Pécsi Napló, 1900. november (9. évfolyam, 249-273. szám)

1900-11-01 / 249. szám

r* I£« éwfs»i»am Csütörtök, ISCO, november I. 249. (2894.) széni Szerkesztőség: Munkácsy Mihály­«. 26. (Szakváry-féle ház.) Telefon 109. sz. Kéziratot nem adatnak vissza. Kiadóhivatal: (Soltivköz 2. Telefon 27. —"Pl II! ....■ Felelős szerkesztő : LENKEI LAJOS. Előfizetési árak : Egész évre 24 korona. Fél évre 12 kor. Negyed évre 6 kor. Egy hóra 2 kor. — Egyes szám ára 10 fillér. — Nyilt­ térben 1 sor 60 fillér. A beteg Pécs, október 31. —.. Az orvosok együtt vannak s tanakodnak. A pr­zziers nagyon­ beteg, veszedelmesen dagad a lába. Vájjon mit kellene rendelni? Az egyik meleg borogatást ajánl, a másik hideget, a harmadik a láb amputálását tartja szükségesnek. A­hányan vannak, mind mást mondanak, abban azonban vala­mennyien megegyeznek, hogy a láb beteg. Pedig dehogy is a láb beteg! Az a veszedelmes daganat más szervi betegségnek a következménye. Nem a lábat, hanem azt a beteg szervet kell gyógyítani, a­mely a daganatot, a kórtünetet előidézte. A magyar agrá­­­­riusok lába dagadt s az orvosok a daganatot akarják agyon gyógyítani. A gazdag sem tud a termésen illő áron túladni; a nagy politikusok neki mennek a kereskedelemnek s arra te­rítik a hidegvizes lepedőt, a néppárt pláne amputálni szeretné. A beteg foly­tonos­an panaszkodik s éppen olyan nyugtalan, ideges, mint a­milyen a legtöbb beteg szokott lenni. Izeg, mo­zog, nem találja helyét, mindenkivel összevész, szóval ki­állhatatlan. Panaszkodik, hogy a magyar faj erősítésére és a magyar föld jövedel­mezőségének fokozására nem történnek elegendő intézkedések. Rámutat a tö­meges kivándorlásokra, a helytelen birtok­megosztásra, a kötött birtokokra, a helytelen vámpolitikára, a kisebb birtokosokra nehezedő terhek nagysá­gára, az idegenek birtok­szer­zéseire s a termények alacsony áraira. Mindez csupa daganat, a­mely végte­lenül bántja a magyar gazdát, de mindenek fölött legveszedelmesebbnek látszó az örökös árhanyatlás, vagy a legjobb esetben fönnálló statuequo, vagyis stagnálás, a­mely mellett lehe­tetlenség a folyton-folyvást emelkedő közterhek mellett a gazdaközönségnek magát föntartani. A kereskedelem ellen való szövetkezés, helytelen módszer. Az agráriusok betegségének­­ legfőbb oka a mai börzerend­szerben rejlik. Innen támad a vízibetegség, innen támad a lábdaganat. Nem a merkantilisták ellen kell tá­madni, hanem a börze-spekulánsokat kell megoperálni. Minden gazdasági baj kút forrása a mai börze. Teljesen igazuk van azoknak, a­kik azt állítják, hogy a föld s a föld termése képezi Magyarországon a jólét alapját. Ha a gazda szegény, akkor szegény az egész ország. Önként kö­vetkezik, hogy a föld tulajdonosai kü­lönös figyelmet és gondot érdemelnek; elég sajnos, hogy a múltban nem so­kat törődtek velük. A figyelmetlenség­nek meg is lett a maga szomorú kö­vetkezménye ; bekövetkezett a kóros állapot, a­melyen most már múlhatat­­lanul segíteni kell, mert félő, hogy rá megy a beteg. Csakhogy a gyógyítást ne a beteg lábánál kezdjük, hanem ott, a­honnan a kór eredt. A­míg a börzének ki lesz szolgáltatva Magyar­­ország gazda­közönsége, addig hiába várunk gyógyulást, bármiféle medic­i­­nával kúráljuk is a pácienst. A­míg mesterségesen nyomják le a termény­árakat, addig ne számítsunk a gazda­közönség helyzetének javulására. Elő­ször is a bőrzelázt szüntessük be s teremtsünk egészségesebb vérkeringést, mindjárt szűnni fog a daganat. Halottak napján. — A­­Pécsi Napló* eredeti tározója. — És ha kigyultak ismét a kegyelet mécsei minden sóron, ha palotában, avagy szegényes kunyhóban született légyen is az, a kit magába zárt ridegen négy szál deszka és átölelve tartott az anyaföld, amint, az elhunyt fölé domborul a rög, nincsen külömbség többé, megszűnt min­den előjog, kiváltság. A sírokat egyfor­mára hántolja a sirásó. ’ Ha itt fennt, a napi élet ádáz küz­delmében, a létért való harcz hevében minden jó, vagy rossz cselekedet, nemes tett, avagy igazságtalanság elkövetése előtt gondolnánk erre, a végre, ha csak eszünkbe jutna az, hogy jó egy időpont, a­midőn egyformák, egyenértékűek le­szünk mindazokkal, a­kiket sikerült kö­nyörtelen kézzel eltolni utunkból. Vagy a kin­t tekintetet sem vetve reá — ke­resztül gázoltunk, irgalmatlanul, szívte­lenül, hogy hamarább érjünk oda czélhoz, ha másnak a szerencséje, a boldogsága révén is, akkor­ kevesebb volna a sze­rencséjén és több a megelégedett ember. De várjon ki ér reá e lázas földi munká­ban, a midőn mindenki a jelennek dol­gozik, a mindennapi kenyér után töri magát, folyton-folyvást a végre gondolni? Avagy kinek volna kedve, midőn összes erejét egy kitűzött czél elérése érdekében összpontosítja s már-már biztos sikert vél látni a közel jövőben, megállani azért, mert tervének keresztülvitele esetén egy másodiknak meghiúsulnak összes remé­nyei? Az élet viharában folytatott küzde­lemben kíméletet nem ismer az ember, mert elmarad a gyenge s csak a vakmerő, a könyörtelen jut mind magasabbra. Mert itt a földön nem kívánunk egyformák lenni a többiekkel. A nemes eszmék, az ideális gondolatok hirdetői folyton egyenlőséget hangoztatnak, de ki tehet róla, ha a természet beléojtoja az emberi kebelbe az önzést s a becsvágyat. Elhagyni azokat, a kikkel egykoron egy sorban állottunk s minél közelebb jutni azokhoz, a kik oly magasan állanak fe­lettünk, ez a végczélja minden tervnek, rugója, ösztönzője minden törekvésnek. Mert egyenlőkké csak akkor válunk, a midőn fölibénk domborul a föld, ma­gába zárva minden óhajt, reményt, törek­vést, de eltemetve egyszersmind minden csalódás , szenvedést. És hogy a sir ma­gába rejti úgy a szerencsésnek boldogsá­gát, mim a szenvedőnek bánatát: ez az, a mi egyenlővé tesz bennünket akkor, ha megpihenni térjünk oda le. . Mert egyenlők lenni mi csak ott tu­dunk, ahol már nem a mi akaratunkon múlt, hogy tovább is nem maradtunk egyenlőtlenek. És mégis mintha volna egy n­ő, a­midőn legalább az az érzés egyforma bennünk, tesz egyenlővé bennünket, amely mindannyiunk keblét áthatja akkor, a midőn valamennyien felidézzük azoknak az emlékét, akik megdicsőültek, akiket magához szólított az Ur­v­a kegye­let napja. Mert e napon meggy­ujtja a megem­lékezés mécsét a gazdagnak örököse, vala­mint a szegénynek árvája azon a siron, mely az ő halottját zárja magába. De itt sem vagyunk egyenlők ! Mennyi különbség a kegyelet megnyilat­kozásának módjában ! Amott a nemzet nagyjának, hű fiá­nak, emitt meg a hazáért elvérzett hős­nek sírjához zarándokol a nagy tömeg* de nem a nemes tetten való lelkesedés, nem a bölcs iránti kegyelet hozta ide a legtöbbet, hanem elbámul a fényesen fel­díszített sh­on s nem gondol arra, akit az eltakar. Az utókor hamar felejt. Ha egy­­egy nevet nem Cito vésne márványtáblába, megtartva azt a halhatatlanságnak s meg­őrizve az utókornak, annak kiesősége nem járna szájról szájra, nemzedékről nemze­dékre. A tömeg az elhunytban nem látja már annak nagyságát s csak addig hiú benne, amíg naponkint füléhez ért az ő Mai számunk 12 oldalra terjed

Next