Pesti Napló, 1929. március (80. évfolyam, 50–73. szám)
1929-03-07 / 55. szám
12 Csütörtök PESTI NAPLÓ 1929 március 7 A „Pál uccai fiúk"-ból készül Lehár Ferenc egyik új zenésjátéka Molnár Ferenc librettója, Heltai Jenő verse Lehár Ferenc interjút adott Bécsben. Beszámol arról, hogy két új művén dolgozik- Mindkettőt Ischlben fogja befejezni. Az egyik operett, amelynek szövegét Victor Léon írta.. Ez a librettó a Sárga kabát szövege nyomán készült ugyan, de azért teljesen új a mese. Csak a kínai miliőt tartotta meg Léon. Lehár teljesen új zenét készít az operetthez, csupán három számot tart meg a Sárga kabát muzsikájából. Tizenhat zeneszám lesz ebben az operettben, amelynek első bemutatása Berlinben a Metropolthraterben lesz a jövő szezon elején. A két főszerepet Käthe Dorsch és Richard Tauber játssza. Lehár másik készülő munkája egy daljáték, amelynek librettója Minár Ferenc Pál utcai fiúk című regénye nyomán készül. Német címe a daljátéknak: Die Kinder des Herrn Paul. A daljáték verseit — hír szerint — Heltai Jenő írná. Turandot az Operaházban Jan Kiepura második fellépése Szerdán este Jan Kiepura a fiatal lengyel tenorista másodszor lépett fel a szezonban Operaházunk színpadán. »Turandot« Kalas szerepét énekelte és megerősített minket a múlt esti fellépése alkalmából írott véleményünkben. Kiepura sokat tanult azon rövid idő alatt, amíg távol volt.Érezni ezt szövegkiejtésében, hallani hangjának tónusán és színezetén, tapasztalni a hangok könnyed és fölényes biztonságú elhelyezésénél. Kivételes tehetségre, kitűnő ösztönre vall, hogy aránylag rövid idő alatt sajátította el a hangnak könnyebb, puhább és lágyabb kezelését. Ha Kiepura ezen a megkezdett úton halad tovább, idővel bizonyára, az eddiginél sokkal nagyobb és szebb eredményeket fog felmutatni. A jó szándék eredményezte kezdet és ennek a kezdetnek érezhető technikai és kulturális finomságai már is ,várakozáson felül hatnak. Kiepura játékának sikerét ezentúl külön kell elkönyvelnünk. Ezt az elevenséget, az átélésnek ezt a forró és fiatal izgalmát legritkább esetben élvezhetjük az Opera színpadán. Milyen életszaga van ennek a Kiepurának. Amíg ebből az impulzív szerencsétlenségből hiányzott a lélek, addig az egész felelőtlen ifjúság hetykeségének hatott. Most, hogy Kiepura éneke a lélekből indul és áhítattal helyezi el a hangot, ez a forró kedély, ez a lázadó temperamentum magasabb értelmet kap. Az ifjúság dallal ostromol. A közönség lelkesen tapsolt a fiatal énekesnek és az Operaház Turandot együttesének. Kocs (*) A legfrissebb színészgeneráció bemutatkozása. A Színművészeti Akadémia idei vizsgaelőadásainak sorozatában szerdán este színrehozták Baumarchais Figaro házassága című vígjátékát. (Teljesen értelmetlen, hogy a mai színjátszástól távol eső színdarabokban léptetik fel a fiatalokat!) Ennek a vizsgaelőadásnak volt néhány igen kellemes meglepetése. Figaro szerepét Bognár Elek játszotta. Ügyesen mozgott, a fordulatos helyzetekben finoman, artisztikusan játszott. Tehetséges ember, akinek van önálló mondanivalója. Még hallani fogunk róla. Nagy sikere volt. Meg kell jegyeznünk egy nevet: Cserépy Lászlót. Nagy jövőt jósolhatunk humorának, ötletességének és alakítóművészetének. Erős kezű vezetőre van szüksége ennek a fiatal színésznek, aki Basiliot játszotta. Figyelmet keltett Egri István is Antonio kertész szerepében. Zsuzsi, Figaro jegyese Eöry E. Kató volt. Feltűnően szép, érdekes jelenség. Filmen is érvényesülne. Barsi Ödön Almavivája, Kállai Edith Rosinája, is szimpatikus színészek játékát jelentette. Faragó Erzsi mint Fanehotte bizonyította be színésznői rátermettségét. Nagyon szépen leszel. Bognár Elek, a kedves Sulyok Mária, a kitűnő Tordai Magda (Marcelinát játszotta), Gál István (nagyon mulatságos alakítása volt: Bartolo orvos), Juhász és Apáti voltak még tagjai az együttesnek. (Kf.f (*) A Különös közjáték főpróbája és bemutatója. Pénteken este lesz nyilvános főpróbája a Vígszínházban O'Neill nagy érdeklődéssel várt színművének, a Különös közjátéknak. A nyilvános főpróba kivételesen este s/l 7 órakor kezdődik. A szombat esti bemutató kezdete azonban már VIS. A Különös közjáték előadása, a főpróba kivételével, minden este V 48 órakor fog kezdődni. (*) Hatvany Lili darabja Berlinben. A berlini Tribüne április 5-re tűzte ki Hatvany Lili »Duell der Liebe« című komédiájának bemutatóját. A darab női főszerepét, mint Bécsben, itt is Leopodine Konstantin fogja játszani, a férfifőszerepre Andersen Jánost, a Burgszínház volt hősszerelmesét szerződtették- aki majd egy éve játszik berlini színpadokon. Reinhardt hollywoodi kudarca „Dermesztő elképedés fogadta a nagy német rendező filmszeráriumát" Két hónappal ezelőtt Reinhardt hajóra szállt és Newyorkon keresztül Hollywoodba utazott, hogy filmet rendezzen az United Artists telepén. Ez az előkelő filmvállalat egy Lilian Giss-film rendezésére szerződtette Reinhardtot, aki rendezői díj fejében, amerikai fogalmak szerint is, tekintélyes összeget kötött ki magának és azt kívánta, hogy mindenkitől függetlenül a saját választású film témát vihessen a közönség elé. Az United Artists minden feltételt teljesített s Reinhardt a film kéziratával együtt csakugyan megérkezett Hollywoodba. A kéziratot Reinhardt régi kedvencével, Hugo von Hoffmannsthal-n iratta meg. Négyhetes hollywoodi tartózkodás után azonban Reinhardt felbontotta szerződését, lemondott arról, hogy Amerikában filmet rendezzen és elindult vissza Európába. Henry O'Hara most rövid ciket írt Newyork-ban Reinhardt visszajövetelének okáról. Többek között a következőket mondja O'Hara: — Az elszobosodott európai művészet rajongók most újra szidhatják Amerikát, a tudatlanság és hipokrízia országát. Íme, Bernhardt, a világ legnagyobb rendezője is kénytelen volt ,dolgavégezetlen visszatérni Európába! Hiába, az európai művészet és Amerika, két teljesen különböző dolog. Nos hát, akik ilyeneket mondogatnak, azoknak nincs igazuk. — Mi történt? Hoffmannsthal írt egy filmszcenáriumot, amelynek címe: A konnersreuthi csoda, és ez a filmszcenárium hasznavehetetlen. Hoffmannsthal lehet jó költő, de filmszcenárium írásához nem ért A konnersreuthi ,csoda már egyáltalán nem aktuális és a mód, ahogyan ezt a divatjamúlt témát Hoffmannsthal feldolgozta, sablonosabb és naivabb, mint bárki is elképzelhetné. Csupa divatjamúlt filmközhely és pattogó frázis, ami a film szempontjából semmit sem jelent. — Az United Artists a legnívósbb filmvállalata Amerikának. (Tagjai között ilyen nevek: Chaplin, Fairbanks, Buster Keaton, Norma Talmadge és John Barrymore.) Ez a vállalat nemcsak megtűri, de meg is követeli a nívót a filmeken és egyáltalán nem irtózik az irodalomtól sem. No de a Hoffmannsthal kéziratának semmi, de semmi köze nincs mindezekhez és legkevésbé van köze a filmhez. — Óriási reklám előzte meg Reinhardt érkezését s így csak természetes, hogy az United Artist mindent elkövetett, hogy a hasznavehetetlen álmkéziratot hasznavehetővé gyúrják át. Ez azonban nem sikerült, mert Reinhardt semmiféle lényeges változtatásba nem ment bele. — És Reinhardt rendezése? Dermesztő elképedés fogadta Reinhardtnak a filmrendezésre vonatkozólag tett egészen eredeti kijelentéseit "is. Ezek a kijelentések nem azt bizonyítják, hogy az ilyen nagy költséggel előállítandó film — jól is sikerülhet. Reinhardt igen nagy színpadi rendező, de teljességgel hiányzik belőle az a technikai tudás, amely nélkül nincs filmrendezés. Hosszú-hosszú évek tapasztalata kell oda, hogy valaki filmet tudjon rendezni. Ez a tapasztalat hiányzik Reinhardtból. — Reinhardt látta, hogy számára idegen területen próbálkozott s ezért ő maga kérte szerződésének felbontását. Ez meg is történt. Reinhardt nagy összegű végkielégítést kapott és otthagyta Hollywoodot. Okosan tette, hogy lemondott az általa inportált filmnek általa hangoztatott rendezői elvek mellett való rendezéséről. Súlyos fiaskótól szabadult meg ezáltal az United Artists és ő maga is.« * Ennyit mond O'Hara. Lehet, hogy sokban igaza is van. Azt azonban az amerikaiak jól tudták már régebben is, hogy Hottmannsthal költő és nem filmíró. De azt is tudták, hogy Reinhardtnak nincsenek filmtechnikái, tapasztalatai. Miért volt akkor arra szükség, hogy Reinhardtot — Hoffmannsthal kéziratával együtt — mégis szerződtessék! Erre talán majd — Reinhardt ad itthon feleletet... Paul Bender Budapesten Az egyre-másra Budapestre tóduló rekláménekesek között végre ismét, egy igazi érték. Paul Bender, a müncheni Staatsoper világhírű baritonistája. Nem idegen nálunk. Fellépett már évekkel ezelőtt az Operaházban, több hangversenyt, is adott már Budapesten. Komoly, békebeli érték. Öt éven át minden évben a newyorki Metropolitan operaházban vendégszerepelt. Bejárta egész Amerikát. Mindenütt óriási sikerrel hangversenyezett. Ismerik és nagyon megbecsülik egész Európában. Neve van. Hitele van. Lám, itt is, ebben a »szörnyű« budapesti hangverseny konjunktúrában előre elkapkodták a hangversenyére szóló jegyeket. Ilyen valaki ez a Paul Bender. Germán óriás. Valóban az. Magassága: százkilencvennégy centiméter. Nyakbősége: 48 centiméter, ha nem énekel. Ha énekel, 49 centiméteres gallért visel. Kedves, udvarias, komoly ember. Nincsenek nagy szavai, semmi szertelenség. Nyugodt és masszív, mint egy ércbeöntött szobor. Hatalmas koponya. Magas, domború homlok. Mintha kissé kopaszodna. Alig egy-két ősz hajszál a szőke hajbozótban. Hány éves? Nem lehet pontosan tudni. Azt mondja: — Ezt az egyet nem árulom el. Ha öregebbnek látszanék, mint ahány éves vagyok, bevallanám a koromat. He így. Minek? A Metropolitanról beszél: — Sokszor énekeltem együtt Jeritzával. Briliáns asszony, nagyszerű énekesnő... Egyszer Pesten is felléptem vele együtt az Operaházban. — Visszamegy az idén is Newyorkból — Nem. Mert egyelőre csak Európában fogok énekelni. Itt is elég sok a dolgom. Az elmúlt szezonban Münchenben 72-szer énekeltem és 51 hangversenyt adtam Európa nagyobb városaiban. London, Párizs, Bécs, Berlin... Innen Bécsbe megyek. Két hangversenyt kell ott adnom. És azután München. Ott kell lennem Pfitzner jubiláris ünnepen. Hát igen, ezért nem juthatok vissza az idén Newyorkba. — Kedvenc szerepei. — Jaj, erre nem tudok válaszolni. Minden szerepem, kedvenc szerepem. És — sok szerepem van. — Meddig marad Budapesten? —• A csütörtöki hangverseny után azonnal utazó®. Ha egy mód van rá, nappal. — Éjszaka nem szeret utazni? — Nem nagyon. Az európai, hálókocsi ágya nem elég nagy, hogy kényelmesen kinyújtózkodhassak benne. Színházak, hangversenyek és kabarék hitel Különös közjáték Eugene O'Neill remekműve a Vígszínházban Bemutató szombaton fél nyolckor. Főpróba pénteken félhétkor. A modern színpadi irodalom egyik legeredetibb és legszebb alkotása, Eugene O'Neill három felvonásra (kilenc képre) oszló színműve szombaton pontosan félnyolc órai kezdettel kerül bemutatóra a Vígszínházban. A nagy érdeklődéssel várt újdonság főszerepeit Gombaszögi Frida, Varsányi Irén, Zombory Mercedes, Törzs, Rajnai, Vértess, Gellért és Mészöly alakítják. A Vígszínház előadásai a premieren és a következő estéken pontban fél nyolc órakor kezdődnek. A péntek esti főpróbát fél hétkor kezdik. Az előadások megkezdése után a felvonás végéig a nézőtérre vezető ajtók zárva maradnak. (—) Miss Európa genfi programja. Simon Böske emlékkönyve. Újabb képek a rivifral virágkorzóról a Színházi Élet új számában. Darabmelléklet: Ida ipegénye. Jushny Kék Madár kabaréja a Fővárosi Operettszínházban Jushny világhírű orosz művészkabaréja a Kék Madár Budapest régi kedvence, most újra olyan sikert aratott, hogy hat előadásra szerződtette a Fővárosi Operettszínház is, ahol a tavalyi szezonban oly szép és nagyszerű előadásokat produkáltak. . Jushny -Kék Madár kabaréja. u most, péntek estétől jövő kedd estig bezáróan játszik a Fővárosiban és azonkívül vasárnap délután is. Minden előadáson föllép a, zseniális konferanszié-igazgató, Jushny. A Kék Madár a Fővárosiban egészen új műsort ad, de közkívánatra a műsorba beékeli régi felejthetetlen sikereit, köztük az Ejudinem-et és a világhírű kintornás képet. Rendes helyárak. Vasárnap délután a szokásos délutáni helyárak. A péntek, szombat, vasárnapra előre váltott jegyek érvényesek a Kék Madár előadásaira, de kívánatra a génszár visszaváltja azokat.