Pécsi Közlöny, 1900. szeptember (8. évfolyam, 71-79. szám)
1900-09-01 / 71. szám
PÉCSI KÖZLÖNY Politikai lap. Megjelenik minden szerdán és szombaton este. Kiadótulajdonos és felelős szerkesztő : Dr. HANYY FERENCZ. Előfizetési árak: Egész évre 12 kor. Félévre 6 kor. Negyed évre 3 kor. Egyes szám ára 12 fill.. Nyilt térben 1 sor 40 fill. 1900. Szeptember 2. Vasárnap VIII. évfolyam 71. szám. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Szepesy utca 3. (Püspöki könyvtár-épület.) Kéziratot nem ad vissza, a szerkesztőség: 308 A tanév. Megnyilanak ismét az iskolák, s a város ismét felélénkül tíz hónapra, a gyermekrajok mennek iskolába. " S mint a méhek rajzás idején hagyják el ismét az iskolaépületet, ezt a képüt akkor, ha az előadás véget ért. Megkezdődik a tanítók, a tanárok tíz hónapi munkája — szóval megkezdődik az új tanév. Nem árt, ha ebből az alkalomból egy kissé meditálunk magáról az iskolaévről is, de még a tanítás rendszeréről is, ha nem is sikerül megváltoztatnunk, talán valamelyest mégis hozzájárul ez a pár sor is ahhoz, hogy a tanítás rendszerének megadják a helyes irányt ! El-elnézegetjük az alig ökölnyi kis diákot, ahogy majd nála nagyobb könyvrakást czipel az iskolába, szinte sajnáljuk, szegény fiú és ezt a sok könyvet, s ezenkívül sok sok mást neki mind meg kell tanulni! Milyen hangyaszorgalommal kell neki esnie, hogy, amit hallott, amit olvasott, azt mind meg is emészsze ! Reggel v 8-tól 11, néha 12 óráig előadáson van, hogy számot adjon arról, amit tanult s megértse azt, amit tanulnia kell ; d. u. ugyanezen okból 2—4-ig ül az iskolában. Maradt tehát szabad ideje d. u. 12—2 és 4-től sötét estig, ami különösen télen nem sokat jelent, mert pl. a szegényebb tanulóra hamar rászakad a komor sötét éjszaka s ha nincs pénze kőolajra vagy gyertyára, akkor hogy tanuljon? Hogy készüljön el másnapra ismét 5—6 tantárgyból főkép, ha még írásbeli gyakorlat, vagy rajz is terheli, amelyet el kell végeznie, ha egy pár idegen nyelvből kell készülnie, s ennél a szótározás óriási időt nyel el, vagy ha számtani feladatai várnak megoldásra. A mai túlterhelt tanrendszer tehát ott tart már, hogy a tanulót reggel 8 órától sötét éjjélig, néha éjfélig is oda ülteti a padba, vagy az asztalhoz, s ott is felejti másnap, harmadnap — tíz hónapig ! Ennek következménye aztán az a sok mellbeteg, szívbajos, ideges, vérszegény stb. stb. nyavalyákkal megvert tanuló, akik ambíciójukat egészségükkel, életükkel fizetik. Ennek a tanrendszernek a következménye, hogy az első öt-hat évben megtagadja a szervezet ezt a testet és lelket ölő munkát — a tanuló pályája derékon törik meg, valamely ipari pályára már nem léphet, tanulmányait nem folytatja, s azoknak a szánandó alakoknak a számát szaporítja, kik tekintetes urak, de akik többször koplalnak, mint jólaknak! Igen, igen a rendszer bűne ez! Belátják ezt a vezető erők is, kísérleteznek, anketteznek, banketteznek, de a kérdést gyökeresen megoldani nem tudják! A játszó tanfolyam, a torna sordírozása, az időközönként rendezendő kirándulások, ezek mind nagyon szép dolgok, de csak a testi egészség fenntartására szorítkoznak — s arra sem elegendőkép ! Mert ha a két óráig tartó hetenkint egyszer rendezett kirándulásról visszatér a tanuló, akkor elvégezte ugyan azt a mozgást, melyre szervezetének szüksége van, de ennek jó hatását az utána következő lázasabb munka (mert a mulasztottat pótolni kell!) nagyon, de nagyon is fölemészti. Nem ez kell a tanulóknak, vagy mondjuk így : nem csak ez kell nekik! Ha a bajon a vezető erők gyökeresen akarnak segíteni, revideálják mindenek előtt a tantervet, húzogassanak ki belőle mindent, ami benne fölösleges, vonjanak össze mindent, ami szélesre van nyújtva, aztán, ha az így kevesbített tananyag feldolgozására kevesebb idő kell, akkor vegyék elő a tanórarendet és szorítsák az órákat a délelőtti időre, hadd legyen a délután szabad, akkor bizonyára több mozgást biztosítottak a tanulóknak, mint a játszó tanfolyamokkal, a tornaórákkal, vagy az akár hetenkénti kirándulásokkal, mert akkor (előre bocsátottuk, hogy az elvégzendő tananyag kevesebb) a tanuló ráér akár minden nap egy két órát mozogni, akkor megtalálja minden játéktanfolyam nélkül is az ő labdáját és labdaverőjét, s társait, akikkel eljátszik, elszórakozik mindaddig, míg azt egészsége megkívánja. De addig, amíg ezt a mai tananyagot s ily beosztás mellett kell a tanulóknak elvégezni, addig minden játéktanfolyam, tornaóra és kirándulás mellett is csenevészedik a tanulóság, márpedig csenevész, beteg ifjúság nagyon rossz alap, hogy reá a jövő magyar társadalom épülete emeltessék! Gondos. Tanítói jubileum. Lélekemelő ünnepély színhelye volt e hó 27-én, hétfőn Német Ürögh községe. E napon ünnepelte ugyanis Német- Ürögh közszeretetnek örvendő tanítója , Ruzsinszky József 30-ik évfordulóját annak, hogy e község tanítójává választatott. Nem ő ünnepelt. Ő szívesen elhallgatta volna e nevezetes évfordulót. De kifürkészték azt azok, kik őt szerették és szeretik. A szeretet ugyanis leleményes, találékony. Szerettei, volt hálás tanítványai ünnepelték őt. A szeretet és hála ünnepe, a tanítványok rég összeforrt sziveinek kölcsönös örömünnepe volt ez. És hogy e hálát s e szeretetet Ruzsinszky József nagyon is megérdemelte, azt legjobban tudják s nagyon is szivükön érzik az ő volt tanítványai. Hosszú 30 esztendőn át működött ő N.Ürögbön a nevelés és tanitás rögös, de magasztos életpályáján. Hogy e 30 éves tanítói működésének halvány képét nyújtsam, a múltba tekintek vissza s e múltban két szép erénye tűnik szemeim elé, mely erényekkel minden jó tanítónak, pedagógusnak bírnia kell. Az egyik: a hivatás szeretet. Az a nagy szeretet, melylyel hivatásának Van szerencsém a nagyérdemű közönség szíves tudomására hozni, hogy a Royal kávéházat szombaton, szeptember hó 1-én megnyitottam. Nem mulaszthatom el a közönség b. figyelmét ez alkalommal, különösem felhívni öt chikagói carambol asztalomra, melyeket Seiffert Henrik és fia cs. és kir. udvariszállítók teljesen uj francia fölszereléssel látták el. Minden KEDDEN, CSÜTÖRTÖK és SZOMBATON Ift Koródy Gyula zenekara rendez hangversenyt, aMÉLY TISZTELETTEL KÁDÁR ISTVÁN.