Pécsi Közlöny, 1909. július (17. évfolyam, 131-152. szám)

1909-07-01 / 131. szám

2 a mienk, de a ma, az már az! — És beleegyezett a párt és állta em­berül adott szavát. De ma, amikor a koalíció béklyója nem szorítja, amikor a nemzet létérdekét érintő kérdés megvalósításáról, a független­ségi párt programmjának egy sarok­kövéről van szó, akkor még a kor­mányalakítás mézes madzagáért sem adhatjuk oda az önálló nemzeti bank felállításának garanciájára vonatkozó követelésünket. Ez jogunk, ez törvényünk, erre az uralkodó esküt tett. Ezt nem en­gedjük! Hogy 1911-re valósul-e meg vagy három évvel utóbb kettő elő­készítés mellett — az nem képezheti vita magvát, garanciákat kívánunk arra, hogy meglesz ! Ezért utasította vissza a függet­lenségi párt Lukács László se hús, se hal tervét, amely a bank ügyé­ben három éves provizóriumot akart minden garancia nélkül, amely egy koalíciós kabinettel akart a 67-esek vezetésével, de az alku árát — csak a függetlenségi párt fizesse meg! Hogy ezután mi lesz! Hát kísérletezések a nemzeti akarat, a függetlenségi párt letörésé­re. — Ez olyan régi recept, amelyet minden lázas állapot alkalmával elő­vesznek a bécsi politika híres dok­torai. A függetlenségi eszme. (6.) Ide-oda öt esztendeje, hogy az élelmi cikkekkel való uzsora oly szemér­metlen arányokat öltött, hogy az egész or­szág közvéleménye felzúdult. Eleinte meg is indult valamilyen mozgalom: ankétez­­tek, tárgyaltak, memorandumoztak, illeté­kes helyen kilátásba helyezték, hogy fog­lalkozni fognak a kérdéssel. Azóta bele­törődtünk a nyomorba és ma már csaknem természetesnek találjuk, hogy a hús, zsír, tej, vaj és zöldségek patika­árakon kelnek el. A nép és középosztály nagyobb része is megszokta, hogy húst csak sátoros ün­nepen lát az asztalán és hogy a többnyire „auflag“ nélküli főzeléke bizony elég sová­nyan van berántva, mert nem csak a zsír és vaj, hanem még a kunéról és a masza­­tos margarin is követték az őrült­ táncot fölfelé. A kilátásba helyezett kormányin­tézkedések máig is késnek az éj homályá­ban. Az a kabinet, amelyhez mint, minden más irányban, úgy e téren is oly nagy reményeket fűztünk, maholnap távozik, de bizony a leggyalázatosabb, mert az összes­séget ártatlanul sújtó uzsora az élelmi­sze­rekkel, nemcsak hogy vígan tovább burjá­­nozik, hanem még egy új válfajjal szapo­rodott. Ma már a betevő falat kenyér is a zsákmányolás tárgyává lett és ha már ed­dig is nem tellett a kenyérhez való vajta, legalább száraz kenyérrel laktunk jól, de mit szóljunk ahhoz a mostani rablóhadjá­rathoz, mely a nép szájából kiragadja az utolsó falat kenyeret is ? A szabad kereskedelem hívei egy becsületesebb és romlatlanabb korban jó­hiszeműen számoltak a verseny árszabá­lyozó határával, mer­t nem is sejtették, hogy az emberi gonoszság és kapzsiság, a tröszt, kartell, korner és egy őrült hazárdjátékot űző börze útján a természetes átalakulás valamikor teljesen illuzóriusá fogja tenni!' Szörnyű morális felháborodással szoktunk a középkor rablólovagjairól beszélni. Ezek a rablólovagok tevékenységük kifejtése al­kalmával legalább a saját bőrüket vitték vásárra és igy életük nem ment minden romanticizmustól; különben is, nem a szegényekről raboltak, hanem többnyire jó­módú és gazdag kereskedőket csapoltak meg. Nagyiva vagyunk a jobbágyság meg­szüntetésével, a szabadsággal. Nem sokkal függőbb, rabszolgaibb viszony-e az a mai, amely a nemzet nagy részét tributáriusává teszi egy csekélyszámu üzérbandának ! Nem sokkal utálatosabbak-e a mai kor glaszé­­kesztyűs rablólovagjai, kik a legszegényebb utolsó falat kenyere után nyúlnak, kik az egész nemzet elszegényedését hideg szem­mel és rideg szivvel okozzák és akik még személyes bátorsággal sem dicsekedhetnek, mert akciójukat kényelmes angol hotelben, előkelően kárpitozott szmirnaszőnyeges sza­lonban végzik, akiknek a közjólét Hekuba, ha csak a saját szibak­tikus hajlamaikat ki­elégíthetik ? Milyen állam, milyen törvények azok, amelyeknek keretén belül a nemzetnek ilyen lelkiismeretlen kizsarolása lehetsé­ges ? Hiszen az államszervezet első és leg­főbb célja a közjó előmozdítása, mert az egyének sokasága éppen azért tömörült eredetileg állammá, hogy közös erővel oly életviszonyokat teremtsen, amilyenek léte­sítésére az egyes ember nem képes; nem pedig, hogy hézagos törvények révén egy vérszopó klikk zsarolási objektumává vál­jon. Nem kutatjuk, várjon az agráriusokat vagy pedig a lelketlen tőzsdespekulációt terheli-e hallatlan árhajsza (Es will mich bedünken, als ob sie beide stinken), első­sorban hibásnak a kormányt és törvény­­hozást kell tekintenünk, melynek már ré­gen kötelessége lett volna az ember termé­szetéből folyó kapzsiság e förtelmes ki­növéseit megfelelő törvények alkotásával, s­e­élyes kézzel a nemzet életéből kivágni. É­n­ mindenkor lelkes szószólói és tántorít­hatatlan zászlóvivői voltunk a független­ségi eszmének, de mi az eszmét nem lát­juk kimerítve az Ausztriától való függet­lenség kivívásában, létezik egy nem kevesebb értékű belső függetlenség is, a polgár függetlensége idehaza, a saját hazájában! De függetlennek nevezhető-e az a nép, amely gazdasági láncokkal egyes érdekcsoportok rabigájába van hajtva, amelynek kenyérfogyasztása is egy érdek­­szövetség diktátumától függ ? Nemcsak az a rabszolga, akinek testét bírja a gazdája Jó tanácsok. Irta: Domingo. Kedves Barátom ! Leveledet megkaptam igazán nem tudom, mit válaszoljak rá. Gondolkodóba ejt, hogy rögtöni választ kérsz, mikor jó­magam is teljesen tanácstalan vagyok eb­ben a pillanatban. Hidd el, ez egészen más elintézést kíván, mint a többi levelek, melyek naponta százával érkeznek be és nem tartalmaznak egyebet, mint hisztériás, unatkozó, fáradt nők érthetetlen kérdéseit. Ezekre a levelekre minden lelkiismereti furdalás nélkül ad az ember lehetetlenül cinikus feleleteket, csak azért, hogy leráz­za magáról a kellemetlen kérdezősködik nagy tömegének legalább csak egy kis hányadát is. A te kérdésed azonban már egészen másként érint. Nem volnék jó barátod, ha ezt a fontos dolgot ötletszerűen, meggon­dolatlanul intézné el. Ezt nem tehetem már azon oknál fogva sem, hogy a te eseted egészen más és erősen diztingvált a rendes, megszokott mindennapi esetek­hez képest. Épen ezen oknál fogva csak félve nyúlok hozzá és kíméletesen adom elő az ügy száraz, tényleges állását. Ne gondold — amit előre is akarok bocsátani, — hogy mesterségemre talán féltékeny vagyok, mert erre igazán nem volna okom. Külö­nösen veled szemben nem volna az indo­kolt. Lebeszélésről sincs szó. Hogy te az én mesterségemet találod ambíciódnak legmegfelelőbbnek, ezt tudom érteni, elismerni és méltányolni. Hogy tel­­­jesen készültnek érzed magadat erre a pályára, hát ez a te dolgod, ezt te tudod legjobban, habár talán a gyakorlat csaló­dást is tartogat számodra. Mindenesetre, a qualitás mineműsége a gyakorlat terén mutatkozik be teljes valóságában. Épen ezért ezt a kérdést bővebben nem fogom érinteni. Azt mondod, hogy képesnek érzed magadat erre a hivatásra, csak a praxist illetőleg szolgáljak némi útbaigazítással. Erre az a válaszom, hogy a praxis: az élet. Ez az az egyedüli mesterség, ahova a qualifikációt nem lehet sem az egyete­men, sem semmiféle tanintézetben meg­szerezni ; erre születni kell. Ismerek em­bereket, kiknek iskolai kiképzése egész vagyont emésztett föl és még a nevüket sem tudják rendesen leírni. Viszont van­nak emberek, kik csupán írni-olvasni ta­nultak és nevüket egész generációk emle­getik . . Erre a kérdésre csak azt válaszolom, hogy fáradságot nem ismerve, olvass, tanulj, betűből, élőszóból, mindenből, ami éppen kínálkozik. Nem baj, ha rossz dol­gokat olvasol. Ezeknek is hasznát veheted majd. Ezekből megtanulod azt, hogy mi­ként nem kell tenned. Mert ez a pálya, amelyre lépni óhajtasz, nagyon tág. Széles perspektívák nyílnak minden érkezőnek lelki szemei elé, s ha az illető nincs kellő­leg vértezve, könnyen elmerül a zugó pos­ványban, a sötét bűn-labirintban. Ahonnan aztán nincs menekvés , elvész az, ki oda kerül. Az én világomban különben furcsa idők járnak. Az emberek annyira meg­változtak, hogy rájuk sem lehet ismerni. PÉCSI KÖZLÖNY 1909. július 1

Next