Pilóta, 1992 (1. évfolyam, 1-6. szám)
1992-06-01 / 1. szám
KÖSZÖNTJÜK SZÖVETSÉGÜNK ÚJ TÁRSELNÖKÉT. A repülő szövetség április 4-i közgyűlésén Lánc Tibor mellé társelnököt válaszott: dr. Papp Lehel Györgyöt. Szeretnénk elmondani Nektek, ki is ő, hogy jobban megismerjétek. Mivel életrajza sem nem rövid, sem nem érdektelen, felsorolásszerűen ismertetjük fontosabb adatait: Papp Lehel úr 46 éves, Szentes a "hazája". Ott járt általános iskolába, amit kitűnő eredménnyel végzett el. 1964-ben iratkozott be a Szegedi Orvostudományi Egyetemre és lépett be a Magyar Eszperantó Szövetségbe, egy évre rá eszperantó nyelvvizsgát is tett (a "kitűnő eredménnyel"-t ezentúl mellőzzük, mert túl sokszor kellene leírni), négy év múlva pedig felsőfokú angolt. (Beszél ezen kívül németül, arabul, franciául, olaszul, spanyolul és oroszul...) 1972 óta szerepel az Orvosok Országos Nyilvántartásában, s azóta is a szentesi kórház balesetsebészetén dolgozik, gyógyít, kutat, medikusokat képez. Íme a felsorolás: 1974: kishajóvezetői és motorkezelői jogosítás; 1976: sebész szakorvosi vizsga; 1977: vitorlázó ezüstkoszorú; 1978: Bécs, Lorenz Böhler Balesetsebészeti Kórház (balesetsebészeti, orthopaediai, protézisműtétek, kutatások); 1979: szekcióülés-elnök a Brazíliában tartott Plasztikai Sebészeti Világkongresszuson; 1980: balesetsebészeti szakvizsga; 1981: vitorlázórepülő oktatói, ejtőernyő-hajtogató szakszó, plasztikai sebészeti szakvizsga; 1982: rádióamatőrvizsga (hívójele HA801), a CB Rádiósok Országos Szervezete elnökségi tagjává választják (évekig elnöke a szentesi szervezetnek); 1983: adjunktusi cím, orosz nyelvvizsga, filozófiai kandidátusi vizsga; 1984-86: Sanaa-ban (Jemeni Arab Köztársaság) orvosszakértő, megalapítja és vezeti az Al- Thawra kórház plasztikai sebészeti osztályát, részt vesz a balesetsebészet és orthopaedia munkájában, megkapja a jemeni egészségügyi miniszter köszönő oklevelét a tiszteletére rendezett díszvacsorán, de előtte még a Magyar Egészségügyi Minisztérium kinevezi az Észak-Jemenben tevékenykedő magyar egészségügyi dolgozók csoportvezető-helyettesévé... 1986: Jemeni munkája elismeréseként miniszteri dicséret a Magyar Népköztársaság egészségügyi miniszterétől, térdizületi arthroscopos tanfolyam; 1987: oklevél az MHSZ-től nevelő-, kiképző, sport- és társadalmi munkájáért, RHB rádióamatőr vizsga, ezüst törzsgárdajelvény a szentesi kórházban töltött 15 évért; 1988: szakvizsga előtti orthopaediai továbbképzés az ORFI-ban, díszoklevél kimagasló munkájáért a szentesi és a szegedi MHSZ-től, nemzetközi rádiótávbeszélői képesítés, repülésirányítói jogosítás megszerzése, személyi számítógépes vizsga, vizsga a "Transzfúziós alapismeretek" tanfolyam anyagából, főnöke részlegvezető főorvosi kinevezését kéri, orthopaediai szakvizsga; 1989: a kórház dolgozói demokratikus választással igazgatónak akarják, de a hatalom meghiúsítja; 1990: az MHSZ-szel szemben demokratikusan szerveződő Csongrád megyei Rádióamatőr Szövetség elnökévé lép elő, tagja lesz a Magyar Országgyűlés Külügyi Bizottságának, megválasztják az Interparlamentáris Unió Magyar Csoportja, ezen belül a magyar-arab, valamint a magyar-latinamerikai tagozat elnökévé. Több parlamenti delegációt vezet, köztük egy magasszintű küldöttséget Chilébe, amely történelmi jelentőségű diplomáciai kapcsolatfelvételt jelent több mint másfél évtizedes megszakítás után, de ilyen a Pentagonale országok parlamenti képviselőinek első összejövetele is Rómában. Ezenközben megnősült, fia, majd lánya született, folyamatos tudományos munkája mellett 90 előadást tartott és 40 publikációja jelent meg magyar és külföldi szaklapokban, repült majd 700 órát Góbéval, Esztergommal, Muchával, Pirattal, IS 28B2-vel, Foka-C- vel, Foka-4-gyel, IS 29D2- vel, Std. 2 Jantarral, KA-6- tal, Blanikkal, Jantar 1-gyel, Pik-20-szal, Puhacz-cal, G 103-assal, Pegase 101-essel, LS 1 C-vel, ASK-13-assal, LS 4a-val... Fia még 5 éves sem volt, amikor a Góbé hátsó ülésén - ölben - első iskolakörét repülte (nagyon tetszett neki). — Hogyan kezdődött kapcsolata a repüléssel? - Szentesen, ahol gyakorlatilag egész életemet leéltem, volt egy repülőtér, Jereb "Vitorlázó meteorológia" könyve szerint nagyon termikgazdag, jó repülőtér volt. 5-6 éves koromban biciklivel kimentünk és néztük a repülőket. Amikor bezárták, sokáig csak nosztalgiáztam. Kiskunfélegyházán töltöttem katonai szolgálatomat, ott kezdtem el a vitorlázórepülő kiképzést. — Volt-e a repülésnek szerepe, segített-e valamit abban, hogy ezt a fantasztikus teljesítményt feltételező pályát befussa ? -Nem tudom, miért fantasztikus ez a teljesítmény. Ebben, azt hiszem, az a repülés szerepe, hogy a repüléshez egy bizonyos merészség, kezdeményezési szándék és olyan cselekvőképesség, találékonyság kell, amellyel az ember magára utalva is boldogul. A repülő emberek mindenütt megállják a helyüket, talán jobban, mint mások, feltéve, hogy bele merik vágni a fejszéjüket valamibe. Nálam ez is megvolt, és a körülmények is folyamatosan kényszerítettek, így jött össze. Nem hiszem, hogy az enyém fantasztikus teljesítmény. — Honnan jött az ötlet, hogy—ezer más mellett—a repülő szövetségben is tisztséget vállaljon ? — Az ötlet Hegedűs Dezsőtől jött. Amikor felvetette, azt feleltem, hogy eddig is megtettem a repülésért, amit tudtam (sajnos elég keveset, de ki van Magyarországon, aki elmondhatná, hogy sokat tett érte?), ezután is szívesen megteszem. Talán ez a lehetőség mellé még a pressziót is megadja; ha egy ilyen tisztségbe kerülök, akkor nemcsak saját kezdeményezésnek tekintik, ha megpróbálok kissé erősebben fellépni a repülésért, hanem ez nekem köte DR. PAPP LEHEL GYÖRGYÖT! "