Pécsi Közlöny, 1900. november (8. évfolyam, 88-96. szám)

1900-11-01 / 88. szám

PÉCSI KÖZLÖNY Politikai lap. Megjelenik minden szerdán és szombaton este. A mennyei Jeruzsálem ünnepére. „Jerusalem, Jerusalem ! conver­­tere ad Dominum Deum tuum — Jeruzsálem, Jeruzsálem ! térj meg a Te Uradhoz, Istenedhez !“ — Így ke­sereg az egyház a kínszenvedés emlé­kezetének szentelt szent napokban, elzokogván, elmélkedése tárgyává te­vén az elpusztult Jeruzsálem füs­tölgő romjain ülő Jeremiás prófétá­nak e város felett elsírt elégiáit, si­ralmait, azokban a szellemi Jeruzsá­lemnek a keresztény hívek közt bűn, bűnös szenvedélyek és erkölcsi elzül­­lés által okozott meggyengülését, le­rombolását. A szentek egyességének tanát szem­léltetően hirdető szép ünnepen, Min­den Szentek ünnepén, cseng vissza füleinkben ezen siró szemrehányás, midőn az egyházzal felpillantunk a mennyei Jeruzsálemnek megdicsőült lakóira, szentjeire. Őket is körülnyal­dosta e földi életekben a kísértés futó lángja, körülcsapkodta a szenve­délyek piszkos hulláma, megrohanta a romlottság sodró árja, és mégis megálltak, sértetlenül, törhetetlenül és rendíthetetlenül maradtak az erény, a keresztény értelemben vett becsü­let útján. A becsületet tartja legfőbb jónak a kor fia is, de csakis a becsületet. Azzal, ami becsületet szerez, nem sokat törődik, arra nem törekszik. Golyó és kard védő eszközei min­denki ellen, aki aljas tetteit, szennyes életét feltárva „becsület“-et veszélybe hozni meri. Golyó és méreg mentő eszközei, ha a belső rothadás a kül­színre vetve magát becsület helyett közmegvetésnek készül átadni a be­csületnek állig felfegyverkezett „sans reproche“ lovagját. A magánélet szentnek mondott magas falai mögé búvik mondhatat­lanul sok aljasság, vétség és bűn­tény, és a közélet deszkáin bátran fel­lépőnek nincs senki, aki szemébe merné , mondani, amit róla szerte-széjjel­­ mindenütt tudnak, suttognak, beszél­­­­nek, sőt még ő ítél elevenek és hol­­­­tak felett, a tőle félők becsülete felett.­­ Ez az oka, hogy igazán nagy­­ jellemek, csendes munkásság vajmi­­ ritka esetben keltik fel a kortársak­­ figyelmét. Charlatan jellemeket, elv- 1­­elén megalkuvókat pedig a társa- i­­­dalmi vagy népszerű tudományos szereplés aranykorával tehintve fél­­j istenekként ünnepelnek, városnak, s megyének, országnak felejthetetlen, pótolhatatlan vezéremberekként emlí­­­tenek, kürt­ölnek a mindent befogadó napi sajtóban. Ez így van, ezt mindenki tudja. És mégis, ha még oly harsányan belekiáltjuk a társadalom zűrzavarába és hallgatva várjuk a visszhangot, a helyeslést, csalódva kell felhagynunk a­­ feszült figyelemmel. A sötét középkorba valónak mondja a kor fia a vallásban, er­kölcsben való következetességet, szi­gorúságot. Nem akarja, hogy a szent, önmegtagad­ó élet jusson az emberi­ség nagyobb részénél megvalósulásra, azért, mert fél, hogy lesznek majd, kik nem osonnak el, mint a bűnös asszonyt be­vádoló farizeusok, hanem joggal dobhatnak majd követ a becs­telenre, és azért, mert fél, hogy kifogy egy szenvedélyének folyton új élesztése, áldozata, palástolója. Nagyon is érezzük a szentek hiányát. Bár csak korunk fiaival tel­nék meg a ra az egész egyházi év. Akkor nem kellene még „szabadelvű“ lapoknak is képmutató szemforgatás­sal a korru­pcióról, romlott közerköl­­csiségről „ciceródban annyit panasz­kodnak, de persze nem jutna nekik sem kínáló, sem kereső a „petit“-soros kis hirdetések kétes fényű hátterében. De ha már nincsenek, vagy csak igen kis számmal vannak a mai kor­nak szentjei, szentéletű fiai, lehetné­nek nagyobb számmal konvertitái, bűnbánói. A vallás­tlanság esztelenségét már mind szélesebb körökben kezdik be­látni ; a val­ásosság emelését hangsú­lyozni most m­ár parlamentben,törvény­­hatósági gy­űléstermekben a hivata­los „bon ton”-hoz tartozik. Ideje volna már azonban tenni is. Az ország, a megyék, a városok,­­ a társadalom élén állóknak gyakorol­ták is kellene vallásukat. Nemcsak néha napján díszmagyarban lássa­­ őket a szegény ember felvonulni a szentegyházba, annak szentélyébe,­­ hanem térdreborulva is a szegények is gyermekek, a nép közt Istenekhez imádkozni. Életök legyen fényes tü­kör; jellemökhöz a gyanú árnya se férkőzhessék. Ily férfiak nem fogják majd felszínre vergődni hagyni a kétes jellemű, megbélyegzett életű, önző strébereket. Megtérésre, Istenhez, az erkölcs­höz, a kath. egyházhoz való vissza­térésre van szükség. „Jerusalem, Jerusalem! conver­­­­tere ad Dominum Deum tuum.“ Hanny Ferencz dr. Epilógus. Irta és felolvasta a pécsi kath. körben okt. 28-án Kozári Gyula. Világtörténelmi nagy eszme, a hon­szeretet izzó lángja, a magyar nemzet kul­­turideáljának művészi fogalma, a boldog Mór pécsi püspök hitbuzgó utódának alkotó agya és keze, egy világtörténeti hivatást nemzeti egyéniségben megtestesítő ezeréves úr szívdobbanása, a Mecsek, Misina enge bércei alatt élő, szivre lélekre tr­tt kultur­­nép keresztény és hazafias miete . , mindmegannyi tényezők, m avatták ez esztendőt, az ó és uj század e határkövét, a tizenkilencedik század Szil­veszter-estéjét. Véget ért a hétköznapi vesződség­es várt öröm­­ön szép derült ünnepen! Elfeledtük néhány szempillanatra a létért való küzdelem tusáit, a szív és az ász konfliktusait, a tompa resignáció mé­labuját, mely terhes fellegként modern lel­künkre nehezedik, szárnyat öltött a lelkese­dés, felébredtek az eszmélnyiség vágyai, lápot nyertek örök érzései és gondolatai. Leráztuk a mindennapi élet küzdő vásár­ának a porát lelkünkről, megtisztítottuk a földi salaktól, mely hozzátapadt. Emlékez­ünk arra, a mi örök, eszményi, isteni, ke­­■esztény, a mi katholikus eszme, gondolat is élet. Bizonyságot tettünk arról, hogy a cál csonka, színtelen, üres és félszeg torzó, ha meg nem aranyozza az eszményiség flóriája, és meg nem koronázza a keresz­­énység királyi eszmemenete, gondolat- és érzésvilága, ha tartalmat, velőt és vért, szó­lal eleven életet nem önt belé a katholi­­kus egyház erőforrásaival, természetfölötti eszközeivel az isteni kegyelem kincstárából. Ünnepelt e szent évben a századvég, hogy elűzze komor hangulatait, üres unal­mát, fájó kétségbeesését, kialudja a pezsgő hámorát, fölfrisítse elernyedt idegeit, meg­­yógyítsa a hanyatló faj féreg-rágott szer­­etetét . . . tanulni, oklani óhajtván a mult idők nagyszerű emlékeiből és a világ­­örténelem jósszavaiból, hogy kigyógyulván hanyatlás betegségeiből az emberi lelkek s társadalmak ősforrásaiban a katholikus egyelmi élet csatornáiból olthassa szomját, sillapitsa éhségét . . ., felidézze a szent ajdan hitben, lelkességben, vitézségben, önszerelemben, ihletettségben, művészetben monumentális századait .... és igy tisz­aii agyvelővel, megacélosodott akaraterővel isson hozzá a jövendő felépítéséhez, de­­enerált fajunk fizikai, szellemi erkölcs és

Next