Pesti Napló, 1938. november (89. évfolyam, 225–250. szám)

1938-11-01 / 225. szám

"Kedd „Nem megyünk vissza a katakombákba!" P. Bangha Béla a kereszténység közéleti hivatásáról (Saját tudósítónktól.) P. Bangha Béla Krisz­tus Király-napi rádióbeszédében a templomi szó­széken túl is érdeklődést keltő módon foglalko­zott azzal a követeléssel, hogy a vallás vonuljon vissza a templomokba és ne törekedjék a nyilvá­nos és állami életben szerepet játszani. — Ez a követelés — mondotta P. Bangha — azonos azzal, hogy a kereszténység vonuljon vissza ismét a katakombákba s szűnjön meg a közéletben is tényező lenni. A marxisták is azt hangoztatták, hogy »a vallás magánügy«, amit úgy értelmeztek, hogy csak magánügy s a nyilvá­nossághoz semmi köze. Most más oldalról han­goztatják ugyanezt s »politizáló kereszténység­nek«, »politikai katolicizmusnak« bélyegeznek minden olyan tevékenységet, amely a keresztény életfelfogásnak az ifjúság nevelésében, a családi életben, a sajtóban és irodalomban, törvényhozás­ban és államvezetésben is megfelelő befolyást akar biztosítani. A cél ugyanaz: a kereszténység visszaszorítása az egész vonalon.­­ Vallási jelszavakkal kétségtelenül vissza lehet élni a közéletben és bizonyos, hogy az egy­háznak elsődleges feladata a lelkipásztorkodás. Azonban a keresztény élet tényezőinek mégis szent joga és kötelessége, hogy a krisztusi elve­ket a templomok falain túl is érvényesítse. Az Úristen nemcsak a templomban és a gyermekszo­bákban úr, hanem a közéletben is és Krisztus el­veit a keresztény társadalomnak az egész vonalon el kell ismernie s a gyakorlatba átvinnie. — Nem lehet két világot felállítani: egyet, amelyben az Istent imádják és elismerik, s egy m­ásikat, amelyet az újpogányság elvei szerint rendeznek be. S ha valaki egy ilyen újpogány társadalmi rend védelmében arra hivatkozik, hogy emellett megmarad mindenkinek a vallási szabad­sága, ez csak a gyenge ítéletűek megtévesztésére alkalmas kibúvó. Az orosz szovjet is fennen hir­deti, hogy nála nincs vallásüldözés, sőt teljes a vallásszabadság és hirdeti ezt akkor, amikor ezer­számra gyilkoltatja le, vagy viszi számkivetésbe az egyházak szolgáit és híveit s kegyetlen terror­ral nyom el már évek óta minden keresztény élet­nyilvánulást. — Magyarország történetének legszebb lapjait tölti be a vallás és hazafiság testvéri ölelkezése, az állam és az egyház békés együttműködése. Szent István óta a kereszténység volt a magyar államiság legfőbb őre s népünk erkölcsi és szel­lemi művelődésének leghasznosabb munkálója. Az eucharisztikus világkongresszus alkalmával ezt a zavartalan együttműködést mély elismerés­sel emelte ki nem egy külföldi vendégünk. A ke­reszténység csakúgy mérhetetlen szolgálatokat tesz az államnak a lelkiismeretek szilárdításával s az állam öngyilkosságot követne el, ha azzal az új­pogány jelszóval, hogy a vallást vissza kell pa­rancsolni a templomba s meg kell szüntetni a »po­litizáló« kereszténységet, legértékesebb támogató­ját űzné el a nyilvános életből. Mi lett volna Európából, ha pl. annak idején V. Pius pápa meg nem szervezi az ozmán tengeri hadak ellen a­ lepantói győzelemben teljes sikert ért ellenállást? Mi lett volna Magyarország sorsa, ha XI. Ince pápa csak prédikál és imádkozik s nem ösztönzi egész Európát Budavár felszabadí­tására? A modern szociális feszültségek feloldá­sára s a kommunizmus veszedelmének leleplezé­sére mérhetetlen jelentőségű volt a nagy szociá­lis pápák és püspökök templomon kívüli tevé­kenysége: egy XIII. Leóé és XI. Piusé, Ketteler püspöké és Prohászka Ottokáré, Manning bíbo­rosé, vagy akár Kolpingé és Don Boscóé. — Krisztus maga nemcsak a templomban pré­dikált, hanem az utcákon, tereken is, városon­falun s a Genezáreti tónál s azt mondotta, hogy az ő tanait még a háztetőkön is hirdetni kell. Szent Pál az athéni agorán, ezen a legtipikusab­ban politikai területen is hirdette a keresztény­séget. Aki a kereszténységet a nyilvánosságra való befolyás jogától el akarja zárni, az vagy nem tudja, mit beszél, vagy csak hangzatos jel­szavak mögé akarja rejteni a keresztényellenes érzületet. — Nem megyünk vissza a katakombákba! Nemcsak a templom Krisztus uralmának területe, hanem az egész élet! tiszta gyapjúból, nagyon olcsó áron kaphatók. SZÖVETBOLT Berlini tér 6. PESTI NAPLÓ 19 38 november I om (StzAi. este tf&n, ki-ki nyugalomra tér az álomszép M. D. Cs. paplan alá... Igy megy ez napról-napra, s itt tölti életé­nek negyed­­részét! Annyit igazán megengedhet magának, hogy ezt az időt remek M. D. Cs. paplan­nal tegye kellemessél Paplan, mindkét oldalán erős klottból, kéz- ,, ,Ré­zel varrott, cca 170x120 cm méretben 1400 Brokát-paplan, műselyemből, kézzel varrott ,,­eg finom minták, cca 180X130 cm méretben .. I­­­on Brokát-paplan, műselyemből (mindkét olda­­nfinn Ián brokát) kézzel varrott, cca 180X130 cm ,£Oogj Pehely-paplan, két oldalt műselyem brokát­huzattal, a pehely külön tokban 66 Flanell-takaró, modern mintás, több színben, korlátozott mennyiségben 400 Flanell-takaró, puha lágyfogású, teveszőr- Q szinű, görögös széllel 6 Télitakaró, bolyhos, igen jó hőszigetelő, ele- 8Q­gáns, csikós széllel 14 Mi fizetjük a portót vidéki rendeléseknél, ha a külde­mény értéke az 5.­­P-t meghaladja! Részletes új árjegyzékünket kívánságéra díjmentesen elküldjük! BUDAPEST, VII., RÁKÓCZI-ÚT 70-76 Imrédy Béláné felhívása Kérelem Budapest hazafias közönségéhez Mindössze két hete annak, hogy a kor­mányzóné Ő főméltósága védnöksége alatt meg­indult a Magyar a magyarért országos mozgalom, hogy lényegesen enyhítse a visszacsatolandó terü­let népét sújtó ínséget, kifejezze a Felvidék népe előtt a magyar haza nemzeti társadalmának sze­retetét. Az ismertetett célból létrehívott szervezet a legközelebbi idő alatt megkezdi Budapest székes­főváros területén a pénzadományok gyűjtését. A házról házra kiterjedő fáradságos gyűjtés áldo­zatos munkáját önként vállaló igazolt hölgymeg­bízottaink kopogtatni fognak minden magyar ajtón és magyar szíven. Csak a legnagyobb el­ismerés hangján emlékezhetünk meg a gyűjtést lebonyolító négyezer magyar asszony hazafias elhatározásáról, akik a családjuk körében rájuk háramló munkájukat félbeszakítva, vagy kereső­­munkájuk elvégzése után pihenésre szánt idejü­ket feláldozva, hívó szavunkra teljesen önzetlenül a legnagyobb lelkesedéssel állottak a mozgalom szolgálatába. . A magyar vendégszeretet ismeretében és tisz­teletében szinte feleslegesnek látszik az a kérésem, hogy a gyűjtés fáradságos munkáját végző höl­gyeket­ ne idegenkedéssel, hanem együttérző, igaz magyar testvérhez illő szeretettel fogadja min­denki, a főváros szegénye, gazdagja egyaránt. Imrédy Béláné, a munkabizottság elnöke: — Kegyeletes ünnepség volt Nagyatádi Szabó Ist­ván szobránál. A nemzeti egység pártját Mayer János, Patacsi Dénes és Plósz István képviselte. Az emlék­beszédet Patacsi Dénes mondotta, beszéde befejezése után koszorút helyezett a szobor talapzatára. SZa­rtiCtjOZK.a cuz. ^ QmjIszXjU t • Ij&ni­S, e^k^ fuiSKajtJf

Next