Pécsi Napló, 1905. november (14. évfolyam, 252-277. szám)

1905-11-01 / 252. szám

a­ gára maga az egészség, az erő, a harc képesség, mind a háborúban, mind pedig az élet küzdelmeivel szemben. Ez azon fogalom, melynek eredete a napjainkban divó s az ifjú nemzedék által követett életben leli magyarázatát, mely léha életnek nemcsak követői teszik magu­kat testileg, erkölcsileg és szellemileg tönkre, kik sokszor jövőjüket, egészségüket, sőt éle­tüket, boldogságukat, mindenüket áldozzák ezen az emberi természeten leledző ösztö­nüknek, hanem magukban hordják az em­beranyag megromlott csiráját s mint ilye­nek­­ tekintve, az emberi hivatást — az államnak csak kárára, vannak s annak rom­lását idézik elő. Az ember rendeltetésének végcélja a családalapítás. A családban a családfő a legnagyobb örömét pedig az ő egészséges, erős és ép gyermekeiben találja. Sajnos azon­ban, hogy a mai világban az ily gyerme­kekkel rendelkező családok száma napról napra apad. Miből következik, hogy az ifjú nemze­dék évről-évre gyengébb lesz, visszafejlődik, degenerálódik, s ily nemzedékkel szemben kénytelen aztán az ember oly módon bánni, vele oly bánásmódot tanúsítani, mint amine­k ő maga. Az ilyen nemzedéket kell humánus­­ modorban nevelni, hogy az orvoslást, melyet egyebütt kellene foganatosítani, az ily mó­don eszközöljük. De korán sem gondoljuk, hogy ez után az emberanyagot megjavíthat­juk, az embert megerősíthetjük, ezen után csak az elpuhultságot segítjük elő. Ezen humánus szellemtől áthatva neveli a családfő gyermekét, ennek nyomása alatt van a tanulók serege, ezen bánásmódot ta­núsítják már a hadsereggel szemben, sőt még a gonosztevők, fegyencek irányában is, kiknél a valódi bűncselekményt, a cselekmény nagysága szerint kellene megbüntetni, az emberséges bánásmód áldásosnak vélt intéz­ményét gyakorolják. Mint a tapasztalat igazolja: a bánás­módot mindig az anyagtól teszszük függővé, melylyel bizonyos cél, eredmény elérésére törekszünk. Ha nemes­fémekhez, vagy a föld gyomrában levő bármely értékes érchez aka­runk jutni, s azokat hasznos formákká akar­juk alakítani, átváltoztatni, azt bizony nehéz eszközök: kalapács ütések, csákány haszná­lása s ezekhez hasonló kisebb és nagyobb eszközök, sőt a tűzbetétel által érhetjük csak el. Hasonló drasztikus eszközök segítségével szelídítjük az ember szolgálatára rendelt állatsereget, az ily módon nyesegetjük, vág­juk az ízlésünknek meg nem felelő növé­nyeket, csak az emberrel szemben teljesítünk, az ő egyéni sajátsága által megkövetelt, arra utalt célirányos bánásmód helyes, tekin­tet nélkül a bánásmód helyes vagy helytelen voltára, mindenkoron humánus bánásmódot. Az embereket a nevelés formálja, teszi jóvá vagy rosszá. Már most, ha az illető nevelő, az ő neveltjének helyes iránybani törekvését a gyengéd eszközök által el nem érheti, kérdem: akkor is a gyermek lelkére, értelmére, vagy szívére fog appellálni és a tapasztalt abnormitás fölött napirendre fog térni? Vagy a kellő testi fenyíték használása által fogja az ellenszegülőt a helyes útra terelni? Azt hiszem az utóbbi eljárás által fogják majdan a legnagyobb köszönetét és hálát kiérdemelni. Tehát azon a fokon és azon esetekben, hol a gyermeki értelemre nem hathatunk okvetetlenül, a gyermek természetéből ki­folyólag az értékekre kell hatnunk, ha nem akarjuk, hogy munkánk a meddőségre le­gyen kárhoztatva.­­ A humánus bánásmódnak köszönhetjük a gyermeki féktelenséget, melynek súlyát különösen érzi a tanító ősziét s melynek következtében nem képes a tanító hivatásá­nak úgy megfelelni, a hogyan "ti5­0 megkí­vánható, tőle elvárható.­­ A humánus bánásmódnak köszönhetjük a lépten-nyomon tapasztalt utcai rostig maga­viseletét és a társadalom mindennemű el­­fajulását és kinövését. A művelt államok közül már néhány belátta ezen jónak vélt bánásmód helytelen voltát és a „Restitutio integrum“ elvének hódolt; kívánatos tehát, hogy mi is a szűk Hírrovatnak. Pepo, október 31. — A temető ünnepe. A késő ősz bo­rongásában elérkezik a legnagyobb megem­lékezés ünnepe. A kegyelet már­is díszesíti a sírokat, melyen nemsokára fellobognak az áldozati lángok. Szívünkben csodásan enyhe érzés támad és megtisztul minden indulattól, csak a szeretet lakozik benne. Mert a kegye­let csak szép, fehér, gyöngéd virágokat terem, tövisek nélkülieket és az ember egy napra megszabadulva az élet lármájától, kimegy a temetőbe, a­hol egyetlen igaz alkalom nyílik e világ dolgain elmélkedni. Megértjük, hogy a halál csak ideiglenes válaszfal az emberek közt, mely csak egy időre távolítja el őket egymástól,­­ de aztán elomlik és a­kik egymást szerették, viszontlátják egymást. A piacok már napok óta telve vannak élő és művirágokkal, koszorúkkal, melyeket a kedves halottak sirhalmára­ fog elhelyezni a kegyelet, az emlékezés. A város kihalt utcái a halál némaságát hirdetik, a temető zsúfolt útjai az élet tolongásának lesznek fokmérői. Mert népesek lesznek a temetők, benépesítik az emlékező, vagy kiváncsiaskodó élők és a képzeletben szellemszárnyakon előrepülő lel­kek légiói. Az idén már megoszlanak a gyászolók, a régi és új temetők sírdombjai felett világi a pislákoló fény, és borítja ko­szorúval, virággal a sírkereszteket az emlé­kezés. — Lobkowitz herceg felmentése. A hivatalos lap mai száma a következő királyi kéziratot közli: Kedves Herceg Lobkowitz Táborszernagy! Amint évek hosszú során át legbenső megnyugtatásomra szolgált az a tudat, hogy a derék­i hadtest parancsnoksága Önre van bízva, annál fájdalmasabb érzéssel veszem, hogy kedvezőtlenné vált egészségi állapota arra kényszeríti, hogy a szolgálattól való fel­mentését és tartós szabadságoltatását kérje. Minthogy kérelmének teljesítését nem tagadhatom meg, Önnel a legérdemesebb tábornokaimnak egyike távozik helyéről, amelyen Ön, feladatainak odaadó teljesítése által, kiváló érdemeket szerzett Örömmel gondolhat arra a tiszteletteljes emlékre, amelyet Ön a csapatok jóléte iránti iyével lecsúsztatják a chamo­te rostélyra s a kocsit ismét kihúzzák. Előírás szerint a holttestet vékony puhafa­deszkából készült és faszegekkel összeerősi­­tett Testetlen koporsóban szabad a krema­tóriumba hozni. Toll, vagy szervánkosz, ép­­ugy nehéz szövetből készült ruhákat mel­lőzni kell és csakis fagyapotra vagy forgácsra szabad fektetni, hogy az elégés minél gyor­sabb és tökéletesebb legyen. Kivételes esetekben megengedik, hogy cink­lemez koporsót alkalmazhassanak , ugyanis a cs­ak már 430 C. hőfok mellett olvad s 1000 foknál teljesen elég. A hamvasztó kemencé­­ben­ pedig rendszerint 1200—1300 C. hőfok uralkodik. Fűtése Siemens féle regenerativ gáztü­zelési rendszer alapján történik, oly módon, hogy a fűtőházban elhelyezett gázfejlesztő­ből — generátorból — a koksznak lassú, fojtott égése folytán származó gázokat veze­tik a kemencébe és ott azokat a kémény által beszivott levegővel keverve meggyújtják. Uj módon a holttest a tüzelőanyaggal, vagy annak közvetlen lángjával nem jön érintkezésbe s a kemcében csak az emberi hamvak maradnak vissza, melyek a koporsó a zürichi ferematoriumban. A „Pé­csi Napló” eredeti tárcája. — Irta: Sileberth Imre. Piciny sirhalmok, gyermektemetőhöz hasonló virágos, pázsitos táblák közt kápolna­­i szerű portáléval egyszerű épület. Ez a kre- Imatorium. A temető halottas házának tart­­jhatnók, ha homlokzatán a felirat és egy a rendesnél valamivel magasabbra falazott ké­mény nem vonná magára figyelmünket s az épület stílusa nem képes bennünk cingulatot kelteni, lehetetlen elfogultság­élkül belépnünk a szertartási csarnokba. A falvakon, sűrűn egymás mellett fel­kész a mennyezetig apró márványtáblácskák egy-egy ima­fülkét takarnak s az aranyoz­ott feliratok mutatják, hogy egy részüket elfoglalták. A csarnok hátterét a széles vas-szarko­fághoz hasonló hamvasztó kemence foglalja el. Hossza 41/* méter, szélessége körülbelül 3 méter s ugyanilyen magas is, ezenkívül Jonban alsó része mélyen lenyúlik a pince­helyiségbe.­­ Előtte szentmihály-lova magasságú áll­ványon lemezkoporsó áll a holttestet tartal­mazó fakoporsó befogadására. A gyászmenet megérkezése után a ko­­porsót azonnal betolják ebbe a koporsóalaki­ lemezhüvelybe, melynek eleje kinyitható,­ hátsó vége pedig a kemencével van össze­köttetésben. A pap elmondja az imát, megáldja a holttestet, az intéző hivatalnok megnyom egy gombot s lent az alsó helyiségben for­­gatva segélyével mozgásba hoznak egy fogaskerék szerkezetet, mely bent a kemen­cében felemel egy tolóajtót s ugyanakkor egy végnélküli lánc az említett lemezburko­latból a koporsót a kemence rostélyaira tolja. A gyászkisérat mindebből semmit sem lát; tűznek, melegnek, vagy szagnak semmi nyoma. A tolóajtó ismét leereszkedik s a következő pillanatban a keményen kitóduló barnás, füst jelzi, hogy az égési processus megkezdődött. A nagyobb krematóriumokban, mint pl. a milánóiban, vagy a gothaiban a kopor­sót egy katafalkszerű emelvényre, illetve az abban láthatatlanul elhelyezett kis vaskocsira teszik, melyet a gyászszertartás befejeztével lesülyesztenek az alsó helyiségbe s betolnak a hamvasztó kemencébe. Ott a koporsót emeltyüszerkezet segé­ „Bécsi Napló“ 1905. november 1. jéghez mérten oly eszközök használását kockáztassuk meg neve­ésünkben, melyek használása az ifjú nemzedéknek a legjobb jövőt biztosítja. K. F.

Next