Pentru Socialism, noiembrie 1969 (Anul 19, nr. 4907-4932)

1969-11-08 / nr. 4913

9 C.E.I.L. — platformă, Sighetul Marmației. Aspect din secția de furnir. I I ! NU SUNT SIMPLE NEGLIJENTE ^ (Urmare din pag. 1) 1 lui Buzura nu roșește. Aruncă 2 vina pe soție, că e guralivă și neglijentă, că nu-1 ascultă, că 1 pină la urmă o va părăsi. Dar ce vină are copilul? întregi 1 dăm noi. Tăcere. Intr-o seară a anului 1967 , Sándor Magyari (Sighetul Mare mafiei, strada Dragoș Vodă nr. 91) a venit acasă beat. Unula din cei patru copii, Vasile, în virstă de un an și jumătate, dorimea în pat. L-a apucat plin de furie și l-a trîntit cu capul de ciment. Cu toată intervenția energică a medicilor, copilul s-a paralizat și a decedat nu de mult. Au fost făcute cercetări, dar nu s-a putut „dovedi“ vinovăția. Credem că față de acest caz justiția a rămas prof lund datoare, iar opinia publică este pe bună dreptate indigenată că un astfel de individ, care are la activ o crimă premeditată, voiajează nestingheritul prin țară. Mișelia are însă și alte iafete. Unii părinți folosesc sisteme de înfometare a sugarului. ^ Așa a procedat Irina Botizan din satul Glod nr. 5 Ha. In 27 decembrie 1968 naște un copil sănătos, cu o greutate de 3.400 kgrame, care moare la 15 februarie a.c. (greutatea 2.500 grame) de inaniție, fără să fie văzut de un medic. Vasile Doboteș (str. Tudorr Vladimirescu nr. 64), remizier ț la un rastel de biciclete, pârăsit de soție, își închide zile Imntregi copilul în casă fără săo dea de mincare. Bănică, la cei 5 ani, a stîrnit mila vecinilor care ii întind cite o bucată din pline, în vreme ce taică-său este un client vechi al buretelo și restaurantelor. Deși situațh era arhicunoscută (mai mulți vecini au sesizat organele în drept) nici în acest caz nu aui fost luate măsuri. Cât de departe ajunge josnicii 1 unora rezultă și din următorul caz: în după-amiaza zilei din 17 septembrie a.c. sofii Dulăi 1 (Petru și Ileana) din Sighetu 2 Marmației, strada Enescu au intrat cu copilul lor de nr.li luni la case-bar unde au consumat băuturi alcoolice Cină ai ieșit în stradă, abia se mai țineau pe picioare. Femeia era gata să scape copilul din perne . Un om de bună credință îi sfătuiește politicos să fie atenți că pot nenoroci copilul. Atunc Petru Dulap îl apucă de piept , il insultă în plin centru al p țțroșului. Remarcăm că deși P . Dulap a fost judecat și condamnat pentru infracțiunea de ultra, 2 contra bunelor moravuri, întreaga scenă penibilă a fost urmărită pasiv de doi lucrători de miliție care erau de servicii . Socot că în prevenirea ța combaterea acestor fenomente ne declară procurorul Ion Bezai de la Procuratura municipiului, trebuie mobilizat factorii cel mai puternic — opinia pi ^ Mică. Dacă această forță ar auționa rapid și energic numărul celor care săvârșesc acte inumane contra minorilor ar fi unul mai redus. Desigur, nu pot 2 scutite de răspundere nici organele de resort ale consiliilor populare, care au sarcini bine precizate in acest sens. In ce re privește pe noi, nu vom tolera ca oamenii de rea credință salce In picioare ce are mai cu preț orînduirea noastră socialistă — umanitatea. Credem insă că autoritatea n 2terară, organele miliției, procuraturii, justiției ar trebui să acționeze cu mai multă fermitate in astfel de cazuri unde nu est vorba de simple neglijente ci i încălcări crase ale legii peniale comise cu premeditare, cu intenții josnice Spre deosebire de alte unități ale T.C.L.M., Șantierul nr. 3 Sighetul Marmației a lichidat complet dotațiile, activitatea lui fiind încheiată cu beneficii. Care au fost căile spre rentabilizarea producției? La această întrebare ne-a răspuns tovarășul Dumitru Ciobănescu, contabilul șef al T.C.L.M. — Prima problemă la care mă voi referi e aceea a importantei sosirii raționale sau efectivelor și reducerii lor la cheltuielimanoperă de unde a și rezultat în acest an un volum mai redus de cheltuieli indirecte cu 300.000 lei față de prețurile de deviz. Acest lucru a fost posibil datorită cunoașterii profunde a problemelor economice de către șeful șantierului, tînărul inginer Petru Roman și contabilul șef, Ștefan Viland. In condițiile creșterii volumului de producție, în loc să meargă pe calea cea mai ușoară și să sporească numărul de muncitori, au angajat doar strictul necesar, dar s-au orientat să mecanizeze o serie de operații — săpături, ridicarea materialelor, unele transporturi , etc., să organizeze în așa fel producția ca muncitorii să aibă condiții bune de lucru. Evident că în acest fel cheltuielile de întreținere, cazare și altele s-au menținut relativ constante, deși s-a obținut o producție cu cca 5 milioane de lei mai mare ca în aceeași perioadă a anului trecut. Se știe — în altă ordine de idei — că risipa pe șantiere era un lucru „obișnuit". N-aș vrea să spun că la Sighetul Marmației totul e perfect în acest sens, dar faptul că s-au obținut economii de 94.000 lei la materiale (oțel-beton, lemn etc.) este o dovadă că se poate și altfel. Aș menționa grija mai mare a maiștrilor și șefilor de echipă în privința gospodăririi materialelor. In plus, dacă în anii trecuți se înregistrau cheltuieli neeconomicoase — locații, penalizări etc. — care se ridicau la zeci de mii de lei, în acest an ele au fost aproape complet înlăturate. Și Deci se poate și astfel aceasta prin organizarea mai bună a descărcării materialelor, transportării lor direct pe șantier, datorită spiritului de prevedere. Evident că aici își au izvorul economiile la prețul de cost și beneficiile de 123.000 lei (era prevăzut doar 55.000 lei). De asemenea, constructorii sigheteni au primit un sprijin eficient din partea conducerii trustului. Aș vrea să dau doar un exemplu. Cei de aici au venit cu propunerea de procurare a agregatelor necesare prin forțe proprii. de ea a fost sprijinită prin utilajul acordat la construcția unei stații centralizate de betoane, care ulterior a valorificat un mare stoc de piatră de rîu. Desigur aceasta, pe lângă că s-a evitat transportul agregatelor de balastieră de la distanțe mari, a făcut posibilă prepararea centralizată, mecanizată și la prețuri mai reduse a betoanelor. T. IUSTIN Cabinetul județean de partid Maramureș face cunoscut studenților Universității serale de marxism-leninism din anii I, II și III: economie, filozofie și istorie, că luni, 10 noiembrie a.c., ora 17 va avea loc dezbaterea temei: „Raportul dintre reproducție și politica de acumulări. Programul adoptat de Congresul al X-lea în domeniul investițiilor". Dezbaterile vor avea loc la Liceul nr. 3 Baia Mare. (Urmare din pag. 1)rase, alături de standurile de stradă cu ultimele noutăți, apar și mesele anticarilor.. și cărțile trec! De ce nu s-ar putea face asta și la noi? — Dacă aveți timp de citit, sala bibliotecii municipale vă așteaptă, atît de primitoare și atit de puțin frecventată. . De ce oare? Părerea noastră, aici găsim tot ce a existat și există in librăriile noastre. Și aiii. Pentru un curs universitar trebuie mers la Cluj. Și, orice s-ar spune, la o bibliotecă avem pretenția să căutăm ceea ce nu găsim în altă parte. Cărți vechi, cărți de adîncă specialitate, cărți rare, ziare, reviste mai rare sau inaccesibile imediat. Corectați-mă dacă greșesc! — Conferințele Casei de cultură a sindicatelor nu s-au impus decit in rare cazuri interesului publicului general, fie că au fost urmate de film, fie de program artistic, fie de nimic Și culmea este că s-au depus eforturi remarcabile pentru organizarea lor, s-au adus lectori și conferențiari de la mari depărtări, s-au ales tematici actuale și atractive. In fața sălii pe jumătate goală, și așa mică, nu putem decît să constatăm că popularizarea este slabă. Cîteva idei? Poftim: a) organizarea unui ciclu de audiții muzicale cu prezentare, pe tema: Simfoniile lui Beethoven, istoria jazului, din trecutul muzicii ușoare românești și străine, figuri celebre din istoria muzicii; b) un curs de istoria artei sculptură etc); (pictură, c) un curs popular de estetică; d) „Mari personalități ale istoriei și filozofiei", ciclu de conferințe — portrete: Aristotel, Shakespeare Hegel, Xenopol, Iorga etc. (Să mi se ierte citarea la intimplare). Și, înainte de toate, o bună muncă de propagandă prin sindicate și alte organizații obștești, presă . Și lumea va veni! După noi, caracterul absolut general de prea largă informare, de prea puțină adincire și specializare a temelor nu atrage lumea. Ca și în cazul unei biblioteci, omul caută ceea ce nu găsește în altă parte. Ce rost are, mă întreb adesea, să mă duc la o conferință al cărei conținut il știu dinainte sau il pot afla cumpărînd cu o sumă modestă cartea cutare? Noutate, inedit, probitate științifică și informare la zi, iată noile etaloane care se jalonează în activitatea culturală de masă. Vremea noțiunilor generale nu vi se pare că s-a încheiat? a Departe de gîndul de critica activitatea celor ce se străduiesc în instituțiile amintite să servească marele public, credem că în numele unui avînt sporit pe care viața munca noastră l-a luat și după un pătrar de veac de trai liber și muncă pentru noi, problemele de a ține pasul cu dezvoltarea de ultimă clipă a omenirii ne privesc pe toți. Ori la pas cu viața în primele ei rînduri, ori la o parte. Niciodată problema etică a integrării individului în societate nu s-a pus atit de acut. A trăi azi, înseamnă a învăța mereu. ■ . . ......... Simbătă 8 noiembrie 1969 BAIA MARE — Dacia: Mai perculoase decît bărbații. Minerul: Bărbații în deplasare. 1 Mai: Vîrsta ingrată. BAIA SPRIE: O chestiune de onoare. SIGHETUL MARMAȚIEI — Muncitoresc: Cavalerii aerului. VIȘEUL DE SUS: Alexandru cel fericit. BORȘA: Heroina: CAVNIC — Minerul: Cine ești d-ta, domnule Serge?; Gutinul: împușcături sub spînzurătoare. TG. LĂPUȘ: Alegere de asasini; ȘOMCUȚA MARE: Aruncați banca în aer; SEMI: Vînătoarea; BAIȚA: Bună ziua, contesă; BĂIUȚ: Răutăciosul adolescent; CÎMPULUNG LA TISA: Răutăciosul adolescent. ^ Simbătă 8 noiembrie 1969 21 * 18.00 Cheia orașului — emisiune-concurs. Transmisiune de la Galați. ^ ■ 19.00 Telejurnalul de seară. ^ ■ 19.30 Reflector. Pe urmele emisiunilor din această săptămînă. ■ 19.45 Tele enciclopedia. ■ 20.45 Film serial „Răzbunătorii". Episodul intitulat: „Ora H". ■ 21.40 Serenadă... pentru voce și chitare (concert de muzică ușoară). ■ 22.20 Telejurnalul de noapte. Telesport. ■ 22.50 Un act și... cîteva tablouri. Cîntece de petrecere. ■ 23.10 închiderea emisiunii. PROVIOSTICUL NOSTRU Concursul nr. 45 — etapa din 9 noiembrie 1969. I Polonia II Bologna III Cagliari IV Lazio ____________ V Napoli VI Sampdoria VII Torino VIII Verona IX Gloria Bîrlad X Portul Constanta XI Metalurgistul Cugir XII Metalul Tr. Severin XIII Electroputere — mugaria ] — Florentina — Roma — Lanerossi — Juventus — Brescia — Bari — Palermo________________ — Știința Bacău — Politehnica Galați — Vagonul — C.F.R. Timișoara — C.S.M. Sibiu VREMEA Vremea se menține în general frumoasă și rece. Temperatura în creștere ușoară, minimele vor oscila între minus 4 și plus 4 grade, iar maximele între 6 și 14 grade. Vînt slab pină la potrivit. Izolat, ceață dimineața. PENTRU SOflAFl^M flm de plată In seara zilei de 26 octombrie, Alexandru Lampe din Sighetul Marmației (șofer la O.C.L. Alimentara) a intrat în bufetul din comuna Vadul Izei... După ce a consumat o anumită canitate de țuică l-a lovit din senin pe Dumitru Alba, amenințînd cu pumnii și pe ceilalți consumatori. Pină una alta organul de miliție l-a potolit, aplicindu-i și o amendă de 150 lei. Or. vă numărați printre ei? Știrea ne-a fost furnizată de biroul pentru evidența populației de la Miliția municipiului Baia Mare. Peste 900 de cetățeni nu și-au preschimbat buletinele de identitate, care le-au expirat în acest an. La fel, 300 de tineri care au împlinit vîrsta de 14 ani încă nu s-au prezentat pentru a li se înmîna buletinele de identitate. Tuturor li s-au trimis citații, dar acestea, după cum se vede, n-au avut ecoul scontat. Ce mai așteaptă cei în cauză? Amenda? Apropo de buna-cuviință Ne scrie un grup de muncitori de la întreprinderea „Băimăreana". In seara zilei de 24 octombrie a.c., Ioan Fagea, un tînăr de 23 de ani, angajat la U.M.M.U.M., s-a urcat în autobuzul care circulă din Baia Mare spre Borlești și a ocupat abuziv locul nr. 17. Zadarnic l-a implorat posesoarea biletului cu nr. 17, o femeie cu un copil bolnav în brațe, să-i cedeze locul. I. Fagea a refuzat categoric. Mai mult, a și insultat femeia, iar pe un pasager care a intervenit l-a prins de guler sărind la scandal. E clar. Lui I. Fagea îi lipsesec nu numai cei șapte ani de acasă... Mirajul... termenul de garanție Electricianul Ștefan Nastas din localitatea Nistru a cumpărat un televizor „Miraj". S-a bucurat omul. Dar bucuria n-a durat decît 4 zile. A dus televizorul în Baia Mare la reparat. Lucrătorii secției de reparații televizoare de pe strada G. Coșbuc nr. 14 l-au pus la punct. Repus în funcțiune, „Mirajul" a funcționat doar... 7 zile. De data aceasta s-a transportat la secția de reparație radio și televizoare a cooperativei „Gutinul" din Tăuți Măgherăuș. Aici stă de peste o lună de zile. Televizorul e în termen de garanție. Mirajul acestui termen e ca orice... miraj. Necazul e cu reparația. Mira „Mirajului" arată „Defecțiuni organizatorice" la cooperativa „Gutinul". Rubrică realizată sub îngrijirea lui I. BARDAU DESCHIDEREA NOILOR CAPACITĂȚI MINIERE (Urmare din pag. 1) nostru, trebuie să inserăm și unele „falii". Este vorba de întîrzierea predării întregii documentații de execuție (proiectant general — IPROMIN.). Or, La un volum atit de mare de lucrări, realizabil In termen atit de scurt e inexplicabil cum poate să-și permită să întîrzie transpunerea măsurilor stabilite în planul Ministerului Minelor. Avînd de înfruntat condițiile grele în care se desfășoară lucrările de pregătire a minei Gura Băii, cauzate de poziția ei geografică, ceea ce necesită eforturi în aprovizionarea cu materiale și alimente ca și condițiile extrem de grele de execuție a lucrărilor subterane determinate de tectonica complicată a zăcămîntului, colectivul nostru s-a pus în alertă, efectuînd încă din anii trecuți un important volum de lucrări, iar pentru anul acesta și-a fixat obiective de mare însemnătate pentru soarta zăcămîntului. In prezent zăcămîntul este deschis la trei orizonturi prin lucrări miniere, iar al patrulea fiind în faza de început. In anul curent s-a dat bătălia la lucrările geologice pentru a clarifica volumul rezervelor, a cunoaște precis poziția zăcămîntului și a-1 pregăti pentru exploatare. In luna octombrie au început lucrările de construcții miniere, galerii principale de transport, de aeraj, colectarea de minereu și altele. Voi menționa că noi ne-am realizat planul la lucrări geologice, însă din cauza întârzierii documentațiilor o serie de lucrări de construcții miniere sunt rămase în urmă, unele chiar neatacate. Așa sunt: depozitul central de exploziv, remiza subterană de locomotive, depozitul de combustibil și lubrifianți etc. Cunoscînd situația de aici mi-aș permite să spun că soarta acestui nou zăcămînt nu este condiționată numai de lucrările noastre. Consider că sînt crările de suprafață importante la(alimentare cu energie electrică și pneumatică, siloz de minereu, alimentare cu apă etc.) în execuția T.C.M.M. sau a altor constructori, care în prezent nici nu sînt măcar începute. Beneficiarul ar trebui să intervină urgent ca acestea să fie atacate știut fiind că iarna condițiile de lucru vor fi mai grele și deci pericolul întîrzierii va fi și mai acut. Cel de-al doilea zăcămînt, Valea Corbului — liba, se află intrun stadiu mult mai avansat, datorită realizărilor bune la lucrările de construcții, obținute de colectivul secției noastre de explorări. Lucrările la puțul de extracție, galeria principală, cele de pregătire și altele se desfășoară cu succes, existînd premisa să fie terminate chiar înainte de termen. Evident, vom depune toate eforturile ce se cer în scornul intrării în exploatare la timpul stabilit a celor două noi mine maramureșene. Simbătă 8 noiembrie 1969 Pentru publicațiile preferate puteți consulta „Catalogul presei editate în R.S.R." pe anul 1970 care se găsește la oficiile poștale, poștale și difuzorii factorii voluntari. Prin abonare vă asigurați primirea publicațiilor la domiciliul dv. sau la locul de muncă. S. R. R. BAIA MARE A NU ȚI 9A că examenul de electricieni autorizați din cadrul sesiunii de toamnă 1969 va avea loc în Baia Mare la data de 4 decembrie 1969. Obligația obținerii calității de electrician autorizat rezultă din art. 275 și 277 al H.C.M. nr. 2763/ 1968, iar condițiile de studii și practică (art. 279) sînt detaliate în H.C.M. nr. 803/1969. Informații suplimentare se pot obține la serviciile U.E.E. al Exploatării energetice județene sau ale I.R.E. Baia Mare. Candidații vor prezenta materialul pentru dosarul personal precizat în H.C.M. nr. 803/1969 începînd din ziua de 1 decembrie 1969 la serviciul U.E.E.—I.R.E. Baia Mare, strada Victoriei nr. 64. Producători! Industria cărnii Maramureș preia prin centrele sale din Baia Mare Sighetul Marmației, Vișeul de Sus, Tg. Lăpuș, Șomcuta Mare și bazele volante animalele ce doriți să le valorificați, acordînd prețuri avantajoase, după cum urmează: >1 N ■ • 1 ' » SPORCINE: — Grupa 90—115 kg de carne — 9,00 lei/kg viu — Grupa peste 115 kg de carne — 9,50 lei/kg viu — Grupa peste 130 kg de grăsime — 11,00 lei/kg viu Producătorii contractanți beneficiază și de 3 kg porumb pentru fiecare kg viu carne de porc predată, la prețuri oficiala OVINE: cal. I a Il-a 6,50 5,50 7,50 6,00 sub a II-a 3.50 lei/kg viu 4.50 lei/kg viu Se mai preiau porcine și ovine în tîrguri comune și bazele volante la prețuri de achiziție. Industria cărnii continuă contractarea animalelor la speciile bovine adulte și tineret, porcine, ovine și miel cu termen de predare in 1970. Informații se primesc de la achizitorii comunali și întreprindere. Prețuri de contract — oi — batali UREMOAS—București B-dul Preciziei nr. 12, sectorul VII vinde din stocuri disponibile următoarele materiale: — benzi laminate la rece 0,8—3 mm din import; — rulmenți; — pietre polizor; — fitinguri; — șuruburi mecanice și pentru lemn; — țeavă de alamă 48X1 mm; — bandă de bronz cu beriliu; — oțeluri speciale de scule; — plăcuțe vidia. Lista pe specificații în adîncime se poate consulta la serviciul aprovizionare, telefon 311640, 313986. Uzina mai oferă spre livrare fără repartiție: — alice sferice și colțuroase din fontă și oțel pentru sablaj; — băi din fontă emailată Comenzile se depun la serviciul desfacere. Informații la telefon 311640. 311221.