Pécsi Közlöny, 1899. április (7. évfolyam, 38-49. szám)

1899-04-02 / 38. szám

2. vvi, VIII. Henrik nevei gyászlapokon vannak beírva az egyháztörténelem könyvébe. Megölni, megsemmisíteni akarták Krisztus egyházát, de mind a három borzasztó állapotban került Isten itélőszéke elé, a mű pedig, melynek tartósságát álprófétai kene­tességgel hirdették szétmállott száz és száz darabra s az egyház a nürnbergi kínzókamrák, a genfi rém­uralom, a svéd vérfürdő s a po­gányságot fölülmúló üldözések után teljes egységében, az igazság fényé­ben ül trónjában. Föltámadt! Megpróbálkozott az egyház le­igázásával, tönkretevésével a janze­­nizmus és a két utolsó század böl­cselete is. A bölcselet is, mint az ős csábító, csak egy talpalatnyi he­lyet kért, hol a tagadás lábát meg­veti, s ime belopódzott mindenüvé és a megtévesztett tömeg kéjjel szívta az enciklopédia édes mérgét ! Ez teremtette meg a nihilizmust és az anarkizmust, mely az oltárok és tró­nok alá rakja a robbantó szert, s csak az egyház erős karja tudja visszatartani, megakadályozni a ka­tasztrófák kitörését. És kell-e félteni egy oly testü­letet, mint aminő a katolikus egy­ház? Amely testület millió és millió vértanút mutat föl, abban isteni erő­nek kell rejleni, azt megölni, eltemetni az emberi erőnek nem sikerül soha ! Megfordult Heródesek, Pilátusok, Nérók előtt, megjárta a Golgotha útját, függött a kereszten, átdöfték szivét, eltemették, fegyveres erővel őrizték, feltámadt, mint isteni szer­zője Jézus Krisztus ! Ez a mi vigasztalásunk a ma­gyar katolicizmusnak jelen helyzeté­ben is. Nagyon vakoknak kellene lennünk, ha korunk Heródeseit, Pilá­tusait, Néróit nem tudnók fölismerni. Az egyház élete Krisztus élete, tehát a szenvedés után el kell jönni a megdicsőíttetésnek is. Ez a mi remé­nyünk, hogy elhozza az Isten azt a húsvéti hajnalt, amidőn a magyar katolicizmust régi fényében, meg­újult szellemi erővel látjuk a neki készített sírból kiszállni, s ujjongó szívvel kiáltjuk : Föltámadt! Alleluja! Egy „botrányos“ dogmáról. (Folytatás.) A kát­­elv tehát : az egyházon kívül nincs üdvösség, nem kárhoztat senkit sem személyében, csak általában azt mondja ki, hogy a­ki hanyagság vagy makacsság folytán sem az egyház testéhez sem lel­kéhez nem tartozik, az nem jóhiszeműleg van a­, egyházon kívül, annak halálos bűne van, mert vagy elhanyagolja lelke üdvének kérdését vagy ellenszegül Krisztus paran­csának, és így természetes­en nem üdvö­zölhet. Ez az elv mint ilyen nem tényeket, mások elkárhozását konstatálja , hanem felállítja az általános szabályt, amelyet zsidó, protestáns, pogány is megvalósíthatnak; egyúttal azonban kárhoztat minden vele ellen­tétes elvet, mintha minden vallás egyfor­mán üdvözítene, vagy minden vallás egy­formán jó lenne. Ha valaki más vallásban lévén, üdvözül, az csak annyiban lehet­séges, amennyiben jóhiszemüleg van a kát. egyházon kívül s amennyiben hite, szeretete, vágykeresztsége már az egyház lelkéhez tartozóvá teszi. Azok a zsidók, a kik Krisztust és parancsait tudva és akarva tagadták meg és feszítették őt a keresztre lelkiismeretük szava ellenére, azok nagy vétket követtek el, aki Krisztus egyházát, noha egyedül igaznak ismerik, nem akar­ják hallgatni, bűneik bocsánatát nem tőle várják, parancsait megvetik, azok nem tart­hatnak igényt az üdvösségre. Senki a fél­igazsággal be nem érheti, arra kell töre­kednie, hogy az egésznek eljusson birto­kába , ámde tévedéstől menten a keresztény igazságok összességét csak ott találhatjuk ahol az emberi igyek­vést és buzgóságot különös isteni gondviselés, a Szentlélek őrködése teszi csalhatatlanul gyümölcsözővé a hitigazságok előadásában és az életszent­séget előmozdító parancsolatok szorgalma­zásában. Amint a vallások nem egyformán­­ igazak és jók, úgy nem is lehetnek egy­­képen biztos eszközei az üdvösség megszer­zésének. Akik hisznek a lélek halhatat­lansága és a túlvilági életben, akik az­­ örökkévalóságot eléhelyezik a földi életnek, azokra nézve nem lehet közönyös az igaz vallás kérdése. Már­pedig a zsidó, unitárius, protestáns, schizmatikus, katolikus egya­ránt hisz a túlvilági örök életben, minde­­­­gyiknek kell kutatnia az igazságot, és senki­­ meg nem maradhat olyan vallás kebelében, amelyről esze és lelkiismerete azt sugalja, hogy nem Istennek tetsző, hogy nem a­­ Krisztus által rendelt s alapított egyház. A­­ lelkiismeret ez a sürgető nógató szava tel­jesen egybeesik a kát­­tanítással : az egy­házon kívül nincs üdvösség. Krisztusnak emberszerető érzelmeit senki sem vonhatja kétségbe: imádkozik halálos ellenségeiért idegbontó fájdalmai közepett a keresztfán és szívesen hal meg üdvükért. Krisztus, az erény örökké utánzandó és utolérhetetlen eszményképe, aki különösen szelidségét állítja elénk követés végett, ez­­ az emberszerető, türelmes, szelid Megváltó ! kérdésünk érdemében igy nyilatkozik : Aki az­­ egyházat nem hallgatja, az legyen neked mint a pogány és a publikánus (Máté 18). Tanítványaihoz s bennök az apostolok tör­vényes utódaihoz a Sz. Péter örökébe lépet­t római pápa alatt egyesült püspöki karhoz az egyház tanító hivatalához ezeket mondja: Aki titeket vet meg, engem vet meg, a ki engem vet meg, azt veti meg aki engem küldött (Lukács 10.). Midőn apostolait s bennök ezek utódait elküldi a világ meg­­­­térítésére, azt mondja nekik: Hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek; a­­ ki hisz és megkeresztelkedik, az üdvözül, a 12 „Pécsi Közlöny“ tárcája. Akkor és most. — Adatok a múltból. — Szálljunk vissza képzeletünkben egy rég múlt időre, hagyjuk itt egy­ pár pilla­natra a jelents nézzünk ne a jövőbe, hanem a­­ múltba . . . Tegyünk kivételt. A legtöbb ember csak a jövőt keresi, azután érdeklődik, a bizonytalan jövő után, légvárat épít, küzd erején fölül elérhetetlen célok után, nem mérlegelve a múltat, nem gondolva a jelenre. Cselekedjük az ellenkezőt! Menjünk vissza annyira, a­mennyire tudunk. S a múlt eseményeiről, a múltban történtekről vonjunk következtetést a jelenre. Ez fog útirányt szabni a jövőnek is. Mert a múlt eseményeit már tisztán láthatjuk, azt igaz­ságosan bírálhatjuk, abból részrehajthatat­­lanul következtethetünk a jelenre, no meg a jövőre is. Az élet könyvéből fordítsunk vissza 120 lapot, akarom mondani 120 esztendőt. De ne keressük ott ez alkalommal a nagy világ eseményeit. Ezeket hagyjuk máskorra. Maradjunk most a mi k­i­s vi­lág­u­n­k­n­á­l, keressük föl azt a bekez­dést, mely városunkkal, Pécs városával foglalkozik. S onnan is csak egy kis thémát vegyünk ki. Elég lesz ez is az elmélke­désre. Hogy miként volt „akkor“ és miként van „most.“ Én már majd csak az akkori állapo­tokat fogom bemutatni. Ezeknek elolvasása után mondjon mindenki véleményt önma­gának róla, melyik a jobb, az „akkor“-e vagy a „most“. Mikor Pécs városa Mária Terézia által 1780-ik évben a szabad királyi városok közé emeltetett, akkor a „ki­küldött királyi Politico Camerális elegyített Comissio“ 27 pontból álló statútumot készített, mely röviden mindenről utasítást ad. Az általános jóra, rendre és erköl­csösségre való gondoskodás mellett, még olyanra is figyelemmel van, mi most már nem foglal helyet ilyen szabályrendeletekben. És ez a vallásosság. Városi szabályrendelet és vallásosság ! Ugy­e furcsa két név ez így egymás mellett. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a jelenlegi szabályrendeletekből hiányzik a szelleme, hisz minden jóravaló törekvés és minden erkölcsöset célzó intézkedés a vallás urait egyengeti; a vallásnak is ez az egyik fő célja. De az isteni tiszteletekről egyenesen most nem intézkedik statútum olykép, mint az a 120 év előtti, Pécsnek, mint szabad királyi városnak első szabályrendelete in­tézkedik. Intézkedik pedig mindjárt az I. pontban. Természetes, hogy ez kizárólag a róm. kat. vallást érinti, mert akkortájt nem is volt más vallású lakója e városnak, csak róm. katolikus. Hisz még 1837 évben is, tehát még 57 év után is vagy 30 egyén volt csak más valláson e városban; még­pedig 24 zsidó, 5 luteránus, 1 görögkeleti és 1 kálvinista. Meghagyja e pont, hogy az Isten di­csőségére és tiszteletére szolgáló ájtatossá­­gok megtartására gond fordítandó , úgy a mesteremberek, valamint különösen a városi tanácsbeliek — a jó példát mutatva azokon megjelenjenek. A fejedelemért, a hit terje­déséért és a város növekedéséért pedig PÉCSI KÖZLÖNY, 1899. április 2.

Next