Pécsi Közlöny, 1899. június (7. évfolyam, 60-70. szám)

1899-06-04 / 60. szám

2. belássa, miként elszigelten áll a maga egyoldalú fölfogásával, melyet azok szuggerálnak neki, akik irtóznak a pincevizsgálattól. Az ország kormányát pedig kérjük, hogy ne érje be fél mun­kával. Folytassa erélyesen a meg­kezdett akciót termelők és fogyasztók javára, mert ha a borhamisítók gyön­­geséget találnak, fokozott buzga­lommal folytatják a nemzetrontást. — Válság. Az osztrák kormány min­denféle kifogással válságot idézett elő, jól tudva, hogy az osztrák parlament a kiegye­zésre vonatkozó előterjesztéseiket előbb vagy utóbb amúgy is elvetné és akkor a Thun­­kabinet parlamenti bukása szégyenletes, míg most, az osztrák érdekekért küzdve, a felül­ről jövő bukás dicsőséges volna. Annyi té­­pelődés, izgatottság, küzdelem után tehát megint csak falnak mentünk. Az évek óta tartó bizonytalanság valósággal bilincsekbe verte Magyarország politikai és gazdasági fejlődését és oly károkat okozott nekünk, melyeket évekig nem leszünk képesek pó­tolni. Mintha kihalt volna belőlünk a tettvágy, mintha holt nemzetté váltunk volna, annyira elzsibbasztotta erőinket a kiegyezés válsága és a velejáró khaosz. Világos bizonyítéka ennek az, hogy nagy alkotások létesítése helyett beérjük a szatócs-gazdálkodással. A legegészségesebb eszmék ellenében azt vetik föl : nincs rá alkalmas idő, helyze­tünk a kiegyezés válsága miatt bizonytalan ; kormány és törvényhozás kezel a gazdasági alkotások és pénzügyi rendelkezések terén meg vannak kötve; az áldásos politikai békét, a pártok egyetértését, a kormány akaraterejét nem hasznosíthatjuk, mert a zavarban nem tudunk eligazodni. A pohár csordultig telt ; látva gazdasági életünk szá­nalmas lehanyatlását, föl kell ocsúdnunk az önámításból. Élni jogunk van és ha meg tud élni, sőt gyarapodni a maga szűk hatá­rai közt Svájc, Románia, Bulgária és más apró ország, miért ne élhetnénk meg mi akkor is, ha egy önző szomszéd nem élhet többé vissza jóhiszeműségünkkel. A dolgok ideérlelődtek és ha az elzüllött osztrák pártok egységesekké lettek az ellenünk való gyűlöletben, mi is képesek leszünk egységesek lenni akkor, midőn Magyar­­ország gazdasági érdekeinek megmentéséről van szó. A válság akut jellegét Széli miniszter­­elnök tegnap bejelentette a képviselőház ülésén, többek közt így szólva : Kénytelen vagyok azt konstatálni, hogy nem sok kilá­tás van arra, hogy a törvény által előírt módon, alkotmányos úton, vámszövetség útján rendezhetők legyenek ez idő szerint és a legközelebbi időben a fontos gazdasági kérdések Ausztria és Magyarország között. Nincs kizárva az az eshetőség, hogy az a helyzet áll elő, a­melyben vagy az osztrák kormányra, vagy a magyar kormányra válság következhetik be. •­ E kijelentések után a magyar képviselőház másfél hétre elnapolta üléseit, mert a kiegyezési kérdés­ben nincs megállapított javaslat, melyet tárgyalhatna. — Zsinat. Római tudósítónk írja: Im­pozáns ünnepélyességgel ment végbe va­sárnap (május 28-án) a zsinat megnyitása a délamerikai kollégium nagy kápolnájában. A szentmise előtt választották a­ zsinat el­nökét, a szentatya megújított kívánsága sze­rint, — akit a választáson Di Pietro bíboros képviselt, saját kebelükből. A választást, a­melyet előbb péntekre terveztek, azért napolták el, minthogy néhány püspök, köz­tük a már megválasztott elnök, Casanova chilei érsek is, ama első napra nem érkezett még meg.­­ A püspökök teljes díszben vettek részt a misén és a „Veni Sancte“-n (pluvialéban s mitrában,) kiki titkárával. Velük szemben foglaltak helyet a zsinat tartamára kinevezett pápai teológusok, köz­­t­­ük Livaneras spanyol kapucinus atya (a hír szerint leendő bíboros), P. Veruz és P. I Bucceroni, jezsuita atyák a Gergely egyese­temről, s még hárman vagy ingyen. A kó­ruson a sixtini kápolna híres énekkarát a már messze ismert Perosi dirigálta, kit ez alkalomra a szent atya hivott le Rómába külföldi útjáról. — A világbéke. Nemesebb, a szó igaz értelmében emberségesebb kérdés nem fog­lalkoztatta még a világ diplomáciáját, mint az, mely fölött most tanácskoznak az álla­mok képviselői. Németalföld vendégszeretet­tel fogadta Hága mellett egy erdei kastély­ban huszonöt hatalmasság diplomatáit és hadseregének képviselőit, a­kik a rettegett, zsarnoki nagy­hatalom, az újkor legnagyobb világbirodalmának szelíd lelkű kényura meg­hívására egybegyülekeztek a végből, hogy a világbéke biztosítása fölött tanakodjanak. Nem száz, de ezer ok képzelhető és föl­tehető arra, hogy az a huszonöt állam, a­melyik tanácsba kezdett a béke fölött, egy­más ellen háborút indítson. És a sok okkal szemben mily kevés az, a­mi az ellenséges népeket, a nemzetek lelkét egymás iránti jóindulatra, békére kötelezze! Tulajdonké­pen nem is több egynél. Ez az egy: az emberszeretet. Csoda e, ha ez a szubtilis eszme veszélyeztetve van e pilla­natban abban a harcban, a­mit millió ellen­felével vív ? Csoda-e, ha a hágai tanácsko­zás sikerében alig hisz valaki ? Pedig a kér­dés nem uj. Dehogy uj. Egyidős az emberi kultúrával. Már a pogányok oltárt emeltek égő áldozattal a béke megkötésekor. A gö­rögök és rómaiak templomokat építettek a béke istenének. A kereszténység fundamen­tuma a szeretet és béke. A középkor meg­teremtette a véres küzdelmek fertőjében az isten-békét, a 19-ik század behozta az inter­parlamentáris konferenciákat, meg a nemzet­közi békeligát. Most pedig a cár békeszózata fölött folyik a tanácskozás. Húsz év alatt az európai államok ép­pen megkétszerezték katonai kiadásaikat. Kétszer annyit költünk gyilkoló szerszámra és kétszer annyi férfi erejét kötjük le , észleltem e fiúnak arcán, s attól tartva, hogy tán megtévedett, szívélyes szavakkal tudakoltam tőle, mi nyomja a szivét. S mi­kor láttam, mily nehéz szólnia, újra meg­kérdeztem, ha tán rossz hirt hallott reánk és ügyünkre nézve „Óh atyám, szólt ekkor, más hit kí­noz és szomorít engem. Mikor még Gherá­­ban (szintén galla fejedelemség, melyen a Kaffába indulóknak át kellett menniök) vol­tunk, azt hallottam, hogy egy kaffai pap pogány nővel lépett házasságra; de én, mert azt hittem, hogy ez is csak olyan, mint az a szakadár abiszsziniai pap, aki Gherában volt, nem törődtem semmit a do­loggal. De ma, mikor azt hallottam, hogy az is olyan pap, mint a minő te vagy, sőt éppen te küldted eme népek megtérítésére, és hogy te magad is azért jöttél most Kaf­fába, hogy megházasodjál, igazán megval­lom, ez az új hit úgy megzavart engem, hogy már kételkedem mind a dolgok fölött, a­mikre oktattál.“ „Ez tehát az egész oka, szóltam én, a te fájdalmadnak ? ” Jól van, mivel hát azt mondták, hogy Kaffában csak azért vár­nak rám, hogy megházasodjam, megmuta­tom mindjárt neked az én jegyesemet, s meg fogod majd látni, mily szép és milyen kellemes. De most menj ki, gyűjts össze vigyázva e vászonkendővel egy csomó csalánbozótot, s hozd be ide hozzám !“ A­mint megjött a csaláncsomóval, le­hajtottam vállaimról a mellemről ruhámat és meghagytam neki, korbácsoljon vele jobbra-balra kímélet és ellenvetés nélkül. Szegény fiú nem merte megtenni, amit pa­rancsoltam, de én fenyegetve rákényszerí­­tettem, s igy azután elkezdte velem a csa­lánt éreztetni. De pár ütés után, szánalom­tól egészen megindulva, csak fölhagyott vele. Ekkor újra fenyegettem, s igy végre folytatta mindaddig, mig én e kedvezést meg nem elégedve igy szóltam hozzája: „íme, látod, ez az én­­ jegyesem, katolikus papé, s ez az orvossága minden keresz­ténynek a kisértés ellen.“ Majd meg megmutatva neki korbácso­mat, melyet mint szerzetes (azaz kapucinus) mindenkor magamnál tartottam : „Lásd a jegyes, szóltam újra, mely velem van, s követ mindenüvé, mely erőt ad s bátorságot küzdeni, harcolni, s győzni az ördögön, és minden csele fölött. S tudd meg most már azt is, hogy a szegény kafsai papnak is volt mindig ily hasonló jegyese, és hogy ő jó is volt, mint többi papjaink , de azután, mert tán elvesztette, vagy ellopták tőle, meg­győzték a szerencsétlent, és ő el is bukott. Mindazáltal várj csak még pár napig, majd meglátod mire képes az Úr Jézus kegyelme­s áldása !“ Szegény fiú, mikor fölhagyhatott ke­véssé tetszetős szolgálatával, ott állt némán egy ideig, s aztán keserves sírásra fakadva kisietett a sátorból, s csakhamar visszajött egy edény friss vízzel, hogy mellemet s égett vállaimat kissé lehűthesse. De én el­vettem az edényt kezéből, s a vizet a sátor­ban szerteszét öntöztem, bár igazat szólva úgy éreztem, mintha testem lángban égett volna. — E szokatlan lecke mély benyo­mást gyakorolt az ifjú lelkére, s nemsokára értésére jutott páter Cézárnak is, mi több hire futott a kaffai, a gherai s több galla udvarba, a­hol csak ismertek; és hatása valóban üdvös volt mindama népeknél, me­lyek az érzéki örömök számtalan fajában szinte elmerültek. Ami engem illet, én bizony magamtól nem gondoltam volna soha ily hirtelen vá­laszra, hanem az Úr serkentett ott rája, s később méltán hálát is adhattam érte az Istennek, mert bár nekem bele került egy kis égésembe, sok léleknek nagyobb hasz­nára vált. * # # PÉCSI KÖZLÖNY, 1899. június 4.

Next