Pécsi Közlöny, 1909. szeptember (17. évfolyam, 175-195. szám)

1909-09-01 / 175. szám

2, az uralkodóház politikusai eddig erre a németségre mindig számíthattak, sőt ez volt gyakran politikájuk egyet­len erőssége ; ezt a talajt is elvesz­tik a lábuk alól. Kapnak majd egy Németország felé húzó szabadelvű tömeget és internacionális szociál­demokráciát ellenzékül. Meddig tud­nak az igazgatói állásokkal kitünte­tett keresztény szocialistákkal még kormányozni, az olyan kérdés, melyre néhány év alatt igen megdöbbentő feleletet kaphatnak. A németség meggyengülését bizonyosan fölhasználják a ma is ellenzékben álló szlávok és ha az uralkodó politikának esetleg egy ideig segítségére lesznek is, nagy árt kell érte adni. Mégpedig nem egyszer. A szláv államok autonómiája ■ebből a helyzetből rövid idő alatt kialakul és minden segítségüket füg­getlenségük felé vivő koncessziókkal fizettetik meg. Ha a németség elveztésével a szlávságra akarják Ausztria jövőjét bízni. Akkor ennek ez az útja. Tanév kezdetén. (F. É.) A vakáció aranyos ideje úgy elröpült, mintha egyáltalában nem is lett­­volna. Még csak most történt a vizsgák s egyébb évzáró kellemetességek lefolyása, még alig, hogy elbúcsúztak a diákok at­tól az intézettől, ahol ifjúságuk legszebb idejét töltötték, ime már ismét kezdődik a munka, a tudás, az előrehaladás, a kul­túra békés és csendes munkálkodásának ideje. Bizony bizony ez az idő a mi orszá­gunkban temérdek gondot s keserűséget szerez a szülőknek. Minálunk még nem jöttek reá arra a praktikus ideára, a­mely a művelt külföld majd minden országába már réges régen a megvalósulás stádiu­mában nyújtja áldásos működését. Nálunk még mindig különféle elnevezésű iskolá­ban osztogatják a tudomány fenséges ma­­lasztját. Mi még mindig megkülönbözte­tünk gymnázium­ot, reáliskolát és polgári iskolát. S aki az egyikben nyeri kiképez­­tetését, az bizony később sok minden pá­lyától már eleve elvágatik, azokra nem kerülhet. Aki véletlenül olyan városban szü­letet, ahol sem reál, sem gymnásium nin­csen, hanem csupán polgári iskolát bir el vagyonossága s népessége, az bizony ha csak jó módban nem született, kénytelen a polgári iskolába járni s igy az egyetem­től már előre is búcsút vehet, az iskolák elvégzése őt oda nem engedhetik. A dip­lomás pályákat tehát elzárták előle, csu­pán azért, mert anyagilag nem volt mód­jában a más városokban levő gyimnásiu­­mot, esetleg reáliskolát látogathatni. Külföldön már csakis az u. n. reál­­gymnásiumok vannak. Ezek az iskolák egybevetett tanterv alapján az összes diplomás pályákra előkészítik a tanulókat s igy a szülőket már előre megkímélik attól a gondtól, hogy gyermekeiket melyik pályára készítsék elő akkor, mikor annak sem hajlamát, sem tehetségét valamelyik pályára még nem ismerik. Ha valaki véletlenül nálunk reális­kolát végzett s később egyébb, gymná­­siumi érettségihez kötött pályára érez ked­vet, akkor neki a kiegészítő tantárgyak­ból pótérettségit kell tennie s ha véletle­nül nyelvérzéke nincs kifejlődve, elfordul­hat, hogy évek hosszú sora alatt sem ké­pes a latinból érettségit tenni s igy kény­telen kelletlen olyan pályára szorul, mely­hez sem kedve, sem ambitiója nem he­víti. Nehéz tehát ilyenkor a szülők hely­zete, mert később azután, ha gyermekeik­kel valamely iskolát nagy nehezen elvé­geztettek, még az a szemrehányás is ér­heti őket, hogy nem gondoskodtak kellő­képen fiaik jövendőjéről. S ez mindaddig így lesz, míg a reál­­gymnásium helyes intézményét, hazai tan­rendszerek programmjába fel nem veszik az illetékes tényezők. A reálgyimnásium eszméje, már hosz­­szabb ideje kísért tanügyi körökben s hogy mindezideig az meg nem valósulha­tott, annak okát abban kereshetjük, hogy iskoláink még ezideig nélkülözik egyönte­tűségüket az irányban, hogy még mindig megkülönböztethetünk állami, felekezeti s különösképen alapítványi intézkedéseket. Az alapítványokon alapuló intézetek át­alakítása pedig az alapító okiratokba üt­közik s igy annak esetleges átalakulása az alapítványoktól való­­elesését is ered­ményezheti. S így bele kell törődnünk abba, hogy ilyenkor a legtöbb szülő gondtelt homlokkal járjon, mert nem tudja elhatá­rozni, milyen pályára is készítse elő, még teljesen kiforratlan s igy egyelőre nem sejthető tehetségű csemetéjét. Még a legjobban jár mindenesetre az a diák, kiknek szerencséje lehet, hogy gymnásiumot végezhet. Ez előtt minden pálya nyitva áll s a szülők gondját már előre elveheti. De jól tudjuk, hogy itt a vidéken nem áll módjában mindenkinek, hogy gyermekét gymnásiumba járathassa. A melyik vidéki város olyan s szerencsés hogy gymnásiummal rendelkezik, ott ter­mészetesen a szülők gondja sem oly nagy, de mit csináljon az a sok többi város szülője, kinek nem áll módjában más is­kolákat látogathatni gyermekével, épen, mint a minő ott helyben már van ! ? A tanév eleji gondok tehát az idén sem szűnek meg s nem is fognak mind­addig, amig a reálgymnásium helyes esz­méje a megvalósulás stádiumába nem lép. Rózsák.­ ­Egy vén leány naplójából.) Irta: HORVÁTH REZSŐ. 1. Junius 29. Ma érkeztünk meg ide, Földvárra. Istenem, milyen szép ez a vidék! Szebb mint tavaly, sőt úgy gondolom, hogy még sohasem volt ilyen szép, mint most. A „Villa“-lakban lakunk, amely köz­vetlenül a tó partján emelkedik és ke­letről a vasúti töltés húzódik el a zöldre festett vasrácskerítés mellett, míg a többi oldalait a kis fenyves, meg a tó vize kör­nyezik. Az én szobámnak épen a tó vizére nyílnak az ablakai. Kellemes, idegzsongitó, ózondús leve­gő ömlik el a szobában, ha kitárom a nagy tükörablak két szárnyát. Lágyan susog, morajlik a tó hulláma és kellemes, elbájoló zenével tölti el a jéget . . . Ide kékellenek a túlsó partnak he­gyei. Sötét, kékes köd lebeg a hegyek kéklő ormai felett ... Sirályok kóványog­­nak a sötéten kék, tiszta, felhőtlen levegő­ségben. Vijjogásukat örömmel hallgatom... és üdvözlöm a nyári szép idők csapongó szárnyasait, a száldogáló, hófehér testű sirályokat . . . Valahonnan egy Bösendorfernak víg akkordjait hozza ide felém a hűs esti szellő . . . Istenem, oly szép itt az élet! . . 2. Június 30. Ma történt meg az az ominózus is­merkedés. Az itteni leányok mindannyian olyan fennhéjázók és büszkék, pedig talán nincs is húszezer korona hozományuk, mint nekem. És mégis! Irigyelem azokat a pirosarcú mosolygós szemű, nevető és mig kis vidéki leányokat. Hogy miért ? Hát, mert boldogok és mert én nem vagyok az. Örülnek az életnek. És én nem örü­lök. Mert nincs miért. Ezek a kis vidéki leányok boldogok, mert van egy bizonyos valakijük, akivel boldogan, piruló arccal, titkon suttognak és csókolóznak, — de nekem nincsen senkim sem. Apa egész nap a kaszinóban dőzsöl és kártyázik, miközben összekeveredik mindenféle kisemberrel, mint például ipa­rossal, vagy épen kereskedővel és eköz­ben még talán azt is elfelejti, hogy őhozzá, Haraszthy sörraktároshoz, nem méltó egy vidéki kisember. Ez azonban az ő dolga. Annál rosszabb azonban az együttlét anyával. Ő egyébről sem beszél, mint hogy már férjhez kellene mennem . . . Hát hiszen én is azt tartom, de egyelőre nincsen kihez. Talán majd sikerül itt fognom va­lakit. 3. Július 10. Tegnap este érkezett meg Körmendy. Az a Körmendy, aki egyszer már vőle­gény is volt. Még pedig a Winkel Mici vőlegénye, s aki az idei farsangnak egyik bálján a szeme közé vágta az öreg Win­kel Eliásnak a jegygyűrűt és az kiáltotta neki: — Nem kell a lányod! PÉCSI KÖZLÖNY_____________ 1909. szeptember 1.

Next