Pentru Socialism, ianuarie 1970 (Anul 20, nr. 4959-4982)

1970-01-29 / nr. 4980

SESIUNEA CONSILIULUI POPULAR AL JUDEȚULUI MARAMUREȘ In cursul zilei de ieri au continuat lucrările celei de a IV-a sesiuni ordinare a Consiliului popular al județului Maramureș. Lucrările au fost conduse de tovarășul Gheorghe Blaj, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean. Pe marginea problemelor puse în dezbaterea sesiunii, au luat cuvîntul 19 tovarăși, care au examinat pe larg multiplele aspecte ale îndeplinirii indicatorilor de plan pe anul 1969, s-au referit la măsurile luate pentru realizarea obiectivelor planului pe anul 1970, subliniind că există toate condițiile de a se înfăptui exemplar programul dezvoltării economice și social-culturale stabilit. Apoi, deputatul Valentin Bota, secretarul Comitetului executiv al Consiliului popular județean, a prezentat pe articole modificările propuse la proiectul de hotărîre nr. 14 privind adoptarea planului economiei locale, proiectul de hotărîre nr. 15, privind aprobarea bugetului local pe 1970, precum și proiectul de hotărîre cu privire la angajamentele luate de Consiliul popular județean ca răspuns chemării la întrecere lansată de Consiliul popular al județului Constanța. Sesiunea a aprobat cu unanimitate de voturi proiectele de hotărîri puse în dezbatere. In continuare, deputatul Sabin Trifan, președintele Tribunalului județean, a prezentat expunerea de motive cu privire la alegerea unui judecător. Sesiunea l-a ales pe tovarășul Andrei Ördög în calitate de judecător la Judecătoria Vișeul de Sus. Deputatul Zoltán Szász, vicepreședinte al Consiliului popular județean, a dat apoi citire textului unei telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, personal, prin care se exprimă hotărîrea fermă a oamenilor muncii maramureșeni de a înfăptui neabătut politica profund științifică a partidului de construire a societății socialiste multilateral dezvoltate în România modernă. Sesiunea a aprobat cu însuflețire, prin aplauze puternice, textul telegramei COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU BUCUREȘTI întrunit în cea de a IV-a sesiune ordinară în zilele de 27—28 ianuarie a.c.. Consiliul popular al județului Maramureș a dezbătut într-o atmosferă de responsabilitate și înaltă exigență bilanțul realizărilor obținute în anul 1969 și sarcinile pentru îndeplinirea planului economic și a bugetului local pe anul 1970. Constatăm cu entuziasmul cu care oamenii muncii din bucurie județul Maramureș, alături de întregul popor, au întîmpinat mărețele evenimente ale anului trecut — Congresul al X-lea al partidului și împlinirea unui sfert de veac de la eliberarea patriei. Economia județului nostru a cunoscut in anul 1969 o evoluție dinamică, s-a dezvoltat în ritmuri susținute, încadrîndu-se în contextul realizărilor de ansamblu ale economiei noastre naționale. Putem raporta cu deplină satisfacție că, colectivele de oameni ai muncii din județul nostru, în concordanță deplină cu dezvoltarea rapidă și în ritm susținut a economiei naționale, au încheiat anul 1969 cu rezultate bune în toate sectoarele economice. Planul producției globale industriale a fost îndeplinit în proporție de 104,1 la sută, obținîndu-se peste plan o producție suplimentară de 200 milioane lei. Volumul planificat al producției marfă vindută și încasată s-a realizat in proporție de 104,9 la sută, livrîndu-se in plus produse în valoare de 231 milioane lei. Productivitatea muncii planificată a fost depășită cu 4,4 la sută, obținîndu-se pe această cale întreaga depășire a producției globale pe anul 1969. De asemenea, rezultate bune s-au obținut și în îndeplinirea planului de export, livrîndu-se mărfuri în valoare de 33 milioane lei peste sarcinile de plan. In realizarea acestor obiective, un rol important l-a avut chemarea la întrecere lansată de Consiliul popular al județului Galați, angajamentele luate de județul nostru fiind îndeplinite, și depășite. Primind cu însuflețire noua chemare lansată de către Consiliul popular al județului Constanța, Consiliul popular județean Maramureș răspunde cu entuziasm, stabilindu-și o seamă de obiective pe linia îndeplinirii sarcinilor deosebite puse în fața noastră de Congresul al X-lea partidului: depășirea sarcinilor de plan în indusltria locală, gospodăria comunală și de comerț, investiții, construcții și celelalte locuințe, domenii de activitate. Pentru anul 1970, nivelul producției globale al întreprinderilor industriale din județul nostru va ajunge la 5,2 miliarde lei, depășind cu 146 milioane lei realizările anului 1969. Există create toate condițiile materiale și umane pentru ridicarea activității economice a județului pe o treaptă superioară, la nivelul exigențelor sporite, în scopul înfăptuirii întocmai a directivelor celui de-al X-lea Congres al P.C.R. Consiliul popular județean, deputații toți oamenii muncii din județ vă aduc omagiul lor profund pentru grija și efortul neprecupețit acordat dezvoltării județului Maramureș. Oamenii muncii maramureșeni din toate domeniile de activitate vor folosi întreaga lor capacitate și energie pentru îndeplinirea cu succes a planului stabilit pe anul 1970, contribuind astfel la întărirea și înflorirea scumpei noastre patrii. Republica Socialistă România. CONSILIUL POPULAR AL JUDEȚULUI MARAMUREȘ Consiliul popular al județului Maramureș, întrunit în a IV-a sesiune ordinară în zilele de 27—28 ianuarie 1970, a primit cu multă însuflețire și entuziasm chemarea lansată de către Consiliul popular al județului Constanța către toate consiliile populare, către toți oamenii muncii din țara noastră. , , Consiliul popular județean Maramureș, analizînd și dezbătînd realizările obținute sub conducerea organelor și organizațiilor de partid în anul care a trecut, constatat cu bucurie că nu toate a domeniile de activitate sarcinile puse de partid au fost realizate și chiar depășite. In vederea traducerii în viață a mărețelor sarcini puse in fața noastră de Congresul al X-lea al P.C.R., de Sesiunea M.A.N. din decembrie 1969, precum și de plenara Comitetului județean de partid Maramureș ce a avut loc in ziua de 26 ianuarie 1970, reprezentanții aleși ai județului nostru și prin ei toți oamenii muncii maramureșeni răspund însuflețitoarei chemări lansate de județul Constanța, luîndu-și angajamente concrete care vor asigura depășirea sarcinilor de plan pe anul acesta în industria locală, gospodăria comunală și de locuințe, comerț, investiții, construcții, precum și in celelalte domenii de activitate. Astfel, în industria locală în unitățile de gospodărie comuninală, ca urmare a îmbunătățirii continue a proceselor de producție, a descoperirii și punerii în valoare de noi materii prime, printr-o mai bună organizare a muncii, utilizarea la parametri mai ridicați a utilajelor și mașinilor, reducerea consumurilor specifice și prin creșterea productivității muncii se va obține o producție marfă suplimentară în valoare de 3.000.000 lei. De asemenea, se vor da economii peste plan la prețul de cost și prin reducerea cheltuielilor de circulație în sumă de 550.000 lei, precum și beneficii în plus de 870.000 lei. In vederea satisfacerii cerințelor mereu crescînde ale populației cu mărfuri de larg consum, în acest an, prin industria locală se vor asimila 10 noi produse peste cele planificate, se va diversifica în continuare producția industriei locale, se vor da în folosință trei obiective noi comerciale, modernizîndu-se în același timp 12 unități de desfacere cu amănuntul și 10 piețe. Volumul producției exportului va crește cu destinate 200.000 lei valută peste sarcina planificată. Ca urmare a folosirii mai raționale a mijloacelor din dotare și prin antrenarea unui număr cît mai mare de cetățeni la acțiunile de întreținere a străzilor, parcurilor și zonelor verzi se va realiza (Continuare tg pag a 3-a) In pagina a 3-a publicăm : © Expunerea cu privire la proiectul bugetului local pe anul 1970 © Din cuvîntul participanților la sesiune RĂSPUNSUL CONSILIULUI POPULAR AL JUDEȚULUI MARAMUREȘ la chemarea la întrecere adresată de Consiliul popular al județului Constanța întreprinderea „Băimăreana". Un nou lot de discuri ambreiaj e pregătit să-și ia drumul spre beneficiari. Anul XX nr. 4980 * Joi 29 ianuarie 1970 * = 4 pagini — 30 bani Fabrica de acid sulfuric de la Uzinele metalurgice de metale neferoase Baia Mare. Cu privire la organizarea Muzeului de Istorie al Republicii Socialiste România Pe baza hotarîrii Central al Partidului Comitetului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri , cu privire la înființarea Muzeului de istorie al Republicii Socialiste România a fost numită o comisie de organizare sub președinția academicianului profesor Constantin Daicoviciu. De asemenea, fost atribuită acestui muzeu cladirea Poștei Centrale din București. Muzeul de Istorie al Republicii Socialiste România va înfățișa cele mai reprezentative mărturii ale istoriei patriei noastre, ale luptei revoluționare, a poporului român pentru eliberare socială și independență națională, pentru realizarea statului național unitar, dezvoltarea economiei, științei și culturii, pentru făurirea societății socialiste, împreună cu istoria poporului român vor fi înfățișate istoria dezvoltării naționalităților conlocuitoare, tradițiile comune ale luptei pentru libertatea și progresul patriei. O atenție deosebită se va acorda prezentării contribuției poporului român la civilizația umană în această parte a Europei și in lume. Muzeul va înfățișa relațiile de prietenie dintre România și țările socialiste, legăturile dintre poporul român și alte popoare de-a lungul veacurilor, solidaritatea cu lupta de eliberare națională și socială dusă de alte popoare. Patrimoniul muzeistic al Muzeului de Istorie al Republicii Socialiste România se va constitui din exponate și documente de importanță republicană aflate în administrarea muzeelor, arhivelor, statului, bibliotecilor, centrelor de documentare, ministerelor, consiliilor populare, din obiecte donate sau achiziționate de la organizații obștești, de cult sau persoane fizice. Muzeul de Istorie al Republicii Socialiste România va desfășura o intensă activitate de cercetare științifică în vederea îmbogățirii și valorificării patrimoniului muzeistic, va aduce o largă contribuție la întreaga activitate ideologică și cultural-științifică din țara noastră. ÎNDEPLINIREA PLANULUI DE INVESTIȚII reclamă mai multă operativitate Datorită muncii susținute depuse de lucrătorii unităților din județul Maramureș apartinînd Ministerului Agriculturii și Silviculturii, planul de investiții pe anul 1969 a fost realizat în proporție de 100 la sută la total lucrări și respectiv 125 la sută la construcții-montaj, iar la construcții s-a obținut o depășire de 27 la sută. Dacă realizările în ansamblu sunt bune, nu același lucru se poate spune despre situația pe sectoare. Bunăoară. Departamentul fond funciar, gospodărirea apelor și îmbunătățiri funciare a realizat planul în proporție de 130 la sută la total lucrări de investiții. In același timp unitățile apartinînd Inspectoratului județean au îndeplinit planul silvic în proporție de 104 la sută. Cu totul altfel se prezintă la acest capitol unitățile Trustului zonal I.A.S. Cluj, care a realizat planul doar în proporție de 86 la sută la total și 94 la sută la constructii-montaj. Analizînd cauzele nerealizării planului în întreprinderile agricole de stat (Satulung, Seini și Sighetul Marmatiei) se constată deficiențe mai accentuate la capitolul utilaje. Aceasta în ciuda faptului că unitățile agricole din județul nostru sunt încă sub nivelul gradului de mecanizare necesar unei agrotehnici înaintate. Cea mai precară situație este la întreprinderea agricolă la Seini, unde centrul de răcire slat a laptelui, de la ferma zootehnică nu a fost dat în funcțiune nici la sfrîșitul anului 1969, cu toate că acest obiectiv avea sarcina să prelucreze zilnic 5.000—10.000 litri lapte începînd de la 1 iulie 1969, termenul stabilit pentru intrare în funcțiune. Nici unitățile de mecanizare agriculturii nu pot fi mulțumite cu a realizarea investițiilor numai în proporție de 93 la sută. Cele mai slabe rezultate la lucrările de construcții-montaj pe anul 1969 le-a obținut însă întreprinderea de valorificare a legumelor și fructelor din Baia Mare, care a realizat planul D.C.M. numai în procent de 70 la sută. La această unitate sunt necesare măsuri pentru rezolvarea operativă a problemelor legate de executarea investițiilor. Bunăoară, din cauza unor neglijențe grave,în anul trecut I.S.F. Baia Mare a plătit multe penalizări pentru nerespectarea normelor legale, din care cauză majoritatea investițiilor a trebuit să fie plătite din credite speciale cu dobîndă majorată de 18 la sută. Analizînd în profunzime cauzele rămînerii în urmă la investiții, se constată că vina nu cade în toate cazurile în sarcina unităților de bază. O mare răspundere revine și forurilor tutelare ale acestora. Iată cîteva exemple : TEODOR MUREȘEAN Inspector principal la Banca agricolă 1 (Continuare în pag. a 3-a)