Pedagógiai Szemle, 1964. január-június (14. évfolyam, 1-6. szám)

1964 / 1. szám

Az iskolareform megvalósításának útján két esztendeje múlt annak, hogy az Országgyűlés elfogadta az 1961. évi III. törvényt , az iskolareform törvényét. Az azóta eltelt időben sok minden történt az iskolareform megvalósítása érdekében. Ezeket a kez­deti eredményeket azért lehet különösen is értékelni, mert az iskolareform perspektivikus program, megvalósítása csak hosszú évek erőfeszítése so­rán képzelhető el. Ezt így is gondoltuk, így is terveztük. Ha az elért eredményeket a reform alapelveivel szembesítjük, az alábbiakat lehet megállapítani. Iskoláink kapcsolata az élettel, a gyakorlattal, a termeléssel tovább erősödött. Ez tükröződik azokban a tantervi változásokban, amelyek nem­csak a természettudományos tárgyakat, hanem a társadalomtudományi tárgyakat is törekedtek gyakorlatiasabbá, életszerűbbé formálni. Az alsó ta­gozaton a gyakorlati foglalkozások mellett közvetlenül ezt a célt szolgálja a környezetismeret bevezetése. Csaknem valamennyi osztott általános is­kolában vannak gyakorlati foglalkozások, ily módon az általános iskolák tanulóinak többsége részesül gyakorlati foglalkozásokban. Szélesedett azoknak a gimnáziumi tanulóknak a köre, akiket bevontak a szakmai elő­képzésbe. Az első osztályokba beiratkozott tanulók már szinte teljes egé­szükben részesülnek szakmai előképzésben. A tanulók jelentős hányada végez közhasznú társadalmi munkát, s ennek — a kívánatos feltételek biztosítása mellett — nagy a pedagógiai értéke. Nem szabad azonban abba a hibába esnünk, hogy kizárólag a szám­szerű adatokon keresztül értékeljük eredményeinket. Ismeretes, hogy bi­zonyos nehézségek mutatkoznak a gimnáziumi szakmai előképzés körül. Ha ezeknek a nehézségeknek a forrását keressük, többek között rábuk­kanunk arra, nem tartották be minden helyen azt az instrukciót, hogy ott kell áttérni az 5+1-es rendszerre, ahol annak a személyi és tárgyi fel­tételei, vagy legalábbis ezeknek a feltételeknek a minimuma adva van. Igazságtalanság lenne azonban a rossz szervezésért csak a helyi szerveket, különösen az egyes iskolákat hibáztatni. Jóllehet a felső vezetés instruk­ciói világosak és helyesek voltak, a végrehajtás során akadtak, akik az erőltetett ütemű fejlesztést sugalmazták. Nagy eredmény, hogy a munka bevonult az iskolába. A tanulók több­sége találkozik vele az általános iskolában, és abban az iskolatípusban is, tudniillik a gimnáziumban, amelytől korábban mi sem volt távolabb, mint a fizikai munka, a termelés, annak értékelése, megbecsülése. Pedagó­gusok, tanulók és szülők ma már természetesnek veszik, hogy a gimnázium tantárgyai között ott van a termelőmunkára való előkészítés. S jóllehet az 5+1-es rendszerű oktatás kísérleti keretek között már az iskolareformot megelőzően elkezdődött, egészében a reform egyik alap­pillére és alaptendenciája lett: a reform sikerei közé tartozik e rend.

Next