Politikai Ujdonságok, 1882 (28. évfolyam, 1-52. szám)

1882-01-04 / 1. szám

HHH■■■■■II járnak, tájékozódást szerezzenek s ez által meggyő­ződjenek arról, hogy mennyire teljesen jogosulat­­lan az a bizalmatlanság, melyet Ausztria-Magyar­­ország ellenségei Konstantinápolyban szítani ipar­kodnak. A «Fremdenblatt» reménye, hogy Abdul Hamid bizalmi embereinek Bécsben léte jótékony befolyással lesz a bécsi kabinet és a porta közt fennálló viszony alakulására. Az egyiptomi ügyek. A­­Times* arról értesít­, hogy Francziaország és Angolország meg­egyeztek abban, hogy együttes vagy azonos jegy­zéket intéznek a khedivehez, a­melyben arra az esetre, ha Egyiptomban zavargások törnének ki, készségüket fejezik ki, hogy anyagi együttes köz­belépésük segélyével helyreállítják a rendet és meg­védik az alkirály t­kintélyét. 3 . Románia elégtételt adott. A viszály, melyet monarkhiánk és Ro­mánia közt Károly király trónbeszéde idézett elő, ki van egyenlítve. Balaceano bécsi román követ decz. 27-én megjelent Kálnoky külügyminiszternél, s felolvasott előtte Statescu román külügymi­niszter által aláírt és Balaceanohoz intézett sürgönyt, melynek szövege következő: Korábbi sürgönyeimből tapasztalhatta ön, hogy mennyire meg volt hatva a kormány, mikor ama nyomasztó benyomásról értesült, melyet a trónbeszédnek bizonyos helyei Ausztria-Magyaror­­szágban előidéztek. A­mint a miniszterelnök a képviselőházban nyíltan kijelentette, a román kor­mánynak nem lehetett szándéka bármiképen meg­sérteni az osztrák-magyar kormány érzékenységét, mert ez­által félreismerte volna kötelességeit saját országa iránt, melynek szemeiben a hatalmas szomszéd birodalom rokonszenve és jóakarata a leg­­nagyobb értékkel bír. Áthatva ezen érzelmektől, kötelességének tartja a kormány ismét nyiltan és legálisan k­i­f­e­j­e­z­é­s­t adni élénk sajnála­tának mind­a fölött, a­mi az osztrák­magyar kormány részéről a trónbe­szédben sérelmesnek t­a­l­ál­t­a­to­tt. Tá­maszkodva ama jó akaratú rokonszenvre, melyet Ausztria-Magyarország Románia irányában mindig tanúsított, reméli a román kormány, hogy ezen legális, őszinte nyilatkozatok nem fognak többé kételyt hagyni érzületeire nézve és hogy hozzájá­rulni fognak mind­annak megszüntetésére, a­mi a jó viszonynak, melyet az osztrák-magyar kormány­nyal fentartani óhajtunk, ártalmára lehetne. Ké­rem önt, hogy ezen érzelmeket tolmácsolja Kál­noky úr előtt, továbbá, hogy ezen sürgönyt olvassa fel előtte és kivonatára másolatot adjon neki.» E nyilatkozattal a kényes útry a két kor­mány közt elintéztetett. A bécsi hivatalos «Wiener Abendpost­ sietett egész megelé­gedéssel üdvözölni e nyilatkozatot, s a többi lapok is ily értelemben szóltak arról. Hoyos gróf, bukaresti követ, nem sokára vissza fog térni Bécsből és elfoglalja helyét. Romániában az ellenzéki lapok kihívó hangon támadják a kormányt az osztrák­­magyar monarkhiával fennállott viszály ki­egyenlítése alkalmából. A «Romania Libera» azt mondja, hogy deczember 27-ike a román állam méltósága temetésének napja. Az illető jegyzéket gyászkeretben közli: A pápa és Olaszország. Az olasz sajtó meglehetős ingerültsé­ggel fo­­­gadja azon híreket, melyek Németország felől ér­keznek a pápa iránti jóakaratról. Az olasz lapok tüzetesen foglalkoznak e hírekkel és a pápa helyze­­­­tével. A Németország részéről nyilvánuló törekvé­­­­sek Francziaországban sem maradtak ha­tás nélkül, hol a klerikális és legitimista párt kész­­ okot talál ebben Gambetta kormányának megtá­madására már jó előre­­ figyelmeztetik, nehogy akadályozza a jó irányt, melyet Bismarck kezdett. A pápaság állásának kérdésében berlini jól­­ értesült körökben azt állítják, hogy a német kor­mány eddigelé egy kabinethez sens intézett fölszó­­lalást a pápa helyzetére vonatkozólag. Sőt vannak jelek, melyek oda mutatnak, hogy Berlinben leg­újabban még látszatát is kerülni iparkodnak an­nak, mintha Olaszország ellenében bárminő ellen­séges szándékot táplálnának. A «National Z­tg.» ezt írja: Félreismerhetetlen az a törekvés, hogy az egész világ figyelmét Rómára é s a Vatikánnal ott folyó tárgyalásokra irányozzák, de nincs kizárva, hogy a tulajdonképeni politikai czélok egészen más irányba mennek, sőt sokan ép ezt tartják a­­ valószínűnek. Bismarck alkudozásai Rómában.­­ Busch helyettes államtitkár tapogatózásai a Vati­kánnal immár befejezésükhöz közelednek. Főtár­gya e tanácskozásoknak állítólag csak a pa­­derborni és osnabrücki püspöki szék betöltése volt. — A rendszabályok iránt, hogy mi módon­­ biztosíttassék a püspöknek és káptalan-vikáriusnak az egyházi közigazgatás német egyházmegyékben, még nem jött létre megállapodás, s Busch úr a Kúria felfogását csak tudomásul vette. Az ügy még­­ nem jutott a megélés stádiumába s újév után egy­­ más diplomata indul Berlinből Rómába, hogy az­­ alkudozásokat folytassa. Kétségtelen, hogy a kan­­czellári hivatal minden eszközt megragad, melylyel Európa közfigyelmét Róma felé reménye terel­hetni. Érdekes, hogy a német czentrum-párt a tárgya­lások ellenőrzésére egy pártbiztost küldött Rómába Pruschma porosz gróf személyében, ki hónapok óta a Vatikán körül szemfüleskedik. Mit akar Bismarck a pápával ? E kérdés nagyban foglalkoztat mindenkit, a­nélkül, hogy bizonyos volna, várjon Bismarck csakugyan közre akar-e működni, hogy a pápa világi hatal­mat nyerjen. Egyik föltevés szerint Bismarck herczeg már­­ utasította a német birodalom külképviselőit, nyo­moznák ki a hatalmak hangulatát a pápai kérdés­sel szemben, mert a kanc­ellár terve európai kon­gresszust hívni össze a pápaság helyzetének szabá­lyozása tárgyában. Bismarck a következő két kér­dést akarja Európa elé hozni: 1. Róma mint szabad város a pápával, a hatalmak garancziája mellett; 2. megjelölése ama hatalomnak, mely a kongresszus határozatainak végrehajtásával bízas­sák meg. Az elzász-lotharingiai hivatalos német újság pedig kiírja, hogy a kérdés a körül fordul meg: miképen volna a pápa külső állása alaposan meg­­­­változtatandó s neki bizonyos területre korlátozott souveranitás biztositandó, úgy hogy például meg­­­­kapná a Tiberis jobb partját, a Civita­ Vecchiába­­ vezető utat s magát e kikötő várost. Az olasz lapok nyilatkozatai főleg ama hírek körül forognak, hogy Németország nem idegenkednék bizonyos fokú világi hatalmat adni a pápának, s hogy átalában a pápa helyzete fog­lalkoztatja a diplomácziát. A Dir­itt­o — «Németország, Olaszország és a pápaság» feliratú czikkében — következő három elvet állítja fel: 1. A pápa világi hatalma, bármely alakjában is, nem érdemli meg, hogy vita tárgyává tétessék, mert ellenkezik a nemzeti egységgel, független-­­ séggel és szabadsággal. 2. A modern állam nem­­ ismerheti el az egyházi befolyás fölényét. 3. Min-­­­den oly megállapodás, a­mely akár közvetett, akár­­ közvetlen beavatkozást enged belügyeinkbe, meg-­­ sérti az állam önállóságát. «Ezen elvek — mondja a Diritto — nem Olaszországnak, hanem az átalá­­j­nos czivilizácziónak elvei. Álláspontunk úgy poli­tikai, mint jogi szempontból megtámadhatlan s védeni fogjuk a végsőig. Németország, úgy látszik, támogatni akarja a pápát s annak igényeit, de tény­­­­leg mind­az, a­mi a pápai hatalmat erősbíti, a német birodalmat gyengíti. Bismarck 1872-ik év­­ben nem bírta a hatalmakat arra venni, hogy a pápa­választás szabályozása iránt egyetértésre jus­sanak, s hogy ezen választást a hatalmak elisme­résének alávesse; nem birta 1874—75-ik években Olaszországot s a többi katholikus hatalmakat rávenni, hogy a felelősséget elvállalják azért, hogy miképen fogja a pápa felhasználni egyházi függet­lenségét. Bismarck ma uj alakba visszatér ezen kísérletre. Magát a pápát akarja, ki ellen azután védekezhet és kit ha kell hatalmába keríthet. Ne­künk is kívánnunk kell, hogy a pápa felelős legyen, mert mi védjük Olaszországban az állam souverai­­nitását, melyet Bismarck Németországban véd. Az a kérdés, hogy találtassanak eszközök, melyek a pápa felelősségét hatályossá teszik a nélkül, hogy nemzeti létünk és függetlenségünk elvei csorbát szenvedjenek, s melyek a világi állam souveraini-­i­tásának elvét biztosítják. Ez előreláthatólag nehéz feladat, de méltó Bismarckhoz és Olaszországgal vagy Olaszország ellen fog teljesedésbe menni. Mindent koc­kára tenni, s mindent nyerni, e kettő­­ között a választás nem maradhat kétséges.» Egy másik czikkben a «Diritto» azon lehető­ségről elmélkedik, hogy a pápai kérdést illetőleg Bismarck herczeg nemzetközi tárgyalásokat fog megkezdeni és többek közt azt mondja: «Olaszor­szágnak meg kell előznie ezen tárgyalásokat, a midőn Ausztria-Magyarországhoz és Németország­hoz csatlakozik. A bécsi út, mely első lépés volt°e czél felé, befejezé a megkezdett művet. Nem egye­dül a pápai kérdést illető indokok, hanem átalános jelleggel bíró érvek, különösen az európai béke fentartása, arra utalják Olaszországot. A főváros­nak Rómába történt áthelyezésekor tett nyilatko­zatok elejét veszik minden külügyi beavatkozás­nak. Két útja van a pápának: vagy alkalmazkod­nia kell a sorshoz, a­midőn Olaszországgal tisztába jön, vagy el kell utaznia. Mi meg most is azt hisz­­szük, hogy a mostani pápa sokkal inkább olasz és sokkal fenköltebb gondolkodással bír, semhogy a második utat választaná.» «Ha Olaszországban van megtámadott és sér­tett, akkor ez az olasz állam. Saját házunkban van egy emberünk, a ki napról-napra nyíltan és titokban kovácsol terveket letelünk ellen, a ki a nemzeti épületünk szilárdságában való hitet meg­ingatni iparkodik; a ki jogunkat nem vonja két­ségbe, hanem tagadja, és mindenkit fölizgat ellene , a ki rovásunkra minden oldalról idegeneket hí föl ellenünk — s mi csak passzív magatartást köves­sünk? Meg kell Európának mondanunk, hogy tü­relmünk véget érhet, mert Rómában vagyunk, nem a hódítók joga folytán, hanem az egész nép egy­hangú akaratával, hogy a pápának nyújtottunk garancziákat, nem egy kozmopolita párt fejének. Meg kell Európának mondanunk, hogy ez az álla­pot belső nyugalmunkat és az európai nyugalmat megrendíti és hogy nem vagyunk hajlandók ezt tovább tűrni. Mutassuk magunkat elszántaknak s akkor a világ is igazat fog nekünk adni. A pápa ereje mindenütt nagy lehet, Olaszországban épen nem az, különben Cavour nem proklamálhatta volna Rómát Olaszország fővárosául. A megoldás csak egy: A Vatikánnak meg kell szűnnie politi­kai agitácziók középpontjának lenni, a pápa le­gyen pápa, egyesegyedül az evangéliumot hir­desse.» A «Popolo Ro­m­an­o» azt mondja: «Ha Ausztria-Magyarország, melynek lakossága majd­nem egészen katholikus vallású, elismerést érdemlő udvariassággal, 10 év alatt sohase gondolt arra hogy kételyeket ébreszszen Olaszországnak Rómára való jogai ellen és mindenkor elismerte azt, hogy Olaszország teljes joggal bír arra nézve, hogy tisz­tán belügyi jellegűnek tekintse a pápai kérdést, legalább is abszurdumnak mondható, ha a legna­gyobb részben nem katholikusok által lakott Né­metország nemzetközi kérdésnek tekinti a pápai kérdést.» A németországi lapok szintén nagyon foglalkoznak a római kérdéssel, főleg Busch küldetésével. Ezek szerint Busch küldetése Rómába inkább diplomácziai természetű volt. Jacobini bíbornokkal a pápa világi hatalmának kérdését, esetleg önkénytes száműzésbe menését tárgyalta. De határozott terv nem forog fenn s csak oly lehetőség valósulásáról van szó, mely még messze távolban áll. A német kormány hivatalos közlönyének ma­gatartását a független lapok élesen kárhoztatják. A «N­ati­o­na­l Z tg» hangsúlyozza, hogy ugyan­­akkor, midőn a félhivatalos «Post» Olaszország ellen izgat s folyton biztatja a pápát, távozzék Ró­mából, a nem kevésbbé félhivatalos «Nord. Alig. Zig» egyszerre a legmelegebb barátsággal szól Olasz­országról. «Az ilyen bánásmódot a közvélemény

Next