Pesti Hírlap, 1847. január-június (805-905. szám)

1847-03-26 / 853. szám

Péntek §53. Martius 26.1847. HÍRLAP. Megjelenik e’lap minden héten négyszer: vasárnap, kedden, csütörtökön és pénteken. Félévi előfizetés a’két fővárosban házhozhordással 5 ft; borítékban 6 ft; postán borítékban 6 ft pp. — Előfizethetni helyben Landerer Lajos kiadó-tulajdonosnál, hatvani utcza Horváth-házban 483. sz. a., egyébütt minden kir. postahivatalnál. — Az ausztriai birodalomba ’s egyéb külföldi tartományokba küldetni kívánt példányok Iránt a’ megrendelés csak a’ bécsi cs. főpostahivatal’ útján történhetik. — Mindenféle hirdetmények felvétetnek,­­s egy-egy kis hasábsorért apró betűkkel 5 pengő­­t számittatik. Folyó évi április’ 1-je napjával kezdendő évnegyedi előfizetés a’ „Pesti Hírlapra“ Budapesten boríték nélkül: 2 ft 48 kr., postán küldve borítékban: 3 ft 30 krjával pengőben elfogadtatik Pesten a’ kiadóhivatalban (hatvani­ utcza Horváth-ház) és minden kir. postahivatalnál. TARTALOM. Magyar tengerhajózási társulat. Magyar gőzhajózás. Törvény­hatósági dolgok: Pestmegye (a’ harmadnapi gyűlés’ vége). Szabolcs, Ugocsa (közgyűlések). Erdélyi országgyűlés. Külföld. Dunavizállás. Hir­detések. MAGYARORSZÁG ÉS ERDÉLY. A’ tengerhajózási társaság f. 1847-ik évi apriliis’ 15-ik napján délutáni 5 órakor az iparegyesület’ ujvilágutczai Ilkey-házban levő szállásán közgyűlést fog tarta­ni, mellyre a’ t. ez. részvényesek minél nagyobb számmal egy­­begyű­lni keretnek. A’ tengerhajózási társaság’ bizottmánya.__________ Magyar gőzhajózás. Mártiushó’ 20-kán a’ curia’ épületében tartatott az első magyar tisza-gőzhajózási társaság’ közgyűlése. Ezen közgyűlésben történt intézke­dések által, a’ társaság a’ cselekvés’ terére lépett, ’s tel­jes reményünk lehet, hogy a’ tettleges munkásságot az első magyar gőzhajózás nem sokára megkezdenek. — A’ jelen korszak’ egyik legnagyobbszerű, a’ nemzetek­ nem­zetgazdasági viszonyaira kitűnően üdvös hatást gyakorló, a’ műveltség’ előmozdítását tetemesen eszközlő találmá­nyai közé tartozik a’ gőzhajózás’ feltalálása. 1807-ben egy szép nyári napon Éjszakamerikában ha­­sitá, a’ new-yorki lakosok’ bámulatára , a’ legelső gőzös Hudson folyó’ habjait. — Csodálat ragadá meg a’ néző­ket , midőn egy hajót láttak, melly minden emberi erő, evező ’s vitorla nélkül sebesen haladt a’ folyam ellen; — ezen gőzöst Foulton vezérlé. Azóta 40 év folyt le, negy­ven tapasztalati év, melly alatt ezen találmány végtelen tökéletesedést nyert, ’s mind tengeri, mind folyami hajó­zásra általánosan alkalmaztatott. Ezen találmány által a’ nagyszerű Missisippi-völgy’ vadonai, a’ műveltség’, föld­­mivelés’, gyár’ ’s műipar’ dús vidékeivé változtak; csu­pán ezen találmány által voltak képesek Éjszakamerika’ lakói, a’ folyamok’ mentén, a’ műveltségtől legtávolabb eső vidékeken egyes telepit­vény­eket alakitani; ’s miután ezen találmány által folytonos összeköttetésbe jöttek a’ műveltséggel, ’s termékeiket könnyen ’s csekély költség­gel szállíthatták a’ világ’ piaczára, az egyes telepitvé­­nyekből helységek, helységekből nagy é s gazdag városok lettek; mindez , ezen megrövidítő találmánynak köszön­hető. — Angliának ’s Europa’ szárazföldének minden ki­sebb folyamai, már évtized előtt gőzösökkel hajóztattak; ’s ez által a’ parti lakosság, egész nemzetek egy uj , ké­nyelmes, olcsó ’s sebes közlekedési eszköz’ jótéteményei­ben részesültek. — Hazánkban, főfolyamunkon egy ide­gen tőkepénzesekből álló, minden verseny nélküli társaság már 17 év óta kitűnő sikerrel ’s haszonnal működik; minden hiányos rendszer, hanyagság ’s magasb­árszabás mellett az egész dunai vidékre csak kitűnő hasznosság mutatkozott, és mindezek mellett annyi évekig senkinek sem jutott eszébe , hazánknak számos és hosszú vonalú folyamain gőzhajózást állitani, ’s a’ szükséges versenyzés által a’ főfolyamon önmagának jó jövedelmet szerezni; ’s ez által az egész vidéket ’s hazát egy új, tökéletesített közlekedési eszköz’ jótéteményeiben részesíteni. Éjszakamerikán kívül egy ország’ nemzetgazdasági viszonyaira sem gyakorolhat nagyobb hatást a’ gőzhajó­zás, mint Magyarországban tapasztalnak, ’s idővel fogjuk is tapasztalni. Ugyanazon okok, ha nem is olly nagy mértékben , mellyek Amerikában annyira üdvös befolyá­súvá tették, hazánkban is a’ legnagyobb valószinüséggel azzá teendik.­­ Azon országokban , hol már tökéletes kőutak léteznek,’s vasúthálózatok állíttattak fel, nem olly nagy tekintetű a’ gőzhajózás; azonban ott, hol jó, csinált utak nincsenek, hol más tökéletesített közlekedési eszkö­zöket felállítani nem egyhamar lesz lehetséges: a’ gőzha­józásnak kitűnő haszna ’s nagy jövendője van. — Meg­mutatta a’ tapasztalás, hogy jól rendezett gőzhajózás ál­tal mind a’ személy­ mind az áruszállítás a’ legolcsóbb lehet, mi igen természetes, mert minden más közlekedési vonalon , maga a’ vonal’ felállítása tetemes költségbe ke­rül, ’s a’ szállításnak ezen tőke’ kamatait is fedezni kell; a’ folyamokat a’ természet adta, ’s igy a’ gőzhajóknál csak a’ mozgató erő’ ’s üzlet’ kamatait kell számításba venni. — Általánosan fel lehet venni, hogy a’ gőzhajó­kon , ha a’ szükséges verseny nincs kizárva, a’ személy­szállítási árszabás félannnyi, mint a’ vasutakon; ezen arány tűz áruszállításnál is könnyen elérhető; — sőt mu­tató a’ tapasztalás, hogy még a’ csatornákon ’s vizmen­­tében szálltó közönséges hajóknál is olcsóbban eszkö­zölhetik. ,,A’ gőzhajózás legolcsóbb mód egy nemzetet tökéle­tes közlekedési eszközökkel megáldani.“ És mi, — meg nem értve a’ műveit világ’ 40 évi tapasztalását, a’ termé­szettől olly bőven adott hajókázható folyamainkat elmu­­lasztanak használni ? Midőn Angliának magának önorszá­gában , tartományaiban ’s a’ világ’ tengerein közel 1300 gőzöse; Éjszakamerikának, ezen, még csak alig nehány évtizedes életű státusnak több mint 800, összesen 60 ezer lóerejü gőzöse; midőn a’ müvelt világ’ minden folyamai már régóta gőzösök által hajóztatnak , hazánkban egyet­len egy magyar gőzös sincs. Ennek oka abban fekszik, hogy honfiaink sokkal na­gyobb nehézséggel ’s költséggel járó feladatnak tartják. Ha az Ohio’ partján, még csak egy-két éve letelepedett, a’ műveltségtől messze fekvő nehány háznépből álló tele­­pitvénynek első gondjai közé tartozik, önhasznára gőzöst venni; ’s bárha meg vannak is győződve, hogy maga a’ gőzös sok jövedelmet nem fog hozni, mégis minthogy köz­vetve többszörös hasznát veszi, a’ kiadáshoz mindenki, még a’ legutósó érdeklett munkás is egypár dollárral járul , de nem látom, hogy ha több vállalkozási szellem fejlődnék ki, miért ne lehetne hazánkban is minden folya­­mon rendes gőzhajózás. És épen ezen okból igen fontos az első magyar gőz­hajózási társaság’ tettleges fellépése, mértél fogja oszlatni azon képzelt akadályokat, és vállalkozási szellemet fog költeni hazánk’ minden hajókázható vidékein. — Alig nyilt meg a’ rövid pest-váczi vasútvonal, már széles Ma­gyarországon mindenütt vasutakat akarunk épiteni; alig fogja az első magyar gőzhajózási társaság első gőzöseit vízre bocsátani, a’ kisebb folyamok melletti lakosok is gőzösöket fognak kívánni. És miután már olly gőzösöket is készítenek, mellyek alig merülnek a’ vízbe két lábnyira, mennyi kész gőzhajózási vonal, csak legyen vállalkozási szellem. Már ezen tekintetből is nem lesz tehát érdektelen ha némellyeket állásáról előadandunk. Az első magyar gőzhajózási társaság a’ Tiszafolyamot kívánja ugyan mindenekelőtt hajózni; azonban szándé­kozik munkásságát hazánk’ minden folyamaira kiterjesz­teni, ha azt a’ kedvező körülmények megengedik. Míg a’ tapasztalati gyakorlat ’s kedvező körülmények­nél fogva, munkásságát szélesebb alapra helyezné , a’ tár­saság’ alaptőkéjét 5000 darab 100 pftos részvény fogja képezni. Jelenleg 36 kiosztott aláírási ívből 15 küldetvén be, ezen íveken közel 200,000 pft van aláirva. Az első 20 ft részletnek befizetésért határidő martius’15—30-kig tűze­tett ki, ’s jelenleg már közel 20,000 pft van befizetve. A’ társulat nagygyűlésén szabályokat alakitott, vá­lasztmányt nevezett, mellyben nemcsak tiszai tekintélyesb birtokosokat, de hazánk’ első nagykereskedőit, úgy tech­nicai képzettségű, tapasztalással ’s erélyességgel biró egyéneket szemlélhetünk. A’ társulat már egyezkedésben van, egy 60 és egy 80 lóerejü gőzös’ építése iránt, ’s Anglia’ egyik leghíresebb hajó- ’s gépépitő gyámnokainak megbízottja, a’ szerződés’ megkötése végett, e’ napokban megjelenend. Mindezekből láthatjuk, hogy ezen társulat a’ cselek­vés’ terére lépett, ’s nem sokára elfogjuk érni, hogy ha­zánk’ vizeit egy tisztán magyar társulat’ gőzösei fogják hasitni; és a’ még csendes partok a’ kereskedési forgalom’ ’s utazó sokaság’életteljes képét fogják mutatni; a’ járha­tatlan utak miatt gyakorta egészen elszigetelt vidékek egy tökéletesített közlekedési eszköz’ jótéteményeiben fognak részesülni. Miután a’ gőzhajózás a’ legolcsóbb mód egy nemzetet tökéletesített közlekedési eszközzel megáldani, ennélfogva kötelessége minden közállománynak, ezen közlekedési módot, minél nagyobb mértékben, a’ haza’ minden hajó­kázható folyamain létesíteni igyekezni. Ezen czélt min­den nagyobb áldozatok nélkül könnyen elérheti, mivel a’ magány-társulati munkásság, leginkább képes a’ gőzha­józást előmozdítani. — Voltak idők, kivált midőn a’ gőz­hajózás egész gyermekségében volt, midőn még nem nagy vállalkozási szellem nyilvánult a’ folyamoknak gőzösök általi hajókázása iránt, akkor némelly közállományok a’ gőzhajózást kizáró szabadalomadással kivánták előmozdí­tani. ’S noha ezen mód eleinte a’ kezdésre sikeresnek mu­tatkozott , a’ tapasztalás eléggé bizonyítja, hogy csak ott eszközli a’ gőzhajózás a’ várt czélt egész mértékben : hol szabad a’ verseny. Ha egy bizonyos társulat bir egy fo­lyót tulajdonkép’, úgy egyedül öntetszése szerint fogja mind a’ személy­ mind az áruszállítási árszabást készite­­­ni, mellynél mindenesetre főszempont az önhaszon, mi­nél több tiszta jövedelemnek eszközlése. Továbbá a’ ver- s senynélküli állás, kivált ha jól jövedelmez, elaltatja a’ vállalkozási szellemet ’s a’ tökéletesbülés utáni folytonos igyekezetet, az utazók iránti köteles tekinteteket. — Lehet a’ segedelmezést, ha netalán szükségök lenne a’ vállalkozóknak munkálatuk’ első éveiben, más módon is eszközölni, így p. o. kívánja a’ közállomány, hogy egy bizonyos folyam gőzhajózással láttassák el, ’s magától nem akad vállalkozó társulat, akár azon tekintetből, hogy nincs elég tőke a’ vállalatra, akár azért, mert nincs elég bizalom, hogy azon vonal’ gőzösökkeli hajózása bő jöve­delmet adjon: az első esetben, a’ szükséges biztosítások’ teljesítése mellett, miért nem segedelmezhetné a’ vállal­kozókat a’ tőkének kis kamatokra adott egy részével p. o. harmadával? első éveken által teljesítendő részletes visz­­szafizetési feltételek alatt; — a’ második esetben biztosít­hatna a’ beruházott tőkéktől az első nehány évre bizonyos százteli hasznot. Olly országban, hol a’ kormány ezen közlekedési módot felállítani kivánja, bizonyosan fel fog az állam­ rövid időn ’s a’ nélkül, hogy nagy kiadásokat kellene tennie. — A’ társulati munkásság’ feladata, a’ gőz­hajózást általánossá tenni, mindenütt, a’ hol csak lehet, behozni hazánkban is; ’s a’ közállomány’ kötelessége min­den kitelhető módon a’ létező akadályokat elhárítani, és mindig segítségül lenni. Hanem csak úgy érheti el teljes kifejlődését, úgy lehet valóban üdvös a’ nemzeti forga­lomra nézve idővel, ha a’ szabad verseny lehető, ha nem állíttatnak fel, kivált hosszú időre, szabadalmazott társasá­gok. Hosszú időre kizáró szabadalmat nem adhat a’ leg­­józanabbul számító státusférfi sem, mert nincs senki, ki meg tudja mondani, hol fog évek múlva a’ nemzet állani, milly forgalmi eszközre lehet szüksége; ’s ennélfogva hi­ba, ha korunk’ egyik legfényesebb, legnagyobb befolyású ’s végtelen kifejlődésre képes találmányának használata a’ nemzet’ valamelly folyamán, mellynek használatát a’ ter­mészet nemcsak egyes nemzetnek, de a’ part mellett vagy vele összeköttetésben levő vagy lehető nemzeteknek szá­mára szabadnak teremtette — egyes társaságnak hosszú időre birtokába adatik. Hála az égnek, hogy szabadalmakat csak a’ törvény­­hozás adhat, nyitva áll a’ szabad versenyzési tér; ’s le­gyen vállalkozási szellem ’s rendezett gyakorlati eljárás: nem sokára csodálkozni fogunk, hogy mikép’ lehettünk gőzhajózás nélkül. — L. Törvényhatósági dolgok. PESTMEGYE (a’ közgyűlés’ harmadik napjának foly­tatása). A­ közelebbi számban említett tárgy’ bevégzése után több megyék’ levelei kerültek szőnyegre. Névszerint e’ megyének főherczeg István’ nádorrá választása iránt kijelentett óhajtását magában foglaló körlevele’ következté­ben, részint még elébb érkeztek hasonló tartalmúak, kivé­­vén, hogy Pestmegye nagyobb szabadságot látván a’ kijelö­lésnélküli választásban, azon formához ezúttal körlevelé­ben nem ragaszkodott, a’ levelező törvényhatóságok pedig kijelölésről szólanak.—Illyenek voltak: Mosony-, Szepes-, Temes- és Vasmegyék, ezenkívül Buda és Besztercze szab. kir. városok. Szinte egyenlő tartalmú leveleket küldtek a’ részek’ ügyében a’ testvérkori több megyék, mint Alsó-Fejér, Belső- és Közép-Szolnok, Kolozs, Doboka, Torda és Há­romszék , melly szerint tudtára adván e’ megyének, hogy ők országgyűlési követeiknek a’ két magyar haza’ egyesí­tését utasításul adván, felszólítják Pestmegyét, hogy a’ részek’ részletes visszacsatolását ne szorgalmazza, mivel ez által még egyfelől Erdély’ jelentősége sokat veszit, másfelől a’ részekben épen az unió’ leghőbb barátai sza­­kasztatnának el a’ testvérhontól. Azonban Pestmegye’ rendei kimondták, hogy a’ részeket tárgyazó törvénytől, miután azt kivivniok sikerült, elállani nem lehet. Egyéb­iránt, hogy az uniónak barátai, mutatja e’ tárgyban már meghozott azon végzésök, melly szerint annak létesitésére mindkét magyar haza’ részéről országos küldöttséget kí­vánnak. Ungmegyének levele pedig, mellyben a’ részek’ vissza­kapcsolása iránt felterjesztett kérelmének pártolására hívja fel Pestmegyét, tudomásul vétetett. Végre Hárosmegyének azon levelére , melly szerint dicsőült nádorunk’ emlékére egy országos kórházat, össze­kötve elmebetegek’ intézetével ’s lelenczházzal, 500,000 pst alaptőkére tervez, a’ megye’ rendes megjegyzék, mi­szerint illy intézet’ szükségét belátják ugyan , de nem hajlandók azt a’ fentebbi czim alá vonni. A’ gyűlés’ végén belügyek kerültek szőnyegre. Neve- szetesen: Czegléd m.város’ azon folyamodványára , mi- 49

Next