Pécsi Közlöny, 1911. július (18. évfolyam, 129-154. szám)
1911-07-01 / 129. szám
XIX. évfolyam. Szombat, 1911. Julius 1. 129. szám. A pécsi függetlenségi és 48-as párt hivatalos közlönye Szerkesztőség és kiadóhivatal: Király utca 24. Városi és interurbán telefonszám 111. Kéziratot nem adunk vissza. Felelős szerkesztő Dr. Egry Béla orsz. képviselő Kiadó laptulajdonos Madarász Béla Előfizetési árak: Egész évre 24 korona. Félévre 12 korona. Negyed évre 6 korona. Egy hóra 2 korona. Egyes szám ára 10 fillér. Nyílt tér sora 60 fill. SÜRGÖNYÖK. Országgyűlés, Budapest június 30. A képviselőház ülését fél 11-kor Berzeniczy Albert házelnök nyitotta meg. Az ülés tárgya az appropriacionális törvényjavaslat volt, amelyet Hegedűs Lóránt elfogadásra ajánlott. A Justh-párt részéről Holló Lajos tagadta meg a hozzájárulást. A Kossuth-párt nevében Désy Zoltán beszélt a törvényjavaslat ellen. A Főrendiházban elnök gróf Csáky Albin elparentálta Hieronymit és Bánffy Dezsőt. Bejelenti, hogy gróf Festerich Taszilót Őfelsége herceggé nevezte ki. Gróf Zselénszky Róbert indítványozza, hogy a kormány terjeszsze be a tőzsdereform-javaslatot. . . Azután gróf Eszterházy Károly és gróf Degenfeld Imre mentelmi jogát felfüggesztik. Az indemnitási törvényjavaslatot elfogadták. A pécsi bátaszéki vasút. (Telefonjelentések.) Mecsekszabolcson volt az első fogadtatás, hol Kovács József biró, Somogyvasason Votreba János jegyző küldöttségek élén üdvözölték a vendégeket. Hirten leányok virágokat dobáltak, Poleschenky, a vasút igazgatója, cukorkát dobált vissza. Hosszúhetényen szintén virágokkal kedveskedtek, nagyszerű fogadtatással Metz jegyző és Lovász Sándor üdvözölték a vendégeket és Pallós Ignác vállalkozó nejének koszorút adtak. A vonat Pécsváradon 7:10 órakor robogott be az állomásra. A feldíszített vonatot a nagyszámú várakozó közönség éljen riadalma fogadta. Az állomáson Halmai János pécsváradi körjegyző a község és a környék nevében üdvözölte a kormány képviselőjét, Ehrenhöfer Aladár kir. tanácsost, Egry Béla dr. orszgy. képviselőt, kinek a vasút létesülésében kifejtett érdemeiről emlékezett meg és Pallos Ignác mérnök, építési vállalkozót kinek erélyét, tetterejét siker koronázta. A válaszok után a közönség lelkes éljenzése közben ment tovább a vonat. Nagypallon Sikó Ernő rét pap tartotta az üdvözlő beszédet. Hóman Márton tanító a tanulókkal együtt vonult ki. Rácmecskén Hoffmann Béla beszélt. Feketlen Éber Géza plébános nagy beszédet mondott, éltette a királyt és a bizottságot, kiemelve, hogy ez elmaradott község számára megnyitották a nagy világba az utat. Koszorút is adtak át. Szebényben Takács Mihály plébános szép beszédben hangsúlyozta, hogy e vasút ezt a vidéket nemcsak a világ nagy közlekedésébe, de a kultúrába is bekapcsolta, kéri Pallóst, hogy e megállóhelynek rendes állomássá emelését eszközölje ki, amit Pallós meg is ígért. Vémenden a község afeletti haragjában, hogy az állomás nem a falu határában van, távol tartotta magát és csak két úriember jött ki: Székely Ferenc jegyző és dr. Epstein Ágoston körorvos. Palota-Bozsókon ezerre menő ember örömrivalgással üdvözölte az érkezőket. A községi elöljáróság jelen volt. Az üdvözlő beszédet Kött Ádám plébános mondotta. Hölgyek koszorút adtak át. Bétán Tolna megye határán Sörös jegyző a község részéről és Dr. Ery Márton várm. főjegyző tartottak üdvözlő beszédet Pallos feleletében örömmel adott kifejezést, hogy a két szomszédos megyét egy újabb eszközzel kapcsolta össze. Ugyanide a bátaszéki jegyző Kurz Adolf is eljött. Bátaszékre háromnegyed 1-kor érkezett a vonat, a honnan áldomás ivás után "St. órakor.,indul vissza s,.vr,-r /ipüleg 6-kor érkezik Pécsre. A vonat pont 12-kor lépett a tolnai határba. Az egész után legtöbb helyen élénken éltették Dr. Egry Bélát mint a vasút létesítésének egyik legnagyobb tényezőjét. 1911. Junius 30. (Sz.) Zászlók lengnek a város székháza tornyán és a megyei székház ormán. Ünnepe van a két törvényhatóságnak. Ha a kalendárium csinálok a naptárt a szerint készítenék, amint az események egy-egy vármegye vagy városra nézve történelmi erevezetességűek, akkor a mai napot a kalendáriumban piros betűkkel kellene megjelölni, mert a mai nap vármegyénk és városunk fejlődésére, felvirágoztatására történelmi nevezetességűvé vált azáltal, hogy ma van a hivatalos műtanrendőri bejárása és forgalomba való átvétele a pécs-bátaszéki helyiérdekű vasútnak, ami azt jelenti, hogy a mai nap lezajlása után összeköttetésünk megnyílt a nagy alfölddel, s piarcunk megnyílt egy piarcunkra nézve eddig ismeretlen járás, a pécsváradi járás részére. Hogy mit jelent vármegyénkre nézve a nagy alfölddel való összeköttetésünk, elég erre nézve csupán két dolgot felemlíteni, az egyik a tüzelő, a másik az építkezési anyag hiánya az alföldön. Köztudomású dolog az, hogy a nagy alföld tüzelő, és építkezési anyag hiányában szenved, ott szalmával és trágyával füttenek a szegényebb sorsúak, míg nálunk, itt vannak az óriási kiterjedésű erdőségek és kőszénbányák kihasználatlanul, melyekig vasúti összeköttetés hiányában ily formán a helyi szükséglet kielégítésére szorítkoztak; itt vannak az óriási kiterjedésű kőbányák, melyek szintén csak a helyi szükséglet arányához mérten tárattak fel, s ugyancsak a helyi szükséglet arányához mérten alkalmaztak mimókásokat, pedig mennyi ember találhatott volna ezekben a bányákban foglalkozást, mennyire megcsappant volna vármegyénkben a kivándorlók száma, ha vasúti öszszeköttetésünk van s azok itthon foglalkozást találhattak volna. A helyi piarc drágaságára nagy befolyással volt az, hogy egy egész járás teljesen el volt zárva a pécsi piarctól, mert a pécsváradi járásból élelmiszer alig került piacunkra, miután az egyes községek távolsága a rossz közlekedési utak miatt alig akadt vállalkozó, aki pécsre szállított volna élelmiszert — ami ismét előidézte azt, hogy ennek a járásnak nem lévén nagyobb piaca, lakossága nem fektetett súlyt az élelmiszerek termelésére, vagyis arra, hogy házi szükségletén kívül piaci elárusításra termelt volna, miután annak leszállítása több kárt tett volna jószágában, mint az a haszon tett volna ki, melyet bevételezni remélhetett. Iparosaink és kereskedőink teljesen el voltak zárva a nagy alföld piacától s igy természetesen ezek is csak a helyi és közeli vidék részére dolgoztak, mig most megnyílik részükre egy ismeretlen s gazdag világrész, ahol termékeiket értékesíthetik. Szóval kiszámíthatlan az az előny, amely vármegyénk és városunkra nézve megnyillik a holnapi vasút ünnepélyes megnyitása következtében, melyen a kereskedelmi kormányt Ebenhofer Aladár mint tanácsos, dr. Bacsinszky Vladimir zágrábi üzletvezető és a pécsi forgalmi főnökség képviseli. Üdvözöljük a kereskedelmi kormány kiküldötteit, üdvözöljük a volt kereskedelmi kormányt, Kossuth Ferenc volt keresk. minisztert és Szterényi József volt államtitkárt, nemkülönben a keresk. kormány ezidőszerinti államtitkárát Stettina Józsefet, akik jóindulatának köszönhetjük azt, hogy ez a közgazdasági nagyfontosságú vasút megépülhetett. Üdvözöljük Pallos Ignác vállalkozót, aki a sok akadály és lehetetlen helyzetek