Pécsi Közlöny, 1901. május (9. évfolyam, 35-43. szám)

1901-05-01 / 35. szám

2 alapot, s a porlandó vályog sárkoc­káival akarják helyettesíteni az ezer év viharaival ezerszer dacoló alapot. Segítő kezet nyújthatnak-e a rombolás e munkájához azok, kiknek hivatásuk a Szentlélek rombadőlt templomait fölépíteni, az Isten által gyógyíthatókká teremtett nemzedéket lelki betegségükből meggyógyítani ? Közönyösséggel nézhetik-e a pásztorok, miként ragadják el nyájaikat minden öt esztendőben a farkasok, hogy az egy napon oda vetett dús élelmezés fejé­ben öt éven keresztül szép haszon­nal nyírhassanak ? Lehet-e a szív vérzése nélkül szemlélni azt, hogy a jámbor hívek tízezrei minden öt évben egy nagy apostasia szomorú áldozataivá válnak, mert a gyakorlati kereszténységet megtagadó törvényhozás és állam kormányzat föntartása mellett nyilat­koznak ; úgy lehet, legtöbben öntu­datlanul, mivelhogy jogaik és keresz­tény honpolgári kötelességeik felől kitanítva sohasem lettek. Lehet-e csodálni, ha a jogai és keresztény honpolgári kötelességei fe­lől tudatlanságban sínylődő nép félre­vezetve, bálványok tiszteletére égő áldozatok füstjétől elkábul ? „Elvesz a nép tudomány nélkül. Tudatlan pap körül tudatlan nép ül.“ Magyarországban az elkeresz­­ténytelenítő szabadkőműves törvény­hozási és államkormányzási irányzat sohasem kapott volna túlsúlyra, ha a 19. század közepén az ország egyik legintelligensebb és már a gentry pusztulás miatt is vezetésre hivatott osztálya, a római katholikus papsági nevelése, különösen a közjogi téren való művelődés szempontjából nem­ lett volna nemcsak teljesen elhanya-­ nyagolva, de egy bizonyos nemzedék a josefinistikus szellem által egye­nesen megrontva. Ez utóbbi iskola neveltjeinek pár évtized előtt közjogi téren való szereplése nem volt más, mint kapaszkodás magasabb állások, címek után. Egyes kiválóbb, tehetségesebb egyházi férfiak közjogi irányú törek­vése legjobb esetben fagyasztó kö­zönyt, leparancsolást, nem ritkán el­nyomást és üldözést vont maga után, a miről még ma is vérző sok neme­sen dobogó szív tehet tanúságot. Ily körülmények között a főpa­pi kar nagy egyenetlensége mellett az egyház nagy elleneinek vakmerő­­ hada lépésről-lépésre verte és végül­­ megverte a magyar katholicizmus­­ gyámoltalan táborát. Ezen vereség azóta nemcsak meg­ismétlődik, hanem egyenesen súlyo­sabb lesz a minden öt évben megis­métlődő képviselő választások alkal­mával. Miért ? Mert resteljük hívein­ket politikai érettségre nevelni, mert sajnáljuk a fáradságot, őket jogaik gyakorlása felől kitanítani. Ne mentegetődzék senki, hogy lehetetlen. A­mi a protestáns lelki­pászto­roknak lehetséges, az a katholikus papoknak sem lehetetlen. Tessék megnézni az ország bár­mely képviselőválasztó kerületét. Nem kell, hogy a protestánsok bár­melyikben többségben legyenek. Elég, ha a szavazatok egyharmad részét képezik, összetartásukkal már­is do­minálnak. Kossuth Ferenctől kérnek jelöltet, ez küld egy radikális, de­magóg harmadrendű embert, kit a nagytöbbségben levő gyámoltalan katholikusoknak legtöbbnyire aktív assistentiája mellett megválasztanak, így lettek képviselőkké az iskolatest­véreket és apácákat támadó Komjáthy, Bélák, a papverő Olajok, a place­­tumot visszakövetelő Rátkay Lászlók, a kormány vicceit nem zavaró Brá­­zay Kálmánok, a nagynémasággal ékeskedő Hentaller Lajosok et caeteri tutti quanti tucatemberek. Avagy nem szégyen-e Baranya vármegye választóira nézve, hogy a legutóbb elmúlt törvényhozási öt év alatt mind a hét képviselője olyan hol­néma volt, hogy egyik sem be­szélt egy árva kukkot sem ? hát öt év alatt semmi szüksége sem volt az országnak ? Semmi kívánni valója nem volt Baranya vármegye lakos­ságának, a­mit képviselőinek sürgetni, követelni kellett volna ? Valóban boldog ország, boldog vármegye ! boldog Pécs város ! De ha ennyire boldogok vagytok, akkor ne hét néma embert küldjetek kép­viselőnek, hanem hét masinán járó faembert, ellátva egy-egy fonográf­fal, az „igen“ és „nem“ beszélésre. De félre tréfa! félre éle! Minden honfigonddal telt ma­­gyar szív tudja, hogy tenni kell a pa­naszok helyett, mert írva van, hogy „tett az élet, a tétlenség halál“ , és ismét írva van, hogy „gyáva nép hazát nem talál“. A török-tatár ellen megvédte az egykori nemesség az országot. Ez most kitartott állami bürokratia. Az új honmentés munkája reá­­tok vár lelki vezérek , papok és taní­tók. Tettre fel ! Vajay István. De azt még sohasem láttam, hogy Daru István és Bocsor Margit karonfogva mentek volna. Ha nem én volnék e sorok írója s va­laki azt mondaná nekem, hogy azon cso­dálni való van, ha Daru István és Bocsor Margit karonfogva mennek, azt mondanám neki a tőlem telhető legkomolyabb pózzal: „Uram, ön vagy csodálkozó automata vagy engem hipnotizálni akar, hogy napszámba csodálkozzam s ön kinevethessen.“ Hogy pedig engem ne nézzenek csodálko­zásra berendezett automatának, sem pedig hipnotizálónak, elmondom szépen sorjában az egész históriát.* * * Nem termett még felhő olyan villámot, mint amilyen a Bocsor Dávid szemöldöke alól hegyesedett ki nemrég. Pedig már Mó­zes emlegeti a felhőket, azóta jó egypárszor gyűlt ki a villámtól az ég motor és sod­rony nélkül is. Mivel pedig a nem rátartós eső nyomon követi a villámlást, a Bocsor Dá­vid szeme szikrájára is iziben olyan eső tá­madt, hogy bizony tönkrepuhult volna tőle az ember szíve. Hanem a Bocsor Dávid szivét kopogtathatta volna akár a jégeső negyven nap és éjjel! Csak tovább villám­­lott arra a szép teremtésre, akiért a más emberfia akár villámhárítónak is beállt volna. — Mondom neked Margit, hogy itt­hon maradsz ! — De édesapám . . . — Persze, hogy az édesapád! Azért nem eresztelek el! — De aranyos édes­apám . . . — Nem bánom én, ha fejtől a lábig bearanyoztatsz is, mégis itthon maradsz ! No hát egy tizenötéves lánynak egész nap otthon gubbasztani nehéz dolog, de otthon maradni olyankor, mikor másutt va­laki várja, ez már olyan nehéz, hogy nincs rá súlymérték a szivek mázsáján. Pedig a Bocsor Margitnak volt valakije, aki első lakkcipőjében és első überciherjében mérte a Duna partját. Óh, hol veszek szavakat egy tizenötéves gyereksziv vezúvérzelmeinek fes­tésére ? Háborgó tenger, húzd meg magad és szégyenkezzél, midőn a szív ezen hábor­gását tapasztalod! Te, hegyi patak, ha igaz, hogy sziklákat ragadsz magaddal, ide nézz és ne bántsd többé a sziklákat, mert ezen ifjú a világot is félre tudná lökni út­­jából! Daru Istváné a szív, melynek dobo­gása elnyomja a tenger dübörgését és meg­­állitja hegyi patakot! Kérem szépen, ha a szív dobog, azon semmi különös nincsen. Sokszor a legár­tatlanabb vaspilula is segít rajta. Ha a diák szive dobog — Daru István is diák, — az csak múló, baj s nem meginni való. De, ha a szív szerelemtől dobog, annak már törté­nete vagyon s azon nem segít a vaspilula. Ennek a dobogásnak a történetét is elmon­dom, csak úgy közbeillesztve. * * * Az elsőt akkor dobbanta ez a két szív, mikor a két szív összevéve nyolc éves volt. Még pedig a kisdedóvó vizsgálatán, mikor is ama két szív birtokosai együtt vitték a „PÉCSI KÖZLÖNY“ 1901. május 1. H­I R­E K. Pécs, 1901. április 30. Ösztöndij pályázat a főgimná­ziumi tanulóknak. A város tanácsából vettük : 12414/1901. Pályázati hirdetmény Pécs szab. kir. város tanácsa ezennel köz­­tudomásra hozza, hogy a pécsi kath. fő­gimnázium tanulói részére megállapitot­­ösztöndíjak közül 1900/1901 tanévre a kö­­vetkezők jöttek üresedésbe: 1.) S­z­e­d­l­­m­a­y­e­r-féle ösztöndíjból négy (4) hely egyenkint 90 koronával; 2.) M­a­k­a­y­­féléből két (2) hely egyenkint 80 koroná­val ; 3.) E­r­r­e­t­h-G­i­r­m­i­n­g- féléből két (2) hely egyenkint 80 koronával. Meg­üresedett továbbá az egy tanévre adomá­nyozandó 4.) F­a­r­k­a­s-R­a­t­k­ó-féle 84 koronával; 5.) Gebauerszor­­fere 160 koronával, melynek fele junius hó végével, másik fele pedig december hó­

Next