Pedagógiai Műhely, 1999 (24. évfolyam, 1-4. szám)

1999 / 4. szám - MÚLTUNK - JELENÜNK - Macsy Gyula: Az iskolarendszeren kívüli szakképzés története a Fehérgyarmati Petőfi Sándor Közgazdasági Szakközépiskolában 1992-től napjainkig

Macsy Gyula: Az iskolarendszeren kívüli szakképzés története a Fehér­­gyarmati Petőfi Sándor Közgazdasági Szakközépiskolában 1992-től napjainkig iskolánk Szabolcs-Szatmár-Bereg megye legkeletibb részén található. E több szempont­ból is perifériás helyzete ellenére, vagy inkább éppen ezért, az intézmény mindig megpró­bált reagálni az adott kor kihívásaira, és olyan struktúrát működtetni, amely biztosítja szá­mára a hosszú távú fennmaradás lehetőségét. Ezt bizonyítja, hogy a több, mint ötvenéves iskola a II. világháború után Polgári Fiú és Leányiskolaként kezdte meg működését, majd néhány év múlva Irodatechnikai Szakiskola­ként, majd Közgazdasági Középiskolaként, később Közgazdasági Technikumként, és 1969- től Közgazdasági Szakközépiskolaként tevékenykedett. Az elnevezésekből is jól nyomon követhető a folyamatos fejlődésre való törekvés, ugyanakkor látszik a közgazdasági szakirány következetes megtartása is. Az iskolarendszerű képzés során a választott szakágazatok is tükrözték a megújulásra való igényt, hiszen az 1970-es 80-as évek igazgatási-ügyviteli, a számvitel-gazdálkodási szakirányon belüli mezőgazdasági és kereskedelmi specializáció után, az 1980-as évek vé­gétől a 90-es évek elejétől az idegennyelvű gyors és gépíró, valamint a pénzügy és számvi­teli ágazatokkal vállaltuk fel a fejlődést. 1994-től iskolánk az elsők között váltott át az új típusú, az­on "világbanki program" szerinti képzésre, amelyet jelenleg is - ma már kizáróla­gos formában- alkalmaz. Ebbe a megújulásra törekvési sorozatba szervesen illeszkedik az a felismerés is, hogy amint a társadalmi-gazdasági lehetőségek ezt lehetővé tették, illetve igény mutatkozott rá az intézmény bekapcsolódott az iskolarendszeren kívüli szakképzés szervezésébe és lebonyo­lításába is. 1992. szeptemberében a budapesti székhelyű TALENTUM KFT-vel történő közös együttműködésünk volt az első, iskolánkban lebonyolított felnőtt átképző tanfolyam. A gazdasági, pénzügyi, számviteli ismereteket nyújtó képzés szervezője a TALENTUM KFT volt, az iskola a helyiséget biztosította, valamint az órákat az iskola szaktanárai tartot­ták. E képzési formára történő átállás nem kis feladatot jelentett a tanároknak, és az elején nem is igen okozott túl nagy lelkesedést. A piaci képzési forma kétségtelen előnye az aktuális tanári ár díj­aknál jóval magasabb óradíj és a még akkor igénybevehető adókedvezmény állt az egyik oldalon, míg ezzel szem­ben szinte alig ismert tartalmú és struktúrájú tananyag, délutáni képzési idő, valamint a ta­náraink számára addig ismeretlen korosztályú "diákanyag" állt. Az első tapasztalatok végül is kedvezőek voltak, hiszen a kollégák felismerték, hogy ezek az "újszerű" tananyagok rövidesen az iskolarendszerű képzésben is meg fognak jelenni ( a piaci oktatás gyorsabban tudott reagálni a megváltozott társadalmi-gazdasági változások­ra, korszerűbb tananyagok jelentek meg ), és a felnőttképzéseken használt tananyagokat a nappali képzés során is alkalmazhatják. A kétségtelenül jelentős többletmunkáért járó többletjövedelem szintén lényeges motivációs tényező volt. 50

Next