Pesti Napló, 1906. július (57. évfolyam, 178-208. szám)

1906-07-01 / 178. szám

2 Budapest, vasárnap __________PESTI NA­PL 6. it 906. Julius 1. 178. szám uj többség haladó párti lenne, úgy, ahogy Fejérváry képzelte, az természetesen megkegyelmezhetne a politikai bűnö­söknek. De az a nagylelkűség, melyet a jelen kormány és pártja gyakorol halá­los ellenségeivel szemben —, az nem igazság, hanem gyöngeség. Az éppen a szomorú, hogy a ma­­­­gyar nemzet nem büntetheti meg ellen­ségeit. A törvényhatóságok hiába kér­ik, hiába követelik a Fejérváry-miniszté­­rium vád alá helyezését, a kérvények a bizottsághoz utasíttatnak és ott eltemet­hetnek,, még­pedig egy határozati javas­lattal, amely nem mond semmit. A bi­zottság mai ülésén maga az igazságügy­­miniszter ellenezte a radikális indít­­vatelyt. Az irattár kincsét fogják képezni egy talán szerencsésebb nemzedék tör­,­ténetírói részére, kik csodálkozni fog­nak azon, hogy a magyar nemzet vá­lasztott­ politikusai milyen gyarlók és könnyelműek valának a XX. század ele­­jén.Pedig a vádnak elejtése ezúttal nem könnyelműség,, hanem fájó tehetetlen­­ség. Hát hiszen már Tisza Istvánt vád alá akarták helyezni a novemberi és de­cemberi­­ merényletekért s akkor ezt is m­indenki megokoltnak vélte. Azóta hová jutottunk el? Mikor garázdálkodni kezd­tek azok a felfogadott imparlamentáris miniszter elé és akadtak bérenc főispá­nok és tisztviselők, a társadalom zül­löttjei, kiktől megvetéssel fordult el minden tisztességes ember, akkor álta­lános volt a közvélemény, hogy el fog jönni az idő, mikor a visszavívott sza­badság ostorával fogjuk mindezeket ki­űzni. És ime, itt bujkálnak köztünk, sőt a főváros utcáin nappal, fölemelt fővel lehet őket, sétálni látni. A főbűnösök nagy fizetést húznak életfogytiglan az államtól,h­ a­­ldsebbek. göökrelégítést kap­­­ak, civi­k hivatalban van ma­ is s egyet közülök, a békési ex-főispánt, Krosiná-xikat Burián közös pénzügyminiszter éppen ma nevezte ki kormánytanácsos­nak Boszniába. Lám, még jutalmat kap­nak hazaárulásukért a gonosztevők. Ez így van és nekünk hallgatni kell. Hallgatni talán mégsem, mert melyik paktumban van az megírva, hogy a nép­képviselőknek beszélni sem szabad. Ám­de szavazni csak úgy szabad, hogy a nemzeti Wekerle-kormányt le ne sza­vazzák! Hogyha pedig Fej érvényt és társait vád alá helyeznék, Wekenle és társai egy napig sem maradhatnának to­vább miniszterek. Ez a helyzet, ez a reánk nézve szomorú helyzet. Egy felsőbb hatalom, mely a törvények felett áll, ámbár azo­kat megtartani és megtartatni köteles, azt tartja, hogy a darabontok az ő mi­niszterei volt, és ha ezeket vád alá he­lyezné a panament, a vádnak éle a szent és sérthetetlen koronát érintené. De hát akkor mirevaló az egész felelősségről szóló törvény? Ugyebár azért is szent és sérthetetlen a­­király, mert mindenben fedik őt az általa kine­vezett miniszterek. Tehát egy miniszter sem volna soha felelősségre vonható. Ha pedig ez áll, az mégis csak abszolutiz­mus. Tehát most is benne vagyunk az abszolutizmusban — nemde? !*Az imparlamentáris miniszterek és azok kreatúrái­­minden tettükért abszo­­luciót nyertek —­ előre. A paktum felté­teleit nem ismeri az országgyűlés. Soha­sem közölték egyik párttal sem és csak egymás után tűnnek ki tapasztalásból, hogy mekkora árt kellett a nemzet vezéreinek és általuk nekünk fizetni Fe­­jérvárynak ama közbenjárásáért, hogy Bécsben a koalíciós minisztérium kine­vezését meg nem akadályozta. Tehette volna, de szabadulni akart maga is és a király -Visszarettent az esküszegéstől és annak következményeitől. Átvehették a kormányt a magyar hazafiak oly felté­tellel, hogy nemcsak a hatvanhetet, fog­ják megtartani, nemcsak újoncokat és pénzt adnak s a rendkívüli hadi szük­ségletek száz millióit szavazzák meg, nemcsak meghagyják az egységes vám­területet 1917-ig és beiktatják a rossz és törvénytelen kereskedelmi szerződése­ket, de még azonfelül büntetlenséget is biztosítanak az alkotmány és népsza­­­badság rablóinak. Máskülönben az osztrák abszolu­tizmus nem találna, többé Magyarország­­on eszközöket, ha ismét meg akarj­a kí­sérleni hazánk bekebelezését. — Majd mindjárt elmondom — felelte a Száraz parasztasszony.­­És el is mondta a „rendelését“, öntse­nek tele egy kulacsot tiszta, jó borral, men­nél erősebb, annál jobb, a bort forralják föl és tegyenek bele annyi tiszta mézet, amennyi a kulacs egy harmadrészébe belefér. Na most újra tegyék tűzre és addig forralják a mézes bort, amíg az a kulacsba ismét bele nem fér. Tehát a fölös mennyiséget el kell forralni. Ezt aztán igya, amikor jól esik. Ékomra, víz helyett, evés után, szóval min­dig, valahányszor megkívánja a folyadékot. Ha elfogy, újra főzzenek egy másik kulacsra­­valót. — Ha ezt betartja, akkor nem lesz semmi baj. A mézes bort természetesen elkészítet­ték. És kínálták is vele az öreget szélüibe, hosszába. .­­— Igyék kend, édes­apám. ■— Igyon kend, párom. Jót tesz-e?... Érez-e kend valamit­? Erre Dakáné volt kiváncsi, aki negyed­­napra igen megkönnyebbülten vigasztalta öreg párját: — Lám, lám, mégis csak jó szer ez. Se a hasa, se a lába nem dagadt már kend­nek. — Én is úgy nézem — mondta rá némi örömmel Daka Péter. — De csakugyan . . . Egy csöpp kü­lönbség sincs a két láb között. — Nincs ám . . . Pedig sok különbség­­volt. — Sok bizony . . . No, az Isten áldja meg minden lépésibe ezt a Vera nénit, mégis csak jó-e ez, amit kom­mendált. Nyolcadnapra megjött az öreg étvágya is. Egy bögre friss tejet, délbe krumplit vagy tarhonyát a levesben, este már a szalonnát is el-elfogyasztgatta. Hála Istennek no, kilábal a hajból. Már a járdányi ereje is megjött. Csak még a pipa nem esett jól. A pipa, ami az egész­­­­ségnek is fokmérője. Ettől még mindig elcsa­varodott a feje. Pedig hej, de élvezetes jó­szág volt ez mindig amióta a legénykor rá­szoktatta. Előbbvaló volt­ még az ebédnél is. No mindegy, majd megjön az is. Egyszerre nem lehet mindent kívánni. Elég már az is, hogy a szer jónak mutatkozik, a puffadást végleg elmulasztotta. Olyan űrnapja körül egy vasárnap ta­lálkoztam a ház előtt Dakánéval. A templom­ból jött, vecsernyén volt, kezében a mángolt fehér zsebkendő, meg a nagy szemű olvasó az ezüst feszülettel. — Jónapot szomszédasszony.­­ Adjon a jó Isten. — Hogy vannak? •— Csak lassacskán. — Hát az öreg szomszéd? Szeméhez emelte fehér kendőjét az öreg asszony és összecsücsörödött a két ajka. Lát­tam, hogy szeretne sírni. Bizonyosan nyomja valami a lelkét. Valami bánat, talán félelem, amit a párját féltő szív sugallat a léleknek. — Jobban van? — kérdeztem. — Volt csak ... De most megint rosz­­szabbul érzi magát. — Mit szól az orvos? Rám nézett félénk kék szemeivel, olyan lett az arca, mint a gyereké, aki nem mer — Az orvos? ... Hát tudja kérem, nem nézettük még meg az orvossal. — Csodálom. Miért nem? — Csak javasasszonynyal . . . Mert tete-­­szik tudni, az ember vár is, hátha javul, meg aztán úgy gondoljuk, talán így jobb lesz. Pedig dehogy így igaz. Egyszerűen fél az úri­embertől. Nincs hozzávaló bizalma. Azonfelül pedig vissza-­ tartja az a csodálatos takarékoskodás, mely­ a nép vérében fekszik, s amely az egyedüli eszköz, hogy tudatlansága dacára is vágyó-ho­nosodjon kétkeze munkája mellett. Különö­sen a betegségeknél tapasztalja az ember az­ érthetetlen és valóban csodálatos hitet, me­lyet féltékenyen ápol a paraszt. A jelszava,­ hogy fűben, fában hagyta az Isten az orvos-­­ságot és hogy ennek a fölismeréséhez tapasz-­ talat kell csupán. Ezt a tapasztalatot pedig megszerezheti bárki, az Írástudatlan is. Egész kötetre való jegyzetek szaporodtak együvé az idők folyamán nálam, melyeket a nép közötti kocorgásomban szedtem össze­­arról, hogy mit mivel gyógyít a nép. Mit mire használtat föl vele a babonaság. Mert hiszen ez az ősi homályosság voltaképpen az alapja minden dolgoknak. És sajnos, ebből a középkori állapotból nem hogy kiragadnák őket azok, kik hivatva vannak erte, sőt még inkább befogják a szemüket. így, hogy csak egy példával éljek, a „balázsolást“ említem föl. Mi a balázsolás? Az elme elsötétítése. Hazug félrevezetés. Nem egyéb. Aki ezt mű­veli, aki nem a szeretet vezérli. Mert a sze­retet világosságot gyújt. Elűzi a valótlanban való vak hitet. A balázsolás nem más, mint egy ostoba egyházi szokás. Nálunk cselekszik ^(Mi meg ,Krisztus 4 egy lázállak fölszentelt szól* Budapest, junius 80. A képviselőház hétfőn délelőtt tíz óra­kor formális ülést tart, melyen megállapít­ják' ;_ a keddi érdemleges ülés napirendjét. Krcsmarik kormánytanácsos. Magyaror­szágon vidáman meg lehet halni, mert ha itt nem is támad fel valaki, egész vigan boldo­gulhat Boszniában. Krcsmarik Jánost a Fe­­jérváry-kormány kinevezte Békés megye fő­ispánjává és egy emberi számítás szerint ezen a földön be kellett fejeznie a nyilvános szereplését. Miután pedig áll a paktum, s a legnyomorúságosabb megyei dijnokot is ki­rúgták a hivatalából, mert lemásolta a tör­vénytelen főispán rendeletét. Krcsmarikot kinevezték a bosznia-hercegoviniai országos kormányhoz kormánytanácsossá. Báró Bu­llán ezzel a méla akkorddal búcsúzik a ma­gyar delegációtól. Ezek után Kubinyi Géza, Cseresnyés János és Rudnay Béla is jogos ön­érzettel felvethetik a kérdést, hogy velük mi lesz. Voltak ők is olyan legények, mint Krcs­marik János. A képviselőház bizottságaiból. A mentelmi bizottságnál­ ma délelőtt kilenc órakor kellett volna ülést tartania. Imivel azonban a mentelmi bizottság tagjai nem jelente­k meg határozatképes számban, az ülést nem tartották meg, hanem elhatározták, hogy jelentést­ tesznek az elnöknek, hívja föl a men­telmi bizottság tagjait, hogy pontosabban jelenje­nek meg a bizottság ülésein. — A kvóta­bizottság hétfőn' délután' négy órakor filést tart. Az alkotmánypárt szervezkedése. Dicsőszent­­mártonból jelentik: A kisku­kü­llenjegyei alkotmány­'.

Next