1891, Távirda és Posta (A Magyar Királyi Posta és Távirda Rendeletek Tára, 1891. 1-75. szám)
1891-03-26 / 16. szám
16. szám. 1891. márczius 36. Budapest. TART Pályaudvarra czímzett közönséges levelezés kézbesítése. Bulgáriába szóló kocsipostai küldemények irányítása és díjazása. „Memoriul studentilor universitari romani“ cz. röpirat kitiltása. Tangerbe (Marocco) szóló nk. csomagoknak Francziaországon át való szállíthatása. A külföldi hírlapok vételárának beszedésénél számítandó árkeretpótlék. Változások a vasúti állomásoknak nevet adó községbe szóló táviratok küldönczdíjaiban._______________________ A. JL. O M: „Tenedos“ postahivatal beszüntetése. Szőllős-Sttvarnok község önállóságának megszüntetése. Sárköz-Újlak község nevének helyesírása. Változások a távirdavezetékek lajstromában. Változások a magyarországi távirdahivatalok állományában. A nemzetközi táviróvonalakon elhárított és meglevő zavarok. Személyzetiek. Pályázatok. Pályaudvarra czímzett közönséges levelezés kézbesítése. 7.447. Oly czélból, hogy a vasúti pályaudvarokon lakó egyéneknek szóló levelezés szükségtelen késedelmet ne szenvedjen, valamint hogy bárkinek módjában álljon a czímére érkező sürgős leveleket az illető vonat megérkeztével rögtön a pályaudvaron átvenni, az 1888. évi június 9-én 26.523 sz. a. kelt szabályrendeletem 9. pontjának (1. P. T. R. T. 1888. é. 158. lap) kiterjesztésével a következőket rendelem : 1. A közönség kellően figyelmeztetve van, hogy azon közönséges levelezését (levél, levelező lap, nyomtatvány, áruminta), melyet valamely pályaudvaron közvetlen a vonat megérkezte után átvétetni kíván, a czímoldal (czímszalag) homlokára szembeötlő betűkkel írt (nyomtatott) és vörös irónnal többszörösen aláhúzott ezen szóval „Pályaudvar“ tegye könnyen felismerhetővé és ezenfelül eme levelezéseket mindig bérmentesítse. 2. A posta- (és távirda ) hivatalok a netán hiányzó aláhúzást pótolják, bérmentetlen vagy elégtelenül bérmentesített ilyen leveleken pedig a porta kiszabása alkalmával a „Pályaudvar“ megjelölést a czím homlokán töröljék és a rendeltési hely mellé írják. 3. Pályaudvari leveleket nem kell elhelyezni, sem közvetlen (külön) zárlatban, sem kötegben, hanem azon mozgó (kalauz) postához kell juttatni, mely a levelet leadni fogja. 4. A mozgó (kalauz-) posták úgy a zárlatokban hozzájuk beérkező, mint a közvetlenül náluk feladott pályaudvari levelezéseket lebetűzik, útközben a többi levelezéstől külön tartják és az illető pályaudvaron, az odaszóló pályaudvari hírlapokkal együtt, de lehetőleg külön kötegben, zárlaton kívül és az átadó jegyzékben való felemlítés nélkül az átvevő postai közeg kezéhez kiadják. 5. Az átvevő postai közeg (küldöncz vagy szolga) az ilyfajta levelezést hasonlón a poste restante levelekhez az átadás és átvétel befejezése és az átvett postaküldemények biztonságba helyezése után annak adja át, ki a levélért ott a pályaudvarban nála jelentkezik, a személyazonosság vagy átvételi jogosultság kutatása nélkül. Ha valamely ilyesféle levelet senki sem keresné, azt az átvevő postai közeg a vonatnál való teendőinek elvégzése után rendes további kezelés végett adja a pályaudvari, illetve ilyennek nem létében a városi postahivatalnak. 6. Pályaudvari levelezésért a posta épúgy mint bármely más közönséges levélpostai küldeményért semmiféle szavatosságot nem vállal (1. P. T. 21. §. 1. pont.) Ajánlott, vagy express levelezés, vagy bármiféle másfajta könyvelt postaküldemény nem kezeltetik pályaudvari levél módjára. Ezen intézkedés csakis a belföldi forgalomban és azon vonatokra érvényes, melyekkel mozgó- vagy kalauzposták közlekednek. Budapest, 1891. márczius 18. Baross s. k. 65 Bulgáriába szóló kocsipostai küldemények irányítása és díjazása. 18.733. A gőzhajózás az Aldunán f. évi márczius 23-ával megnyílik, minélfogva a Bulgáriába szóló kocsipostai küldemények az 1889. évi „P. és T. R. T.“