Állami tanítónőképző intézet, Pozsony, 1879

y a növendékek szóbeszédre, jobban mondva szóbeszéd által lesznek tanítva. A jelelés el van vetve, azonban a szóbeszéd mellett, mint annak nyomatékossabbá tevése, természetes jelelés, illetőleg mimika nincs betiltva, ellenben minden kézi alphabet, milyen néha a bejáró növendékek által becsempésztetik, tűzha­­lálra van ítélve. A budapesti izraelita felekezeti siketnéma intézetet nem ismerem oly közel mint a váczit, hol huzamos­ ideig tartózkodtam, de hiszem, hogy szintén oly áldásos műkö­désében. A mellett, hogy e két intézet az országban szerte található siketnémák csak igen csekély részét fogadhatja be, több siket­némák intézetének hiánya még a kettőben is káros befolyást mutat, mert 1-ször a létező két intézet, de különösen a váczi országos, túlnépesítve van. Neumayer pforzheimi igazgató (Baden nagyherczegségben) egy osztályba legfeljebb 15 növendéket ajánl felvenni, hogy a tanításnak kellő sikere legyen. Ha nem csalatkozom Váczott egyik osztályban 40 növendék is volt. 2. Némely siket­néma gyermeknek csak 3—4 évi folyamodás után sikerül valahogyan az in­tézetbe juthatni. A felvételre előírt kor amúgy is már elég későre, azaz 8 évesre van téve. Hauser quedlinburgi igazgató már 7 éves korában is szívesen venné fel a siketnémát. Mások szükségesnek tartják, hogy a gyermekek második fogazását bevárják. Jäger már 4—5 éves korában kívánja megkezdeni a szó­beszédre való tanítást. Hill: Vollständiger Unterricht taubstummer Kinder 4. lapján mondja: Vom Unterricht im Sprechen und Absehen muss noch im Besonderen bemerkt werden, dass auch wegen der Schwierigkeiten, welche beides für Taubstumme hat, ein frühes Beginnen desselben anzurathen ist, um so mehr, da der Un­terricht für Lehrer und Schüler immer schwieriger und das Resultat desselben unsicherer wird je später er eintritt und je länger die Ausbildung der Spraeh­­werkzeuge versäumt worden ist. Es ist Erfahrung, je jünger das Kind ist, desto bildsamer sind auch seine Sprachwerkzeuge und desto sicherer ist auch ein erfreuliches Resultat des Unterrichtes. — * alatt hoz egy jegyzetet, melyben egy collegája eljárását roszalja, ki csak akkor kezdi növendékeivel a szóbeszéd tanulását, midőn azok őt arra felkérik. A négy év elteltével a gyermek már 12 éves, tehát azon korban van, hol az épérzékű gyermek az elemi iskolát végzi. Elég szerencsés a gyermek, ha addig is talál valakit, ki őt szánalomból, értve nem értve a dologhoz neveli, oktatja, miben főleg a lelkészek, szent hivatásukhoz híven, fáradoznak elismerésre méltó buzgósággal ; de a legnagyobbrészt igen gyarló és oktalan házi­nevelés mellett a siketnéma gyermekben a szervi fogyatkozásából származott hibák, mert, tudjuk hogy a siketnémák mily rosz­hírben állnak, s való, hogy számos hibái vannak, azonban mindezek szervi fogyatkozásukra vezethetők vissza, s mégis annyira el van terjedve az előítélet, hogy ők már természe­tüknél fogva roszak. Nem hihetem, hogy a jó­­isten testi gyarlóságukhoz, még embertársaiknál gyarlóbb lelket is ad a szerencsétleneknek.

Next