Pesti Napló, 1868. szeptember (19. évfolyam, 5504–5528. szám)

1868-09-16 / 5516. szám

212-5516. Szerda, September 16 1868. 19. évf folyam* Szerkesztési iroda: Un utcza 6. szám, II. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztéséghez intézendő. Bérmentetlen t­ev­etek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó-hivatal: Ferencziek tere 7. szám földszint. A lap anyagi részét illeti­ köz­lemények (előfizetési pénz, ki­adás körüli panaszok , hirdet­mények) a kiadó­hivatalhoz in­­tézendők. ESTI : Előfizetési feltételek: Vidékre, postán, vagy helyben, házhoz hordva . Félévre . . 10 frt 50 kr. o. 6. Évnegyedre . 5 frt 25 kr. o. 6. Hirdetmények díja: 7 hasábos petitsor egyszeri hir­detésnél 7 nj kr. Bélyegdíj külön 30 nj kr. Nyilt-tér­­ 5 hasábos petit­sor 25 nj kr. F. évi october 1 től a „Pesti Napló“ naponkint kétszer jelenik meg. Előfizetési felhívás PESTI NAPLÓ 1868-dik évi á-ik negyedévi folyamára. Az előfizetési árak esti lappal együ­tt a következők: A postán küldve vagy Budapesten házhoz hordva. Egész évre (1868 october 1-től 1869 october 1-ig) 22 forint-Félévre (1868 october 1-től 1869 april 1-ig . . II forint* Negyedévre (october 1-től december végéig) . . 5 frt 50 kr. Az esti lap külön küldéséért felülfizetés havonként 30 kr. Pest, september 10. 1868. A „Pesti Napló“ kiadó-hivatala. Néhány megjegyzés az ujonczozási rendelet ügyében. K­o­márora, sept. 12. Nem hiszem, t. szerkesztő úr, hogy épen csak a pártvezérek kiváltságai közé tartozik az, hogy vezérczikkeket írhassa­nak vidékről. Bátorkodom tehát Tisza Kálmán urnak Gesztről keltezett czik­­kére nehény megjegyzést tenni innen Ko­máromból, hol ugyanazon tárgyról, me­lyet Tisza Kálmán ur tesz fejtegetése tárgyává, merően ellenkező nézetek ural­kodnak. Igaz, hogy e nézet­különbség maga nem elég v­ ok egy olyan tárgy további vitatá­sára, melynek tulajdonképeni jelentőségét az idő folyása lassanként elidálja. Az újonc­ állítás előkészületeinek megtétele, mely september elején még kérdés tárgya volt, September közepén már nem kérdés többé. Hanem másrészről a dolognak prakticus következményei is vannak, oly következményei, melyek élénken emlé­keztetnek Eötvös „Falu jegyzőjének“ né­hány fejezetére, hol a megyei autonómia némely kinövései igen tanulságos példák­ban vannak megörökítve. Magyarország néhány napra ismét a legélénkebb tarka­ság képét mutatja. Oly fontos dologban, mint az ország véderejének kiegészítésére szolgáló előkészület, az egyik megye előre van, a másik hátra. Az ember kedve sze­rint válogathatja a városokat és területe­ket, a szerint, a­mint a kormánynak va­lami rendeletét érvényesnek kívánja te­kinteni, vagy nem. Megmérhetlen „elvi“ úr választja el Pest városa területét Pest­­­megye területétől, pedig csak egy kis gyalogséta kell ahhoz, hogy az ember az egyik „országitól eljusson a másikba. Valóban, ha a Deák-párti ember nem volna a megye jobb barátja, mint annak „jó barátai, “ eszébe juthatna kérdezni, hogy annyi infallibilis fórum közül, mely a kormány és az országgyűlés működését néhányak szerint felelősség nélkül, ellen­őrizni van hivatva, melyik az, a mely nem tévedett: az-e, mely az ujonczozási rendeletet végrehajtja, vagy az, mely a végrehajtást, mint törvénytelent, magától elutasítani szent­ kötelességének tartotta ? ! Vagy fogadjuk el talán a „Hon“ ön-­­ kénytelen humorú scorpiójának eredeti­­ beosztását, mely szerint a megyék általá-­­­ban szigorúakra és nagylelkűekre osztat-­­ nak? Az elsők közé,melyek kötelessé-­­ g­ü­knek tartották a rendelet mellőzését, például Bihar tartozik; a második osztály­nak melynek kötelességérzeténél nagyobb a nagylelkűség, Komárom volna minta­képe. Igazán, nincs kedvesebb dolog, mint egy ellenőr, ki — nagylelkű is tud lenni. De térjünk a dologra. Tisza úr azon csodálkozik mindenek felett, hogyan kívánhatja a kormány a törvényhatóságoktól, hogy egy , még az, országgyűlésnek két háza előtt ki nem hir­detett törvénynek végrehajtását­­ meg­kezdjék. Itt a bökkenő. A kérdés az, mi­ben áll egy törvény végrehajtásának meg­kezdése. Mindenesetre abban, hogy a törvény némely részei tettleg foganatosíttatnak, semmi esetre pedig abban, ha oly tények történnek,melyek valamely később érvény­­re emelkedhető törvény végrehajtásához mint előkészület szükségesek. Az, mit a kor­mány redelete a törvényhatóságoktól kö­vetelt, nem áll az országgyűlés által meg­szavazott törvényben. Ezen törvény nem rendeli sem­­a szolgálat­kötelesek össze­­írását, sem a vegyes bizottmányok tagjai­nak megválasztását, sem e bizottságok úti­ terveinek megállapítását,­épedig ez az, mit a rendelet a megyéktől kiván.­­ Már most Tisza Kálmán urat tiszta lo­­gikájának országos hírére kérem: mond­­d meg, mikép lehet a törvény végrehaj­tása megkezdésének nevezni oly in­tézkedéseket, melyeket nem e törvény rendel, melyek e törvénynek tartalmát sem képezik ? De nemcsak hogy az, mi a rendelet­ben van, a törvényben nincs, de a rende­letben más részről nincs kívánva az, mi a törvény tartalmát képezi. Mi a törvény tartalma? Az országgyűlés ennyi meg ennyi újonczot ajánl, ilyen meg olyan feltételek mellett. — Kérdem már most: hány újonczot kívánt a minisz­teri rendelet kiállíttatni a törvényes _­­/ kihirdetés előtt ? Felelet : Egyet sem. Kérdem továbbá: Kívánja-e a rendelet a törvény kihirdetése előtt azon feltételek megvizsgálását, melyekre támaszkodva, valaki a szolgálat alól fel akar mentetni ! Felelet: Nem. Az egészből világos az, hogy nem a „végrehajtás megkezdéséről” van szó, hanem oly előkészületekről, melyeknek a törvény anyagi tartalmához semmi közük, melyeket a törvényhozás azért nem vett fel a törvénybe, mert azok, természetük­nél fogva, az executiváh­oz tartoznak, s melyeket ugyanazért minden megyének teljesítenie kellett volna, ha minden me­gye az ország dolgát fontosabbnak tarta­ná a bizottmányi vezérférfiak politikai pártállásánál.Mert igen jellemző és érdekes körül­mény az, hogy az ellenzékeskedők orszá­gos veszélynek kiáltják ki a többség leg­kisebb késedelmét is, ellenben ott, hol valamely szükséges dolog létesülését hi­­vatásszerűleg ők gátolják meg , „nem bírják belátni“ a veszélyt, mely ebből eredhet. Már egészen eltekintve attól, hogy va­lamely rendelet félretételére igen furcsa indok az, hogy „ebből veszély nem hára­­molhatik,“ csak azt ajánlom Tisza Kál­mán úrnak, hogy vegyen kezébe egy kalendáriumot, és számítsa ki, várjon ha a felszólamlási bizottságok működése már september közepén kezdődik is, nem esik ki az újonczozás már akkor is november­b­e. És kérdem továbbá — miután köztu­­­domásulag az évszakok nem tartoznak­­ még az ellenzékhez , s a tél ennélfogva ! aligha elhalasztandja szokott megjelenés Hogy áll a Károly-kaszárnya ügye ? A legújabb tény az, hogy az építkezéseket­­ tettleg felfüggesztették.­­ Ez a dolgot be nem fejezi ugyan, de lehetővé­­ teszi annak higgadt fejtegetését. Higgadtságra­­ pedig szükség van, mert a tisztán jogi kérdést a­­ viszály démona statusactióvá kezdte dagasztani, s mert e viszály folyama alatt mindkét fél köve­tett el hibákat. A tények sora a következő : A genie-igazga­­tóság kiépíttetni határozza a Károly-kaszárnya egyik házuké épületét. A vállalkozók törvényes kötelezettségük sze­rint jelentést tesznek a hatóságnál a szándékolt építkezésről, s arra a hatósági engedélyt ki­kérik. De hozzá fognak az építkezéshez, még mi­előtt az engedélyt megnyerték. Ezt megtudván a város, helyteleníti a hatóság mellőzését, s abban a törvényes hatóság jogta­lan mellőzését látja. Egyszersmind azonban más szempon­tokból is ellenzi nemcsak az építkezés engedély nélküli megkezdését, hanem az építkezést átalá­­ban, jogi, városi és nemzeti szempontból, mert először tagadja, hogy a cs. k. közös hadügyi kincstár birtokosa lenne amaz épületnek, másod­szor az épületet, mint nemzeti tulajdont, csak nemzeti érdekből tartja átidomíthatónak, harmad­szor attól tart, hogy az építkezés a beszálláso­lást illetőleg új terhet fog róni a városra. Ha e tényeket sorban bíráljuk, elfogulatlan gondolkozás mellett lehetlen fel nem találnunk mindegyik fél eljárásában a hibát. Az elsőt a vállalkozók követték el, midőn az engedély kinyerése előtt hozzá fogtak az épít­kezéshez. Magában véve is eléggé meg nem ró­ható valamely polgár közönye a hatósági tekin­tély irányában, s kétszeresen az itt, hol a dolog oly könnyen a szándékosság gyűlöletes színét ölthette magára. Ez eljárással szemben teljesen igazolva volt az építkezés azonnal rendelt felfüggesztése azon indokból, hogy a hatóság engedélye be nem vá­ratott. De aligha igazolva volt azon határozat és an­nak indokai, hogy az építkezés egyátalán meg ne engedtessék. Azon kötelezettség, melynél fogva minden építkezéshez hatósági engedély szükséges, egyátalán nem oly természetű, hogy a mellett a hatóság akár köteles, akár jogosítva volna, mindannyiszor a bejelentő birtokának jogosságát vitatni és kérdésbe helyezni. Ez kü­lön jogi, bírói kérdés, de egyátalában nem tar­tozik azon tisztán rendőri hatósághoz, melyet a municipium ez irányban gyakorol. De ettől eltekintve is, tény, hogy azon telek, melyen az épitkezés történt, a katonai kincstár pénzén 1826-ban meg vétetett, s hogy ugyan ily pénzen építtetett a most átidomítandó épület­szárny. Hogy ez is az ország pénzén történt, plausibilis dolog, de nem argumentum. Mert a hadügyminisztériumnak van külön pénztára, s a törvény ama minisztériumnak külön budgetet szavazott meg activumokkal és passivumokkal annyira, hogy az első formális közös budgetben 150.000 forintot találunk „Budán építendő kato­nai kórház számára.“ E kórház költségeihez ő Felsége többi országai 105.000 írttal fognak hozzájárulni. Ki lesz a kórház jogi birtokosa ? Sem mi, sem ő Felsége többi országai, hanem a közös hadügyminiszteri pénztár. Ez tehát lehet jogi birtokos, daczára annak, hogy országos pén­zen szerzi azt, a­mit szerez. Mindezeknél fogva kétséget sem szenved, hogy a hatósággal szem­ben a hadügyminisztérium a kérdéses teleknek és épületszárnynak kiépítésére csak oly joggal, kérhet engedélyt, mint bármely magánvál­l­a­l­k­o­z­ó, s úgy a város az engedélyt, ha rend­őri, egészségügyi vagy szépitési tekintet nem forog fenn, jogosan meg sem tagadhatja. Ha előnyös-e a hadügyminisztériumra nézve az épít­kezés ?— arról a hadügyminiszter felelni tartozik de nem a városnak, hanem a delegátiónak. A város határozatának harmadik indoka, mint az az újabb közgyűlésen ki is derült, a tényállás­sal ellenkezik. Az új építkezés még nagyobb istállókat szerez az eddigieknél, új szállásokat a tiszteknek, s lakbért a hadügyminisztériumnak. Az elszállásolás terhe a városon tehát nem nehe­­zíttetik, hanem könnyíttetik. A város ily határozatával szemben, mit tett a katonai műszaki igazgatóság? Azt,a­mi leghely­telenebb, s a hibák ily kölcsönös sorában a leg­nagyobb volt, a hatóság elhatározása daczára folytattatá az építkezést. Ez ellenszegülés — akár­ki okozta — nem tesz tanúságot sem alkotmánytiszteletről, sem rendszeretetről. Bármily indokok vezérelték a ha­tóságot a jogi kérdés vitatásánál, azon végrehaj­tás, s ezért legális rendeletnek, mely az építkezés rögtöni felfüggesztését határozta, ellenszegülni nem volt szabad. Az első ellen nyitva állott a jogorvoslat útja: az igazgatás főhatóságához, a magyar királyi belügyminiszterhez, de korántsem az egy ízben emlege­­tett közös hadügyminiszterhez, ki a város határozatával szemben csak fél, kinek ez ország hatóságaira nézve semmi felügyeleti vagy bármily más hatalma nincs. A dolgok ily h­acsából — meg kell vallani — maga a katonai hatóság tette az első lépést ki­felé, midőn a város azon határozatának, hogy az épitkezés felfüggesztendő, végre önszántából eleget tett. Az összekoc­czanásnak ezzel vége, s kezdődik a jogi vita. Ez most már nyugodtabban folyhatik és in­­téztethetik el, úgy hiszszük, hogy a második és végleges lépést Pest városának kellene tennie, beismervén, hogy az építkezés végleges betiltá­sára semmi ok fenn nem forog. A legnagyobb kár a kedélyek azon felhábo­­rítása volt, mely mindkét fél hibáiból és ezek­nek nyilvános útón, kissé­­ hevesen történt vi­tatásából eredt. Muros peccatur intra et extra ... Egy részrehajlatlan. Pest, sept. 15, 1868. A már befejezéshez siető országgyűlés mély nyomokat fog hág­­ni maga után, s mind azok, kik a kibékülést őszinte lé­lekkel mozdították elő, a kik törhetlen erélylyel gátolták, egyaránt érezik, hogy a felelősséget maguktól el nem hárít­hatják Különös erőt ad nekünk épen ez. Szivósabbá teszi eltökéléseinket. Tudjuk, hogy pártunk befejezheti a nagy mivet, melynek megkezdését s a sikerhez közel vitelét mélyrokonszenvvel fogadta hazánk, és kiváló figyelemmel kíséri a külföld. De — fájdalom — szintén meg va­gyunk arról is győződve, hogy ellenfe­leink, ha hatalomra jutnának, művünket nem megjavítani, hanem széttörni sietné­nek , s a tárczaváltozás aligha­nem a rend­szer teljes bukását jelentené. Ily veszélyes megpróbáltatás iránt pár­tunk legbéketűrőbb tagja sem lehet kö­zönyös és tétlen. Más volna, ha—mint a régi gyakorlattal bíró parl­amentekben— csak egy szőnyeg­re hozott kérdés elfogadása vagy meg­buktatása alkotná azon situatiát, mely miniszter­i válságokra szokott vezetni. De nálu­nk tagadhatja-e még a balközép is, hogy legnevezetesebb közjogi formáink­nak egész sora helyéből kiforgattatnék, ha maga az óvatos Tisza Kálmán, s a scrupulusokkal szünetlen vívó Ghiczy kezébe esnék is a kormány gyeplője. Igaz, miként Ghiczyék — mint közlö­nyükből értesülünk — még oly esetben sem riadnának vissza a tárczától, ha a delegátiókra és a közös miniszterekre vo­natkozó törvényc­ikkek, az ő kormány­zásuk alatt is egyelőre még nem tö­röltetnének el. Ez körülbelől azt tenné, hogy a bal­közép com­pheusai, ha épen máskép nem lehet, ad usum Delphint , lemá­solnák a mi megállapodásainkat és követnék eljárásunkat. Ők is, míg az új átmenet létesül , delegátiókat hívnának össze, s közös miniszterekkel érintkezné­nek, azon utógondolat mellett, hogy más­kép lesz, ez valaha. De vájjon bírhat-e méltósággal oly kormány , mely programmját sutba rejti, s a bukott párt nézeteit hajtja végre, a­helyett, hogy előbb be se lépjen a hata­lomba, mig a helyzetnek teljes ura nem lesz, mig a változtatásokra, bármily mesz­­szehatók legyenek, felhatalmazást nem nyert. Ki hinné el, hogy Ghiczy hírlapi nyi­latkozata egészen komoly volt, s nem inkább csak azért tétetett közzé, mert meg akarta szüntetni az ellenfélnek azon szemrehányását, mintha a baloldal derű re-borura csak azért opponál, mert azon gond nem terheli, hogy változtathasson a dolgok menetén. S ha általában el is ismerjük, mikép a balközép vezérei kormány­képesek, azon korszakot, melyet nekik szánt Clio, való­ban ködös távolságban képzeljük. Azonban végtére is a pártokat bukásra majdnem annyiszor vitte a túlbizakodás, mint a kora csüggedés. Nem kell mostani többségünket, mely együtt tart, megosztani oly kérdések miatt, melyek közénkbe viszálkodást hin­tenének. Az angolok szabálynak tekintik, hogy parliament bezárásának közelgésekor nem kell a budgeten kívül igen fontos és életbe­vágó ügyeket szőnyegre hozni. A journalistica kötelességét teljesíti ugyan, midőn a megyeszervezet és a par­­l­amentáris kormány igényeinek kitelhető összhangzásba hozatalára folyvást akar hatni, s e téren tisztítja az eszméket és visszautasítja a szertelen követeléseket. De vájjon ebből következik-e, hogy a három éves törvényhozási szak végén országgyűlésünk a megye­rendezés­nek nehéz problémájával foglalkozzék ? Úgy véljük , nem következik. De hát törvénykezésünk a megyei tör­vényszékek hibás szervezése miatt ne emelkedhessék-e azon vonalra, melyet korunk humanitása és anyagi érdekeink visszautasíthatlan igényei megkívánnak? — ezt halljuk naponként. Jogosabb kívánság alig lehet, mint ily kívánat. De vájjon ez nem érezhetik-e el a me­gyei rendszer tüzetes tárgyalása és refor­málása nélkül ? Semmivé tétetik-e azért a megye, mert bírói szorosabb értelemben lesznek tör­vénytudók és függetlenek ? Valóban, a megyei törvényszék állandó rendezése sem sok időt nem rabolna el az országgyűléstől, sem pedig a megyei érdekek nagy harczát nem idézné oly mértékben elő, mint némelyek vélik. Vannak, kik a választási törvényt is szeretnék egyben-másban módosítani. Ezt a mi kormányunk kétségkívül nem fogja indítványozni Azonban e fontos kérdéssel nincs sem­mi egybeköttetésben a választási kicsa­pongások és vérengzések kitelhető elhá­rítása,­­ e mellett még tán szükséges az országos képviselők verificatiójára nézve is a czélnak megfelelőbb szabályokat al­kotni. Ez oly óhaj, mely — mint hiszszük — minden párt által felkaroltatnék. _ __ K­idejét, — kérdem : vájjon kivánhatni-e­­ józan észszel, hog­y a kormány az újon- ■ czozást épen a legzordonabb téli szakra engedje esni ? Ezeket tartottam szükségeseknek e kér­désben felemlíteni: ha egészen újat nem­­ mondtam , számoljon megyénk kitűnő szónoka, Ghiczy Kálmán, ki a javát elszedte előlem. Bécsi dolgok. Az országgyűlések jelen, részb­en utolsó sessió­­jának szenek­ozása foglalkoztatja az embereket. Mint jól értesültek beszélik , a­mi lajthanus landtagok campagnea­e hóval érné véget; a magyar hongyülés a napokban fog megnyitni; a reichsrath october közepén gyűlne össze, s míg a védrendszerről s az adóreformról szóló javas­latokat bizottságaiban munka alá v­endi, addig a delegátiók is összeülnének a közös bürget megajánlása végett, még pedig Pesten, hogy a magyar országgyűlés jelen sessiójának hátralevő kis része egy nappal se csonkittassék.­­ A gácsországi nemesek pártprogrammja előt­tünk fekszik. A párt vezérei Krzeczanowicz és Borko­vszky gróf, ki— mint tudjuk — Szadlká­­val együtt democrata is volt. Ezen pártprogramul Ziemialkovszky program­jától abban különbö­zik, hogy míg emez első hely­e teszi a polgári szabadságot, 8 másodhelyen említi az ország s autonómiát, addig a nemesek pártprogrammja a polgári szabadságról hallgat, s csak az autonó­miára dolgozik ; e mellett Ziemialkovszky azt vallja, hogy programmja az alkotmány keretén belül valósítható, ellenben Borkovszkyé ellenke­zik az alkotmánynyal, mert reichszathot nem,­­ csak delegátiót ismer, és pénzügyi kiegyezés útján megállapítandó quotát követel Gácsország­­ részére.­­ A közös ügyek a következők volnának: 1.­­ Külügyek , államszerződések ratificatiója. 2. Minden katonai ügy. 3. Az indirent adó kivetése,­­ beszedési módozata, s az összes adó után fize­tendő quota meghatározása. (Az egyenes adó országos ügy.) 4. Az államadósság. 5. A vámok és államegyedáruságok. 6. A pénzláb, nem ka­matozó értékpapírok, pénzjegyek, bank- és hi­­­­telügyek. 7. Vasutak, államutak, hajózás. 8. A­­ honosítás. 9. Kereskedelmi és váltó-törv­éyho­­­­zás; a kiváltságok, mérték, posta, távirda, hós , tulajdon stb., melyeknek végrehajtása azonban­­ országos (nem közös) közegek által eszközlendő. ■ 10. Az udvari költségvetés és közös ügyek költ­­­­sége. 11. A közös képviselő testületek alakítása.­­ Azonban a delegátusokat mindig az országgyű­­­­lés választja, a választási mód min­den megszok­­­­­tása nélkül.­­ Minden más ügy országos.­­ A Cseh tartománygyűlés ném­et követei f. hó . 14-én kirándulást rendeztek Éjszak - Csehor­­s­­zágba, s mindenütt ünnepélyesen fogadtattak.­­ A munkásosztály tömegesen vett részt a foga­dásban. A beszédekben, melyekkel a követeket üdvözölték, kinyilatkoztatták a szónokok, hogy­­ az alkotmányért a legnagyobb áldozatokra ké­­­­szék, mert alkotmány nélkül el kellene részvé­­t­­eleknek a közéletben vesznie. Lembergből távírják, hogy a lembergi köz­ség­ tanács ő Felségedé kérvényt készül terjesz­teni , mely szerint minden lengyel emigráns számára Gácsország menhelyül jelöltessék ki mindaddig, míg az­ illetők a fennálló osztrák jog ellen nem vétenek. A linzi püspök által kiadni szándékozott pász­tori körlevelet a kormány lefoglalta. Mint bécsi lapok írják e körlevél egyik passusa, így hang­­o­z­t va­na vallásügyi törvények merő h­a­z­u­g­s­á­g !“ Az efféle nem egyházi főpásztor,­­ de amolyan pásztor szájába sem illik, azért kötve hiszünk a bécsi lapok hírének.

Next