Pesti Napló, 1858. október (9. évfolyam, 2592-2618. szám)

1858-10-09 / 2599. szám

2­1­3—2599. évi rom.PESTI NAPLÓ. Főmunkatárs b. Kemény Zsigmond. Szerkesztési Iroda: Egyetem-uteza 2-dife stim, 1-ső emelet. lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkeszt­őséghez intézendő Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el Kiadó-hivatal: Egyetem-utera, 2-dik szám, földszint A lap anyagi részét illető közlemények (előfizetési pénz, kiadása körüüli panaszok­­ hirdetmények}­ la kiadó­hivatalhoz intézendők. Vidékre, postán Évnegyedre . . . . 6 frt pp Félévre . . . . 11 frt pp Előfizetési feltételek: Pesten, házhoz hordva: Évnegyedre . 1 Irt — kr. pp. Félévre ... 9 frt 30 kr. pp. Hirilotin^llirak­ OH« • *» hasába petitsor 1 szeri hirdetésnél 4 pkr. Bélyegei ullUCUUClIjOK UlJO ■ külön 15 pkr.Magán vita 4 hasábos petit sor 15 pkr 1858. Szombat, oct. 9. Távirati tudósitáe a bécsi bőrne árkeletéről October 8, 1858. Érték Pénzb.?Ér­t­é­k 82yB , 73% 65 50 41% 167* 65 91 94 82“/, 91 82 817« 96 97 96 95 Trieszt kölcsön a 100 frt Comp.­Bontpapirok . Eszterházy 40 . . . Szd­m. sorsjegyek . Pálffy .................. Genois ..... Clary hg................... Windischgrätz hg Waldstein gróf . . Keglevich gróf . . Vasútrészvények, Éjszaki vasút . . . Ál­lam­vasút .... Államvasúti certific. . Lincz-budweisi . . Lombard-velenczei , Erzsébet nyugoti pálya Tiszai pálya .... Ferencz József keleti pály. Pardubiczi vaspálya Keletgalicziai .... Pénzb.­ Érték Pénzb. 112 167. 583/. 43 37% 38 38% 267* 26% 157« 1727c 259% 302 2557a 100 100 202%, 93% Iparrészvények Bankrészvények Bankcertificat Hitelintézet .. . Escomte-bank . Lloyd részvények Dunagőzh. részvény. . . „ 13-ki kibocsátv. Pesti lánczhid .. .. Bécsi gőzmalom .­­ . Elsőbbségi kötvények, 5*/» Lloyd . . . . . 5*/» Éjszaki vaspálya 5% Gloggnitzi . . . . 1*/» Gőzhajózási . . . Államvasút a 500 franc. Lombard á 275 lira . . Váltó (devisek). Amsterd. 2 hóra r.. . . Augsburg nso . . 949 1««78 245 116% 340 520 58 80 87 877a 843/a 867a 2593/, 258 r­­­é k Pénzb. Bukaresti 31 napra fr. StambnI . . . . ; . Frankfart 3 b. malva f. Hamburg 2 , „ Livorno ....................... London . . . . . -Milano........................... Pária .... Pénzérték (valuta) Vert arany .... Szélarany . Napoleon d'or ... Sonverain d’or .... Orosz imperiale. . . . P. Fridriaeh d'or . . . Angol Sonvereings. . . Ezüst ....... Páris, oct. 6. 47,7, rente . 87, . . . . . London, oct.6. 3% Cons. 275 495 »017. 747, 1007c 9 .57 »0°y, 118% 53A 1077* 8. 2.3 14. 12 8. 6 8.19 10. 8 1 95. 50 73 85 983/, VASÚT MENETÜK. INDULÁS. Bécsből—Pestre. Sóra 30 p.r.,és 7 ó. estre Bécsből—Győrre : reggeli 8 órakor és 4 ó. 40 p. d n. „ Uj-Szőnyre 8 óra reggel. Pestről—Szegedre: 4 ó. 15 p. d. a., 5 óra reggel „ Debreczenbe: 4 óra 15 p. d. a., 5 ó. reg. „ Nagyváradra: 4 „ 15 » „ 5 „. „ Szegedről—Temesvárra: 11 ó. 34 p. éjj., 2 ó. d a. Temesvárról—Baziásra : 4 ó. 22 p. reg., 7 ó- 42 p. e. Nagyváradról—Pestre : 9 ó. 33 p. r., 8 ó. 22 p. estve. Debrécsenből—Pestre : 11 ó. 15 p. d. e., 9 ó. 68 p. e. Baziásról—Temesvárra: 2 óra 25 p. d. a. Temesvárról—Szegedre : 7 ó. 54 p e., és 6 ó. 10 p . Szegedről—Pestre: 1 ó. éjjel, és 12 óra k. délben. Pestről—Bécsbe: 9 óra reggel, 9 óra 25 p. estve. Uj-Szőnyból—Bécsbe : 2 óra 5 p. délután. Győrről—Bécsbe: 3 ó. 37 p. d. n. 5 ó. 48 p. reggel. VÍZÁLLÁS. DUNA. testen, oct. 8. 5' 9" 0­' 0 felül Pozsony, sept. 30. —‘ 20­0-on felül apadóban TISZA. Tokajban, oct. 2. 2’ 11" o felül apadóban. Naményban, oct. 1. 3' 6" 0 aim BEGA. Temesvárott, sept. 30. 1‘ 2' 0 felül. KULPA. Sziszeken, sept. 19. V 3" áradóban FERENCZCSAT. Tiszaföldv., sept. 22. 3' 11»­0 f. A pesti gabonacsarnok bejegyzett árai oct. 8. ínérő | Soly.1 Ezüstp. tv.5 Alsó austriai| Foot. |[fr.kr|fe.krft. |kr Baza, m&rcBi •ige-87f '­„ bánsági rg.—88—430 ,, tiszai . 1­ 5—87'é!ie 336 412 bácskai. 85— 3[15_—4_ „ fehérvári 84-861 327 348—20 ,» B “r 83-85 a201 340—— Kétszeres . r 78—79 1­28 212—— Boss . . . . r 77--7924 2 8 228 . . • ■ • • uj 77--79 24 2 8—— Árpa . . ... i Zab...........r 65--671 1502 42 48--50—_—2 6 . Uj43-46]116 124 158 B Kukoricza . . 80--81 218 224 244 1 Köles........... 80--83 128 212230 | Bab............ 87--89 320 330348 1 tavaszi repede 530 540—— IK káposzta rep.­­ 17 17 6 7 8 © JSljá «fU tJ fcc­» ti © • 3T?e. ©*‚t © Államkölcsön. 5%-os metalliques . l‰/j‚‡/­-es met.................. 4%-os met. . .­ . . . 3% -os met...................... 271%-a8 mot-1%-es met. ..... 2'/,%-es bunko . . . 5%-os B sorozat . . . 5%-os lombard velener.ei 5%-os nemzeti kölcsön . 5%-os als. anszt. urb. k. 5%-os magyar 4a gall. . 5%-es erdélyi urb. k 6%-os sopronyi . . . 5%-'is sorsolhat.gloggniczi á°/u-es pesti . . . . . . 4%-es máj land­i . . Sorsjegykötelűzvény. 1834-diki ................... 1839-diki ................... 1864-diki................... 308 mg. 109% 847a 1027a Javítsuk vasgyári üzletünket! III. Midőn a vasra vetett védvámok b­elebszállitása újabban szóba jött, fölhivattak az illető kereskedelmi kamarák, hogy az eddigi vám­leszállítások eredménye felől körülményes jelentést adjanak be a kereskedel­mi minisztériumhoz. Igen fontos e jelentvények kö­zül a Leobeni kereskedelmi kamaráé, mely a biro­dalmi vasiparra nézve legjelentékenyebb stájeror­szági vasgyártást képviseli, s mely szerint a stájer­­országi vasgyárak nyers vas termelése a leszállított vámok mellett nem hogy fogyott volna, sőt inkább emelkedett, úgy, hogy a véd vámot egészen nélkülöz­hetné is. Félheti-e tehát, hogy különösen hazánkban a vas­gyáripar a vám leszállítása vagy eltörlése által szen­vedjen ? Bizonyára nem, ha­­ üzletünket a tökély azon színvonalára emeljük, mely a külföldieknek le­hetővé teszi készítményeiket olcsóbban gyártani, és ha gondoskodunk arról is, hogy olcsó készítményein­ket olcsón is szállíthassuk a vásárra. Vas készítményeink árára nézve igen káros befo­lyásúnak tartom azon körülményt, hogy a gyártást igen kisszerűen űzzük. Olvasztóink többnyire igen kicsinyek, hetenkint 4 — 5 száz mázsa vasat olvasz­tanak, míg a külföldi olvasztók hetenkint 2—3 ezer mázsa nyers vasat adnak ; a felügyelet ugyanaz, kis vagy nagy olvasztónál, legalább ugyanannak kellene lenni, mert elég sajnos, hogy némely vasgyárainknál az olvasztók minden szakértő felügyelet nélkül van­nak, 8 üzletük egyedül a munkásokra bizatik, de a nagy vagy kis olvasztónál használt munkaerő is majd­nem egyenlő, s amaz tetemesen többet olvasztván, egy mázsa ,nyers vasra sokkal kevesebb munkabér esik, mint a kis olvasztóból kertelm­ek mázsájára. Szintoly káros befolyású vertvasunk árára, hogy régi rendszerünket, a vertvasnak kis tüzekben (frisch­feuer) faszénnel készítését még ki nem küszöböltük, s a kinyújtásra hengereket alig használunk ; ott hagy­juk heverni barnakőszén telepeinket lábaink alatt, a­helyett, hogy a vasat lángkemenczékben kőszéngáz­zal frissítenék. Káros hatású vasgyártmányaink árára végre utaink rosz állapota, de hisz ezen a legkönnyebben segíthe­tünk, ha akarunk; másutt sem termett se köút, se vasút, se csatorn­a csak úgy isten jóvoltából az ipa­­­rosok számára, hanem felépítették ők maguk, nem vártak se a kormány, se a község segélyére, mivel belátták, hogy minden óra, melylyel tovább halaszt­ják az ily szükséges építményeket, több hasznot von el tőlük, mint a­mennyi kamatot azáltal megtaka­rítanának, ha a költségeket nem egészen saját erejük­ből állítanák ki. Igyekezzünk e bajokon segíteni, hárítsuk el ezen akadályait iparunk emelkedésének s ment­ve leszünk minden aggodalomtól, még a concurrentia lehetőségétől is. De ha mi magunk és pedig rövid idő alatt nem segítünk magunkon, akkor biztosan elvár­hatjuk, nem azt, hogy vasgyár-iparunk megszűnik, mert ennek létezése a megkívántató nyers­anyagok bőségén alapul, s nem függ a gyárbirtokosok iparko­dásától , hanem elvárhatjuk, hogy mostani magyar gyáraink kevés idő múlva idegen tőkepénzes embe­rek kezeibe kerülnek, a­kik bizonyosan nem fogják elmulasztani a körülmények előnyeit hasznukra fordí­tani, s a szép nyereséget zsebre rakva, majd vala­mely sörfogyasztó vidéken elkölteni. De talán haszontalan is, hogy e tekintetben szót emelek ? úgy is maholnap több magyarországi föld­­birtokost fogunk találni külföldön, mint hazánkban; ha pedig saját földünk iránt oly kevés ragaszkodás­sal viseltetünk, ki várhatná tőlünk, hogy iparunk va­lamely ága több részvétre gerjesszen ? így fogjuk nemsokára elveszteni kőszénbirtokaink legnagyobb részét is. — Nem régen adta el az álladalom (?) Pécs vidékén levő felkutatott kőszéntelepeit, s pedig igen jutányos áron. Azt hittem eleinte, hogy talán a kör­nyékbeli birtokosok egyesültek m­egmentendők utód­jaik számára e kincset, vagy pedig valamely vállal­kozó társulat hazánkban fogta fel e nyereményes üz­letet. De nálunk, fájdalom, erre nem lelünk pénzt! Külföldi tőkepénzesek, herczegek, grófok s igényte­len kereskedők jobban tudták becsülni hazánk kin­cseit, s majd megtanítanak minket reá, hogy miként lehetett volna használnunk saját földünk adományait; de már akkor nekünk nem marad egyéb szerep hátra, mint­­ idegen vállalkozóink részvényeit jó drágán visszavásárolni, ha birtokosok akarunk vagy tudunk maradni, ha pedig nem, akkor majd hivatalt vállalha­tunk náluk, vagy­ pedig majd kibérelhetjük az apáink i­ságit szenved gabonakereskedésünk azáltal, hogy a szerette földeket! Adja Isten, hogy ez aggodalmaim ne teljesüljenek, valamint remény­em is, hogy nem fognak teljesülni, különben kitörülnék mi magunkat a nemzetek sorá­ból. Az egyesülési hajlam nálunk is ébredezni kezd, ha még jókor összevetjük erőnket, s komolyan aka­runk magunkon segíteni, nincs mitől tartanunk. Íme itt egy példa: Poroszország egyetlen tartományában a Rajna mel­lékén 10 —15 év lefolyta alatt, az annakelőtte jelen­téktelen kőszénbányák és vasgyárak üzleténél majd­nem 100 millió tallérig érdekelték magukat részvé­nyes társulatok, ugyanannyit fektettek be ezen ipar­ágnál bányatársulatok (gewerkschaften) és egy har­madik 100 millió fordíttatott a közlekedési eszközök, vasutak stb. kiállítására! Azelőtt az angol kőszén és vas egészen odáig versenyzett a helybeli termeszt­­ménnyel, most már e verseny le van győzve, de a tengerparti vidék kőszénszükségletét, valamint az or­szág fővárosáét Berlinét is még mindig nagy részben Angolország fedezi, mert a vasutak szállítási költsé­gei lehetetlenné teszik, hogy a Ruhr vidékén termesz­tett kőszén ára odáig igen magasra ne emelked­jék. S mit tesznek a westfáliai iparosok? Talán a minisztériumhoz petitióznak, hogy az védvámokat állítson részükre, melynek oltalma alatt évenként nö­vekvő termelésüknek újabb fogyasztókat szerezhes­senek? Nem ők, sokkal jobban ismerik az idő becsét, mintsem azt ily sikeretlen kísérletekre pazarolnák; megemlítik legfeljebb, hogy bizony jó volna, ha vá­mot vetnének az angol kőszénre, de e mellett önma­guk is gondoskodnak a többiről, s egy külön társu­lattá egyesülve építenek egy csatornát a Rajnától az Elbe folyóig. E csatornán szállítva, kőszenük ára a tengerparton legalább egy negyedével olcsóbb leend az angolországinál, s így a külföldi termesztményt nemcsak hogy kiszorítják saját tűzhelyükről, hanem majd még ők fognak vele versenyezni az éjszaki par­tokon mindenütt. Az ily eljárás aztán gyökeresen or­vosolja a bajt, az ily eljárás után a siker elmaradha­tatlan ! így tegyünk mi is, s nincs a világon vasgyár, mely velünk versenyezhessen! *­ PÉCH ANTAL: Gazdasági és kereskedelmi szemle * Pest, oct. 8. Habár könnyebb a türelmet ajánlani mint gyakorolni, mégis kénytelenek vagyunk egye­lőre hazai termesztőinket a gabonaüzletre nézve még mindig csak jobb idők bevárására utalni, ha azt ál­talában az adórészletek fizetése megengedi.­­ Per­sze, a végre, hogy nagyobb gazdaságaink oly módon­­ szerveztethessenek, hogy a gabonatermesztésen kívül iparos gazdálkodáshoz is foghasson a földbirtokos, mindenekelőtt olcsó pénz kellene , de majd tán csak lesz hazánknak is hitelbankja, mert azt nem hisz­­szük, hogy a bécsi banknak zálogosztálya, mint most terveztetik, úgy legyen reformálható, miszerint Ma­gyarország szükségeinek megfeleljen. Kár egy inté­zetnek mindent felfalni akarni. A közlekedési eszközökben hála Istennek gyara­podunk. Az aradi vasútvonal még e hónap 25 -én megnyílik, s a próbautazás e czélra már jövő hétfőn végbe menend. A tiszai­ pálya egyáltalában zajtala­nul, de észrevehető sikerrel fejült, s bevétele is ör­vendetesen gyarapodik, mert a mait hónapi bevétel a megelőzőt már 6000 ittal túlhaladta. Örömmel halljuk továbbá, hogy a keleti pálya igazgató testületében is támadtak, kik Magyarország érdekeit védik, s a belgrádi vonalt nem akarják Triest feneketlen monopóliumának feláldozni. A t. hó 1- én Bécsben tartandó nagygyűlésen reméljük, az alapítók meg fogják óvni e vállalat eredeti programm­­ját, melynek czélja volt a magyarországi kivitelt Belgrád­ felé a legrövidebb úton eszközölni s elhárí­tani azt, hogy egész Magyarország kereskedése Triest uszályát és zsákmányát képezze. Mai gazdasági szem­lénkből fogják tisztelt olvasóink látni, mily veszte­s) Tisztelt hazánkfia jelen avatottságát és nemes érzel­meit tanúsító felszólalásával egyik leggyökerebb s leg­­veszélyesb bajunknak elevenjére tapintott. Vajha tanulságos szavai, a mik ha német lapokban németek javára jelennek meg, a legnagyobb sensátlót és ma­­gasztaltságot­­idéznék elő) komoly gondolkozásra s gyors cselekvésre birnák az érdekletteket! — Tisz­telt munkatársunk ügyszeretetétől pedig megvárjuk, hogy a felkarolt ügyet és elvet, lapjainkban jeles tol­lával ezentúl is folyvást fogja gyámolitni. A force de forger, on devient forgeroni bánsági termények nem mehetnek Sziszeken át egye­nesen Fiumé­be. Végre örvendetes, hogy a verseny a dunagőzhajó­­zási társaságot arra kényszeríti, miszerint a Ferencz­­csatornán gőzöst tartson, s azt egy csatorna által, mely Nagy- Becskerekb­il induland ki, a Biga csator­nával összekösse. Pest, oct. 7. Az országos pénztelenség hazánkban leginkább a gabona folytonos becsvesztéséből követ­kezik. A gabona árának leszállására több ok foly be, melyek nagyrészben Európa-szerte érvényesek. De hazánkban vannak helyi okok , melyeket kutatni egyik legfontosabb teendőnk. A helyi okok közül nem említettünk még egy fontos körülményt, melyet más tekintetben is érdekes tudnunk. Mindnyájan tudjuk, hogy valamint Dunánk felső részén Győr, úgy az al­­vidékeken Sziszek volt azon pont, mely külföldi gabnakereskedésünknek átviteli lakhelyéül szolgált. Ez utóbbi pont úgy Szólván kikötője volt a bán­sági gabonának, mely itt vitetett ki az Adriára. Triest, Fiume innen vette a magyar gabonát. — Szi­szek hát gabonakereskedésünk egyik legfontosabb pontja. Több mint három hónapja, hogy a bánsági piac­o­­kon csaknem merőben megszűnt a Sziszek felé szál­lítandó gabona bevásárlása, úgy hogy az eddig ar­ra felé kivitt gabona is mind Győrnek veszi útját, úgy hogy ez utóbbi lakhelyen mértéken túl föl kel­lett okvetlenül halmozódnia a gabonának. Sziszek csaknem egészen le van szorítva. Sziszek ezen leszorulásának, s a bánsági gabona aránytalan felhalmozódásának oka igen egyszerű Triest és hajósserege többé nem bánsági búzát vesz szükségeire, melyeket orosz és törökországi gabo­nával fedez. Az oláh búzának csak legesieg java állja ki a versenyt bánsági búzánkkal, a még helyben Galaczon és Brailában sem annyira ol­csó, mert a legjobb gabona a nevezett helyeken, a­mi nagyrészt Angliába vitetik, ott helyben 3—3 ft 20 ki­mérője; s még­is, a roppant kerülő út, (t. i. a Feketetengeren, Bosporuson, Aegeum­ és róm­ai, végre az Adriai tengeren át) daczára, melyet Triestig tesz, az oláh gabona olcsóbb Triestben, mint a Sziszek felé szárazon és folyón szállított bánsági. A tengeri utón szállított gabona 27—28 krral, a Sziszek felé szállí­tott pedig 1 fttal drágul Triestig. Innen van, hogy a közelebbi magyar búza az adriai, földközi és feke­tetengeri partok piaczain nem versenyezhet. Ezen abnorm állapot, mely Bánságunkat kizárja a versenyből s némi részben saját zsírjába fulasztja, csak akkor szűnik meg, ha a tervezett sziszeki vasút elkészül,­­melylyel egyébiránt, hogy mennyire halad­tak, rég nem hallunk semmit). Csodálkozunk rajta, hogy oly vasút, mely annyira fontos, sőt csaknem életkérdés a Bánságra, Magyarországra s Horvátor­szágra nézve, oly lassan és későn tud létrejönni. A természeti akadályok bizonynyal nem gátok, mert hisz e vonal boldogabb vetélytársán, a triesti vona­lon nagyobb gát volt csak az egy Semmering is. Azonban, ha a sziszeki vonal létesül is, nem so­kat nyernénk vele, ha az áruszállítási díjak egy drá­gák maradnának, mint többi vasutainkon Magyaror­szágon. Győr, oct. 6. Gabnaüzletünkről most sem írhatunk sok örvendetest. A mi kis vásárlások egy hét óta történtek, alig érdemlik meg a följegyzést. A lerak­­tárolt készletek már romlani kezdenek s igen sok forgatási költséget emésztenek fel naponkint. A ke­reskedők örömest túladnának készleteiken, de a jegy­zett áron alul sincs kelendőség. Gabonacsarnokunk az árakat így jegyzi: Marosi ó­ búza 88 fontos 9 ft 30 kr, marosi uj búza 87 fontos 9 ft 15 kr, szanádi ó bú­za 88 fontos 9 ft 15 kr, szanádi uj búza 87 fontos 8 ft 45 kr, felvidéki uj búza 86 fontos 8 ft, bácskai uj búza 7 ft 45—8 ft, zab­ó 4 ft 30 kr, zab us 47—48 fontos 3 ft 45 kr — 4 ft, bánáti kukoricza 5 ft 15 — 5 ft 30 kr, bácskai kukoricza 5 ft 15 kr, rozs 76—78 fontos 4 ft 30 kr — 5 ft, árpa 5 ft, kétszeres 5 ft — 5 ft 30 kr, köles 5 ft. Időjárásunk a szüretelőkre igen kedvező. . . ,­­ Gy. K. Pesti hetivásár, 1858. October 8-án. Váltóban : Búza 1. rendű 13 ft; 2. rendű 12 ft; 3 rendű 11 ft. Kétszeres: nem volt a piaczon. Rozs 1. rendű 7 ft; 2. rendű 6 ft 30 kr; 3. rendű 6 ft 15 kr. Árpa 1. r.­ 6 ft 30 kr; 2.r. 6 ft 15 kr; 3. r.6 ft. Zab 1.rendű 5 ft 15 kr; 2. rendű 5 ft; 3. r. 4 ft 30 kr. Tengeri 6, 2 r. 6 ft 45 kr; 3. r. 6 ft 30 kr egy pesti mérő. Egy kenyér 2 ft, 1 ft 30 kr, 1 ft. Egy zsák burgonya 3 ft 15 kr, 3 ft, 2 ft 45 kr. Borjú 45, 35, 25 ft. Buka 14, 12, 10 ft. Tojás 3 kr darabja. Egypár öreg tyúk 2 ft 30 kr; egypár nyársra való csibe 2 ft, 2 ft 40 kr, 1 ft 15 kr; egy pár kappan 3 ft, 2 ft 45 kr, 2 ft 30 kr; egypár ré­­c­e 3 ft, 2 ft 45, 2 ft 30; egypár lud 6 ft, 5 ft 30 kr, 5 ft; egypár puska 7, 6,5 ft; 1 font borjúhús 45, 40, 36 kr; 1 font sertéshús 45, 40, 36 kr; 1 font nyers sza­lonna 50 kr; 1 font báj 50 kr; 1 font disznózsír 50 kr; 1 font tehénzsír 1 ft 40 kr, 1 ft 30 kr; 1 font vaj 1 ft 40 kr, 1 ft 36 kr; 1 ft 25 kr; egy font repczeolaj 50 kr; lenolaj 50 kr; fris tej 10 és 7­/2 kr; tejföl 50 kr ,45 kr; szilvapálinka 1 ft; törkölypálinka 45 kr; rozspálinka 40 kr; szesz 45 kr; ó bor 30 kr, 25 kr ; új bor 20, 15 kr; ser 15 kr; eczet 15,10,7 */2 kr; borsó 15 kr; lencse 15 kr; bab 10 kr; köleskása 10 kr; ár­pakása 10 kr egy szere. Egy koszorú vereshagyma 50, 30 és 10 kr; egy adag savanyú káposzta 20 kr; egy mázsa széna 5 ft, 4 ft 30, 4 ft; 100 kéve szalma 15 ft, 12 ft 30 kr, 10 ft; 22 darab tojás 1 ft. — Elkelt 159 db ökör, párja 179, 150, 116 portjával; 656 db tehén 123, 100, 81 portjával; 153 db birka 6 ft 30 párjával. Kimaradt 28 ökör és 287 tehén. Sziszeken, f. hó 3-án a becsei búza 3 ft 45 kr; becs­­kereki 3 ft 36 —40 kr; temesvári 3 ft 30 —40 kr; pan­­csovai 3 ft 24—36 kr; bácskai 3 ft 30—40 kr; kétsze­res 2 ft 20—30 kr; árpa 1 ft 30 — 45 kr ; zab 1 ft 30 kr vagy 54 kr is; de a rész­kelet miatt ez árak is csak névlegesek. Soprony, oct. 4. (Bejegyzett ár.) Búza 2 ft 54 kr— 3 ft 30 kr; rozs 2 ft 6 — 24 kr; árpa 1 ft 48 kr — 2 ft 12 kr; zab 1 ft 27—55 kr mérője. Pozsony, oct. 6. Búza 3 ft 24—36 kr; rozs 2 ft 18—30 kr; árpa 2 ft 24—42 kr; zab 1 ft 30 kr — 2 ft; tengeri 1 ft 24—48 kr pp. mérője. Tehát a tengeri most még Pozsonyban is olcsóbb, mint a zab. Ez ugyan a fogyasztóknak nem lehet kárára. Baja, oct. 4. Búza 2 ft 24—48; rozs és kétszeres 1 ft 36—44 kr; árpa 1 ft 12-20 kr; zab 1 ft 16 — 20 kr; köles 1 ft 20—28 kr pp. mérője, úgy látszik, hogy a zab suttomban összevásárolta­­t­i­k, mintha oly valami lappangana kéz alatt, mi nagyszámú lovak táplálásának közelgő szükségére mutatna. Gyapjú. E napokban a lipcsei hitelintézet 3000 mázsát adott el árverésileg, mely alkalommal a jó­féle gyapjú 3 tallérral drágábban kelt el, mint az utóbbi boroszlói vásárok. A fenebbi mennyiség közt volt magyar gyapjú, kivétel nélkül mint hibás fajta volt s visszahozatott. Londonból csendes, de szilárd ke­retet jelentenek. Sok tulajdonos áremelkedést vár még. Bécsi pénzcsarnok, oct. 7. A bécsi börze, daczára az időközben megjavult párisi árfolyamnak, nem tud kieviczkélni a hínárból. A hitelrészvények ma sem tudtak 245 tön túl vergődni. Az ezüst azonban tartja magát.­­ A bécsi „Presse“ mai száma hosszasan fejtegeti, hogy az ausztriai gyáripar igen sajnálandó lábon áll. Hivatalos hirdetések kivonata. „Budapesti Hírlap“ 230 számából, (oct 8.) Csőd nyittatott: Rácz Lajos és Rácz Julian­na szalontai lakosok összes vagyonuk ellen. Az igények bejelent. nov. 2 ig a szalontai cs. k. szolgabiróságnál. — Perügyelő Szász Lajos ügyvéd. — Bachl Gábor és fia Bachl Adolf tata tóvárosi lakosok összes vagyonuk ellen. A követelések nov. 29-ig bejelent, a tatai cs. k. szolga­­bíróságnál Pelügyelő Karika Zsigmond ügyvéd. Biróilag árvereztetnek: Györ-Sz.-Márton­ban Komondi Józseftől lefoglalt 422 számú 700 pártra becsült ház szöllővel együtt árv. nov. és dec. 4-kén a györszentmártoni szolgabiróság által. — Nagy Nyuli la­kosoktól Szűcs Mihály és neje Szűcs Annától lefoglalt 4509 számú 2400 partra becsült házas szőlő árv. nov. és dec. 29 -én a győrszentmártoni szbb­óság által. Nagy- Kállón Kállay Ákostól lefoglalt 160 db nyájbeli sertés, 77 db gulyabeli marha, 16 darab ménesbeli ló, 1 mén, 2 paripa, 2 négyesfogat szerszámostól árv. nov. 11-én a nagy­kállói és k. megyei törvényszék által. — Czakóhá­­zán Szabó Mihálytól lezálogolt 47 számú 308 ft 30 krra becsült ház kerttel, szántófölddel együtt árv. oct. 28-án a győri vá. k. vár. kik. bíróság által. — Peér községben Csöppás Györgytől lefoglalt 114 száma 290 ftra becsült ház, kert és szántófölddel együtt árv. nov. és dec. 29-én a győr sz. mártoni szbiróság által. A „Temesvarer ittgu 229. számából.(oct. 6.) Csőd nyittatott: Béé Ferencz temesvári vas­kereskedő összes vagyona ellen. A követelések bejelent, január 12-ig a temesvári cs. k. orsz. tszéknél. Perügyelő Kettel Károly ügyvéd. — Specht Leopold temesvári ke­reskedő összes vagyona ellen. A követelések bejelent, január 20-ig a temesvári cs. k. orsz. tszéknél. Perügyelő Stock­inger Mórics ügyvéd.

Next