Pécsi Közlöny, 1901. május (9. évfolyam, 35-43. szám)

1901-05-01 / 35. szám

Szerkesztőség és kiadóhivatal: Szepesy-utca 3. (Püspöki könyvtár-épület.) Kéziratot nem ad vissza, a szerkesztőség. Kiadótulajdonos és felelős szerkesztő: Dr. HAN­Y FERENCZ. _A PÉCSI KÖZLÖNY Politikai lap.Megjelenik minden szerdán és szombaton este. 1901. Május 1. Szerda IX. évfolyam 35. szám. Előfizetési árak: Egész évre 12 K Félévre 6 K Negyed évre 3 K Tanítóknak 8 K Egyes szám ára 12 fill. Tegyünk-e vagy panasz­kodjunk ?* A „Pécsi Közlöny“ ápril 21-iki vezető cikkelye: „Elvi ellentétek“ czimen hazafias cselekedet volt ; harci riadónak beillik s alkalmas arra, hogy a mai kor tespedő nemzedékét is tettre serkentse a meddő, semmit érő sopánkodások tétlenségéből. Valóban itt van a legfőbb ideje, hogy az ország minden lelki és szel­lemi vezérletre hivatott tényezője erős akarattal a komoly cselekvés te­rére lépjen s a ma uralkodó, orszá­got rontó, szemfényvesztő politikai irányzattal szemben állást foglaljon. Ezen kötelezettség alól senki sem vonhatja ki magát súlyos követ­kezmények felelőségének terhe nélkül. Nem is áll senkinek hatalmában állást nem foglalni, mert a­ki a legkényel­mesebbnek látszó tétlenség álláspont­jára helyezkedett is, már a legsúlyo­sabb következményű ítélet átkát ipsa . Az igen t­ szerző cikke legnagyobb ré­szében megfelel lapunk álláspontjának. Legfölebb a cikk kezdetén a passzivitásnak feltétlen elítélését és „bűnös“ voltát nem fogadhatjuk el minden esetben. Nézetünk szerint lehetnek olyan egyéni vagy tárgyi körülmények, melyek közt megengedhető, hogy vagy egy egész választó­kerület papsága vagy egyik másik község lelkésze a passzivitásnál maradjon. Természe­tesen nem oly passzivitást értünk, mely még a kath. programmal fellépő jelöltre való szavazástól és mel­lette való nyilatkozattól is tartózkodik. Szerk. facto a jóra való restség bűnével magára vonta. Itt nem lehet súlyos bűn terhe nélkül állást nem foglalni. Megmondta már az isteni Üdvözítő : „A­ki nincs velem, az ellenem van; aki nem gyűjt velem, az szól.“ Miről is van szó a képviselővá­lasztásban megnyilatkozó honpolgári jogok gyakorlásánál ? Az elméleti kereszténység megvalósításáról a tör­vényhozás, államkormányzás, neve­lés és oktatásügy, közigazgatás, tör­vénykezés, közgazdasági berendez­kedés és állami intézkedés minden ágában. Váljon a jelzett irányban keresz­ténynek nevezhető-e még az egyezer éves Magyarország ? Megengedi-e Magyarország val­lás- és közoktatásügyi minisztere, hogy a megváltó szent kereszt­et illető helyét elfoglalhassa a katholi­­kus alapítású magyar tudományegye­tem tantermeiben? Szabad-e leeldeni a magyar honpolgárok házassági frigyére az Isten áldását előbb, hogy sem e polgári clakiságok zaklató kül­sőségein áthajszoltattak ? Szabad beszentelni és eltemetni elhunyt sze­retteinket előleges állami patent nél­kül ? Emelkedett-e Magyarország köz­­jóléte, boldogsága, megelégedése ezen évenként milliókba kerülő fölösleges újítások által ? Nagyobb-e a közpénz­tárak kezelőinek lelkiismeretessége, tisztakezűsége, mióta minden isten­telen, felekezetien állami jutalmat nyert a hitközségi adómentességben ? Keveslekedett-e azon elsikkasztott köz­pénztári százezrek száma a lelkiis­meretlenség és vallástalanság szabad­ságának törvénybe iktatása által, a­mely elsikkasztott százezreket ismét a verejtékező nép azon részének kell kiizzadnia, mely ezeréves honából ki nem vándorolt ? Ha oly kötelességgel, gondosság­gal és szeretettel kormányozzák a keresztény magyar nemzetet, hogy mindenütt jólét, boldogság és meg­elégedés dicséri a kormányzatot, mégis mi az oka annak, hogy évenkint százezer magyar kivándorol s ugyan­annyi zsidó bevándorol ? Erre a kérdésre adjanak kielé­gítő és megnyugtató feleletet a mai uralkodó kormányrendszer lelkes hívei. Lehet-e, szabad-e, megengedett dolog-e csak egy szempillantásra is figyelmen kívül hagyni azt az álla­potot, hogy minden ország csak azon az alapon állhat fönn, melyen kelet­kezett ? Magyarország ezer év előtt a kereszténység sziklaalapjára alapítta­­tott. Ezer év után a nagy keresztény ősök elkorcsosult, hithagyó maradékai a modern romboló szerek összes­ pusz­­ttítói eszközeivel rombolják a szikla .3 „Pécsi­­Közlöny“ tárcája. Májusi dal. Szép tavaszi reggel Fülemile hangja, Mikor a jó Isten Dicséretét mondja, Fölemeli lelkem Magával a dalba, S vele együtt ő is Istent magasztalja. A pataknak csendes. Csevegő nótája : Fa, cserje a virágnak Édes illatárja Elragadja lelkem Föl a menyországba, És az egek Urát Bámulva imádja. . . Az árnyékos berek Minden egyes fája Csodálkozva néz a Magas menyországba, S ha megrázza lombját Az ezüstös nyárfa, Csupán a jó Isten Hatalmát csodálja. . . Amint én itt járok Magányosan, árván, Fölvidul a lelkem A fülmise hangján; Patak csevegése S a nyárfa rezgése, Enyhét adó balzsam Fájdalmas sebére. . . De meg a sok virág A lombos fák alatt, Mely a halál után Új életre fakadt, Szüntelen azt súgja Bánatos szivemnek: Ne csüggedjek, hanem Istenbe reméljek. . . . Reméljek, reméljek ! — Mindert erre biztat, A fagyasztó télre Enyhe tavasz virrad, Vihar után nasfény Önti el a tájat, Bánat után mindig Öröm­ sugár támad. . . Hortobágyi József Ifjú szivek. (Humoreszk) No, az már szent igaz, hogy soha életemben akkorát nem csodálkoztam, mint nemrégiben. Pedig beutaztam a világot Pécs­től Pestig, Pesttől Bécsig, Bécstől Rómáig, meg vissza. Láttam oroszlánt és négert, egy- és két pápa tevét, meg a kínai köve­tet, katonaparádét meg szocialista tüntetést. Ettem Rómában gulyást és nem ihattam Bécsben sört. Tehát avval is megbarátkoz­tam, ami lehetetlennek látszik.

Next