Pesti Napló, 1939. február (90. évfolyam, 26–48. szám)
1939-02-01 / 26. szám
Szerda aggályok az utánpótlás tekintetében — Ha a közhangulatról beszélnek, ennek felidézésé-vel kapcsolatban nem lehet a kormányzatot felmenteni a politikai felelősség alól. Az ország hosszú évek óta komoly belső feszültség légkörében él, aminek egyik oka az, hogy nálunk a nemzeti jövedelem értéke nem kielégítő, a másik pedig az, hogy a nemzeti jövedelem eloszlásában bizonyos rétegek részesedésénél nagy aránytalanságok vannak. A falu népének keresete évi átlagban nem több mint 400 pengő, az ipari munkásság fejkvótája pedig 1300 pengő körül mozog. Az ország gazdasági erejének gyarapítására van szükségünk, a javaslat azonban éppen az ellenkező irányban halad. A gyáriparban a javaslat következtében az előírt négy, illetve két és fél év alatt 16—18.000 embert, kell leváltani. Ezek leváltása nem történhetik meg, mert nincs ennyi ember és nincs ennyi alkalmas ember. Számolni kell azzal is, hogy annak a 6.700.000 embernek, akit a javaslat érint, a fogyasztásból való kikapcsolódása a legsúlyosabb következményeket fogja előidézni. Gyengíteni fogja a javaslat ipari életünket részben az említett leváltással, részben a fogyasztás csökkenésével s ennek következményeként értékesítési többletek fognak jelentkezni a mezőgazdasági termelés-ben. A javaslat új fogalmat teremt: a zsidóvállalat fogalmát. Ezek a vállalatok az adott politikai légkörben nem folytathatják majd működésüket s természetszerűleg piacra kerülnek és olyan érdekeltségek is kinyújthatják feléjük kezüket, amelyeknek térfoglalása a magyar gazdasági életben nem kívánatos. Azok a gazdasági kapcsolatok, amelyek segítségével is, kivándorláshoz szükséges devizákat elő lehetne teremteni, lazulóban vannak. Tudja, hogy a miniszterelnök személyétől, múltjától, műveltségétől és felelősségérzetétől messze áll a demagógia, de állítja, hogy a javaslat előterjesztésével közel engedte magához a demagógiát, és ennek súlyos gazdasági következményei lesznek. Hamm Artúr még akkor is elfogadná a javaslatot, ha csak egy hajszállal menne tovább az első törvénynél, mert minden lépés újabb honfoglalást és térhódítást jelent ezen a téren. A zsidóság térfoglalása talán legjobban éppen a földbirtoknál jutott érvényre. Ha tökéletes földbirtokrendezést akarunk, természetes. PESTI NAPLÓ• 1939 február 17 A kisgazdapárt nem vesz részt a zsdójavaslat vitájában, amit a kormány nem ismerteti módosító terveit Gratz Gusztáv és Knob Sándor súlyos bírálata a bizottsági ülésen (Saját tudósítónktól.) A második zsidótörvényjavaslat végleges szövege körül a találgatások a hét elején sem szűntek meg. Politikai körökben egyesek úgy számítottak, hogy a Nep hétfői értekezletén a módosítások nyilvánosságra kerülnek. Az értekezletről kiadott hivatalos közlés azonban a zsidókérdés tárgyában elhangzott felszólalásokról nem tartalmazott részleteket. A Pesti Napló munkatársa úgy értesült, hogy a párt tagjai előterjesztették a módosításokkal kapcsolatos indítványaikat, melyeket Imrédy Béla miniszterelnök és Tasnádi Nagy András igazságügyminiszter tudomásul vettek. Kedden délelőtt, a bizottsági tárgyalás előtt a független kisgazdapárt tagjai megbeszélést tartottak, amelynek során megvitatták a pártnak a zsidójavaslattal kapcsolatos állásfoglalását. Megállapították annak a deklarációnak szövegét, amelyet Dulin Jenő az ülés folyamán olvasott fel és amelyet alább ismertetünk. A párt egyébként változatlanul kitart eredeti álláspontja mellett és mindaddig, míg a kormány nem hozza nyilvánosságra a javaslat végleges szövegét, nem vesz részt az egyesített bizottság előtt folyó vitában. A zsidójavaslat bizottsági vitája A képviselőház egyesített bizottságai kedden folytatták a zsidójavaslat általános vitáját. Az ülésen a kormány részéről Tasnádi Nagy András igazságügyminiszter és Antal István államtitkár vettek részt. a javaslat nyolc-kilencszázezer ember sorsához nyúl hozzá Az első felszólaló Knoch Sándor volt. Hangoztatta, hogy már az első zsidójavaslat is messzemenő elkanyarodást jelentett a katolikus felfogástól és bizonyos gazdaságpolitikai alapelvektől is, amelyek a gazdasági élet működésének legfontosabb törvényei voltak. Nem bolygatta azonban az említett törvényszerűségeket olyan mértékben, hogy a gazdasági élet mélyreható nagy zavarai állhattak volna elő. Az első javaslat vitájában nem vett részt, mert meggyőződése szerint is az az aránytalanság, amely az elmúlt évtizedekben a gazdasági életben a zsidóság javára és a keresztény értelmiség hátrányára kialakult, egészségtelen, előbbutóbb bizonyos társadalmi feszültségeket idéz fel és ezért helyes az ilyen feszültségek keletkezésének elébe vágni. A második javaslattal kapcsolatban azonban a gazdaságpolitikus nem helyezkedhetik erre az álláspontra, mert a javaslat nyolc—kilencszázezer ember sorsához nyúl hozzá. A javaslat indokolása napirendre tért a zsidókérdés sok olyan vonatkozása felett, amelyeknek alapján a közvélemény másként ítélné meg a kérdést. A zsidóság javára kell betudni hitelszervezetünk megteremtését és az indokolás nem emlékezik meg arról a szerepről sem, amelyet a zsidóság a magyar ipari szervezet megteremtésében betöltött. Nem látja az országban azokat a politikai erőket, amelyek a kormányzatot kényszerűen és kivédhetetlenül a gazdasági radikalizmusnak erre a vonalára vitték. Az ország gazdasági érdeke szempontjából a javaslat elhibázott konceptus, hogy először azt a másfélmillió holdat vegyük igénybe, amely mint tulajdon és bérlet a zsidóság és a részvénytársaságok kezében van. Csak úgy tudja elképzelni a jövőt a zsidósággal, ha egyenlőség lesz a gazdasági életben. Helyezkedjék el a zsidóság is szolgai munkában, a mezőgazdaságban ne csak dolgoztassanak, hanem dolgozzanak is. Kifogásolja, hogy zsidó orvos keresztényt gyógyíthasson, hogy zsidó ügyvédnek keresztény védence legyen. Csak akkor tudja elképzelni a zsidóság jövő elhelyezkedését, ha ezen a vonalon is rendet tudunk teremteni. Gratz Gusztáv a zsidóság szerepéről a szellemi életben Gratz Gusztáv nem ért egyet a javaslattal, amely szakít a magyar politikai múlt legszebb hagyományaival , mind politikai, mind gazdasági jövőnk szempontjából súlyos következményekkel fog járni. Utalt arra, hogy a magyar nemzet az elmúlt századok folyamánnagy asszimilációs képességről tett bizonyságot. A fajelmélet legmeggyőződésesebb hirdetői sem tagadják, hogy kevert nép vagyunk. Azt mondják, hogy a zsidóságban nincs meg az asszimilálódásra való képesség, hogy náluk a faji jelleg sokkal erősebb a környezet által gyakorolt befolyásnál. Nem tudja magáévá tenni ezt a felfogást, mert sok példáját látta annak, hogy a zsidóság más nagy nemzeteken belül teljesen bele tudott illeszkedni az illető nemzetek lelkiségébe, sőt vele anynyira azonossá vált, hogy nem is lehetett észrevenni különbséget a zsidók és nemzsidók között. Ami faji tulajdonságok bennük megmaradtak, azok egyéni tulajdonságokká változtak át és ez nem kárára hanem hasznára van egy nemzetnek. Százezrekre megy azoknak a zsidóknak a száma, akiket minden elfogulatlan ember ma id teljesen asszimiláltaknak tekint s százezrekre megy azoké, akik már rajta vannak az asszimilálódás útján. Azt is mondják, hogy a zsidóság beolvadása nem kívánatos, mert csak bomlasztó elemeket visz a nemzetbe. Szellemi téren azt, amit zsidó szellemiségnek szoktak nevezni, bizonyos szkepticizmus jellemzi, aminek lehetnek jó oldalai is. Nem rajong a magát puszta negatívumokban kiélő szkeptikus felfogásért, mégis károsnak találná, ha a kétkedést a szellemi életből ki akarnák irtani, mert a kétkedés az ifjazságok felismerésének előszabálya. Nem tartja tehát azt, hogy az, amit zsidó szellemiségnek szoktak nevezni, — nem egészen helyesen, mert ez inkább korszellem, amelyet a zsidóság egy része magáévá tett — a nemzet szellemi életéből gyölkeresen kiirtandó volna, mert ez több kárt, mint hasznot okozna a szellemi életnek. Azt mondják, hogy a zsidó szellemiség különösen a sajtó terén jelentkezik, amely ha zsidók kezében van, szeret minket lerántani, minden tekintélyt kikezdeni és nem riad vissza az igazság elferdítésétől és az izgatástól sem. Be kellett látnia, hogy ami hibát valamikor maga is a zsidó újságírók terhére rótt, azt általában a modern újságírás ama bizonyos fajtájának terhére kellett volna írnia, amely abból az elgondolásból indul ki, hogy egy újságközleménynek nem kell okvetlenül igaznak lennie, hanem elsősorban érdekesnek. Alapjában véve a közönségben van a hiba, amely ilyen szellemű táplálékot keres és megkövetel. A legnagyobb mértékben támogatna minden olyan törekvést, amely arra irányul, hogy a sajtó magasabb színvonalat érjen el. Egyetért Deák Ferenccel, hogy a sajtótörvénynek egyetlen szakaszból kell állania: mindig igazat kell írni. Attól tart azonban, hogy a zsidó elemeknek a sajtóban való háttérbe szorításával ezt még nem érjük el. e mén nem értük el a gazdasági fejlődésnek azt a fokát, hogy a zsidókat megfelelően helyettesíteni tudnánk... Gazdasági szempontból csak olyan valaki tarthatja helytelennek vagy értéktelennek a zsidóság tevékenységét, aki egyáltalában nem ismeri gazdasági életünk fejlődését. Az a gazdasági konstruktív tehetség, amely a zsidóságot jellemzi, a nemzet fejlődése szempontjából felbecsülhetetlen értéknek bizonyult. Iparunk igen jelentős ágai sohasem fejlődtek volna ki a zsidóság vállalkozó szelleme, tőkegyűjtési tehetsége nélkül. Még ha most nélkülözni is tudnánk őket, különös hálátlanságnak tartaná, ha arra az álláspontra helyezkednénk, hogy »a mór megtette kötelességét, a mór mehet«. A magyarság még nem is érte el a gazdasági képzettségnek azt a fokát, hogy az iparban, kereskedelemben és a pénzvilágban a zsidó elemeket megfelelően helyettesíteni tudnánk. Évtizedekig nagy megerőltetéssel és sok áldozattal tudtunk magyar ipart teremteni és most kockára akarjuk tenni mindazt, amit elérnünk sikerült. A zsidóság gazdasági tevékenységének káros voltát azzal szokták indokolni, hogy igen nagy arányban zsidókat találnak bűnösnek azok között, akik az üzleti erkölcs ellen vétenek. Ez természetes olyan országban, ahol az üzleti élet túlnyonó része zsidók kezében van. Angliában és Amerikában az ilyen visszaélések éppen olyan gyakoriak, de ott a zsidók sokkal kisebb számban szerepelnek a gazdasági életben, mint nálunk és ezeket a visszaéléseket úgynevezett árják követik el. Nem tudja elfogadni azt az intézkedést, amely közjogifotóba helyezi a zsidóságot, nem pusztán a jogegyenlőség elvére való tekintettel, hanem más, a nemzet politikai érdekeiből merített okból sem. Ha külön népcsoportot teremtünk a zsidókból, más népcsoportok is külön népcsoportként való megszervezésüket fogják követelni. A javaslat hamis úton keresi azoknak a problémáknak megoldását, amelyeket dűlőre akar vinni. Ki asszimilálódott? " A javaslat két alapvető elgondolását kellene gyökeresen megváltoztatni. Sokkal gondosabban és a múltban kialakult viszonyok elfogulatlanabb és tárgyilagosabb megítélése alapján kellene meghatározni azt, hogy a zsidóságnak mely eleme tekinthető asszimiláltnak vagy az asszimilálódás útján levőnek. Az asszimilálódás egyik ismérve lehet a vallás. Aki a zsidó vallást otthagyta és ezzel bizonyítékát adtaannak, hogy nem akar ahhoz a zárt közösséghez tartozni, azt a nemzeti közösségből kirekeszteni nem lehet csak azért, mert vannak a zsidóságnak még asszimilálatlan elemei is. Megtagadni az asszimilálódás lehetőségét olyanoktól, akik asszimilálódni akarnak, egyértelmű a nemzet erejének szándékos és tudatos gyengítésével. Egészsé- gesnek tartaná, ha csak a bevándorló első vagy legfeljebb második generációval szemben alkalmaznánk átmenetileg kivételes intézkedéseket, amelyeket a gazdasági életben való tevékenység tekintetében kiterjeszthetnénk olyanokra, — zsidókra és nem zsidókra egyaránt — akik cselekedeteikkel azt árulják el, hogy nem tudnak beleilleszkedni abba a magasabb erkölcsi légkörbe, amelynek elérése a javaslatnak is egyik legfontosabb célja. Három érdekes konkrét indítvány Ki kellene mondani, hogy mindenki, akinek apja már 1880 előtt magyar állampolgárságot kapott, s itt folytatott üzleti tevékenység után adót fizetett, teljesjogú állampolgár. 2. Ki kellene mondani, hogy mindazok, akiket az üzleti tisztesség elveibe ütköző cselekmények miatt magyar bíróság elmarasztalt, — zsidók és nem zsidók egyaránt — olyan kategóriába kerülnek, amelynek tagjai az üzleti életben vezető szerepet nem vállalhatnak. 3. Ha mindezt elutasítják, legalább ki kellene mondani, hogy mindazok a zsidó alkalmazottak, akiknek munkakörükből való távozását a javaslat tervbe veszi, csak akkor kötelesek helyüket elhagyni, ha van nem zsidó egyén, aki ügykörüket el tudja látni. Ha a javaslat keresztülvitelével kapcsolatos veszélyeket el akarjuk kerülni, a végrehajtásnak sokkal hoszszabb időt kell adni. Ez az idő egy generációban, tehát 30 évben volna megállapítható. Attól tart, hogy ez az idő sem lesz elég arra, hogy a magyarságban az üzleti tevékenységgel szemben megnyilatkozó ellenszenvet okszerű neveléssel megváltoztassuk. Ha nem tudjuk sokkal szűkebbre szabni azok körét, akiket a javaslat a gazdasági életből kirekeszt, ha nem tudjuk a keresztülvitel ütemét lényegesen lassítani, attól kell tartani, hogy vállalataink nagy része összeroskad és gazdasági fejlődésünkben visszazökkenünk egy évtizeddel ezelőtt fennállott állapotra, amikor az állammal szemben még jóval csekélyebb igényeket támasztottak. Attól tart, hogy éppen azok fogják érezni elsősorban a maguk testén ennek a javaslatnak káros hatását, akik ma azt hiszik, hogy a zsidóságnak a gazdasági életből való eltávozása rájuk jobb helyzetet teremthet. Kérte a kormányt, vegye revízió alá álláspontját. Rajniss szerint mindent el kell követni a törvény civilizált végrehajtása érdekében Rajniss Ferenc kijelenti, hogy azokat a katolikusokat és keresztényeket, akik e javaslatot elfogadják, ugyanolyan jó katolikusoknak és jó keresztényeknek tartja, mint azokat, akik a javaslat ellen beszélnek. A túlzó antiszemiták egy pillanatig sem állítják, hogy a zsidó szellemiség a mai politikai helyzetben veszedes