Pécsi Napló, 1931. január (40. évfolyam, 1-25. szám)

1931-01-01 / 1. szám

2. oldal. PÉCSI NAPLÓ A januári rádiónyugtát minden rádióelőfizető saját érdekében olvassa el és szelvényét kitöltve mielőbb küldje be. Rádióamatőr Tanácsadó Budapest, 11a, postafiók 178. Állam és társadalom a takarékosság tükrében. Irta : Csató Pál. Most, amidőn válságok között vergődő gazdasági helyzetünkön egyedül csak munka­­alkalmak teremtésével s a még fogyasztó­­képes egyedek vásárló igyekezetének emelé­sével enyhíthetünk, gazdasági szempontból káros hatású jelszó dobhatott a köztudatba, melynek következményeit a „takarékosko­dás“ jegyében súlyosan megérezte közgazda­­sági életünk minden ágazata, főleg azonban kereskedelmünk. Gazdasági leromlásunknak sajnos, oly mélypontján vagyunk, hogy az állam és magángazdaság újabb és nagyobb munka­­alkalmak teremtésére képtelen, ily körül­mények között könnyelműség, s minden komoly megfontolást nélkülözött, a még magukat fenntartó fogyasztóképes egyede­­ket, a „takarékoskodás“ időszerűtlen és gazdasági életünkre károsan ható jelszavá­val a fogyasztás lehetőségének gyakorlásá­tól elriasztani. Ha mai gazdasági letörtségünkben a takarékoskodás jelszavának időszerűségét kívánunk adni, úgy ezt elsősorban állami életünk belső és külső berendezésére kell vonatkoztatni és ott érvényesíteni, mely­nek lelkiismeretes keresztülvitele jelentős összegeket szabadíthat fel a gazdasági élet elmeszesedett vérkeringése számára. Társadalmunknak immár nincs mivel takarékoskodnia, adózó alanyaink a teher­­bíróképesség teljes csődje előtt állanak, el­következett tehát a huszonnegyedik óra, amikor az államháztartásnak kell a takaré­koskodást legszigorúbb kíméletlenséggel vég­rehajtani oly célból, hogy a már kilátásba helyezett különböző közmunkákon kívül, min­den improduktív kiadást megtakarítva a beteg gazdasági élet javára, további munka­­alkalmak teremtésére legyen fordítható. Trianon által koldussá tett országunk­nak úgy belső állami, mint óriási költséget emésztő külképviseleti berendezettségében nem a boldog békeidők integer Magyar­­országának kereteihez, hanem egy 16 vár­megyére zsugorodott, gazdaságilag meg­nyomorított szegény állam szűkös viszonyai­hoz kell alkalmazkodnia. Gazdasági nyomorúságunk kórokozójá­­nak időnkénti megállapítására létesült Gazdaságkutató Intézetünknek ilyen és hasonló állami fényűzésbe ölt milliók meg­takarítására kell minden eszközzel rámutat­ni, mert ha valamikor szükségesnek mutat­kozott az állami takarékoskodás elvének szigorú keresztülvitele, úgy ennek immár utolsó stádiumához érkeztünk. Aggasztó gazdasági és szociális helyze­tünk parancsolólag követeli, hogy az állami fényűzést leépítve, minden megtakarított tétel egyedül és kizárólag életet adó munka­­alkalmak létesítésére fordíttassék. Csonkaországunkat tevő 16 vármegyé­nek 4 egyeteme ontja a diplomás emberek nagy számát kultúrfölényünk jegyében, anél­kül azonban, hogy azoknak kenyérhez jutta­­tása, gazdasági megerősödésünk révén némileg biztosíttatnék. Szüntessék be azokat az állami támo­gatás nélkül magukat fenntartani nem tudó intézményeket, melyek súlyos tehertételt képeznek az állam budgetj­ében, hogy azok a magángazdaság által folytatva s élet­képessé téve, jelentős gazdasági tényezővé fejlődve, ne csak fogyasztóképességet növel­jenek, de hatványozott adójövedelmet is biztosíthassanak az államkincstárnak. Törekedjünk a társadalom fogyasztó­képességét munkaalkalmak létesítésével, iparunk és kereskedelmünk támogatásával erősíteni, mert ez szolgálja a mezőgazdaság megerősödését is, hiszen Csonkaországunk mindaddig, amíg a trianoni árok reáneheze­dik, önerejére van utalva. Ez év júliusában hozta nyilvánosságra az igazságügyminiszter a kormány karteltörvény­­javaslatát. Figyelemmel ezen törvényhozási fel­adat nehézségeire és bizonyos fokig úttörő voltára, a miniszter e javaslatot legszélesebb körben meg­­k­üldötte észrevételek megtétele végett. Az érde­keltek felismerték a kérdés nagy horderejét és így az utolsó évtizedekben kevés törvényjavaslattal foglalkozott az egész közvélemény behatóbban, mint éppen ezzel. Érdekképviseletek, kiváló jogá­szok és közgazdászok alapos és mély bírálat tár­gyává tették a javaslat eredeti fogalmazását és az igazságügyminiszter indíttatva érezte megát a javaslat alapos átdolgozására. A t­örvényjavaslat eredeti szövegével az OMKK­E választmánya behatóan foglalkozott és e lap ha­sábjain az OMKE állásfoglalása ismertetve is lett. Miután időközben megjelent a módosított szöve­gezés és azt a miniszter be is nyújtotta a Háznak, szükségesnek mutatkozik ezen módosítások lénye­gének ismertetése. Mielőtt még a részletekbe behatolnék, máris előrebocsátom, hogy lényegileg minő változás tör­tént az eredeti szövegezéssel szemben: minden intézkedési jogot az új javaslat összpontosít a mi­niszter kezében ! Ezért nehéz is állást foglalni e tárgyban — a törvény lehet kitűnő és lehet teljesen erőtlen — aszerint, hogy éppen ki ül a közgazda­­sági miniszter bársonyszékében. A javaslat ugyanis valóban nagy gonddal és kitűnő jogászi elmééllel van megszerkesztve, úgyhogy kétségkívül tartal­maz olyan eszközöket, amelyekkel a miniszter, ha akarja, érvényre tudja juttatni a közérdek szem­pontjait. Olyan tehát a magyar kormány törvény­­tervezete, mint egy fegyver, amely mellett egy sorozat legkülönbözőbb kaliberű löveg fekszik: van amely csak riasztásra való, nagyot szól, de ártal­matlan ; van aztán mellette holmi apró sörét, amely csak a kisebb vadakat tudja ártalmatlanná tenni, a veszedelmesebb, nagyobb állat az ilyet fel se veszi; de el kell ismernünk, hogy van közte tényleg éles töltés is ! Minden attól függ, hogy az, aki a fegyvert kezeli — vagyis a közgazdasági miniszter — mivel tölti meg a puskáját, ha a kar­­telekkel kell megbirkóznia. Objektív akarok lenni és elismerem, hogy Németországban ugyanez történt szintén,­­ a kormány önmagát ruházta fel a legteljesebb hatalom­mal, tette ezt pedig azzal a kimondott célzattal, hogy le fogja törni a kartelek hatalmát. Ne zárassanak ki a gazdasági élet legá­lis funkcionáriusai külkereskedelmi viszony­latban sem a piacszerzés, üzletkötés és realizálás munkájának lehetőségéből, hogy e téren is magtarthassa az állam legbizto­sabb adóbázisát. Gazdasági leromlásunk enyhítését és­ oly törekvések vihetik előbbre, melyek első­sorban az államháztartás kebelében érvény­sítik a takarékosság elvét, s ennek nyom adódó lehetőség alapján enyhítik a köz­szociális terheket, viszont minden rende­­zésre álló eszközzel segítik elő, az élet­fogyasztási lehetőséget jelentő munka mák megteremtését. Nem gyengíteni, de ellenállóképest tenni gazdasági életünk minden tényt hogy az állami szolgáltatások terhe­­ ,d­ fennmaradásukért még küzdő adóalanyok — az állam jól felfogott érdekében — e válsá­gos időkön átsegítessenek. Ugyanis az idén nyáron kibocsátott szükség­­rendelet az addig hatályban álló kartelrendeletet (Verordnung gegen Missbrauch wirtschaftlicher Machtstellung v. 2. Nov. 1923) akként egészítette ki, hogy minden intézkedési jog, amely addig a Kartellgerichtet illette, ettől fogva az összkormány hatáskörébe tartozzék. A német kormány keresztül akarta vinn­i az árak letörésére irányított akcióját és nem sokat tűnődött azon, hogy helyes-e ilyen óriási hatalmat a mindenkori változó kormányok kezébe adni­­? Nem is alkotmányjogi, elméleti meggondolások azok, amelyek miatt bizalmatlansággal kell fogad­nunk, hogy a kartelek egész ellenőrzése és szabá­lyozása a minisztérium belső ügye lett. De egészen új szellemnek kellene a bürokrácia ódon rendszerét áthatni ahhoz, hogy gyakorlati eredményt várhassunk e törvénytől. Addig, amíg a miniszterelnök nyilat­kozatából, tehát ugyancsak hiteles forrásból, leg­utóbb is azt halljuk, hogy egy minisztériumban 150.000 elintézetlen akta tudott összegyűlni, nem nagyon tudunk lelkesedni a minisztériumi elinté­zések mindenhatóságáért. Vagy ha arra gondo­lunk, hogy Sándor Pál két és fél évvel ezelőtt adta át a Ház színe előtt az akkori kereskedelmi minisz­ternek a szén- és vaskartel túlzott áraira vonatkozó adatokat és még mind a mai napig semmiféle lépés nem történt, akkor csak a legnagyobb nyugtalanság­gal tudunk a kartelpanaszok sorsára gondolni. Áttérve mármost a miniszteri hatáskör leg­aggályosabb kiterjesztésére, arra kell rámutatnom, hogy az eredeti javaslat szerint a kartelbíróság elé két típusú panasz kerülhetett. Az egyik az volt, amelyet a miniszter utasítására a kincstár jog­ügyi igazgatósága terjesztett eléje, a másik, amit a „jó erkölcsökbe vagy a közrendbe ütköző kar­telek” ellen az érdekelt magánfelek — a karteltag és kartelen kívü­li vállalkozó — nyújthattak be. Vagyis a büntetőjogból kölcsönkért fogalmak alkalmazásával a kartel ellen az eljárás megindul­hatott közvádra és magánvádra. Ezzel szemben az új javaslat csak közvádat ismer , a kartelbíróság­­nak csak egy felperese lehet a miniszter által uta­sított jogügyi igazgatóság. Mit jelent ez ? Azt, hogy minden egyes panasz a minisztériumhoz intézendő, és ha az illető előadó úgy akarja, akkor semmiféle lépést nem tesz folyamatba. Valamely bíróság­nak pozitív vagy negatív irányban el kell dönteni minden eléje kerülő kérdést és indokolási kötele­zettség terheli, hogy miért tartja alaptalannak a A kartelek ellenőrzése a módosított javaslat szerint a minisztérium belső ügye lett. MIT HOZ A MÓDOSÍTÓT!A KARTEL­­JAVASLAT. • Írta : Kelemen Sándor dr. 1931. január 1. f* Richard Talmadge nagyszerű bravúrfilmje C” az álarca legközelebb a Parkmomban

Next