Katolikus főgimnázium, Pozsony, 1876

­ Emlékezzünk tehát kegyeletesen régiekről! Lobogtassuk a fáklyát, melyet a Múzsák legkedvesebbikétől itt e falak közt nyertünk, mely csodálatos napot derít a múltak sötét éjjelén, mely nélkül a jelen élet legragyogóbb útja csak sötét barlang, veszélyes labyrinth. Emlékezzünk régiekről, a Scythiából, az ázsiai rideg, vadon állapotból, a történelem előtti nyomorult ziláltság, állati zengelet, társadalmi h­aos pusztaságából kijött eleinkről, azoknak vitézségéről, önfeláldozó erényéről, szelleméről, dicsőségéről, azon dicsőségről, mely­­többé nem késik, nem késhetik az éji homályban“, m­ert nekünk, hálás utódoknak hazát s e hazában szellemi örökséget, vallást, jogot, törvényt, alkotmányt adott! A magyar dicsőség igen régi. A költő üstököshöz hasonlítá mondván : „Üstökös vagy, oh Magyar dicsőség, mely jött s távozók, hogy századok múl­tával ismét lássák fényét a népek s rettegjék !“ Első feltűnését ezelőtt másfél ezer évvel észlelte rémülettel a forrongó Europa, midőn Balambér száguldó daliái, ama nagy barbár népszövetséget a Don és Dnyeper síkjain szétrobban­tották s a haldokló nyugoti birodalmat a szétszórt népcsordák vad hullámai alá temették. — De én kétféle ragyogását különböztetem meg a magyar dicsőségnek: az egyik vészterhes égi tűzhöz hasonló, múlékony lidércz­­fény, mely iszonyt és rémületet keltve tombolt végig a népek látkörén, pusz­tulást és halált terjesztve irtózatos nyomain, kelettől nyugatig , a Tiszától a Seine­s Loirig s Adriától Sz. Péter sírjáig suhogtatta az Isten ostorát, mint egy bősz daemon, mely a keresztről lesugárzó új világeszmét megérteni nem bírta , de előtte megszégyenülve ázsiai vadságába visszahúzódott s Európa idegen talaján, mint nem honos növény, önmagát emésztette meg. A másik, az igaz magyar dicsőség szelíd fényben lobogó vezér csillag, mely ezer év előtt a kis Betlehem fölött tűnt vala fel, mint uj emberi kor­nak hajnalfénye, ríj szellemi életnek hírnöke, mely a kannibál Bél, Moloch, Aszarótok istenszörnyeinek, a kalandor Zeuszok frivol istenkörének, két életerős a világi nép erkölcsi megmérgezésének végét jelezte s a valódi emberi méltó­ságnak, az igaznak fenséges eszméjét, az emberszeretet, testvériség nemes érzel­meit , a megfoghatatlan és kifürkészhetetlen utakon őrködő gondviselésnek igaz Istenét hirdetve az emberi nem vándorújának új, nemes és biztos irányt je­lölt ki, — ez a magyar dicsőség, ez a biztos társadalmi fény 900 éves. Mi­dőn Gejza, mondjuk Győző herczeg, mert e hason hangzású szép nevet va­lóban megérdemli az, a­ki minden vitéz ősénél nagyobb győzelmet vívott ki, mert békeszerető lelkében az ázsiai vadságot legyőzte, — midőn Győző her­czeg fenséges öngyőzelmében a keresztény eszme szelíd hatalmának meghódolva Hadúr véres katakombáitól az evangéliumi szeretet Istenének békeoltárához, a vérrel töltött kupák s gőzölgő barom­­ áldozatok szilaj cultusától a kereszt vizéhez fordította nemzetét s utódait a hunrokonok catastrophájától megmentette. Apja nagy szellemét s századokra ható magas gondolatát örök­lötte s megvalósította még nagyobb hja, a Gondviselés csodálatra s tiszteletre

Next