Pesti Napló, 1929. március (80. évfolyam, 50–73. szám)

1929-03-07 / 55. szám

12 Csütörtök PESTI NAPLÓ 1929 március 7 A „Pál uccai fiúk"-ból készül Lehár Ferenc egyik új zenés­játéka Molnár Ferenc librettója, Heltai Jenő verse Lehár Ferenc interjút adott Bécsben. Beszá­mol arról, hogy két új művén dolgozik- Mindket­tőt Ischlben fogja befejezni. Az egyik­ operett, amelynek szövegét Victor Léon írta.. Ez a librettó a Sárga kabát szövege nyomán készült ugyan, de azért teljesen új a mese. Csak a kínai miliőt tartotta meg Léon. Lehár tel­jesen új zenét készít az operetthez, csupán három számot tart meg a Sárga kabát muzsikájából. Tizenhat zeneszám lesz ebben az operettben, amelynek első bemutatása Berlinben a Metropol­thraterben lesz a jövő szezon elején. A két fősze­repet Käthe Dorsch és Richard Tauber játssza. Lehár másik készülő munkája egy daljáték, amelynek librettója M­inár Ferenc Pál utcai fiúk című regénye nyomán készül. Német címe a dal­játéknak: Die Kinder des Herrn Paul. A daljáték verseit — hír szerint — Heltai Jenő írná. Turandot az Operaházban Jan Kiepura második fellépése Szerdán este Jan Kiepura a fiatal lengyel tenorista másodszor lépett fel a szezonban Opera­házunk színpadán. »Turandot« Kalas szerepét énekelte és megerősített minket a múlt esti fel­lépése alkalmából írott véleményünkben. Kiepura sokat tanult azon rövid idő alatt, amíg távol volt.­­Érezni ezt szövegkiejtésében, hallani hang­jának tónusán és színezetén, tapasztalni a hangok könnyed és fölényes biztonságú elhelyezésénél. Kivételes tehetségre, kitű­nő ösztönre vall, hogy aránylag rövid idő alatt sajátította el a hangnak könnyebb, puhább és lágyabb kezelését. Ha Kiepura ezen a megkezdett úton halad tovább, idővel bizonyára, az eddiginél sokkal nagyobb és szebb eredményeket fog felmutatni. A jó szándék eredményezte kezdet és ennek a kezdetnek érezhető technikai és kulturális finomságai már is ,várakozáson felül hatnak. Kiepura játékának sikerét ezentúl külön kell elkönyvelnünk. Ezt az elevenséget, az átélésnek ezt a forró és fiatal izgalmát legritkább esetben élvezhetjük az Opera színpadán. Milyen élet­szaga van ennek a Kiepurának. Amíg ebből az impulzív szerencsétlenségből hiányzott a lélek, addig az egész felelőtlen ifjúság h­etykeségének hatott. Most, hogy Kiepura éneke a lélekből indul és áhítattal helyezi el a hangot, ez a forró kedély, ez a lázadó temperamentum magasabb értel­met kap. Az ifjúság­ dallal ostromol. A közönség lelkesen tapsolt a fiatal énekesnek és az Operaház Turandot együttesének. Kocs (*) A legfrissebb színészgeneráció bemutatkozása. A Színművészeti Akadémia idei vizsgaelőadásainak soro­zatában szerdán este színrehozták Baumarchais Figaro házassága című vígjátékát. (Teljesen értelmetlen, hogy a mai színjátszástól távol eső színdarabokban léptetik f­el a fiatalokat!) Ennek a vizsgaelőadásnak volt néhány igen kellemes meglepetése. Figaro szerepét Bognár Elek játszotta. Ügyesen mozgott, a fordulatos helyzetekben finoman, artisztikusan játszott. Tehetséges ember, akinek van önálló mondanivalója. Még hallani fogunk róla. Nagy sikere volt. Meg kell jegyeznünk egy nevet: Cse­répy Lászlót. Nagy jövőt jósolhatunk humorának, ötle­tességének és alakítóművészetének. Erős kezű vezetőre van szüksége ennek a fiatal színésznek, aki Basiliot ját­szotta. Figyelmet keltett Egri István is Antonio kertész szerepében. Zsuzsi, Figaro jegyese Eöry E. Kató volt. Feltűnően szép, érdekes jelenség. Filmen is érvényesülne. Barsi Ödön Almavivája, Kállai Edith Rosinája, is szim­patikus színészek játékát jelentette. Faragó Erzsi mint­ Fanehotte bizonyította be színésznői rátermettségét. Nagyon szépen leszel. Bognár Elek, a kedves Sulyok Mária, a kitűnő Tordai Magda (Ma­rcel­inát játszotta), Gál István (nagyon mulatságos alakítása volt: Bartolo orvos), Juhász és Apáti voltak még tagjai az együt­tesnek. (Kf.f (*) A Különös közjáték főpróbája és bemuta­tója. Pénteken este lesz nyilvános főpróbája a Vígszínházban O'Neill nagy érdeklődéssel várt színművének, a Különös közjátéknak. A nyilvá­nos főpróba kivételesen este s/l 7 órakor kezdődik. A szombat esti bemutató kezdete azonban már VIS. A Különös közjáték előadása, a főpróba kivételé­vel, minden este­ V 48 órakor fog kezdődni. (*) Hatvany Lili darabja Berlinben. A berlini Tri­büne április 5-re tűzte ki Hatvany­ Lili »Duell der Liebe« című komédiájának bemutatóját. A darab női f­őszerepét, m­­int Bécsben, itt is Leopo­dine Konstantin fogja játszani, a férfifőszerepre Andersen Jánost, a Burgszínház volt hősszerelmesét szerződtették- aki majd e­gy éve játszik berlini színpadokon. Reinhardt hollywoodi kudarca „Dermesztő elképedés fogadta a nagy német rendező filmszer­áriumát" Két hónappal ezelőtt Reinhardt hajóra szállt és Newyorkon keresztül Hollywoodba utazott, hogy filmet rendezzen a­z United Artists telepén. Ez az előkelő filmvállalat egy Lilian Giss-film rendezésére szerződtette Reinhardtot, aki rendezői díj fejében, amerikai fogalmak szerint is, tekinté­lyes összeget kötött ki magának és azt kívánta, hogy mindenkitől függetlenül a saját választású film témát vihessen a közönség elé. Az United Artists minden feltételt teljesített s Reinhardt a film kéziratával együtt csakugyan megérkezett Hollywoodba. A kéziratot Reinhardt régi kedven­cével, Hugo von Hoffmannsthal-­n­ iratta meg. Négyhetes hollywoodi tartózkodás után azon­ban Reinhardt felbontotta szerződését, lemondott arról, hogy Amerikában filmet rendezzen és elin­dult vissza Európába. Henry O'Hara most rövid ciket írt Newyork-ban Reinhardt visszajövetelén­ek okáról. Többek között a következőket mondja O'Hara: — Az elszobosodott európai mű­vészet rajongók most újra szidhatják Amerikát, a tudatlanság és hipokrízia országát. Íme, Bernhardt, a világ legnagyobb rende­zője is kénytelen volt ,dolgavégezetlen visszatérni Európába! Hiába, az európai művészet és­­ Amerika, két teljesen különböző dolog. Nos hát, akik ilyeneket mondogatnak, azoknak nincs igazuk. — Mi történt? Hoffmanns­thal írt egy filmszcená­riumot, amelynek címe: A konnersreuthi csoda, és ez a filmszcenárium hasznavehetetlen. Hoffmannsthal le­het jó költő, de filmszcenárium írásához nem ért A konnersreuthi ,csoda már egyáltalán nem aktuális és a mód, ahogyan ezt a divatjamúlt témát Hoffmanns­thal feldolgozta, sablonosabb és naivabb, mint bárki is elképzelhetné. Csupa divatjamúlt filmközhely és pattogó frázis, ami a film szempontjából semmit sem jelent. — Az United Artists a legnívósbb filmvállalata Amerikának. (Tagjai között ilyen nevek: Chaplin, Fairbanks, Buster Keaton, Norma Talmadge és John Barrymore.) Ez a vállalat nemcsak megtűri, de meg is követeli a nívót a filmeken és egyáltalán nem irtó­zik az irodalomtól sem. No de a Hoffmannsthal kéz­iratának semmi, de semmi köze nincs mindezekhez és legkevésbé van köze a­­ filmhez. — Óriási reklám előzte meg Reinhardt érkezését s így c­sak természetes, hogy az United Artist mindent elkövetett, hogy a hasznavehetetlen álmkéziratot hasz­navehetővé gyúrják át. Ez azonban nem sikerült, mert Reinhardt semmiféle lényeges változtatásba nem ment bele. — És Reinhardt rendezése? Dermesztő elképedés fogadta Reinhardtnak a filmrendezésre vonatkozólag tett egészen eredeti kijelentéseit "is. Ezek a kijelenté­sek nem azt bizonyítják, hogy az ilyen nagy költséggel előállítandó film — jól is sikerülhet. Reinhardt igen nagy színpadi rendező, de teljességgel hiányzik belőle az a technikai tudás, amely nélkül nincs filmrendezés. Hosszú-hosszú évek tapasztalata kell oda, hogy valaki filmet tudjon rendezni. Ez a tapasztalat hiányzik Rein­h­ardtból. — Reinhardt látta, hogy számára idegen területen próbálkozott s ezért ő maga kérte szerződésének felbon­tását. Ez meg is történt. Reinhardt nagy összegű vég­kielégítést kapott és­­ otthagyta Hollywoodot.­­ Okosan tette, hogy lemondott az általa inportált filmnek általa hangoztatott rendezői elvek mellett való rendezéséről. Súlyos fiaskótól szabadult meg ezáltal az United Artists és­­ ő m­aga is.« * Ennyit mond O'Hara. Lehet, hogy sokban igaza is van. Azt azonban az amerikaiak jól tudták már régebben is, hogy Hott­mannsthal költő és nem filmíró. De azt is tudták, hogy Reinhardtnak nin­csenek filmtechnikái, tapasztalatai. Miért volt akkor arra szükség, hogy Rein­hardtot — Hoffmannsthal kéziratával együtt — mégis szerződtessék! Erre talán majd — Reinhardt ad itthon fele­letet... Paul Bender Budapesten Az egyre-másra Budapestre tóduló rekláménekesek között végre ismét, egy igazi érték. Paul Bender, a müncheni Staatsoper világhírű baritonistája. Nem ide­gen nálunk. Fellépett m­ár évekkel ezelőtt az Opera­házban, több hangversenyt, is adott már Budapesten. Komoly, békebeli érték. Öt éven át minden évben a newyorki Metropolitan operaházban vendégszerepelt. Bejárta egész Amerikát. Mindenütt óriási sikerrel hangversenyezett. Ismerik és nagyon megbecsülik egész Európában. Neve van. Hitele van. Lám, itt is, ebben a »szörnyű« budapesti hangver­seny konjunktúrában előre elkapkodták a hangverse­nyére szóló jegyeket. Ilyen valaki ez a Paul Bender. Germán óriás. Valóban az. Magassága: százkilencvennégy centiméter. Nyakbősége: 48 centiméter, ha­­ nem énekel. Ha énekel, 49 centiméteres gallért visel. Kedves, udvarias, komoly ember. Nincsenek nagy szavai,­­ semmi szertelenség. Nyugodt és masszív, mint egy ércbeöntött szobor. Hatalmas koponya. Magas, domború homlok. Mintha kissé kopaszodna. Alig egy-két ősz hajszál a szőke hajbozótban. Hány éves? Nem lehet pontosan tudni. Azt mondja: — Ezt az egyet nem árulom el. Ha öregebbnek látszanék, mint ahány éves vagyok, bevallanám a koromat. He így. Minek? A Metropolitanról beszél: — Sokszor énekeltem együtt Jeritzával. Briliáns asszony, nagyszerű énekesnő... Egyszer Pesten is fel­léptem vele együtt az Operaházban. — Visszamegy az idén is Newyorkból — Nem. Mert egyelőre csak Európában fogok éne­­kelni. Itt is elég sok a dolgom. Az elmúlt szezonban Münchenben 72-szer énekeltem és 51 hangversenyt adtam Európa nagyobb városaiban. London, Párizs, Bécs, Ber­­lin... Innen Bécsbe megyek. Két hangversenyt kell ott­ adnom. És azután München. Ott kell lennem Pfitzner jubiláris ünnepen. Hát igen, ezért nem juthatok v­issza az idén Newyorkba. — Kedv­enc szerepei. — Jaj, erre nem tudok válaszolni. Minden szerepem, kedvenc szerepem. És — sok szerepem van. — Meddig marad Budapesten? —• A csütörtöki hangverseny után azonnal utazó®. Ha egy mód van rá, nappal. — Éjszaka nem szeret utazni? — Nem nagyon. Az európai, hálókocsi ágya nem elég nagy, hogy kényelmesen kinyújtózkodhassak benne. Színházak, hangversenyek és kabarék hitel Különös közjáték Eugene O'Neill remekműve a Vígszínházban Bemutató szombaton fél nyolckor. Főpróba pénteken félh­étkor. A modern színpadi irodalom egyik legeredetibb és legszebb alkotása, Eugene O'Neill három felvonásra (ki­lenc képre) oszló színműve szombaton pontosan félnyolc órai kezdettel kerül bemutatóra a Vígszínházban. A nagy érdeklődéssel várt újdonság főszerepeit Gombaszögi Frida, Varsányi Irén, Zombory Merce­des, Törzs, Rajnai, Vértess, Gellért és Mészöly alakítják. A Vígszínház előadásai a premieren és a következő estéken pontban fél nyolc órakor kezdődnek. A péntek esti főpróbát fél hétkor kezdik. Az előadások megkez­dése után a felvonás végéig a nézőtérre vezető ajtók zárva maradnak. (—) Miss Európa genfi programja. Simon Böske emlékkönyve. Újabb képek a rivifral virágkorzóról a Színházi Élet új számában. Darabmelléklet: Ida ipe­génye. Jushny Kék Madár kabaréja a Fővárosi Operettszínházban Jushny világhírű orosz művészkabaréja a Kék Madár Budapest régi kedvence, most újra olyan sikert aratott, hogy hat előadásra szerződtette a Fővárosi Operettszínház is, ahol a tavalyi szezonban oly szép és nagyszerű előadásokat produkáltak. . Jushny -Kék Madár kabaréja. u most, péntek estétől jövő kedd estig bezáróan játszik a Fővárosiban és azon­kívül­­ vasárnap délután is. Minden előadáson föllép a, zseniális konferanszié-igazgató, Jushny. A Kék Madár a Fővárosiban egészen új műsort ad, de közkívánatra a műsorba beékeli régi felejthetetlen sikereit, köztük az Ej­udinem-et és a világhírű kintornás képet. Rendes hely­árak. Vasárnap délután a szokásos dél­utáni helyárak. A pént­ek, szombat, vasárnapra előre váltott jegyek érvényesek a Kék Madár előadásaira, de kívánatra­ a génszár visszaváltja azokat.

Next