Pécsi Közlöny, 1910. október (17. évfolyam, 226-250. szám)

1910-10-01 / 226. szám

2. kezeti vitában, harcokban merül ki és veszti el munkakedvét. Ma már szerencsére felismerték a bajt és keresik a megoldást. Ezzel a kérdéssel foglalkozott a volt nagy­nevű kultuszminiszter, dr. Wlassics Gyula, a Múzeumok és Könyvtárak Országos Szövetségének a napokban Szegeden tartott közgyűlésén. Nagy­szabású beszédében, a nagy tudás és bőséges tapasztalat magas nézőpont­jából foglalkozik a „kultúra decen­tralizációjával.“ Az a kérdés mélyéig ható és életrevaló, praktikus esz­méket tartalmazó beszéd, amellyel a kormány figyelmét a vidék fejleszté­sére felhívta, — bizonyos, hogy nem hangzott el hatástalanul és a hajdani kultuszminiszter szava döntő súllyal fog bírni az egyetemi oktatás jövő­beli szervezésénél. — „Ma a nemzeti közvélemény tisztán kezdi látni — úgymond Wlassics, hogy az egy köz­pontba összegyűjtött nagy kultúrin­tézményekkel az ország kultúrigényei ki nem elégíthetők. Több sugárkévé­nek kell lenni, amelyből a tudomá­nyos és művészi élet ereje fényt ves­sen. Több gócpontnak kell lenni, ahol a világ szellemi haladásának izzó munkáját komolyan megértik, azt munkálni, sőt előbbre vinni is tudják." Wlassics az egyetemi oktatás cél­irányos fejlesztésében és decentrali­zálásában látja a vidék fejlesztésének legerősebb eszközét, mely az egye­temi gócpontokon, sőt messze vidé­ken is szellemi központokat teremt. Rámutat azonban arra is, hogy a mi szűkös pénzügyi és szellemi viszo­nyaink között a vidéki egyetemek fejlesztése csak lassan és fokozatosan történhetik. Nem szabad azonban megelé­gedni a szellemi decentralizációval. De nem is lehet pusztán a szellemi decentralizációtól várni a vidéki vá­rosok fejlődését. A történelmi mate­rializmus tanításától nem lehet elvi­tatni annak az állításnak igazságát, hogy a szellemi élet fejlődése csak a gazdasági és társadalmi haladásnak következménye és nem indító oka. A gazdasági, társadalmi élet az Un­terbau, a szellemi élet csak Überbau. A szellemi élet decentralizációját a gazdasági, közigazgatási szétpontosí­­tásnak kell megelőznie. A vidéki városok fejlesztését — és ezzel ezek környékének fejlesztését — legjobban az szolgálná, ha minden oly intézményt, legyen az közigazga­tási, közgazdasági, igazságszolgálta­tási, tanügyi, egyházi stb. intézmény, amennyiben nem okvetlenül szüksé­ges a fővárosban való elhelyezésük, vidéken helyezzenek el. Hiszen látjuk pl. Németországban, hogy a művé­szetnek nem a főváros, Berlin, hanem München, Drezda a központjuk. Mikor 67 után Budapest fejlesz­tése lett a jelszó, akkor akárhányszor még a célszerűségi szempont rovására is, mindenféle új intézményt Buda­pesten helyeztek el, így akárhány intézmény idekerült, amely egyáltalán nem idevaló, sőt vidéken sokkal in­kább tudná hivatását teljesíteni. Egye­bet ne említsek, ilyen pl. kertészeti, tanintézet, a vincellériskola, az am­­polológiai (gyümölcsészeti) iskola, a lótenyésztő intézetek főfelügyelősége. Egész sorozata az intézményeknek, amelyek a legcsekélyebb hátrány nélkül lennének vidékre helyezhetők. Az a számtalan szakiskola, az állat­orvosi főiskola, állattenyésztési főfel­ügyelőség, a földtani intézet, a köz­művelődést szolgáló számos intéz­mény stb. mind nincsenek helyhez kötve és a cél szenvedése nélkül tud­nák hivatásukat vidéki városban be­tölteni. A mai közlekedési és érint­kezési eszközök oly tökéletesek, hogy a központtal való érintkezés mit sem szenved, az illető vidékre pedig áldás egy ilyen szervezet elnyerése. Hogy ennek a politikának a ha­tása mi lenne, az könnyen elképzel­hető. Ma is látjuk, hogy minő ver­sengést folytatnak egyes városok ak­kor is, amikor egy-egy törvényszék, sőt egy-két század katonaság odahe­­lyezéséről van is szó. Bizonyára tárt karokkal fogadnák a vidéki városok és a legszélsőbb anyagi áldozatot hoznák, hogy az áthelyezés terhei ne az államot érintsék. Míg az egyetemek decentralizá­ciója csak egy távoli jövő zenéje, ezt a politikát a legközelebbi időben is meg lehet kezdeni.­­ Összehívták a delegációkat. A közös ügyek tárgyalására kiküldendő or­szágos bizottságot október hó 12-ére Bécsbe a következő királyi kézirattal hívták össze : Kedves gróf Khuen-Héderváry : A ma­gyar országgyűlés részéről az 1867. évi XII. törvénycikk értelmében az 1910. évre vonatkozó közös előterjesztések tár­gyalására kiküldendő bizottságot, vala­mint a birodalmi tanács által az 1867. évi december hó 21-én kelt törvény alapján ugyanazon célból megválasztott bizottságot a részekre törvényileg meg­határozott teendők elintézése végett folyó évi október hó 12-ére Bécsbe ezennel egybehívom. Midőn ehhez képest egyúttal közös minisztériumaimat alkotmá­nyszerű elő­terjesztéseik megtételére utasítom, meg­­bízom önt, hogy a magyar országgyűlés Balatonfüredi emlékeim. A Balaton. Hazánk tündérország, úgy a Balaton e szépséges tündérnek ragyogó szeme. Bár legfőbb ékességétől, szemöldökétől megfosztotta ezt a szemet a terjedő kultúra, mely kiirtotta a Balatont köröskörül még nem is olyan sok száz évvel ezelőtt övező ős­erdőket, mégis szép, mesésen szép ez az istenáldozta tó. Az erdőkkel kipusztultak a szarvasok, őzek, az erdőket lakozó pász­torok, vadászok; a tó elvesztette vadre­gényes jellegét: szelíd tükör lett belőle. A zalai partokat borító nádasok még tavaly is félreeső tanyái voltak a Balaton madárvilágának, még nem régen sejtelmes csendességben éviekélt a nádasok zizegő rekettyéiben az ezernyi bíbic és halász­madár s a sok gém és kócsag; esténként hallani lehetett a bölömbika fájdalmas bu­gását, de tavaly óta a vizek csendes me­lankóliáját fölzavarta, az embertől félő vizi madarakat elriogatta az uj balatoni vasút,­­ mely tolakodó hízelgéssel mindenütt köz­vetlen a part mentén vonul végig s na­ponta önti ki magából a tulipánvirágos állomásokon a fürdővendégek zsibongó tömegét. Hullámzó Balaton tetején sem csóna­kázik a halászlegény, mert a halászatot bérlő részvénytársaság gőzhajójával von­­­­tatja nagy halászbárkáit; szolga lett az addig magagazdája halászból. Eltűntek ők hamarább, mint a vizimadarak s velük együtt eltűnt a Balaton mélyérzésü nép­­költészete. Nem éneklik már ezt a nótát: Játszik a szél a Balaton homokos partjával, Köröskörül beültettem szomorú fűzfával“. Sem ezt: „Én vagyok a halászlegény Én járok a viz tetején“. A viz tetején gyakorlatiatlan csónaká­­zók élvezik a víztükör méla poezisét, ha ugyan élvezik s operett melódiákat dúdol­nak. Az evezőt matrózlegény forgatja, lányzik tehát a hangulathoz szükséges vagány. Talán inkább csak divatból vagy idő­öltésből csónakáznak, nem passzióból, h­ár nem tudják megérteni a vizenjárás értelmes érzéseit. Pedig valami fölséges érzet a tó hul­­lmain ringatódzni, mikor a széltől haj­­ott hullámok szelíd csobogása csendes itmusával ábrándot keltő hangokat ver ki a csolnak, mikor a csolnak szelíd sik­­ása s a játszi habokat szeldelő evezők gyhangu elmerülése és fölvillanása sa­­átságos hangulatba ringatja az embert,­­feledteti vele a külső világot, melyben élt s amelyből a viz színén nem szez, nem hall mást, mint egy tompa, egé­szen lágy zsongást, mely még fokozza azt az elbűvölő érzést, a mi elfogja a poetikus eskü halandót s szinte földöntúli erővel vonza a habok közé, melyek közt képze­­etben tán még most is megjelenik a vizek életének megszemélyesítője, régi mesék alakja, a vizi tündér. De hagyjuk ezt, nézzük meg inkább PÉCSI KÖZLÖNY 1910. október 1.

Next