Pécsi Napló, 1939. március (48. évfolyam, 49-74. szám)

1939-03-01 / 49. szám

t . ..il 1939. március 1. Szerda XLVIII. évfolyam. 49. szám. v. könyvi Viiva. Arat 2 fill. PÉCSI NAPLÓ SBserkesztőség és kiadóhivatal, Munkácsy u. 10. Kéziratokat nem adunk vissza. S­ark. tel.: 21-09. — Kiadóhivatali tel.: 20-27.­ ­ FÜGGETLEN POLITIKAI NAPILAPI Előfizetési árak házhoz szállítva vagy postán egy hónapra 2 P 50 f, egy negyedévre 7 P 50 f. Egyes szám ára 12 fillér, — 16 oldalas 20 fillér. A gyümölcs Évekkel ezelőtt megkezdődött Ma­gyarországon az a propaganda, amelynek célja a gyümölcstermesztés előmozdítása volt. Nemcsak szavakkal folyt ez a pro­paganda, hanem cselekedetek is szolgála­tába szegődtek. Vegyük csak számításba a mi megyénket. Baranyában olcsó pén­zért, szinte fiellérekért kaptak nemes gyü­mölcsfát a gazdák, azzal a tendenciával, hogy felébresszék bennük a hajlamot a ne­mes, a piaci esetleg exportképes gyümölcs termesztésére. Maga a megye járt elől jó példával. Több egy évtizedénél, amikor az ország­utak mellett sorakozó sudáregyenes jege­nyék fejsze alá kerültek, akkor sajnálat­tal értesültünk a nyárfák halálraítéléséről, de megvigasztalódtunk, amikor — néhány esztendővel később — megláttuk az első szilvákat kékleni és az almákat pirosodni a megyét behálózó országutak mentén. Azóta bőtermésű fává terebélyesedtek a csemeték és hathatós propagálói lettek a gyümölcs intenzívebb termesztésének. Az a sajnálatos, hogy a szavakkal és cselekedetekkel folyó agitáció még mindig nem érte el a kellő eredményt. A városok közelében levő községek, amelyeknek lakói­­- éppen a közelség révén — jobban rea­gálnak a haladás minden megnyilvánulá­sára, hajlandóknak mutatkoztak kertjeik­ben, földjeiken hajlékot adni az újfajta gyümölcsfák sorának. A baj csak a megye távoleső, hegyek mögött megbúvó falvai­ban mutatkozik. Ott még ma is azt az aprószemű cseresznyét, kőkemény körtét, ízetlen almát termelik, amely fajtát apáik és öregapáik honosították meg. Idegen­kednek az új fajtáktól, különösen idegen­kednek attól, hogy földjükből nagyobb darabot hasítsanak ki gyümölcstermesztés céljára. Holott, ezt példák bizonyítják, nincs az a termény, amely több hasznot hozna, mint a gyümölcs. Természetesen csak akkor, ha a fát kellőleg kezelik. És itt tapintunk reá a baj tulajdonképpeni gyökerére. A magyar gazda sajnálja a pénzt a tavaszi­, az őszi fa­permetezésre, komolytalannak, pepecselés-szerűnek ta­lálja a nyesést, törzs körülásását, öntözé­sét. A községek vezetőire, a kis falvak ta­nítóira vár a feladat hogy, közvetlen be­szélgetések, vagy előadások kapcsán, reá­mutassanak az egyéni érdekre, amit a gyü­mölcstermesztés jelent. Meg kell szabadí­tani a polgárembert az előítélettől, amely visszariasztja attól, hogy a dédapja ide­jében ültetett vackort termő körtefát ki­vágja s helyébe azt a fát ültesse, melynek hozama pénzt, csengő aranyat jelent. A maradiság kínai fala mögött meghúzódó falvakban a nemes gyümölcs ismeretlen. Az elhanyagolt fák annyit teremnek csak, hogy kóstolóba jut belőle a gyerekeknek, ellenben gyakori látvány a pécsi piacon, hogy a baromfit árusító asszony, amikor kosara kiürült, cseresznyét vagy körtét vásá­rol a kofánál. Ha azt kérded: „Maguknál nem terem, nénikém?“, ezt a választ hall­hatod: — Hogyan teremne, amikor a fája is kipusztul. Nem érünk mi reá, bajlódni a gyümölccsel, örülünk, ha a földön, istálló­ban elvégezhetjük a munkát... Súlyos kifogások a zsidójavaslat ellen Makray Lajos és Eckhardt Tibor kemény bírálata Budapest, febr. 28. A Ház mai ülését 10 óra 4 perckor nyitotta meg Szinyei-Merse Jenő el­nök. A kormány részéről Tasnádi-Nagy And­­rás igazságügyminiszter volt jelen. A mai ülésen folytatták a zsidókról szóló törvényjavaslat általános vitáját. Makray Lajos (kereszténypárti) volt az első felszólaló, aki a következőket mondta: — Mindenekelőtt be kell jelentenem, hogy a törvényjavaslattal szemben való állásfoglalást pártom nem tette pártkérdéssé. Ilyenformán amit elmondandó vagyok, az az én egyéni fel­fogásomat és meggyőződésemet tükrözi vissza, bár nem hiszem, hogy pártom valamelyik tagja ne azonosítaná magát azokkal a gondolatok­kal, amelyeket kifejtek.­­ Tartozom azzal a vallomással, hogy hosszú szónoki pályafutásom alatt alig voltam olyan súlyos helyzetben, mint ebben a pillanatban, amikor ehhez a tör­vényjavaslathoz hozzászólok. Akikre ez a törvényjavaslat vonatkozik, azokra ez a kérdés valósággal élet és halál kérdése.­­ Nem állok itt szemben egy fajjal vagy egy népcsoporttal. Ezek absztrakciók. Én az emberrel állok szemben, aki végig elszenvedi ezt a javaslatot, akikre vonatkozik ez a javas­lat, aki végiggondolja és végigküzdi ezt a javas­latot. Valóban a legnagyobbra fokozódott lel­kiismeretre és felelősségérzetre van itt szükség, le kell hántani magunkról minden zavaró ér­zést. Különösen le kell hántanunk magunkról az ellenszenvnek vagy a gyűlöletnek érzését. Ez a törvényjavaslat nem azért készült, hogy büntessen és megtoroljon, hanem azért, hogy a magyar keresztény társadalmat megmentse és emelje. Nem a gyűlölet szólt ebből a javaslat­ból és minden idokoló ereje a keresztény ma­gyar társadalom iránt való szeretet.­­ Minden egyes ténykedésnek, akár az egyén, akár az állam, akár a társadalom fel­emelésére, megtisztítására vagy megmentésére vonatkozzék is, a mozgató és lendítő ereje egyesegyedül és kizárólag a szeretet. A gyűlölet nem inspirálhat és nem irányít­hat. — Gyűlöletből éppen elég volt. Mai kuszáti életünk voltaképpen a vezető erővé feltolako­dott gyűlöletnek keserves és szerencsétlen kon­zekvenciája. Azokat a mély sebeket, amelyeket ez a gyűlölet vágott ezen a világon és az embe­riségen, nem lehet gyűlölettel meggyógyítani. Betegséget nem lehet betegséggel gyógyítani. A halált csak az élet eleven erőivel lehet legyőzni. Igazságtalanságot nem lehet igazságtalansággal reparálni. Nem az fogja megmenteni ezt a világot és ezt az emberiséget, aki a gyűlölet vágtató paripáján jön, hanem az, aki újra megta­nítja ezt a világot és ezt az emberiséget a szeretetre. Le kell fejtenünk magunkról az elfogultságot, fel kell emelkednünk az elvi magasságokba. Fel kell mennünk a nemzet egyetemes érdekeinek magaslatára. Ezután áttért a törvényjavaslat részletes bírálatára. Makray Lajos kijelentette, hogy szerinte van zsidókérdés és miután van, meg kell oldani, majd így folytatta: " Téves lenne az az álláspont, amely sze­met huny az előtt, hogy a zsidókérdés megol­datlansága rendkívüli veszedelmeket rejt magá­ban, amely veszedelmek következményeit vég­eredményben elsősorban a zsidóság szenvedné el. Nagy tévedés volna, ha valaki azt gondolná, hogy ez a kérdés azért tér minduntalan vissza, mert a keresztény társadalomban valami meg­fejthetetlen gonoszság, irigység dolgozik... Fábián Béla: Ezt senki sem képzeli! Makray Lajos: ...Vagy pedig azért, mert a mai helyzetben a keresztény társadalom azért szorult háttérbe a gazdasági pályákon, mert tu­datlan, vagy nem akar dolgozni és amikor látja a másik oldalon a felhalmozott javakat, akkor a pogrom eszközeivel akarja magát kárpótolni. Ezek felszínes értékítéletek. Makray Lajos ezután a keresztény és zsidó szellem közötti különbséget fejtegette. Kijelen­tette, hogy nem akar általánosítani, de sze­rinte a zsidóságnak van egy része, amely elkü­löníti magát, idegen test a keresztény társada­lomban. — A zsidókérdés felvetésének olyan oka is van, amely speciálisan a mi magyar viszonya­inkra vonatkozik. Ez az, hogy a liberális kor­szak recepciós politikája nyakló nélkül asszi­milálta vagy akarta asszimilálni a gettós zsidó- A legfontosabb: megtanítani a parasz­tot arra, hogy a gyümölcstermesztés nem harmadrendű, a gyümölcstermesztés nem divatos jelszó, amit a pantallós urak ta­láltak ki, hanem komoly mezőgazdasági ténykedés; annyira­ komoly, hogy egyes vidékeket híressé tett, jólétet, gondtalan­­­­ságot varázsolt arra a portára, amelynek­­­­ lakói azelőtt csak panaszkodni tudtak. A baranyai mezők nemcsak a székácsi búzát és a tizenkétsoros kukoricát termik meg, hanem a ranett-almát, az Esperen­­körtét és a többi nemes gyümölcs­fajtát is. Tessék kipróbálni!­­.

Next