Pentru Socialism, ianuarie 1971 (Anul 21, nr. 5266-5290)

1971-01-13 / nr. 5274

f 2 POȘTA JURIDICĂ Ioan Lupșa — Firiza. La E.M. Herța, unde ați încheiat contractul de munci în luna octombrie 1970 (ziua nu ați specificat-o) sînteți consi derat nou angajat. In const cință nu puteți beneficia de alocația de stat pentru copii decit după 90 de zile calendaristice de la data acestei angajări. Ioan Mureșan — Lăpuș Pensionarii de invaliditate de gradul II pot cumula pensia cu salaril numai după ce au obținut recomandarea organelor de expertiză medicală și recuperarea capacității de muncă pentru prestarea unei activități cu caracter reconfortant. Pensionarii in cauză sunt examinați, deci, de comisia amintită care constată în prealabil justețea încadrării în gradul de invaliditate respectiv, după care apreciază oportunitatea recomandării unei activități reconfortante. Vasile Penreliuș — Gavric Considerăm că vechimea dv neîntreruptă în aceeași unitate datează (după cum rezultă din scrisoarea trimisă) din 20 august 1912. Perioada de 12 zile din 1958 nu întrerupe continuitatea dv. în munca deoarece ea a fost acordată potrivit reglementărilor legale în vigoare pe atunci și anume conform Decretului 468 din 3 octombrie 1957 — art. 65 lit. a. loan Bela mureș — Vișeu de Sus. Acta vreme cît nu sînteți angajat cu contract de muncă pe durată nedeterminată nu puteți beneficia de alocația de stat pentru corpii. Ardelean" Gavviil — Baia Mare. Chiar dacă răspunsul publicat la această rubrică în 30 decembrie 1970 nu vă convine, noi nu avem ce face. Vorba aceea „unde-i lege ...“ Greșeala dv. provine dintr-o eroare de interpretare. Articolul 33 din Legea nr. 27/1966 nu are sensul pe care-l dați dv. Alineatul 2 nu este de sine stătător ci el se referă la situațiile amintite în alineatul I. Nu putem deci decit să repetăm lămuririle date anterior. Maria luiorincar — Baia Mare. Necunoașterea reglementărilor legale nu poate constitui nici o scuză și cu atît mai puțin o justificare. Angajații bolnavi nu pot părăsi localitatea de domiciliu decit cu avizul anticipat și scris al medicului în grija căruia se găsesc și cu anunțarea conducerii unității unde lucrează. Plecarea în altă localitate sau din țară in timpul concediului medical fără respectarea cerințelor amintite atrage după sine anularea ajutorului în cadrul asigurărilor sociale. Victor Baban — Baia Mare. Problema ridicată de dv. a fost elucidată recent printr-o decizie de îndrumare a Plenului Tribunalului Suprem. Conform Deciziei nr. 10 din 15 octombrie 1970, litigiile de muncă privind pe angajații care fac parte din organele de conducere ale organizațiilor socialiste se rezolvă de către comisiile de judecată din unitățile respective. In atare situații, cei doi membri care vor întregi comisia de judecată vor fi delegați, unul de către comitetul sindicatului, iar celălalt de către organul administrativ ierarhic superior. Irina Kiss — Sighetu Marmației. In timpul împărțirea bunurilor căsătoriei comune nu se poate face între soți pe cale convențională. Legea admite o astfel de împărțire numai ca o excepție, ea putind fi făcută numai printr-o hotărîre judecătorească. Ne cereți prea mult, iar noi nu ne hazardăm să emitem o părere în privința temeiniciei argumentelor dv. Este de competența exclusivă a instanței să se pronunțe în această mate- I Mîine o nouă premieră a Teatrului dramatic din Baia Mare LOVITURA de Sergiu Fărcășan In această stagiune marcată de frumoase realizări ale Teatrului dramatic din Baia Mare, iată o nouă premieră: piesa Lovitura de Sergiu Fărcășan, pasionantă dezbatere etică despre omul nou, constructor al socialismului, spectacol pe care colectivul băimărean îl dedică semicentenarului Partidului Comunist Român. — Cred că nu avansez nimic riscant dacă afirm că literatura dramatică a lui Sergiu Fărcășan reprezintă în simfonia dramaturgiei contemporane românești, teatrul cel mai decimat, ne-a mărturisit autorul spectacolului, regizorul Petre Popescu de la Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra" din București, teatrul cel mai limpede și cel mai deschis politic. Datorită acestor calități publicul se recunoaște în eroii lui Fărcășan, simte ca ei, dorește ca ei. Teatru lui Fărcășan înseamnă la zi și în permanență. Ca să explic mă voi referi chiar la recenta premieră . Lovitura. Scrisă acum cîțiva ani, Lovitura lui Fărcășan e teribil de la moment. Astăzi cînd pe toate undele se lansează noul cincinal, eveniment crucial în viața poporului nostru, și cînd ne pregătim să sărbătorim semicentenarul Partidului Comunist Român avem satisfacția că Lovitura lui Fărcășan este la fel de la moment. De asta eu și Teatrul dramatic din Baia Mare ne-am gîndit să includem în repertoriu acest spectacol și sperăm să fie un reușit omagiu adus acestei mari sărbători. — V-am ruga să ne spuneți care este semnificația acestei piese. — Sînt convins că piesa Fărcășan trebuie să transmită lui în sală spectatorilor convingerea că în viață merită să lupți cu îndîrjire pentru țelurile tale atunci cînd ele coincid cu ale țării, ale poporului. Și chiar dacă pentru o perioadă ți se pare că nu ești ajutat, înțeles, sprijinit, să fii convins că totuși adevărul, calitatea, buna-credință triumfă și asta pentru că există țara socialistă, oamenii noștri, partidul nostru. Cu puțin timp în urmă, dramaturgul Sergiu Fărcășan a avut amabilitatea să ne declare următoarele : „In clasamentul de uz propriu al pieselor mele, dacă Steaua polară este piesa de debut, dacă Sonet pentru o păpușă este piesa celui mai mare succes la public, dacă La ciorba de potroace este piesa cea mai neînțeleasă (sau cea mai de neînțeles), lovitura reprezintă impactul maxim dintre piesele mele, mi se pare cea cu efectul cel mai durabil și mai puternic. M-am convins de asta cînd unii spectatori bucureșteni m-au acostat in sală să mă întrebe dacă am cunoscut situația de la ei (convinși că piesa n-a putut fi scrisă din imaginație) sau să-mi destinuie că au venit la spectacol pentru a patra oară. „E pentru mine ca o doctorie“. Notita critică a unei reviste literare îmi reproșa recent un cusur, anume că în piesele mele ar exista un număr prea mare de imbecili, carieriști și incompetenți, ceea ce ar constitui un „fenomen îngrijorător". Aș fi mîndru să stîrnesc îngrijorarea printre idioți și lepădători și aș fi sincer mîhnit dacă îngrijorarea ar aparține unui cronicar realmente inteligent și bine intenționat. Dacă pe un cronicar îl îngrijorează faptul că piesele in genul Lovitura cuprind * „prea multi“ proști, intriganți, atunci și mai mult ar trebui să-l îngrijoreze faptul că piese au succes. De ce asemenea asigură publicul sute de reprezentații pieselor românești în care sunt loviți cretinii, nepricepuții, caracterele josnice ? De ce aplaudă publicul asemenea piese ? Mărturisesc sincer că nu am principii artistice prea înalte. Nu vreau decit să le ofer oamenilor un pic de satisfacție, „să le țină de cald la inimă cîteva săptămîni măcar”. Spectacolul băimărean aduce pentru prima oară pe scena teatrului dramatic una din lucrările de rezistență ale dramaturgiei românești, prezentând publicului pe dramaturgul Sergiu Fărcășan. Pentru că scriitorul Sergiu Fărcășan este binecunoscut atît prin volumele de proză : O nuvelă și un roman, literatura de anticipație: O iubire din anul 41043 (tradusă în mai multe limbi străine), umoristul caustic: Direcțiunea mișcării hîrtiilor. Schițe vesele și nu prea, reporterul inteligent: America la ea acasă. De data asta, vom cunoaște o altă latură a activității prodigioase a lui Sergiu Fărcășan — omul de teatru. Spectacolul băimărean, realizat în cadrul scenografic al lui Giulio Tincu și în costumele lui Doris Jurgea, beneficiază de o distribuție valoroasă : Sandu Popa (în rolul principal), Vasile Constantinescu, Radu Dimitriu, Teofil Turturică, Ecaterina Sandu, Vasile Prisăcaru, Larisa Stase Mureșan și Tzenka Velceva Binder. MIRCEA MARIAN Secvență fle Ia o repetiție. Foto. I. DEAC BBBBBfl BBHBSBBfilia HB Conducerea autovehiculului pe timp de iarnă In cursul lunii decembrie 1970 și în prima decadă a lunii ianuarie a.c., în special în zilele și nopțile mai friguroase, pe șoselele și drumurile din județul nostru au avut loc circa 40 de accidente (tamponări și derapări). Iată de ce am găsit necesar ca în articolul de față să reamintim conducătorilor auto profesioniști și amatori cîteva reguli privind tehnica conducerii unui autovehicul pe teren alunecos (cu polei sau zăpadă bătătorită), reguli care, aplicate în practică, permit rezolvarea corectă a unor situații critice. Pe teren alunecos, cu polei sau zăpadă bătătorită, se circulă cu viteză mică, se mărește distanța față de celelalte vehicule și se observă drumul pe o distanță mare, pentru a prevedea din timp necesitatea de a încetini viteza sau a opri. Volanul trebuie acționat prin mișcări prompte, dar progresiv, fără bruscări. Nu trebuie frînat nici accelerat brusc. Reducerea vitezei se face cu frîna de motor, ridicîndu-se progresiv piciorul de pe pedala de accelerație. Se circulă de obicei în trepte de viteze inferioare. Se reduce presiunea în pneuri cu circa 20 la sută. Nerespectarea regulilor mai sus arătate poate da naștere derapajelor ale căror cauze pot fi multiple : drum alunecos, frînare energică, mișcare bruscă a volanului, drum cu denivelări, viraje luate cu viteză prea mare. In aceste situații, automobilul poate derapa cu rotile din față, cu cele din spate sau cu toate rotile. Țînînd seama de complexitatea problemei, nu se pot da „rețete" precise, valabile pentru orice situație. In timpul derapajului de pildă se recomandă să nu se frîneze și să nu se debraieze. Acționînd corect pedala de accelerație, șoferii pot obține, după caz, o frînare sau o accelerare moderată, care contribuie la restabilirea aderenței roților la șosea. Concomitent, trebuie acționat volanul îndreptînd adule în sensul corespunzător redresării automobilului pe direcția inițială. Automobilul cu tracțiune la roțile din spate derapează, în general, mai ușor cu acest grup de roți, care la o accelerație mai bruscă, pierd mai întîi aderența. In asemenea situații se procedează astfel: Se ridică piciorul de pe pedala de accelerație și se rotește concomitent volanul în sensul opus virajului (contrabracaj). Mișcarea volanului trebuie să se facă prompt, însă fără bruscare, înainte ca automobilul să revină pe traiectoria inițială, se diminuează progresiv contrabracajul roților pentru a evita derapajul în sens invers. La redresarea pe traiectoria inițială se accelerează moderat pentru a spori aderența. La automobilele cu tracțiune pe osia din spate, deraparea roților din față se produce la roților prin frînare. In blocarea această situație se reduce efortul pe pedală, pentru ca roțile să reînceapă să ruleze. In cazul autovehiculelor cu tracțiune în față, dacă derapajul se produce la roțile din față, se reduce accelerația și eventual se îndreaptă puțin roțile. Dacă derapajul se face cu roțile din spate, nu trebuie să se reducă accelerația ci dimpotrivă să se accelereze moderat și să se contrablocheze roțile. Conducătorii auto trebuie să rețină, de asemenea, că în condiții de vizibilitate redusă pe timp de ceață sau ninsoare abundentă, faza lungă nu este cea mai indicată, deoarece fascicolul de lumină, prea puternic și dispersat în mod necorespunzător, creează perdea opacă, împiedicînd vederea. Vizibilitatea se mărește prin folosirea farurilor de ceață, iar în lipsa acestora se poate folosi cu succes faza scurtă care luminează ceva mai bine decit cea lungă. Maior de miliție NICOLAE TALOȘ PENTRU SOCIALISM Elevi, profesori și absolvenți SUB ACEEAȘI BAGHETĂ Ktergînd pe linia frumoaselor tradiții ale învățămîntului artistic, Școala generală de muzică din Sighetu Marmației a prezentat recent, cu prilejul împlinirii a zece ani de activitate, un consistent și interesant program de concert, la realizarea căruia și-au dat concursul deopotrivă profesori, elevi și absolvenți ai școlii. Orchestra de elevi și profesori, stăpînind instrumentele și piesele sîrguincios studiate, a interpretat la un ridicat nivel artistic lucrări destule comportînd dificultăți tehnice cu toată scriitura lor clasică. E vorba de Concertul în la minor pentru vioară și orchestră de Vivaldi, solist elevul George Leordeanu clasa a VIII-a, Rondo de Mozart și Garofița de G. Dinicu, la pian prof. Gabriela Prag, dirijor prof. Huniady Bela. Alăturarea aceasta de profesori și elevi într-o formație orchestrală simfonică, reprezentativă pentru școală, își are semnificațiile ei în planul educativ ca și orchestra de cameră a profesorilor care a interpretat exemplar piesele: Mica serenadă de Mozart și Uvertura operei Califul din Bagdad de Boreldleu, dirijor prof. Gheorghe Pop, directorul școlii. într-o împletire bine gîndită s-a desfășurat interpretarea de către profesori și elevi unor lucrări pentru diferite instrumente ca Preludiu pentru pian de Enescu, interpretă prof. Elisabeta Takacs, Dans țărănesc de C. Dimitrescu, interpretă eleva Berinski Elza la vioară, la pian prof. Terezia Răcuciu, Joc țigănesc pentru pian de T. interpretă Ciortea, prof. Ileana Varody, sonata Patetica pentru pian de Beethoven, interpretă absolventa Dan Carmen. De asemenea s-au bucurat de o aleasă interpretare: Trio în sol major (partea I) de Haydn, la vioară Leordeanu George, violoncel Dunca Mircea, pian Berciu Mariana (ultimii doi absolvenți ai școlii), Trio nr. 1 (partea I) de Schubert, la vioară Vizauer Iuliu, pian Terezia Răcuciu. Mai amintim Tema cu variațiuni pentru pian de Gnesina, în elevei interpretarea Cristea Georgeta clasa a V-a. Agreabil a fost prezentată de elevi ai ciclului I, la unison, piesa Rondo de Haydn, iar corul și orchestra școlii dirijate de prof. Alexandrina Năstase a dat varietate și colorit programului interpretei cu patos tineresc „Tricolorul" de C. Porumbescu, „Partidul, călăuza noastră" de Marin și „Drag Constantin pămînt românesc” de Temistocle Popa. O notă distinctă a făcut, în cadrul acestui program în care a dominat muzica instrumentală, grupul vocal ' .(conducerea muzicală prof. Alexandrina Năstase) cu „Cîntec de veselie" de Donizzetti și „Cîntecul nopții" de Silcher, întregul gram a scos proîn relief preocuparea de zi cu zi a profesorilor și elevilor pentru stăpînirea instrumentului ales, pentru însușirea tehnicii specifice și interpretarea la un nivel cît mai înalt a unui repertoriu selectat cu competență pedagogică din toate epocile creatoare, de la preclasici pînă la compozitorii contemporani. Acesta este și scopul oricărei școli cu profil muzical, să pregătească sistematic elementele talentate ca să poată lua drumul perfecționării în licee de muzică și conservatoare, devenind cu timpul pioni ai artei sunetelor. G. UNGUR Miercuri În ianuarie 1971 ANUNȚ Administrația financiară aduce la cunoștința cetățenilor că pentru plata cu anticipație a debitelor datorate pe întregul an se acordă reduceri de 7 la sută sau 5 la sută la impozitul pe venit din activități agricole, la impozitul pe venit din profesie, meserie, cărăușie, chirii și alte activități, la impozitul pe clădiri și terenuri, la primele de asigurare prin efectul legii. Lămuriri suplimentare se primesc de la organele financiare ale consiliilor populare. Uzinele metalurgice de metale neferoase Baia Mare, str. Eliberării nr. 15, caută spre angajare imediată muncitori calificați în specialitatea artificiei de suprafață Condițiile de angajare conform indicatorului tarifar de calificare. Cei interesați să se prezinte la serviciul personal. Informații la telefon 16500, int. 208. A întreprinderea de rețele electrice Baia Mare Str. Victoriei nr.64 angajează : — INGINER CONSTRUCTOR — INGINER ELECTROMECANIC, PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DE DIRIGINȚI DE ȘANTIER. încadrarea se va face conform H.C.M. 914/1968. Informații la telefon 11950, interior 117, serviciul personal. Cooperativa invalizilor „DRUM HOU” Baia Mare, str. Muncii nr. 2/B, execută la comandă pentru unități socialiste și particulari: — lucrări de deratizare și dezinfectare; — coșuri diferite și alte obiecte din nuiele; — vulcanizări de anvelope, încălțăminte și jucării din cauciuc etc.; — diverse garnituri și membrane din cauciuc. Pentru deratizări și dezinfectări se pot face comenzi și telefonic la 13673, 12880. eîntreprinderea pentru colectarea metalelor, secția Maramureș, strada 8 Martie nr. 7 Baia Mare, telefon 13669, angajează: — electrician auto — strungar. Informații suplimentare se dau zilnic la sediul secției. PIERDUT legitimația student Năsui Ana, eliberată de Institutul pedagogic Baia Mare. O declaranță (350). ANUNȚURI Profund Îndurerată, familia mulțumește tuturor acelora care au prezentat condoleanțe și au participat la ceremonia înmormîntării iubitului nostru soț, frate, tată, bunic și socru ROȘCA GHEORGHE. Miercuri 13 ianuarie 1971 10.00—11.30 Emisiuni-lecții pentru lucrătorii din agricultură. Pentru o anal bună gospodărire pămîntului; lucrări pentru combaaterea eroziunii solului. 18.00 Deschiderea emisiunii. Ex-Terra ‘71 — emisiune-concurs de construcții tehnice pentru pionieri și școlari. Din cuprins s — Istoricul aviației românești. — Macheta zburătoare a avionului I.A.R.-822. Poșta Ex-Terra. 18.30 Cabinetul economic TV. Informatica în etapa actuală. 11L10 Tragerea Pronoexpres. 19.20*1001 de seri — emisiune pentru copii. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Telecinemateca: „Nechemat în țărînă". Premieră pe țară: 21.30 Voci de pretutindeni: Mary Hopkin, Sergio Endrigo, Tereza Kesovja, San Davis jr. 21.45 Cadran internațional. 22.30 Gala marilor interpreți români: Ion Buzea. 22.50 Telejurnalul de noapte. i*1 4. r \ \ £ “V %