Postás Dolgozó, 1980 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1980-10-01 / 10. szám

Új óvoda — összefogással Szeptember 1-én — az ere­detileg tervezettnél mintegy­­három hónappal korábban — átadták rendeltetésének a sze­gedi 200 fős postás—vasutas napközi otthonos óvodát. Az új óvoda építéséről a pos­taigazgatóság három évivel ez­előtt döntött, mivel a postás dolgozók csöppségeinek elhe­lyezése — a kényszerű gyako­ri költözködés miatt — egyre több gondot okozott. Pullai Ár­pád­ miniszter annak idején ja­vasolta,­­ho­gy e fontos gyer­mekintézmény létrehozására a KPM helyi szervei fogjanak össze. A posta- és a MÁV-igaz­­gatóság ezt a kezdeményezést szívesen fogadta, s együttmű­ködésük feltételeit gazdasági megállapodásiban rögzítették. Ennek lényege,­­hogy a 100 pos­tás és 100 vasutas, gyermek ré­szére tervezett létesítmény költségeit a két szerv egyenlő aránkban, közösen viseli. A posta vállalta továbbá a beru­házás teljes lebonyolítását és az épület üzemeltetését. A DÉLTERV által készített kivitelezési terv a kivitelező házgyári panelszerkezetéhez igazodó sorozatterv egyik vál­tozata, amely ugyan 200 gyer­mek­­befogadáséra készült, de az épület mérete 240 emberpa­lánta kényelmes elhelyezését is lehetővé teszi. A létesítmény­­három egy­ségből áll, mégpedig egy föld­szintes gazdasági és­ két 1­ 1 emeletes gyermekgondozási szárnyból; az épületrészeket üvegezett folyosóik kötik össze. A gazdasági szárnyban­­mele­gítőkonyha van a különböző kiszolgálóhelyiségekkel, mííg a másik két épületszárny­ban ösz­­szesen nyolc ,tágas foglalkoz­­tatóterem teszi lehetővé a cso­portonkénti elkülönítést, a hozzájuk szervesen kapcsolódó egyéb rendeltetésű helyiségek­kel. Az 1320 négyzetméteres épület teljes költsége mintegy 3 millió forinttal alatta maradt a­­beruházási alapokmányban előirányzott 26 milliónak. A kivitelező DÉLÉP Válla­lat 15 hónap alatt fejezte be az építési munkákat, s így szep­tember 1-én 120 postás és 120 vasutas gyermek boldog „hon­foglalásának” lehetett szem­tanúja a 30 főnyi személyzet. A szeptember 19-i ünnepélyes átadáson részt­­vett Pullai Ár­pád közlekedési és­­postaügyi miniszter is. Nagyra értékelte a két igazgatóság összefogását. Mint­­mondta: „A szegediek szavak helyett tettekkel vála­szoltak a kezdeményezésre, jó példát szolgáltatva ezzel a tár­ca más vállalatainak is.” Tóth-Piusz István Dolgoztam Csúcsán is, ahol Ady a postán gyakran megfor­dult. De hogy Ady valóban Csúcsán élt volna — szól mesz­­sze eltűnődve —, azt kétlem. Ady valójában mindig a maga külön világában élt. Józsa Béla 1957-ben 43 évi szolgálat után ment nyugdíj­ba. Mint „fiatal” nyugdíjas ke­­reste további életének igazi út­ját. De átadom ismét neki a szót, mondja el ő maga az éle­tét. — Láttam, mily hamar jut­nak el a nyugdíjas emberek a napról napra növekvő elmagá­nyosodáshoz — folytatta. — Szerettem volna ezeknek az embereknek életet és munka­­kedvet, fiatalos erőt adni, ami képessé teszi őket gondjaik, terheik, magányuk hordozásá­ra, amikor beköszöntött éle­tükbe az ősz. Az idős ember mindig hajlamos a magába roskadásra, hogy életvitele de­rűs legyen, és képes legyen továbbra is az új és a jó be­fogadására, ahhoz szüksége va­n megértő emberi szóra és a vele való törődésre. Én min­dig hittem a szó hatalmában és a közösségnek embert él­tető erejében. Elkezdtem töp­rengeni, hogyan tudnám eze­ket a nyugdíjas szaktársai­mat úgy összetartani, és fi­gyelemmel kísérni, hogy az én — kissé patetikusnak hang­zó — gondolataimat maguké­vá tegyék, hogy ne legyen számukra nehéz az öregedés, és érdeklődő derűvel teljesít­sék a még rájuk váró felada­tokat, és szépnek lássák a jö­vőt. Akkor ötlött eszembe a gondolat, hogy egy klubot kellene alapítani részükre. — Fölkerestem még 1957- ben Fatalin Jánost, aki ak­kor a Postások Szakszerveze­tének titkára volt. Megértően fogadta tervemet. A Postás Művelődési Központban kap­tunk klubhelyiséget és irodát is az ügyintézéshez. Munkám­ban nem maradtam egyedül, hasonló­­ lelkesedéssel álltak mellém többen. Hogy csak pár nevet említsek: Gyagyovszky Emilné, Dénes Piroska, Né­meth József és hosszú ideig kedves munkatársam, Borszé­­ky Oszkárné, Ica is. Béla bácsi ma 81 éves. Gye­rekei, unokái, dédunokái van­nak. Mint özvegyember, gye­rekeinek körében él. Rendkí­vüli munkabírásával nyugdí­jazása után még több mint húsz évig nagy előráfordítás­sal dolgozott a közösségért. Munkájának elismeréséül több kitüntetést és erkölcsi megbe­csülést kapott. Marxista élet­filozófiája kialakított benne egy harmonikus belső világot, egészséges érzelmi egyensúlyt, amelyet át tudott adni a klub tagjainak is. Érdekes az életben, hogy amikor egy-egy kiváló ember­re rávetítjük a figyelem ref­lektorát, akkor látjuk, hogy az örök ismeretlenségben élő egyéniség is milyen hasznos lehet a társadalomra, hogy egy-egy csendben dolgozó em­ber munkájában milyen mély tartalom és milyen nagy meny­­nyiségű érték rejlik. Halmi Ida Rendszeres helyettesek kirándulása Szeptember 7-én, vasárnap reggel 7 órakor Székesfehér­vár­­ postahivatal előtt gyü­lekeztünk: rendszeres helyet­tesek,­­bizalmijuk, Jung Fe­rencnél az szb-titkár, a párt­titkár, a megyei postahivatal vezetője, a megyei összekötő és két vezetőségi tag. A csí­pős, szeles idő nem rontotta el kedvünket, s miután meg­érkezett a Magyar Posta fel­iratú autóbusz, kényelmesen elhelyezkedtünk és elindul­tunk úticélunk: Igar, Kapos­vár felé. Az M 7-es autópá­lyán hamar Siófokra értünk, utána igazi, látványosság, jel­legzetes so­mogyi táj tárult szemünk elé, szé­p, rendezett, tiszta, virágos falvakkal. Kaposváron, rövid városné­zésre indultunk, elsőként a Somogyi Képtárba tértünk be, ahol fiatal festőművészek mo­dern alkotásait láthattuk. El­sétáltunk a Hippi-Rónai Mú­zeumihoz (1807-ben klasszicis­ta stílusban épült, az egykori levéltár és börtön épülete), ahol a somogyi föld és somo­gyi ember történeteivel ismer­kedtünk. Pontban 12 órakor visszain­dultunk utunk igazi, célja: Igas felé. Ebéd után a ter­málfürdőben ki-ki kedve sze­rint fürödhetett, sétálhatott, napozhatott. Igen kellemesen és nagyon gyorsan elszaladt a délután, 6 órakor az egész társaság vi­dám, emelkedett hangulatban foglalta el helyét az autó­buszban. A nótázás végig az úton, Fehérvárig egy percig sem szünetelt. Sikerült ezzel a kirándulás­sal megcáfolni azt a tévhitet, hogy a rendszeres helyettese­ket közös rendezvényre össze­hozni munkahelyük állandó változása, egymástól való el­szigeteltségük miatt nagyon nehéz. Jóleső érzéssel nyug­táztuk, hogy a fialtatok vala­mennyien eljöttek (tiszti munkakörben dolgozók, kéz­besítők, összesen 28-an), jól érezték magukat. Bízunk benne, hogy az ilyen események gyakran megismét­lődnek. Rendkívül nagy szere­pet játszik egy ilyen közös kirándulás egymás megisme­résében, tapasztalatok cseréjé­ben, a munka javításában. Sárközy Lászlóné A NÉPSZAVA 100 éves tör­ténetét bemutató kiállítást ren­dezett a Szakszervezetek Haj­­dú-Bihar megyei Tanácsa a lap szerkesztőségével a Magyar Gördülőcsapágy Művek kiállí­tási termében. Ők a mi büszkeségeink A Posta Kiváló Brigádja — a Lipót Távbeszélő Üzem Petőfi Sándor hálózatszerelő szocialista brigádja Jóleső érzés elé­gedett emberekkel találkozni, beszél­getni, olyanokkal, akiknek felragyog az arcuk, ha mun­kájukról esik szó. Pedig ez a munka nem is könnyű, s nem is kevés. Ki vitatná ezt egy távbeszélő üzem dolgozóinál. Meg­nőttek a feladatok, különösen most, amikor a Budapes­ti Távbeszélő Igaz­gatóság területén 35 000 telefonállo­mást kel felsze­relni. — Az összes üzem között talán mi vagyunk a leg­nehezebb helyzetben — mond­ja Márton József, a Lipót Távbeszélő Üzem hálózatos osztályának vezetője. — öt kerület tartozik hozzánk, rengeteg kórház. Nekünk min­denből öt van: öt tanács, öt rendőrkapitányság, öt pártbi­zottság. S rengeteg a gyár. An­gyalföld, Újpest üzemei mind hozzánk tartoznak.. 20—21 La­kótelep épül a területen. Va­lamennyinél jó karban kell tartani a nyilvános állomásokat meg a tűzjelzőket. A szerelési csoport nem minden tagja briigádtag. A Posta Kiváló Bri­gádja címeit az alközpont-sze­reléssel foglalkozók nyerték. Igazán megérdemelték. Az al­központok szerelésénél nagyon sok többlet kell, tudásban, szakértelemben, lelkiismere­tességben, a munkához való hozzáállásban. — Erre a brigádra nagy mennyiségű rádió- és tévéköz­vetítés jut. It­t a Népstadion, a Dózsa-, a Vasas-, a Volán-, a BVSC-pálya. Itt a József At­tila Színház, sok a művelődési ház. A Házunk tája című tévé­műsort is ezek a fiúk segítet­ték. Nagyon sok műsorközve­títés jut rájuk. A technológiai fegyelmet ilyenkor fokozottab­ban be kell tartani. S nem­csak a közvetítések és az ál­­lomásszerelések, hanem a ron­gálódások is sok munkát ad­nak. 1967-ben alakult a brigád, öten az alapító tagok közül az­­óta is együ­tt dolgoznak. Nyolc­szor nyerték el a Szocialista címet, s ebben az évben a Pos­ta Kiválót. A szerelési csoport vezetője Sztopek István. A brigádveze­tő Szinnyei József, 1964-ben jött a Lipótba, 66-tól 70-ig a Halépnél dolgozott. Jól kép­zett szakmunkás, műszaki elő­adóként is működött, jól is­meri a területet. Jobbágy László, érettségizett szakmun­kás, és elvégezte a marxista egyetemet is. A Lipótból egy rövid időre elment, de 79-ben visszajött. — Jó kollektíva dolgozik itt — mondja. — A fejlődéshez is megvannak a lehetőségek, ami — most már tudom — milyen naiv dolog. A távközlés több ágát ismerem. Jó azt is tudni, hogy a brigádban szükség volt és van is rám. Kamarás István megtanulta a hálózatos szakmát. Szakmun­­kásbizonyítván­yt szeretne sze­rezni, jelentkezett az előkészí­tő tanfolyamra. Minősített munka ez, nyolc általános is­kolai végzettség és hároméves gyakorlat kell, hogy szakmun­kásvizsgát lehessen szerezni. Nagy Károly már szakmunkás, az előkészítőt elvégezte. Négy és fél éve van az üzemben. — Nagyon megtetszett ez a mun­ka — mondja. — Gyorsan beilleszkedett a brigádba — szól közbe Szin­­­nyei József —, hamar megta­nult mindent és ma már önál­lóan dolgozó szerelő. Tóth József, a brigád egyik alapító tagja, több mint 30 éve Van a posta állományában. Kü­lönböző területeken dolgozott, ő az egyik társüzemi kisegítő. Zomborák András fiatal ember, s már kétgyermekes család­apa. 18 éves volt, amikor ide került. — Itt lettem szakmunkás — mondja büszkén. — Nem vol­tak rossz tanítómestereim — s nevetős szemmel az idősebb kollégáira néz. Van a brigádnak mestere, a minden szakterületen használ­ható Szűcs Mihály. Egész éle­tét a Lapátban töltötte. 39 év igazán nem kis idő. Nagy részt vállal a rádió- és tv-közvetíté­­seieből. Mindig pontos és lel­kiismeretes. — Sajnos, közel van a nyugdíjhoz — sóhajt Márton József. — Igen jó szak­munkás. A fiatalok oktatását is elvállalta. Szi­nnyei József és Hegedűs István is foglalkozik fiatalok­kal. Az igazgatóságtól kapnak ipari tanulókat, akik itt sajá­títják el a gyakorlati ismere­teket. Most öt tanulót várnak. — Ez nagyon fontos, felelős­ségteljes feladatunk— mondja Szinnyei József —, mert ha a fiatalok megismerik és meg­szeretik a postát, akkor itt maradnak, ezen a területen dolgoznak tovább. Kokolek Lajos alapító tag, régi postás, sajnos, nyugdíj előtt áll. Cserfán László, Tóth Béla és Tóth Miklós fiatalok. Szinnyei Laci is velük dolgo­zik. Ő nagyon fiatal brigád­­tag, nemrég végzett, két éve dolgozik nálunk. Darabos László is nyugdíj előtt ál, ő is a szerelőcsoportban dolgozik. Tizenhat fős a brigád. Most eggyel kevesebben vannak, egyikük katonai szolgálatot tel­jesít. — A megbízhatóság jellem­ző a brigádra és a pontosság — mondta Márton József. Ezt nem volt könnyű elérni. Évek kellenek, amíg fiatal és öreg az együttes munkában össze­rázódik. De megtörtént. Sze­relőpáronként dolgoznak, min­denki végez mindenféle mun­kát. Reggelenként, indulás előtt megbeszélik az aznapi feladatokat. Most már gépko­csival mennek ki a munkára. Egy-egy feladatnál kisegítik egymást. — Nemcsak a munkában Van így — mondja Szinnyei József brigádvezető —, az élet más területein is. Sokat va­gyunk együtt munka után. A brigádban baráti a hangulat. Segítünk egymásnak például költözködésnél. Nemcsak az üzemi rendezvényeken ülünk egymás mellé, együtt is foci­zunk a kispályás üzemi baj­nokságon. — Ami a brigádot összeköti, az a munka — mondja Márton József. — Ha ezt a munkát va­laki megismeri, akkor szeretni is tudja. Az üzem igyekszik úgy megszervezni a munkát, hogy meglegyen hozzá min­den szükséges eszköz. Az em­berek megérzik, hogy törőd­nek velük, s ezt lelkiismeretes munkával viszonozzák. Így könnyebb a beilleszkedés is.­­ Az embereknek legalább annyira fontos az erkölcsi el­ismerés, min­t az anyagi, a jó szó sokat számít. Ez a brigád megérti, hogy sürgős és fontos felad­atok vannak. Elég gyak­ran kell az előre eltervezettől eltérni. Megértik és támogat­ják az üzem vezetőit. Szaktu­dásukra, lelkiismeretes munká­jukra mindig számíthatunk. Öré most a mi büszkeségeink. Józsa Ágnes Új CASCO Magyarország közútjain ma 503 ezer olyan gépjármű fut, amelyek tulajdonosának casco­­szerződése van. Ez a biztosítá­si fajta az eltelt 14 év alatt igen népszerűvé vált. Az 1966- bam bevezetett eredeti válto­zatot csupán 1972-ben kellett az autózás új igényeihez iga­zítani. A szerződést az eltelt 8 év alatt sem kellett megújíta­ni, mert — az igényeikhez igazodva — az Állami Bizto­sító díjemelés nélkül bővítette a casco szolgáltatásait. A károk nagyságának növe­kedése, a motorizációban be­következett változások, az ér­tékesebb gépjárműpark ki­alakulása, az alkatrészárak, a javítási költségek emelkedése megnövelték az Állami Bizto­sító által kifizetett kártérítések összegét. Ez kedvezőtlenül be­folyásolta a cascobiztosítás jö­vedelmezőségét. Közben újabb igények is felmerültek: ilyen például az avultatás, amely az évek során igen sok félreér­tésre és vitára adott okot. Az említett gondok megoldására új, szélesebb választékot nyúj­tó cascoszerződést dolgozott ki az Állami Biztosító. Ezt szep­tember 1-én vezette be. A casco díját a jövőben a kocsi értéke és a kiválasztott önrészesedés összege együtt határozza meg. Lehetőség lesz arra is, hogy az autósok ön­­részesedés nélküli szerződést kössenek. Bővült a választék az úgynevezett részleges casco­­biztosítással, amely a töréská­rok kivételével a határozatlan időre szóló szerződés vala­mennyi szolgáltatását tartal­mazza. A kártérítés feltételei között már nem szerepel az avultatás, tehát bizonyos kivé­telektől eltekintve (alváz, ka­rosszéria, komplett motor) a teljes helyreállítás költségeit fizeti meg a biztosító az érték­­emelkedés levonása nélkül, így a régi autók tulajdonosai­nak is előnyös az új casco. Felemelték a balesetbiztosí­tási összegeket, megtérítik a parkoló gépkocsikból ellopott személyi használatú tárgyak értékét. Kifizeti a biztosító — forintban — a szocialista or­szágokban bajba jutott autó­sok hazautazási költségeit is. Szerepel a kötvényfeltételek­ben az elektromos berendezé­sekben keletkezett, valamint a a lezúduló hótömeg, a belvíz és a felhőszakadás által oko­zott károk megtérítése is. A balesetmentesen vezető autó­­sok továbbra is díjvisszatérí­tésben részesülnek. A szeptember 1. előtt kötött casccoszerződések nem szűnnek meg automatikusan, mindad­dig érvényben maradnak, míg az ügyfél el nem adja kocsi­ját, illetve másikat nem vá­sárol. Az új tulajdonosok vi­szont az új cascobiztosítás for­mái közül választhatnak. Állami Biztosító POSTÁS DOLGOZÓ 5

Next