Pentru Socialism, septembrie 1970 (Anul 20, nr. 5161-5186)

1970-09-16 / nr. 5174

wmiwmm fmnmms, umst rm ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XX nr. 5174 Miercuri 16 septembrie 1970 4 pagini — 30 de bani IB 81.150 elevi au început cursurile școlilor din județul nostru JB Au trăit emoția debutului școlar 9. 700 copii B Clasele a IX-a ale școlilor generale reunesc 1.500 de elevi, iar clasele a X-a debutează cu 1.000 de elevi I. Au fost inaugurate 20 de școli și 22 săli de clasă Bl 4406 cadre didactice răspund prezent la acest început de an școlar. Dintre acestea, 287 cadre didactice noi Fragment de poartă din Vad. Foto: I. WEISZ Prima zi de școală In cadrul festivităților de deschidere a noului an de învățământ s-a dat citire Salutului Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar. Au luat cuvîntul cadre didactice, elevi. Invitați la festivități au participat: tovarășul Gheorghe Blaj, Maramureș prim-secretar al Comitetului județean al P.C.R., președintele Consiliului popular județean — la Liceul „Gheorghe Șincai" —, secretari și alți membri ai Biroului Comitetului județean Maramureș al P.C.R. și ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean" . • Aspect de la deschiderea festivă a anului școlar la Liceul „Gheorghe Șincai" din Baia Mare. Diminețile începuturilor de școală au o personalitate distinctă. Cine le-o conferă? Poate mulțimea de elevi îmbrăcați de sărbătoare. Ori părinții ce-i însoțesc. Poate florile, nenumăratele flori cu îndemnuri de reculegere și frumos. Sau nevăzutul flux încurajator al acestor vîrste dătătoare de multiple viitoare sensuri. Și iată cum în această dimineață de septembrie am încercat a prinde în rândurile noastre citeva din secvențele primei zile de școală, irepetabile prin substratul lor emoțional, de fiecare dată despicat în noi și noi nuanțe. Liceul „Gheorghe Șincai". Cei 810 elevi, nesocotind rigiditatea unei consacrate dispuneri geometrice, își pun întrebări, își fac destăinuiri cenzurate de prudența sfîrșitului de vacanță. Profesoara Monica Zehan debutează la catedra de limba franceză. Bănuim proporțiile intime ale acestui eveniment. — Astăzi aveți ore? — Da. La clasa a IX-a. Și ei începători și eu începătoare. ION P. POP (Continuare în pag. a 3-a) IN INTERIORUL ZIARULUI ► Cronica cinematografică „Mayerling" ^ Poște juridică ^ în atenția deținătorilor de autovehicule . Sport La Două decenii de împliniri pe treptele belșugului Cooperativa agricolă de producție * Salsig Intr-o zi de septembrie a anului 1950, un număr de 51 familii din Sălsig au semnat actul de naștere al actualei mari unități agricole din prospera așezare de pe malul Someșului. Duminică 13 septembrie a.c., s-au împlinit 20 de ani de atunci și harnicii țărani muncitori din Gîrdani și Sălsig au sărbătorit așa cum se cuvine cele două decenii pe treptele belșugului. Căminul cultural, locul de desfășurare a adunării jubiliare organizate cu acest prilej, s-a dovedit neîncăpător. Alături de localnici, numeroși invitați din cooperativele agricole vecine au ținut să fie de față la sărbătoarea vecinilor. De asemenea a luat parte tovarășul Vasile Dancoș, secretar al Comitetului județean Maramureș al P.C.R., președintele Uniunii judente a cooperativelor agricole de producție. — Zestrea de atunci a unității (144 hectare teren agricol, 19 bucăți animale de producție și un fond de bază de 380 mii lei) — se spunea în materialul prezentat — era modestă și cooperatorii au înfruntat cu curaj neajunsurile inerente începutului. In cele două decenii, (Continuare in pag. a 3-a) 1 Sighetul Marmației, vedere din centrul orașului. CINCINALUL ÎN DEZBATERE INDUSTRIALIZAREA LUCRĂRILOR DE CONSTRUCȚII - FACTOR PRINCIPAL IN REALIZAREA INVESTIȚIILOR Ca peste tot, în aceste zile, și la Trustul de construcții Maramureș, preocupările pentru pregătirea producției se desfășoară pe diferite viitoare nuni. Atenția specialiștilor eraînsă polarizată de sarcinile cinecinalului viitor, sarcini dezbătute în cadrul comitetului de direcție, cu participarea, factorilor de răspundere, reprezentanți ai forului tutelar,, ai unor unități de proiectare. După cum e și normal, sarcinile viitorului plan cincinal au început să fie analizate pornindu-se de la stadiul actual al producției, de la realizările actualului cincinal. Președintele comitetului de direcție, ing. Gheorghe Ardeleanu, directorul trustului, a subliniat că nivelul de organizare mai bună a producției, dotarea tehnică îmbunătățită simțitor fac posibil ca sarcinile actualului plan cincinal să fie realizate integral la mijlocul lunii octombrie. In acești 5 ani, constructorii trustului au realizat obiective cu care maramureșenii se pot mîndri. Printre acestea enumerăm: Inteprinderea de prelucrare a inului Ulmeni, Poligonul de prefabricate, Uzina de apă, 7.102 apartamente, Spitalul de boli pulmonare, Cinematograful „Dacia", alte zeci de obiective la Baia Borșa, Sighetul Marmoației, Baia Sprie, Tg. Lăpuș etc. In acești ani, prinind bază pe industrializarea lor folosind mai bine construcțiitehnica, organizînd mai bine producția s-a reușit să se sporească cu 29 la sută productivitatea muncii, să scadă cu 5,5 milioane lei cheltuielile de producție etc. Toate acestea sunt elemente fundamentale care-i fac pe constructorii trustului să fie mai competent pregătiți în atacarea și executarea viitoarelor obiective. Paralel cu lucrările prevăzute pentru anul în curs, au fost ori sunt în curs de a fi atacate obiectivele ani-T. TOHATAN (Continuare în pag. a 3-a) Prevenirea accidentelor de muncă solicită un... „înger păzitor“? Statul nostru alocă, anual, importante fonduri materiale și bănești pentru protecția muncii, pentru evitarea accidentelor de muncă, a bolilor profesionale. Numai în ultimii trei ani, în unitățile economice din județul nostru s-au cheltuit, în acest scop, circa 200 milioane lei. Cu toate acestea, în unele unități se mai produc accidente de muncă, mai mult sau mai puțin grave, cu implicații multiple nu numai pentru individul în cauză, ci și pentru familia acestuia, pentru societate. Care sunt cauzele accidentelor de muncă? Ce surse se „alimentează"? Ce trebuie întreprins pentru prevenirea lor? Iată doar citeva din întrebările care ne-au călăuzit în cursul investigației. Ama făcut un popas la Dhrestia județeană pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale. Intre altele, ing. Anghel Mihaiu, inspector șef al inspectoratului cu protecția muncii, ne spunea: — Cauze ale accidentelor de muncă? Sunt multiple, diverse. Esențială mi se pare însă nerespectarea instrucțiunilor, regulilor de protecție a muncii. In primul semestru, în județ au fost înregistrate 640 de accidente, din care 21 cu invaliditate. In marea lor majoritate, accidentele au drept sursă de producere indisciplina, neglijența, neatenția... Dintr-o analiză făcută de Consiliul județean al U.G.S.R. am reținut că circa 60 la sută din accidente se datoresc încălcării normelor de protecție, de organizare și disciplină a muncii, de folosire de către angajați a unor metode care nu corespund specificului locului de muncă și altele. Nu o dată fără să cugete cu deplin temei, unele persoane își asumă riscul executării unor lucrări, unor operații, fără să se aasigure, fără să se gîndească — pînă nu e tîrziu — la urmările ce ar putea surveni dacă „operația" nu ar reuși. Iată un exemplu: Dănilă Pop a fost lăcătuș mecanic la Autobaza din Tg.răpuș. Aflîndu-se la coloana din Cavnic, avea sarcina să efectueze remedierea unei defecțiuni la cutia de viteze a unui autovehicul. Dar pinionul vitezei a doua nu intra în cel al vitezei întîi. Atunci — din grabă — D. P. a lovit cu ciocanul în pinion, din care s-a desprins o bucățică ce i-a sărit V. GRIGORAȘ (Continuare în pag. a 2-a) Corul din Moisei la Suceava Manifestare prestigioasă, primul Festival coral „Ciprian Porumbescu“, organizat de Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă, în colaborare cu U.G.S.R., Uniunea Compozitorilor și U.T.C., și-a declanșat sîmbătă, 12 septembrie a.c. acordurile solemne în sala de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor din Suceava. Avînd ca scop stimularea activității formațiilor corale de amatori de la orașe și sate, festivalul cuprinde 5 concerte, In cadrul cărora vor evlua 31 de formații corale din 21 de județe ale țării și din municipiul București. Din județul nostru participă corul căminului cultural din Moisei, care și-a susținut programul în ziua deschiderii festivalului. Asistență sanitară Policlinica de adulți din orașul Baia Mare a acordat zilele trecute consultația nr. 40.000 din acest an. Pe lingă volumul de muncă efectuat de personalul medico-sanitar în cele 20 de servicii ale Policlinicii, în această cifră este inclusă și vasta acțiune de control periodic preventiv. Policlinica băimăreană asigură asistență medico-sanitară complexă la fața locului în 20 de mari întreprinderi și instituții. Sărbătorirea „Zilei pompierilor“ Cu prilejul Zilei pompierilor, la 13 septembrie a.c., în municipiile Baia Mare și Sighetul Marmației precum și în orașul Vișeul de Sus s-au organizat adunări festivei, concursuri și demonstrații ale pompierilor militari și civili. La adunarea festivă din Baia Mare a vorbit lt. col. Gheorghe Sabo. Adunarea a fost urmată de o gală de filme cu tematică de pază contra incendiilor. In încheierea festivităților s-au înmînat drapele de formații fruntașe pe județ în întrecerea patriotică, distincții de „Fruntaș în P.C.J.“ precum și numeroase premii în obiecte și bani acordate de Consiliul popular județean și de conducerile de întreprinderi. Menționăm că formația civilă de pompieri a Uzinei metalurgice de metale neferoase Baia Mare a obținut pentru a treia oară consecutiv și deci definitiv steagul de formație fruntașă pe județ. Noi blocuri proprietate personală De la Oficiul de construcții proprietate personală aflăm că zilele acestea în orașele Baia Mare și Sighetul Marmației a început organizarea de șantier pentru alte blocuri cu 16 și respectiv două 80 apartamente. Blocurile de confort II vor dispune de apartamente compuse de 2—3 camere. Cu acestea, numărul apartamentelor proprietate personală construite in cele două municipii se ridică la peste «00. Expoziție de încălțăminte La magazinul de încălțăminte din Bulevardul București este organizată o expoziție cu noile modele de încălțăminte pentru femei și pentru bărbați concepute de cele mai mari fabrici din țară ca Arta, Guban, Clujeana și altele. Prezentînd o variată gamă de încălțăminte pentru sezonul de toamnă- expoziția a cunoscut încă din prima zi o mare afluență de cumpărători. In aceste zile media vînzârilor este depășită cu 50—00 mii lei. Detaliu din noul sediu politico-administrativ al județului Maramureș. Foto: F. SZABÓ