Pentru Socialism, februarie 1971 (Anul 21, nr. 5291-5314)

1971-02-23 / nr. 5309

> J * * k it. ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXI, nr. 5309 ¥ Marți 23 februarie 1971 Ø 4 pagini — 30 bani Î3GSIE8EI LliCiH CHGKSM 91IHLEU ii MB flKTM MR1 Luni, într-o atmosferă de puternic entuziasm tineresc, au luat sfîrșit lucrările celui de-al IX-lea Congres al Uniunii Tineretului Comunist. Timp de cinci zile, forumul larg democratic al tuturor categoriilor de tineret din patria noastră a făcut bilanțul activității desfășurate de la ultimul Congres, a dezbătut aprofundat obiectivele de viitor, toate laturile muncii și vieții, învățăturii și pregătirii culturale, stabilind căile menite să contribuie la îmbunătățirea stilului de muncă și perfecționarea structurii organizatorice, la adîncirea democrației interne a organizațiilor U.T.C., corespunzător sarcinilor actuale ale construcției în România a societății socialiste multilateral dezvoltate. In ultima zi a lucrărilor, la deschiderea ședinței, Congresul a fost informat despre dezbaterile din comisii care au adoptat recomandări privind activitatea de viitor a U.T.G., în domeniul respectiv. Congresul a hotărît ca aceste recomandări să fie transmise noului Comitet Central ca documente ale Congresului, care primește mandat să soluționeze și să concretizeze în activitatea practică propunerile și observațiile făcute în comisii cu privire la îmbunătățirea muncii U.T.G. în rîndul tuturor categoriilor de tineri și în toate domeniile de activitate. Congresul a fost informat despre desfășurarea lucrărilor Conferinței a VIII-a a Uniunii Asociațiilor Studențești din România și despre hotărîrile adoptate. La deschiderea ședinței s-a anunțat, de asemenea, că ne adresa Congresului au sosit un mare număr de telegrame prin care organizațiile U.T.G. din întreprinderi, unități agricole, școli, facultăți și instituții raportează despre rezultatele obținute în muncă In activitatea de organizație în cinstea Congresului și se angajează să aplice in viată hotărîrile pe care le va adopta forumul suprem al organizației de tineret a patriei noastre. lui in cadrul lucrărilor Congresula dezbaterile din ședințele plenare au luat cuvintul 59 de delegați și invitați, iar în cadrul ședințelor pe comisii 94, care, în lumina locului și rolului tinerei generații în ansamblul vieții sociale, politice și economice, au analizat amplu, cu înalt spirit de răspundere, activitatea actuală și de perspectivă a organizației U.T.G. în continuarea lucrărilor Congresului delegații tineretului au aprobat în unanimitate și activitatea Comitetului raportul tras al Uniunii Tineretului ConComunist precum și Raportul Comisiei Centrale de Revizie. Cu amendamentele propuse, Congresul a adoptat în unanimitate Statutul Uniunii Tineretului Comunist. S-a adoptat apoi, în formulare îmbunătățită, Rezoluția Congresului al IX-lea al U.T.G Cu puternice aplauze, delegații au adoptat moțiunile: privind situația din Indochina re ]a Orientul Apropiat; referireaprivind solidaritatea cu lupta popoarelor și mișcările de eliberare națională; privind securitatea europeană; cu privire la dezarmare; cu privire la mișcarea internațională de tineret și studenți. Prin vot secret, Congresul a ales noul Comitet Central Uniunii Tineretului Comunist, alalcătuit din 185 membri, pe cei 80 membri supleanți și Comisia Centrală de Cenzori, alcătuită din 35 membri. ★ După-amiază a avut loc ședința de închidere a celui de-al IX-lea Congres al Uniunii Tineretului Comunist, la care au luat parte tovarășii Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofin, Dumitru Popa, Gheorghe Stoica Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Ion Iliescu. Sosirea în sala de ședințe conducătorilor de partid și de stat a a fost întîmpînată cu vii aplauze. In sală se aflau numeroși invitați — membri ai G.G. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, vechi militanți ai partidului, activiști de partid și de stat, oameni de știință, cultură și artă, tineri din toate sectoarele de activitate, ziariști români și străini. Erau prezenți delegații organizațiilor de tineret de peste hotare, care au participat la lucrările Congresului. La deschiderea ședinței s-a adus la cunoștința Congresului că in prima sa ședință plenară, Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist a ales Biroul format din 25 de membri, pe cei 8 membri supleanți, precum și secretarii C.C. al U.T.C. Prim-secretar al C.C. al U.T.C. a fost ales tovarășul Dan Marțian. Președinte al Comisiei Centrale de Cenzori a fost ales tovarășul Nicolae Ungureanu. Luînd cuvîntul, tovarășul Dan Marțian, prim-secretar al C.C. al U.T.C., a asigurat pe delegați că noul Comitet Central nu va precupeți nici un efort pentru a îndeplini mandatul încredințat, hotărîrile adoptate de Congres, sarcinile pe care partidul le-a trasat Uniunii Tineretului Comunist. Cu deplină satisfacție și vie emoție — a spus în continuare vorbitorul — participanții la Congres au ascultat cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu. In spiritul gândirii realiste, înnoitoare, larg deschise spre cerințele vieții, secretarul general al Partidului Comunist Român a dat o înaltă apreciere tineretului, portului său profesional și cetățenesc la dezvoltarea economică, culturală, și socială a patriei, a configurat, locul și rolul sporit al tinerei generații, al Uniunii Tineretului Comunist în contextul social-politic al României socialiste, a indicat sarcinile noastre de viitor, domeniile în care trebuie să crească atribuțiile și răspunderile organizațiilor U.T.C. în mecanismul vieții economice și sociale a țării. Dovadă a grijii statornice a partidului pentru creșterea și formarea multilaterală a tinerei generații, a încrederii în tineret, aceste sarcini și responsabilități noi reprezintă o învestitură socială cu profundă Scrisoarea Congresului al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist și a Conferinței a VllI-a a Uniunii Asociațiilor Studențești Comitetului Central al Partidului Comunist Român, TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Desfășurîndu-și lucrările in preajma glorioasei aniversări a semicentenarului partidului, eveniment cu adunci rezonanțe in destinul și istoria noastră contemporană, Congresul al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist și Conferința a VllI-a a Uniunii Asociațiilor Studențești se fac mesagere ale gindurilor și sentimentelor nobile care animă tînăra generație și transmit conducerii partidului, dumneavoastră, mult iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, expresia dragostei și devotamentului nemărginit, a atașamentului profund al tineretului față de politica marxist-leninistă a partidului, hotărîrea fermă de a-și închina întreaga sa capacitate, elanul și cutezanța înfăptuirii obiectivelor Congresului al X-lea al P.C.R., pentru propășirea continuă, multilaterală a patriei socialiste. Nutrim, tovarășe secretar general, un sentiment de profundă mândirie patriotică, de venerație și adine respect pentru activitatea laborioasă desfășurată de Partidul Comunist Român, pentru eforturile și consecvența pilduitoare cu care dumneavoastră înșivă acționați în slujba progresului și civilizației României socialiste, abordind nu o dată cu înțelegere și realism, in întreaga lor complexitate, și problemele tineretului, locul și rolul său în dezvoltarea societății contemporane. Cuvintele de caldă apreciere și îndemn ce le-au adresat Congresului, tinerilor din industrie și agricultură, intelectualilor, elevilor și studenților vor insoți, pururi proaspete, faptele de muncă și viață ale tinerei generații, vor fi un îndreptar al perfecționării generale a întregii activități a Uniunii Tineretului Comunist. Investită cu atribuții și răspunderi sporite, in consens cu procesul de neîntrerupt avânt pe care îl străbate azi întreaga viață social-politică și economică a țării, Uniunea Tineretului Comunist s-a manifestat ca o prezență vie, dinamică, angajînd (Continuare in pag. a 3-a) (Continuare în pag. a 3-a) Conferința Uniunii Asociațiilor Studențești din România In cadrul Congresului al IX-lea al U.T.C., duminică au avut loc lucrările celei de-a VII-a Conferințe a Uniunii Asociațiilor Studențești din România, în care au fost dezbătute cu exigență și responsabilitate activitatea asociațiilor studențești din ultimii doi ani, contribuția lor la formarea multilaterală a specialiștilor, corespunzător cerințelor dezvoltării economiei, științei și culturii noastre socialiste. In sală se aflau aproape 300 de împuterniciți ai celor peste 150.000 de studenți din întreaga țară, numeroși invitați — activiști de partid și de stat, conducători ai unor organizații obștești și instituții centrale, rectori ai instituțiilor de învățămînt superior, academicieni, cadre didactice, studenți străini aflați la studii în țara noastră, studenți fruntași la învățătură și în activitatea obștească. Printre cei care au luat loc în prezidiu se aflau tovarășii Iliescu, prim-secretar al C.C. Ion U.T.C., ministru pentru problemeale tineretului Mircea Malița, ministrul învățămîntului precum și Dușan Ulcak, președintele Uniunii Internaționale a Studenților. Raportul Consiliului U.R.S.R. cu privire la activitatea uniunii în perioada dintre Conferința a VII-a și Conferința a VllI-a a fost prezentat de tovarășul Traian Ștefănescu, secretar al G.C. al U.T.C., președintele Consiliului U.A.S.R., iar Raportul comisiei de cenzori a U A.S.R., de către Gheorghe Milea președintele comisiei. Pe marginea documentelor prezentate, au luat parte la dezbateri Alexandru Soare, președintele Consiliului U.R.S. din centrul universitar București, Ionel Ghini, student la Facultatea Rede drept, președintele Consiliului U.R.S. de la Universitatea din Cluj, Ioan Petru, șeful Comisiei politico-ideologice a Consiliului U.R.S. din centrul universitar Iași, Adriana Teubert, studentă în anul I la Institutul politehnic din Timișoara, Constantin Nicolaescu, student la Institutul de subingineri din Pitești, Dorel Cherecheș, student la Institutul politehnic din Brașov, președintele Asociației studențești de la Facultatea de silvicultură, Daniela Duțescu, studentă la Universitatea din Craiova, Ion Drăgan, student la Institutul pedagogic din Tîrgu Mureș, președintele Consiliului U.R.S. pe institut, Silvia Alecu, studentă la Institutul politehnic din Galați, șefa Comisiei sociale pe centrul universitar Galați, Laura Bocan, studentă la Institutul pedagogic din Oradea, președinta Consiliului U.R.S. pe institut, Grigore Calotă, student la Institutul de mine din Petroșani, președintele Asociației studențești din cadrul Facultății de electromecanică, Bereczki Baltazar, student la Institutul agronomic din Cluj, Emil Popescu, asistent universitar, președintele Consiliului U.A.S. din Institutul de arhitectură, Florin Miclea, student la Institutul de medicină din Timișoara, președintele Consiliului U.R.S. pe institut, Dan Moisescu, student, președintele Consiliului U.R.S. din Institutul de artă teatrală și cinematografică, Radu Linte, student la Institutul politehnic din Iași, Gheorghe Manea, președintele Consiliului U.R.S. de la Institutul de construcții. In numele Uniunii Internaționale a Studenților, Dușan Iulcak, președintele U.I.S., a transmis un mesaj de salut Conferinței Uniunii Asociațiilor Studențești din România. De asemenea, conferința a fost salutată și a primit mesaje din partea unor colective de studenți străini care învață în România. In încheierea dezbaterilor conferinței, a luat cuvîntul tovarășul Ion Iliescu, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului. Vorbitorul a subliniat spiritul tiv al dezbaterilor și al construcpropunerilor făcute de delegați, a relevat faptul că Uniunea Asociațiilor Studențești din România a devenit o puternică organizație, cu o fructuoasă experiență, dobîndită de-a lungul anilor, în mobilizarea tineretului universitar pentru pregătirea la nivelul exigențelor actuale și de perspectivă ale producției materiale și spirituale. Primul secretar al C.C. al U.T.C. a subliniat, totodată, importantele îndatoriri ce revin studențimii din tara noastră de a se pregăti cit mai temeinic, astfel ca după absolvire să se poată încadra cit mai rapid și eficient în munca vastă de realizare a sarcinilor mobilizatoare ale plan cincinal, în vederea noului înfăptuirii obiectivelor stabilite de cel de-al X-lea Congres al P.C.R., pentru edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. (Continuare în pag. a 3-a) 1 Consfătuirea de lucru a conducătorilor centralelor industriale și ai celorlalte unități cu statut de centrală Luni dimineața s-au deschis lucrările Consfătuirii de lucru a conducătorilor centralelor industriale și ai celorlalte unități cu statut de centrală. Lucrările Consfătuirii au început în prezența tovarășilor Nicolae Ceaușescu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Vasile Patilineț, Mihai Marinescu, Ion Pătam. La lucrări participă conducători ai centralelor industriale și ai celorlalte unități cu statut de centrală, miniștri și cadre de conducere din ministere, directori de întreprinderi, secretari cu probleme economice ai comitetelor județene de partid, secretari de partid și specialiști din întreprinderi, președinții uniunilor sindicatelor pe ramuri de producție și președinți ai comitetelor sindicatelor din întreprinderi, specialiști din institutele de cercetări și proiectări, cadre didactice din învățământul superior, tehnic și economic. Consfătuirea a fost deschisă de tovarășul Manea Mănescu. In cursul zilei de luni, lucrările Consfătuirii s-au desfășurat pe ministere și ramuri de producție, urmînd ca marți să fie reluate în ședință plenară. (Agerpres) (Din Comunicatul Consiliului economic, Comitetului de Stat al Planificării și Direcției Centrale de Statistică cu privire la îndeplinirea planului de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România în perioada 1966—1970). Întîlnire cu intelectuali originari din Maramureș La sediul Comitetului județean de partid ,a avut loc duminică 21 februarie a.c. o întîlnire a membrilor Biroului Comitetului județean de partid și ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean cu intelectuali originari din Maramureș care desfășoară o prodigioasă activitate în Capitală și în diferite județe ale țării, remarcîndu-se pe tărîmul științei, culturii și artei. Tovarășul Gheorghe Blaj, primsecretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, a înfățișat celor prezenți transformările înnoitoare din Maramureș în anii regimului nostru, roadele eforturilor depuse de muncitorii, țăranii, intelectualii de pe aceste meleaguri sub conducerea organelor și organizațiilor de partid pentru sporirea contribuției județului la înflorirea întregii țări. Vorbitorul a subliniat creșterea impresionantă a potențialului economic al Maramureșului în ultimul cincinal, realizările dobîndite pe tărîm social-cultural, domeniul ridicării continue a mînvelului de trai al populației. Aceste realizări dovedesc convingător grija și atenția acordate de conducerea de partid și de stat, de tovarășul Nicolae Ceaușescu personal pentru înflorirea acestor meleaguri, în cadrul promovării cu consecvență a poliției de dezvoltare armonioasă a tuturor județelor și zonelor țării. Tovarășul Gheorghe Blaj, a prezentat apoi sarcinile și perspectivele care stau în fața județului în acest an și în noul cincinal, preocupările organelor locale de partid și de stat. Locuitorii Maramureșului — a spus vorbitorul — sunt mîndri că au dat patriei oameni de înaltă valoare care se afirmă cu vigoare pe firmamentul științei, culturii și artei românești, rugîndu-i pe participanții la întîlnire să prezinte propuneri și sugestii în vederea perfecționării activității organelor locale din județ pentru îndeplinirea la un înalt nivel calitativ sarcinilor stabilite de partid și guvern. Au luat cuvîntul tovarășii: prof. univ. dr. Ion Ceterchi, vicepreședinte al Academiei de Științe Sociale și Politice, prof. univ. dr. docent Mihai Pop, directorul Institutui de etnografie și folclor, Ion Iuga, poet, Vasile Cazar, grafician, conf. univ. dr. loan S. Mureșan, Teofil Bușecan, scriitor, redactor șef-adjunct al ziarului „Munca", prof. univ. dr. Dumitru Pop, decanul Facultății de filologie a Universității „Babeș-Bolyai" din Cluj, Traian-Bilțiu Dăncuș, pictor, Tiberiu Utan, poet, directorul Editurii „Ion Creangă", dr. Mihai Marina, jurist pensionar, dr. Alexandru Glodeanu, fizician la Institutul de fizică atomică, și Aurel Cuza, profesor pensionar. In cuvinte emoționante, vorbitorii și-au exprimat admirația față de transformările impresionante petrecute în Maramureș. Ei au subliniat că reîntîlnirea cu meleagurile natale, intrate pe făgașul progresului și civilizației, adâncește sentimentul de dragoste față de patria socialistă, de recunoștința față de Partidul Comunist Român?.Departe de orice tendință de patriotism local îngust, întâlnirea a prilejuit discutarea unor importante probleme ale județului. S-au prezentat propuneri privind valorificarea superioară a resurselor naturale. Au fost sugerate elaborarea unor studii științifice pe teme de istorie, cunoscînd că Maramureșul este una din vetrele străvechi ale poporului român. S-au prezentat propuneri privind ridicarea nivelului învățământului în mediul rural, afirmarea mai pregnantă a comorilor culturii și artei maramureșene pe plan national. Au fost discutate posibilitățile de dezvoltare a turismului etc. Participanții la întîlnire au vizitat obiective economice și social-culturale, au participat în noua Casă de cultură a sindicatelor la spectacolul televizat „Cintare patriei". Evoluția reprezentanților județului nostru in cadrul emisiuniiconcurs „Cintare patriei“, alături de cei ai județelor Covasna și Timiș, s-a caracterizat printr-o înaltă măiestrie interpretativă și printr-o prezență scenică specifică. In decorul original al sălii de spectacole a noii Case de cultură sindicatelor din Baia Mare, de unde, a cu acest prilej, s-a realizat și prima transmisie de televiziune, formațiile corale maramureșene au etalat duminică, pe lângă calitățile intrinseci artei vocale, frumusețea costumelor și portului popular din zonele folclorice ale județului, muzica populară a acestui ținut, transfigurată în remarcabile prelucrări. Totodată, partea solistică s-a definit și ea ca o notă particulară și de real efect. Prin aceasta vrem să subliniem buna orientare atît în conceperea repertoriului cit și în susținerea lui prin inedite și multiple elemente. Din cele trei coruri reprezentante ale județului două s-au calificat pentru nostru, etapa următoare a emisiunii-concurs. Este vorba de corul Căminului cultural din Ardusat (dirijor Valentin Băințan) și corul de femei al Casei orășenești de cultură din Vișeu de Sus (dirijor Maria Mihalca). Avînd A. C. IOAN Foto : I. DEAC (Continuare în pag. a 2-a) : " „Cîntare patriei* i glonțele fuiSWIH Cristei maramureșene au fost reconfirmate ii