Pesti Hírnök, 1865. január (6. évfolyam, 5-25. szám)

1865-01-13 / 10. szám

Hatodik évfolyam 10. szám. PESTI IT"—~.......­ — re Előfizetési feltételek : helyben házhozhordás­­sal vagy postán mindennapi megküldéssel : egész évre 20 frt; félévre 10 frt; negyedévre 5 frt. — Minden hónap 1-től elfogadunk 3 hó- 1 napos előfizetést és- ■ ■ - — POLITIKAI Péntek január 13-án, 1865 HÍRNÖK. NAPILAP. Hirdetések öthasábos petit sorért egyszerű hir­detésnél tikr.,bélyegdíj­poktjával számíttatnak. Szerkeszőség és irede-tivitál : a hímző- és kalap-utca sarkán 1-ső sz. alatt, a 2-dik emeleten. Előfizetési hirdetés Pesti Hírnök cimtí politikai napilapra. Előfizetési feltételek: Negyedévre.........................................5 frt Félévre...............................................10. Egész évre.........................................20 „ auszt. ért. Előfizetés minden hó 1-től elfogadtatik Előfizethetni: Vi­déken minden kir. postahivatalnál, hely­ben Festen , csupán a „Pesti Hírnök“ kia­dó hivatalában, a hímző- és kalap-utca szeg­letén, 1-ső szám, 2-dik emelet, 14-dik ajtósz. A „PESTI HÍRNÖK kiadó­ hivatala. Hazai közügyek. Arad, jan. 12. (T) Bár az egyetemes bel- s külföldi sajtó, a csak most letűnt év politikai és nem-­­zetgazdászati eseményeit taglalván, mi örven­detes cselekményt sem bir felfedezni, mely a jelen évre a népeket vigasztalhatná, s mun­kásságukra serkentőleg hathatna; — mi mind­­azáltal, kik éltünket hazánknak szent élők, és hazánk viszontagságos állapotának változásá­hoz képest bírunk felderülni vagy elszomo­rodni , a­mi a múlt évből azon igen neveze­tes eseményt kell hogy constatkrozzuk, misze­rint a lajthántúli képviselet és sajtó nyilván beismeri, hogy hazánkban a köz­érzület és hangulat az al­kotmányviszály kiegyenlí­tésére hajlandó. Ezen beismerés mireánk kétszeresen örvendetes; részint mivel e mérséklett szel­lem előidézésére volt lapunk minden te­hetsége­s törekvése szentelve; részint pe­dig mivel ebből kifolyólag feljogosítva érez­zük magunkat, a másik fél részéről is oly intézkedéseket követelni, melyek a közele­dés jóakaratát tanúsítva, alkalmasak legye­nek az elzárkózott kedélyek dermesztő fa­gyát felolvasztani, és a kegyelet üdvös tenyé­szetét eszközölni. Azonban meglepő, hogy a bécsi b. t. Az esztergom­ vár. Minden nép, minden ország kegyelettel őriz Szivében bizonyos neveket, melyek, habár egyes emberek, helységek, vagy tájak nevei, mégis egy egész történetet foglalnak magukban. így a ma­gyar benső tisztelettel és büszkeséggel említi Esz­­tergomot, mert egy fényes múltnak képeit vará­zsolja eléje. Hősök és nagy tettek bontakoznak ki az ősidők homályából, a­kik s a­melyek nagy mér­tékben befolytak a magyarok szeretett hazájának átalakítására, és segédkezet nyújtottak a magyar nemzetnek, megállapítani és m­egszilárdítani Euró­pának drága vérrel megvásárolt tiszteletét, és végre a magyar szivében ihletett szent lelkesedésre heví­teli a honszer­etetet. Már a magyarok bejövetele előtt ama külön­álló szikladombon, melynél Haram vize a hatalmas Dunába ömlik, erős vár emelkedett, melynek első építőjéről mit sem jegyzett fel a történet. Nem hiá­nyoznak ugyan adatok, melyek szerint ama tája­kon, melyek később a vártól vették nevezetüket, egy német­ törzs lakott, mely Domitianus és Vespa­­sianus hadvezérei által a keleti tengerről elűzetve, itt telepedett le, és gyarmatokat alapított; sőt van­nak oly krónika-irók is, kik tudományos hypothe­­aiseknek valóban szánalmas mosolyt gerjesztő nagy pazarával bebizonyítani igyekeznek, hogy a Vár alapkövét 155 évvel a vízözön után Nóénak egyik unokája tette le. De minthogy a régibb íróknak egyhangú törekvése ama hires nevezetet egészen az őskorig felvinni és a tények szakadat­lan láncolatát tartani szem előtt, ha mindjárt a képzelet játéka által is, eléggé ismeretes : az emlí­tett adatok nem érdemesek komoly megvitatásra. Nagyobb valószínűség szól a mellett, hogy a Strigonium latin nevezet a régi Istrogranum-tól van leszármaztatva, mert a helynek természetes fekvése (a Duna-, (Ister-) és a Haram vize össze­folyásánál), ez által jól ki van fejezve és semmi nevezetes szószármazati okok nem szólnak ellene. H­e­­­z­a, a magyarok utolsó herceg­e az erő­dített Esztergomot választó székhelyéül; itt szüle­tett neki (979) Vajk nevű fia, ki 15 évvel később, (994) a nem sokára aztán a pogány poroszok által meggyilkolt Béla (Adalbert) püspök által I­s­t­­v­á­n­nak megkeresztelte­tett, és népének első s leg­nagyobb szent királya lön. Mindenünnen nagy szám­mal özönlött az esztergomi várba a vendégsereg, midőn István a királyi cím elfogadása után magát és nejét, a bajor Hizellát ünnepélyesen megkoronáztatá (1000.). De nem csupán víg sze­relmi és csata-dalokat hangoztattak vissza a vár falai, hanem egyszersmind jámbor ajkakról dicsé­nekek zengedeztek fel az egek Urához, szakadatla­nul a Mindenható áldását esdvén le a királyra és népére. A hit világossága, melyet gondos kéz ápolt, Esztergomból áradt szét az egész országra, így akarta a jámbor király, s igy történt. Az egyházat, mely­et a kereszténység ölébe vezette, az országban volt, összes templomok fölé helyré, székesegyházzá lett, melynek alárendeltet­tek az összes püspökségek (számra tizen). Ez egy­ház feje érsekké neveztetett ki, s később megnyerte a primásságot. Az első,­ ki az érseki főméltósággal felruháztatott (1000) Dominicus volt, kinek érdemeit a keresztény hit terjesztése körül a hazai történetírók igen magasztalják. Ezek csupán I­s­t­­v­á­n a miatti hálájának, hogy Esztergomban ré­szesült a bűntől megtisztító keresztség szentségé­ben, tulajdonítják azt, hogy ő ezen egyházat kitün­tető a többi felett. De ha megfontoljuk a koronás apostolnak azon lángbuzgalmát, melylyel ő Krisz­tus tanainak terjesztését uralkodása legfőbb teendőjének tartá, és e tekintetben semmi szemé­lyes küzdelmet sem tartott fáradalmasnak, inkább az tűnik ki, hogy az egyház minden ügyeibe való közvetlen befolyás miatt az egyház főpásztorának székhelyét a maga székhelyéhez fűzé , melyből mint közös központból áradjon szét minden vilá­gosság. Habár az érsek káptalanjával együtt ott la­kott a várban, ez mégis királyi tulajdon maradt, ha nem is többé állandó székhelye az uralkodók­nak, de ezek gyakran meglátogatták és huzamos­ ideig tartózkodtak ott. Főleg nemzeti zsinatok al­kalmával, melyek az Árpádok uralkodása alatt öt ízben tartottak Esztergomban , úgymint : Kálmán király és Lőrinc érsek (1111 és 1114), III. István és Bánffy Lukács (1169­', IV. Béla és Benedek (1256), III. Endre és Lodomér (1292) alatt. Az erélyes III. Béla nem volt megeléged­ve a szűk várral, melyben sok ember volt ugyan, de kevés védelmi­ eszköz. Hozzá fogott tehát a vár­nak átalakításához, megnagyobbítá a beltért, kö­rülvevő falakkal és tornyokkal az egész hegyet, és igy második alkotója jön Esztergomnak, mely fia­tekintélyes szónokainak hazánk jogosultsága javára, a közlelkesedés kíséretében tett fel­szólamlása, rögtön elnémult, és azóta békü­­lékeny kedélyeink folyást felmerülő nyugta­lanító s viszszataszító hírekkel zaklathattak. Be kell mindazáltal elismerőleg vallanunk, hogy a bécsi független sajtó leghatásosabb közegei minden előforduló alkalommal, ha­zánk önrendelkezési joga mellett nyilatkoz­nak, mi annál nyomatékosabb, minthogy e közegek nagy része nemzetünk, és hazánk történelmi jogainak azelőtt legmérgesebb ellenei valának. Mi a bécsi közvéleménynek eme hazánk részére nyilatkozó fordulatát, az általuk él­vezett három éves alkotmányos élet tapaszta­latai következményének tulajdonítjuk. Az anyagi és szellemi eredménytelenségnek fáj­dalmasan kelle hatni a lajthántúli alkotmá­nyos munkásságra és buzgóságra; kiábrándu­lást kelle előidézni, a magyar korona ellen követett alárendeltségi eljárás helytelensége és a magyar nemzet elmellőzésének tévirá­­nya felöl; be kelle végre látniok, hogy az „ál­lamtekintetekből“ célba vett politikai anató­mia, felemelheti ugyan a papíron kidolgozott államépületet, mire azonban fedél alá jutna, mint a Bach-rendszer, összeomlik, és az állam­­experimentációkra elfecsérelt birodalmi va­­gyonosság után, magát a sülyedő tőkét is romjaiba temeti. Lelkiismeretes és mélyebben gondolko­zó publicisták előtt e rémkép, minden biro­dalmi költségvetés alkalmával, újból felme­rül, és ennek tulajdonítjuk mi a bécsi függet­len sajtónak kedvenc, a birodalom nem tömjé­nek földirati helyzetével és történelmével összeférhetlen — unificationális eszméjétől való eltérését, és hazánk s nemzetünk érzi közeledését. Azon kínteljes küzdelem, melyben az anyagi nyomor és politikai s társadalmi zakla­tások közt élünk, már tetőpontját éré el ; az elme­beteg ; a gondolkozás kimerült; a bizalom jobblét után teljesen elenyészett; és a társa­dalom szétmarcangolt kebléből minden fel­emelkedett­ebb érzés kihalva,­­­a kétségbe­ejtő vak fatum által hurcoltatja magát ! Nézetünk szerint ezen körülmények­­s helyzetből eredett azon közeledés, mely a két különböző elvből kiinduló elfogulatlan politi­kai s államférfiakat vezeti ma már, a birodalmi organisatio megállapítását eszközlő „magyar kérdésben.“ Lesz-e eredménye ez uj évben ? az a hatalom vezetőinek magatartásától felté­telezt­etik. LAPSZEMLE. I. A „Kölnische Ztg.“ a magyar kérdésre vo­natkozólag egy levelet közöl, mely, mint állítja, Bécsből küldetett meg neki. „De könnyű felis­merni, — a. m. e levélre a „Vaterland“, — hogy ennek valódi szerzői a Palais Royal táján élődő zsi­dó „magyar menekültek.“ E levél a szemtelen­ségben ritkítja párját. Magyarország legjelesb fér­­fiai sárral dobhatnak abban, oly férfiak, kik igaz, hogy azon szerencsétlen sorsban ?) részesültek,hogy ó-conservativeknek neveztetnek , de kiknek a ma­gyar kérdés megoldása körüli őszinte törekvései­ket, Magyarországban még határozott elleneik is elismerik. A cikk legjellemzőbb része ez: „Kétségbevehetlen tényekből kiderül, misze­rint , ha Apponyi gróf és a-conservativjei (1847— 1948-ban) azon lettek volna, hogy a feliz­gatott országot lecsendesítsék, a­helyett, hogy még növelték a forrongást, úgy a februári események Párisban, valószínűleg egészen más visszahatással lettek volna az osztrák monarchiára , és főleg Magyarországra nézve.“ Ama kétségbevehetlen tények azonban , me­lyeket a kölni lap idéz, nem vonatkoznak egyébre, mint A­p­p­o­n­y­i gróf és barátainak minden irányban már helyesen méltányolt azon törekvé­seikre, hogy édes hazájukat , a megyék köve­telményeinek helyes korlátozása által, a monarchi­­kus pályán megtartsák, s ezáltal egyúttal lecsen­dítsék , míg — mint a cikk maga is elismeri — a forrongó elemek Magyarországban egyidejűleg a legszélsőbb rendszabályokat — például : Kos­suth jelöltségét sürgették. Reánk u. m. a „Y—d“, a cikk igaz, hogy nem bír jelentőséggel , megiát­hogy kedvezőtlen hangulatot idézzen elő Németor­szágban azon kiegyezkedési törekvések iránt, me­lyekkel most Bécsben a magyar „kérdést“ hazafias szellemben akarják megoldani; — további rendeltetése pedig, hogy franciára és angolra for­­dittassék. Gyalázat oly lapra, mely Poroszország­ban , szövetséges társunk földjén jelenik meg, és a lángba , mely szomszédja házát fenyegeti, ola­jat akar önteni. Egyet azonban tanulhatunk e cikk­ből, azt t. i. hogy a „Kölnische Ztg.“ rajnántuli barátai félni kezdenek azon lehetőségtől, hogy bi­rodalmunk belsejében a béke helyreáll; ez okból a legalávalóbb s legbárgyúbb eszközökhez folyamod­nak, hogy a belső békének csírázó művét gátolják. Hogy e tekintetben roszul számítanak, kitetszik a „Pesti Napló“-nak — melynek most egyúttal al­kalma nyílik szabadelvű barátait Németországban közelebbről megismerni — következő soraiból: „Számos példák tanúsítják, hogy Angolor­szágban, nagy jelentőségű kérdésekben, nem létez­nek sem whig-ek, sem tory-k, sem radicalok. Min­den pártok, s pártárnyalatok kezet fognak a közös hon érdekében. Hozzá­tehetnők még , hogy a haza­­fiság s politikai eszélyesség, a magyar történetben sem ritka, és bizton reméljük, hogy jövendőben is, valahányszor ál­lamjogi kérdésekről lesz szó, minden pártok vállvetve fognak a közös érdekben közreműködni.“ „E szavak igen rosz hangzatúak lesznek a Pa­lais Royal-ben, hol már nemzetközi forradalomról álmodoznak, mely első­sorban a „szétzilált“ Ausz­tria ellen irányulna. De annál nagyobb örömmel üdvözöljük m­i őket.“ — úgymond a lovagias „Va­terland.“ II. („Protestáns ítélet az encyclica felett.“) A „Béri. Revue,“ mely W­a­g­e­n­e­r tör­vényszéki tanácsos, a conservativek fáradhatlan protestáns előharcosának vezetése alatt jelenik meg, az encyclicáról a következő cikket közli : „Rómát egy toll mentette meg. Az alpeseken innen i­s túk­ Halba Róma körül telepedtek, s azzal fenyegetőznek, hogy az összes kereszténység atyját megfosztják székhelyétől. Valamint a Halba coma­­ta, mely kiválólag erősnek hiszi magát, úgy a Hal­ba togata is, mely Róma uralkodójának öltönyében szeretne pompázni, leszállnak ismét a világ főváro­sához , míg a pius pater a Capitoliumba kényszerül menekülni. De itt elsáncolja magát, itt felbátoro­dik, s midőn azt hiszik, hogy a mérlegbe vetett kard által már elnyomatott, győzelmesen tartja szorongatói elé az erkölcs és hit kincsét s pajzsát, mely felett az ellenségnek nincsen hatalma. Nem lehfit. .^■.Hnd á.l nnnk­.. ll;], {' 1 ;’l tvn v n if'n’r/'­­.. ngalom birtokosait Párisban és Turinban, kik már előre belemerültek a siker élvezetébe. Ha egy öreg magános férfi, egy fogoly, egy megfosz­tott, kit Isten bíróul, s mennyei törvényének vég­rehajtójául rendelt, vádlóvá leszen, ha az istente­lenné vált államoknak eszékbe juttatja azon tano­kat, melyek egyedül adhatnak állandóságot a szer­zeménynek és hatalomnak ; úgy ez annak bizony­sága, hogy a világi siker hulláma elérte dagálya tetőpontját, és megkezdődött a fordulat , mely vi­lágosságra hozza az önző­­diadal sikertelen v­ol­tát. Hogy az átalános mámorban, mely a hatal­mas, az eszélyes és önző dicsőségét imádta, a pápa volt az, ki egyedül, és legelőször merte leleplezni a sérveket, melyekben a jelen társadalom szenved, ez képezi a dec. 8-diki encycica világt­ör­tén­e­l­m­i jelentőségét. IX. Pius pápa helytartósága, dicső helyet töltene be a katholikus kereszténység történelmé­ben. Tagadhatlan, hogy e pápa alatt a katholicis­­mus nagyobb hódításokat tett, mint egy század óta képes volt tenni. Azon bátor rendelet, melylyel IX tál erővel újból föléledvén, csak régi nevét tar­tá meg. J­ób érsek követvén királya példáját, nagy összeget fordított a Mária-templomnak nagyobbí­­bítására és gazdag felszerelésére, mely templom nem csupán méltóságos fekvése, hanem pompájánál fogva is a legkitűnőbb lett Magyarországban, és a későbbi érsekek, nevezetesen pedig Kanizsay Já­nos, Szécsi Dénes és Bakács Tamás által aranynyal, márványnyal és műfestményekkel pazarul feldíszít­­tetett, és a múlt század végén még látható volt tisztes romjaiban. Egy mellék kápolnában az oltár mögött *) őriztettek itt ama drága kéziratok (számra 400-nál több) , melyeket Vitéz, a műkedvelő érsek, Cor­vinnak , nagy tanítványának példájára sok költ­séggel összeszerzett, és a melyek a tudomány meg­­számíthatlan kárára az első török foglalásnál a templommal együtt a pusztító tüz­elem martaléka lettek. (Folyt, követk.) *) Ez senki előtt sem ismeretlen, ki Magyar­­országban régi székes­egyházakat látott. Ezekben ugyanis a főoltár mögött 10—12 lábnyi magasság­ban vasrudakat lehet keresztben befalazva látni, me­lyekről kettős tömlőkbe nyalábolt okmányok függ­tek, hogy a nedvességtől és egerektől megóva le­gyenek. Ha ezen vasrudak nincsenek magában a templomban , akkor bizonyára ott vannak a sek­restyében.

Next