­­mozdítani, mint ahogy előmozdítja az­­ állam az ő állami érdekeit. Mindenesetre örvendetes körülménye­s­nek jelezhető a népoktatási tanügy fej­­­­lődésére nézve a felügyelet hiányainak­­ orvoslása, melyeket a semmitmondó is­­­­kolalátogatók nagyobb mérvű alkalma­zásával még kevésbbé lehetett megszün­­­­tetni. Miután a miniszter úr maga be­­l­­smeri a tanfelügyelői szervezet elégte­­­ lenségét, alapos reményt lehet táplálni annak egy életrevalóbb intézménynyel­­ való felcserélése iránt. Még egyszer üdvözlöm a miniszter­­ urat a tanügyi reformok terén, és ki-­i­vánom, hogy sokat és nagyot alkosson, de egyet sem a hitfelekezetek —­ a­­ katolikusok sérelmével! Döbrőssy Alajos­ „Pécsi Közlöny“ 1895. február 2.­ ­ álló mennyiségnek 52 perc alatt vonta ki a­­ négyzetgyökét pusztán fejbeli számadással s hozzá még ez alatt a bámuló közönség­gel társalgást folytatott. A szerecsen Fül­ler Tamás két perc alatt oldotta meg a szökő­évek betudásával együtt a következő feladatot: hány másod­percig élt oly em­ber, ki 72 éve, 4 hónap, 9 nap, 47 első és 36 másodperc óta van életben? Az­­ emberi emlékezetnek több ily csodáit el-­­ hagyva, térjünk át az emlékezés ellentéte i­s a feledésre. — A feledés azon lelki­­­állapot, midőn a tudatban levő képzet­­ visszaidézése nem sikerül (a­mi különö­­­­sen a tanulók vizsgálatain végzetes), vagy­­ ha visszaidéztetek arra rá nem ismer­s rünk. Ha az uralkodó ősképzet gyenge volt,­­ a segítők száma kevés s az ellentétes , képzetek nagy számban vannak, akkor­­ könnyen feledünk. Az emlékezés előmoz­­­­dításánál a segítőképzeteket igyekszünk megszerezni, a feledésnél az ellentéteket. Ismeretes dolog, hogy a­kivel szeretettjé­nek elvesztése fölötti fájdalmát akarjuk feledtetni, attól a segítő képzeteket igyek­szünk eltávolítani, tehát nem sétáltatjuk­­ a temetőben, nem énekeljük előtte Beetho-

Next