Pentru Socialism, decembrie 1968 (Anul 18, nr. 4621-4647)

1968-12-03 / nr. 4622

PROLETARI DIN TOATE TARILE UNITivul ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU Anul XVIII nr. 4622 Marți 3 decembrie 1968 4 pagini — 30 de bani laboratorul central al Combinatului minier. Se execută o nouă analiză. Foto: I. DEAC. La U.M.M.U.M. Baia Mare CAI DESCHISE PENTRU O INFORMARE OPERATIVA ȘI, MAI ALES, EFICIENTA Caracterul divers al producției, specific industriei constructoare de mașini, multitudinea compartimentelor tehnice și productive și gama foarte largă a materiilor prime și materialelor folosite impun perfecționarea continuă a fluxului informațional, condiție esențială în desfășurarea unei activități armonioase, ritmice și eficiente la U.M.M.U.M. Față de această problemă există în uzina noastră o preocupare continuă, manifestată în special în compartimentul producției și caracterizată prin perfecționări în ce privește urmărirea realizărilor zilnice și periodice ale atelierelor și secțiilor pe bază de grafice în care situația este urmărită pînă la nivelul de reper în operație și raportată decadat în cadrul ședințelor operative la care participă, în afară de conducătorii diferitelor compartimente și membri ai comitetului de direcție. Situația calității produselor constituie, de asemenea, un exemplu de informare rapidă și eficientă, un membru al comitetului de direcție luînd zilnic parte la analiza rebuturilor, remanierilor și a abaterilor de la tehnologia scrisă și stabilind operativ premăsuri pentru eliminarea deficiențelor semnalate. (N. R. — In acest sens, ca modalitate, exemplul este bun. Ce folos însă că efectul în producție nu este la același nivel? La U.M.M.U.M. rebuturile se mențin ridicate. In acest an deși se raportează o economie de metal de 150 tone la unele produse, ca utilaje miniere, construcții de susținere, consumul specific de metal este depășit, în principal din cauza rebuturilor). O analiză mai amplă a sistemului informațional s-a făcut în cadrul acțiunii de organizare științifică a producției și a muncii. Cu această ocazie s-a stabilit necesitatea informării zilnice a serviciului dispecer șef de către serviciul aprovizionare asupra materialelor din producția curentă intrate în magazie și, de asemenea, informarea lunară a comitetului de direcție asupra comenzilor închise cu pierderi pentru a se lua imediat deciziile necesare în vederea reducerii cheltuielilor suplimentare. Cu tot numărul relativ ridicat de informații care circulă între diverse servicii și secții productive, s-a constatat că eficiența lor nu este întotdeauna cea corespunzătoare, datorită în special întîrzierii cu care ajung la factorii ce Ing. VASILE SABAU președintele comitetului de direcție de la U.M.M.U.M. Baia Mare Ing. OCTAVIAN MARCU șeful serviciului de organizare a producției și a muncii (Continuare ín pag. a 3-a) Cui încredințăm gestiunea ? " Dacă prevenirea și îngrădirea fenomenului de păgubire a avutului obștesc constituie o preocupare comună, cetățenească, cu un profund caracter patriotic, e de la sine înțeles că această obligație capătă semnificații în plus pentru lucrătorii din comerț, dat fiind specificul muncii acestora. Evident, pe măsura muncii educative desfășurate în direcția ridicării conștiinței se obțin rezultate semnificative în asanarea surselor de păgubire a avutului obștesc. Dar nu-i mai puțin adevărat că mai sînt lucrători care, confundînd prerogativele funcției încredințate cu drepturi patronare, banul statului cu cel personal, manifestă lipsa de răspundere, tendințe de risipă și căpătuială pe seama avuției colective. Din multitudinea aspectelor ce le ridică această problemă ne-am propus să urmărim doar unul cui i se încredințează gestiunea mijloacelor materiale și bănești, în unitățile comerciale, dat fiind faptul că de profilul profesional și moral al acestora depind în bună măsură asigurarea integrității fondului de mărfuri, prevenirea și combaterea pagubelor din avutul obștesc. Trebuie precizat din capul locului că în această direcție dispozițiile legale sînt clare și categorice. Ele vizează condiții de studii și pregătire profesională, o comportare cinstită, fără antecedente penale privind infracțiuni de păgubire a avutului obștesc sau al cetățenilor. Or tocmai aceste prevederi sunt uneori ignorate sau ocolite. Un exemplu concludent în acest sens îl constituie cazul lui Gheorghe Simion, angajat ca gestionar la O.G.L. Alimentara, deși fusese condamnat la 1 an închisoare pentru delapidare. Ba mai mult, nu numai că a fost angajat contrar legii dar nu a fost schimbat din funcție nici atunci cînd a avut lipsuri importante în gestiune. Bunăoară, la o verificare i s-a constatat o lipsă de 3.888 lei, la următoarea — 1.000 lei pentru ca în martie a.c. să aibă o lipsă la marfă de 4.831 lei. Cazuri asemănătoare găsim și în cadrul T.A.P.L. Baia Mare. Deci lipsa de răspundere merge pînă acolo încît, deși se constată că oameni cărora li se acordă cu atîta ușurință gestiune păgubiseră avutul obștesc, nu se trag învățămintele necesare, nu se iau măsuri de schimbare din funcție. E și cazul lui Alexandru Stan de la magazinul nr. 21 al C.S.F. Baia Mare care, deși a fost descoperit ST. LĂPUȘAN "{Continuare in pag. a 2*a) Oamenii șantierului. Foto: I. DEACONESCU. Constituirea consiliilor orășenești și comunale ale Frontului Unității Socialiste In aceste zile în județul nostru se desfășoară adunările de constituire a consiliilor orășenești Vișeul de Sus, Borșa, Gavnic, Baia Sprie și Tg. Lăpuș, precum și a consiliilor comunale ale Frontului Unității Socialiste. Cu acest prilej sunt alese birourile executive ale noilor organisme create și se stabilesc planurile de măsuri care vor sta la baza activității consiliilor orășenești și comunale ale Frontului Unității Socialiste. Aceste planuri prevăd obiective concrete privind realizarea planului de stat, îmbunătățirea activității edilitar-gospodărești și social-culturale, pregătirea desfășurarea campaniei electori rale etc. ÎN ZIARUL DE AZI gg O relatare de la conferința organizației orășenești de partid Cavnic Af Carnet de cinefil : COLUMNA m SPORT RENTABILIZAREA INCUMBAATENTE ȘI MULTIPLE in unitățile 1 B ^ mmmÎnaIa "PREOCUPĂRI "■*“ Luate în ansamblu, rezultatele economice obținute în acest an de întreprinderile agricole de stat și de cele două întreprinderi pentru mecanizarea agriculturii din județ, sunt superioare celor obținute în anii anteriori și dovedesc o mai bună orientare a producției și a muncii. Și totuși, o analiză mai amănunțită a factorilor care contribuie la desfășurarea procesului de producție reliefează existenta multor rezerve nevalorificate în sporirea eficientei activității economice, in rentabilizarea unor ferme. Dintre toate ne vom referi ln menținerea unor cheltuieli neeconomicoase, care încarcă inutil prețul de cost și barează căile de rentabilizare. Numai în acest an, cele trei I.A.S. (Satulung, Seini și Sighetul Marmației) vor cheltui, spre exemplu, pentru amortizarea mijloacelor fixe disponibile suma de 206.000 lei. Dintre acestea I.A.S. Leini deține recordul plătind la amortismente suma de 180.000 lei, pentru mașini și utilaje nefolosite, a căror valoare se ridică la suma de 753.000 lei. Am fi nedrepți dacă am spune că tovarășii din conducerile I.A.S., în special tehnologii șefi, nu sunt preocupați de producție, de rentabilizarea fermelor prin toate mijloacele, iată însă că deși de ani de zile unitățile plătesc amortismente pentru mijloacele fixe neutilizate în procesul producției, acestea nu fac nici la ora actuală obiectul unor preocupări deosebite. Și dacă ne gîndim că o simplă redistribuire sau casare în caz de uzură ar duce la evitarea anomaliilor create, motivele de îngrijorare sunt justificate. In cadrul cheltuielile neeconomicoase, nu pot să fie neglijate nici cheltuielile neproductive care continuă să afecteze și să influențeze negativ procesul de rentabilizare. Această categorie de cheltuieli este generată de plata dobînzilor C. MARINESCU (Continuare în pagina a 3-a) Manifestări consacrate semicentenarului Transilvaniei cu România . Semicentenarul Unirii Transilvaniei cu România a fost cinstit la Șișești printr-o serbare populară. Profesorul Cornel Bârlea de la Liceul nr. 3 Baia Mare a vorbit cu acest prilej despre „Făurirea statului național unitar, aspirație seculară a poporului român“, după care a urmat un variat și bogat program artistic susținut de formații ale căminelor culturale din Șișești, Cetățele, Ardusat și altele. Expuneri urmate de serbări populare au avut loc în numeroase alte localități din județ printre care amintim: Seini, Săbișa, Viile Apei, Pribilești, Mogoșești, Finteușu Mic, Fersig, Recea, Marița etc. ■ Sîmbătă, locuitorii orașului Tg. Lăpuș au participat la un simpozion închinat marelui eveniment istoric al Unirii Transilvaniei cu România. Simpozionul a cuprins prelegerile: „Cadrul politic și social-economic in care s-a Infăptuit Unirea de Aurel Socolan, directorul Muzeului Transilvaniei cu România“ județean, „Fii ai Maramureșului, slujitori devotați ai Unirii" de Valeriu Achim, vicepreședinte al Comitetului județean pentru cultură și artă și „Aspecte ale Unirii reflectate în literatura și folclorul maramureșean" de lector univ. Tănase Filip. După simpozion a urmat un program susținut de elevii liceului din localitate. ■ Peste 400 de locuitori din satul Hideaga au asistat duminică, la un eveniment cultural deosebit: inaugurarea unei formații corale de 85 de persoane. Primul program al noii formații a fost dedicat Unirii Transilvaniei cu România și a cuprins cîntece patriotice și populare. ■ Corespondentul nostru Valeriu Pop ne anunță că o formație compusă din 58 de tineri de la cooperativa „Viitorul" din Șomcuta Mare a pregătit un montaj muzical-coregrafic închinat semicentenarului Unirii Transilvaniei cu România, pe care l-a prezentat atît în localitate cit și în deplasare prin satele Goaș, Mesteacăn, iar duminică, în Remetea Chioarului. Artiștii amatori din Șomcuta Mare au fost primiți pretutindeni cu căldură de un public numeros și entuziast. ■ De la Inspectoratul școlar județean suntem informați că în cele 238 de școli generale, licee și școli profesionale, orele de dirigențe de săptămâna trecută au fost dedicate aniversării unei jumătăți de secol de la Unirea Transilvaniei cu România. ■ In urma încheierii concursului literar dedicat semicentenarului Unirii Transilvaniei cu România, juriul, format din reprezentanți ai Comitetului județean U.T.G., Casei județene a creației populare și redacției noastre, a acordat următoarele premii: Poezie: premiul II — Nicolae Herțeg, Baia Mare; premiul III — Gheorghe Pírja, Sighetul Marmației și Delia Celina Ilieșiu, Baia Mare, iar mențiuni Lăcrimioarei Porumb, Sighetul Marmației, Iuliu Albulescu și Corneliu Ghiocel, Baia Mare. La proză, premiul III: George Maria Banu și Vasile Verneciuc, Baia Mare, iar mențiune lui Gavril Breban. Inmînarea premiilor va avea loc duminică, 8 decembrie, ora 10, în cadrul ședinței cenaclului „Nord" din Baia Mare. De ieri, magazinul băimărean „AșciiuTÂ9’ își primește oaspeții ieri după-amiază, alături de sute de cumpărători, reporterul a fost prezent la inaugurarea magazinului pentru copii „Așchiută" din Baia Mare. „Așchiuță" și-a întîmpinat cumpărătorii cu rafturile doldora de mărfuri. Mulți dintre cei care au avut prilejul să-i treacă printre primii pragul au fost puși la grea încurcătură. Ce să cumpere mai degrabă? La care dintre raioane să se oprească?Foarte mulți copii s-au oprit în fața expoziției de jucării, amenajată la parterul magazinului. Unul, să tot fi avut anișori , nu s-a lăsat pînă ce n-ami reușit s-o convingă pe mămica lui să-i cumpere un avion cu reacție. Altul, anticipînd iarna și zăpada și folosind printre argumente și lacrimile, a plecat acasă cu o săniuță. Un elev din clasa a V-a de la școala generală nr. 3 și-a cumpărat o pereche de schiuri. Mă rog, gusturi și preferințe după vîrstă. Noul magazin, în a cărui construcție au fost Investiți peste 1. 200.000 lei, dispune de un spațiu comercial ce însumează 1.200 m. p. Aici funcționează raioane de confecții, încălțăminte, tricotaje, galanterie, jucării și altele. La „Așchiută", ne-a spus tovarășul Lucian Blaga, directorul O.C.L, produse industriale Baia Mare, cumpărătorul va găsi toate grupele de mărfuri necesare copiilor, începînd de la noiinăscuti și pînă la adolescenți. Conducerea organizației noastre a repartizat aici cadre cu o bună pregătire profesională, care sunt hotărîte să practice o deservire superioară. I PETRIA Comentarii ale presei franceze despre confruntarea rugbistică Franța — România „Irimescu este Camberoberoul român: 15 din 15“ PARIS 2. — Corespondentul Agerpres, George Dascal transmite: Toate rubricile ale ziarelor pariziene sportive apărute luni dimineața scot in evidență victoria realizată la București de rugbiștii români care au învins cu scorul de 15—14 (12—8) „15“-le Franței. Ziarul „L'Humanite" cu titlul pe cinci coloane „Irimescu este Camberobero-ul român, 15 din 15", scrie printre altele: „Francezii s-au izbit de o echipă foarte puternică, dură chiar, de netrecut în apărare, mai grijulie să împiedice pe (Continuare în pag. a 4-a).