Pentru Socialism, februarie 1970 (Anul 20, nr. 4983-5006)

1970-02-14 / nr. 4994

* Foto: A. NEGRU Turnul Palatului administrativ care autins coratin*,lă avînd 11 nivele și o înălțime de 46 de metri va adăposti arhiva Consiliului popular județean și va avea și spații pentru mici expoziții cu mărfurile de bunuri de larg consum produse de industria locală. c i Anul XX ar. 4994 Sîmbata 14 februarie 1970 4 oamîni — 30 bani GÎNDIREA CREATOARE - FACTOR DINAMIZANT IN CONDUCEREA Ne-am obișnuit să înțelegem cu o tot mai profundă limpezime sensul , și esența principiului muncii colective, principiu ale cărui roade sînt incontestabile. Și de fiecare dată cînd ai prilejul să participi la o ședință de lucru sau la o adunare rămîi plăcut impresiona: cînd mai multe inimi se înalță, semn că oamenii doresc cu toată sinceritatea să-și exprime gînduri propuneri, idei inteligente pentru ca prin înfăptuirea lor să adauge noi valențe bunurilor materiale pe care le creează. De altfel etapa în care ne găsim, pe drumul unei ascensiuni continue, ne solicită să chibzuim cu toată răspunderea posibilitățile de care dispunem și să ne alcătuim programe de acțiune după care să ne călăuzim în înfăptuirea complexelor sarcini ce ne revin. Intr-o asemenea atmosferă plină de lucru s-a desfășurat și adunarea reprezentanților salariaților de la Întreprinderea industrială „Maramureșeană“ din Sighetul Marmației, în cadrul căreia s-au analizat modul cum s-au îndeplinit sarcinile de plan pe anul trecut, stabilindu-se totodată măsurile necesare pentru desfășurarea în condiții cît mai bune . a activității productive din anul curent. Cei prezenți la adunare au avut prilejul să-și spună părerea despre stilul și metodele de muncă folosite de către comitetul de direcție, despre aportul pe care l-au adus salariații la înfăptuirea măsurilor tehnico-organizatorice preconizate. Dealtfel, atît din darea de seamă cît și din discuțiile purtate s-a desprins concluzia că printr-o coordonare eficientă a procesului de producție, datorită analizelor periodice care au avut loc în cursul lui '69 a fost posibil ca bilanțul — pe perioada respectivă — să se încheie cu rezultate apreciabile. Ele se reflectă în depășirea planului producției globale cu 5,7 la sută, a producției marfă vîndută și încasată cu 12,8 la sută. la acestea se adaugă acumularea, peste prevederi, a unui volum de beneficii care se cifrează la 365.000 lei și a economiilor suplimentare, prin reducerea prețului de cost, în valoare de 455.000 lei. Demn este de subliniat faptul că la această întreprindere, în ultimii ani, a existat o preocupare susținută pentru lărgirea capacităților de producție, urmărind în paralel ca obiectiv principal și diversificarea producției. Așa bunăoară, în 1969 colectivul de aici a apelat la credite de mică mecanizare în sumă de 1,5 milioane lei, cu ajutorul cărora s-au realizat 12 lucrări. Efectul măsurilor întreprinse pe linia înlocuirii muncii manuale cu mijloace mecanizate se materializează în sporirea continuă a productivității muncii, indicator care în anul trecut a fost depășit cu 5,3 la sută față de nivelul prevăzut. Și pentru 1970 comitetul de direcție, cadrele de specialitate și-au propus lucrări importante pe care să le execute din fondul de mici mecanizări. Suma totala a I. ȚIBLEȘEANU (Continuare in pag. a 2-a) PRODUCȚIEI ADUNAREA SALARIAȚILOR DE LA I. I. „MARAMUREȘEANĂ“ Două ore de muzică elevată Opțiunea istoriei : PROFILURI LIRICE MARAMUREȘENE DOINA IORDĂNESCU l___________ Sînt cunoscute și recunoscute sentimentele de caldă afecțiune caracteristice poporului nostru în relațiile familiale. Stima și dragostea copiilor față de părinți, grija și iubirea dezinteresată ale părinților față de copii sunt simțăminte dintre cele mai nobile și profund umane. Ele sînt atît de firești ,ncit, în aparență, nici o lege scrisă n-ar trebui să le consacre, să oblige pe părinți sau copii la o anumită conduită in raporturile dintre ei. Și, totuși ... Pe fondul general sănătos propriu covîrșitoarei majorități a familiilor din tara noastră, se ivesc izolat niște cazuri reprobabile pe care nici opinia publică și nici statul nostru, deci nici legea nu le trec cu vederea, cu atît mai mult cu cît în condițiile societății noastre socialiste, familia se bucură de o mare prețuire și de un larg sprijin. Deși unanim știute, mi-aș îngădui să amintesc cîteva,dintre principalele drepturi și îndatoriri ce revin părinților în legătură cu copiii lor minori și prevăzute de lege; îngrijirea sănătății și dezvoltării fizice, educarea, învățătura și pregătirea lor profesională, de a-și crește personal copiii, de a pretinde înapoierea copilului minor de la oricine l-ar deține fără drept etc. In practica mea de jurist am întilnit însă și cazuri, cînd unii părinți nu numai că nu manifestau grijă și dragoste față de propriii lor copii, dar au încălcat în mod sistematic și deliberat înseși prevederile legii, devenind părinți infractori, faptele lor în raporturile familiale intrînd sub incidența legii penale. Am în față dosarul nr. 2151 al Judecătoriei Baia Mare, din care citesc sentința penală și greu luni vine a crede că există și astfel de oameni care terfelesc calitatea de părinte, încerc un sentiment de dezgust, față de persoana care recurge la cele mai meschine tertipuri pentru a se sustrage elementarei obligații de a acorda întreținerea propriilor săi copii minori. Dar să lăsăm faptele să vorbească, așa cum au fost ele stabilite instanțele de către judecătorești. După doi ani de conviețuire, Aurel Săsăran își parăsește soția și cei doi copii minori, invocînd posibilitatea de a obține un serviciu mai bine retribuit într-o altă localitate. O astfel de motivare în sine nu ! PĂRUIȚI INFRACTORI ALEXANDRU DANCOȘ, judecător, președinte de secție la Tribunalul județean Maramureș (Continuare în pag. a 2-a) | | ’pnowrtät wnr w&fflti tjrwu. vmTi-VM ? ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Circumscripția sanitară veterinară din Săsești, ia microscop medicul Coriolan Dragomir in exercițiul funcțiunii.Foto: I. MAC l Colectivele unităților și serviciilor din complexul C.F.R. Baia Mare întîmpină Ziua ceferiștilor cu importante realizări în muncă. Prîntr-o mai bună organizare a activității de primire și formare a garniturilor de trenuri marfare, timpul de staționare a vagoanelor sosite în tranzit prin stație a fost redus cu 1 la sută. Cu 1 la sută a fost redus și timpul de imobilizare a vagoanelor la reparații. Concomitent, cu mijloace proprii au fost executate lucrări de amplificare a capacității instalației de aer comprimat care servește pentru probarea frînelor de vagoane, lucrări ce au permis extinderea acestui sistem de probare și la linia de reparație a vagoanelor. In fotografie: Peste cîteva minute din stația Baia Mare pornește un nou tren. Foto: I. DEACONESCU 0 sarcină de actualitate ( îngrijirea semănăturilor de toamnă Urmărirea permanentă a evoluției stării de vegetație la cultura griului și secarei, a factorilor care influențează dezvoltarea plantelor permite specialiștilor cunoașterea cît mai aproape de realitate a posibilităților de a obține producțiile scontate. Din datele centralizate la Direcția agricolă județeană rezultă ca din cele peste 13.000 hectare grîu și secară semănate în toamna trecută în cooperativele agricole, 12.255 hectare sunt răsărite total și înfrățite în proporție de 85 la suta, numărul de plante la m.p. fiind între 450 și 520. Pe restul suprafețelor, plantele sînt parțial răsărite, iar numărul lor ajunge în medie între 350 și 400 la metru pătrat — existînd încă în sol o rezervă de boabe viabile de 80 pina la 110 boabe pe metru pătrat. Observațiilor ce se fac în unități li se adaugă cele din punctele de observare special constituite în cooperativele agricole din Satulung, Sasar, Ardusat, Copalnic Mănăștur, „Tisa" , Sighetul Marmatiei, Șomcuta Mare. Este absolut necesar ca efectuarea observațiilor să conducă la luarea în continuarea măsurilor de întreținere a culturilor. Importanța acestui lucru fiind înțeleasă de majoritatea factorilor de răspundere, în multe , din unitățile noastre, problema este tratată cu toată seriozitatea. In condițiile precipitațiilor abundente din această iarna cea mai urgentă sarcină este executarea șanțurilor de scurgere și curățirea celor existente, asigurîndu-se evacuarea rapidă a surplusului de apă de pe semănături, împiedicînd în acest fel asfixierea plantelor. Pentru stimularea vegetației este necesar ca pe baza observațiilor făcute de specialiști și sub îndrumarea directă a acestora să se aplice îngrășămintele chimice în cantități diferențiate pe parcele, sare și în funcție de starea culturilor. Observațiile în cîmp, recoltarea de monoliți și alte lucrări trebuie să continue pînă la ieșirea din iarnă. Sarcina de a îndruma și efectua cu toată răspunderea îngrijirea semănăturilor de toamnă rămîne în atribuțiile diurne ale fiecărui specialist, aceasta fiind o condiție esențială în perioada actuală în realizarea planului de producție la grîu. NICOLAE STANCU inginer principal la Direcția agricolă județeană . t De una, de alta • Sintem sigură căi puștiul credem surioara ai fost adusa de feeria« • „Vecinul de apartament , cam tare de urechi, pot să jur că nu știe ce se discută în casa mea”. , de • La fiecare început campionat credem că „Minerul” va ajunge în fruntea clasamentului. • „Eu cred se va îndrepta. L-am auzit zicind: Imi iau angajamentul, tovarăși.. . Nici măcar o clipa nu pun la îndoiala că Domnișoara s-a maritat cu Domnul din sincera dragoste. (Care domn? Era sa uit, domnul acela cu „Opel record”). • X este astăzi X. Cred că aceasta n-are nici o legătură cu faptul ca între timp a devenit ginerele lui Y. , * „Acum zece luni mi-a sunat un cetățean la ușa. Avea semne de vinzare. L-am crezut și i-am dat avansul cerut. De atunci tot cred că va reveni și cu marfa. . .** • Și o veste de ziar: un cotidian din Chicago a făcut un sondaj asupra credulității. în rubrica de mica publicitate a inserat anunțul: „posed și vind două scrisori ale lui Adam și un Jurnal de bord al lui Noe”. 1 S-au găsit 42 de cumpărători. I * „ v .Oameni sintern! GH. MOLDOVAN ^ CIND IERTĂCIUNILE DĂUNEAZĂ Cităm din textul unuei scrisori sosite pe adresa redacției: „Am meditat mult pînă m-am hatorit să vă scriu. Sunt o femeie bolnavă și lipsită de ajutor. Ginerele meu a pornit demult pe o pantă greșită. Tot ce s-a petrecut în casa noastră timp de mai bine de un an este o adevărată dramă .. Despre ce dramă vorbește Maria Schmidt semnatura scrisorii? Primul pas al investigației noastre este o vizită la locuința din str. Maramureș nr. 6, din Vișeul de Sus. Persoana pe care o căutăm se afla tocmai la poarta casei. — Ies și în stradă arareori, întotdeauna mi-e frică să nu dau fată cu Gheorghe, din seara aceea de De atunci, 6 aprilie, cînd a venit beat și ne-a spart toate geamurile, ne-a intrat frica în oase. Acum stăm cu ușile și geamurile închise ... Lingă noi, învîrtindu-se mereu pe lingă poala mamei, se afla și o fetiță de 2—3 anișori. Se duce la ușă, lovește „cît poate" în ea cu piciorul ,apoi îi spune mamei ceva la ureche. — Zice că așa face iăticii. Cste de mică, a început și ea să știe de neînțelegerile noastre. Cîteodată vine la fetița, o ridică în brațe și... De cele mai multe ori însă vine beat, vrea să iasă cu fetița la plimbare, iar noi —așa cum ar proceda, credem, oricine — ne Împotrivim. Ne e teamă să lăsăm copilul pe mîna unui om beat. Scandalul începe iarăși, de îl știe toată strada. (Tatăl a plecat de acasă de 6 luni). — Ați trăit in decursul căsniciei și momente de liniște, de înțelegere? — o întreb acum pe soția acestuia. — La început, Gheorghe era cu totul altul. Venea de la muncă și se ocupa cu treburile casei. Aveam de toate. După un timp, mi-a spus că nu se prea înțelege cu mama. Ne-am separat, retrăgîndune numai noi doi într-o cameră și bucătărie. Dar cred că nu acesta era motivul. Nopțile de petreceri prin restaurante, scandalurile s-au înmulțit. Așadar, începutul a fost clădit pe o temelie bună, Gheorghe M. T ZAVOIANU (Continuare in pag. a 2-a) s*IIII \