Progresul, iulie-decembrie 1868 (Anul 6, nr. 51-106)

1868-10-09 / nr. 83

FOAIA PUBLICAŢIUNELOR OFICIALE DIN RESORTUL CURTEA DE APEL DIN IAŞI IN IASSI prenumeraţiunea se face la Tipografia EI. Goldner,oniţai Primăriei. Ziarul se publică de la 1—2 coaie pe septâmânâ. Abonamentul pe an 3 galbeni, pe patru luni 1 galbenă. Iaşii, Mercurie 1868 In districtele României, prenumeraţiunea se face la biurourile poştale. Inserarea unui rând de 35 litere, costa un lec cursul fiscului. Iaşi, 9 Octomvrie. Depeşe Telegrafice. FLORENŢA, 12 Octomvrie. Senatorele de Vincenzi au acceptat Ministeriul comercialui. MADRID, 12 Octomvrie. Secretarul lui Gonzales Bravo a fost gravă rănit de poporă. Primă blamată energică conduita poporului şi îi au recomandat a uita resimţimintele din trecute. Reuniunea şefilor democraţi aă încuviinţat de a se sprijini Ministeriul cu toate forţele, dacă el nu se va opune la tendinţele democratice. PARIS, 12 Octomvrie. Imperatorele va reveni de la Biaritz la 17 Octomvrie. Monitoruljice că Ministrul american, preşedinte la Madrid, ar fi recunoscut Guvernul spaniol. MADRID, 12 Octomvrie. Primal străbătut cuartierele Madridului, visitândă puterile poporariî. Deşi Mador ’şi-aă dată demisiunea, totuşi însă s'aă numit pentru a doua oară guvernatore al Madridului. Toate provinciile aă recunoscută Guvernul. Mai mulţi dintre consiliari de Stată şi-aă dată demisiunile. S’aă numitu cea mai mare parte din guvernatorii provinciilor. Guvernul a luat măsuri energice spre a preveni şi a pedepsi în provincii toate excesele revoluţionarii. Liniştea complectă domneşte. Olazaga se aşteaptă Luni la Madrid. Secretarul lui Bravo nu mai este în pericol. Democraţii, adunându-se, au decis formarea clubului democratică permaninte. Rivera s’aă numită primariă la Madrid. VIENA, 12 Octomvrie. Gazeta Oficiale publică decretul Imperiale, prin care se autoriză ori care escepţiuni timporarie la legile votate de curendu. Gazeta oficiale publică suă ordină Ministeriale, prin care se supună foburgurile la legi escepţionali. Guvernatorele Boheraiei şi-au dat demisiunea şi mareşalul-locotenente Koller, s’au numit în locui. MADRID, 12 Octomvrie. Orense aă sosit la ameaite, sara aă fost o mare adunare democratică. Orense are se presinte o proposiţiune prin care să se declare forma republicană, singură compatibile cu principiile democratice. Se desminte că Novaliches e mortă, din contra elă e pe cale de a se însănătoşi ; el seJice că a avut o întreţinere simpatică cu Serano la sosirea sa. Subscripţiunele pentru împrumutul municipale s’au rădicat la suma de bou mii franci. Gazeta publică declaraţiunea drepturilor proclamate de junta , sufragiul universale, libertatea cultelor, a învăţământului, a dreptului de întruniri şi a asociaţiunelor pacifice, libertatea presei, sub legislaţiune speciale, şi descentralisarea administrativă, comunale şi a provinciilor, legea pentru furiă, egalitatea înaintea legei şi inamovibilitatea judecătorilor. BRAGA, 12 Octomvrie. La 11 Octomvrie au avut locă o mare turburare din partea poporaţiunei ceclrice. trupele osându de arme, aă făcută numeroase răniri. Sala ordinea era restabilită. Proclamaţiunea Guvernului îndeamnă menţinerea ordinei şi ameninţă, în cază de nesupunere, represiunea cu forţă armată, sperândă că înţelegerea va fi stabilită pe cale constituţională. (Monitorul). Un delegat din partea fiscului; Un delegat comunale . D-nii Deputaţi şi Senatori al districtelor şi oraşelor pot asista la lucrările acestei comisiuni. Comisiunea va putea lucra şi în numeric de 3 Membri. La întâmplare de a fi paritate de voturi, sub-Prefectul plăşei respective va face parte din comisiune şi votul se va face majoritate. Art. III. Cândă vreunul din delegaţi nu va lua parte la recensimentu, Prefectul îl va înlocui imediat cu altul alesă în acelaşi modă. Art. IV. Proprietarii în genere sunt obligaţi a presenta comisiunei de recensimentă, toate actele şi elementele valabile ce ar putea servi de bază la constatarea adevăratului venit al proprietăţilor, spre a înlătura consecuinţele art. 12 din legea fondiată. Comisiunele de recensiment suntă datoare a lăsa fiecărui proprietar să,eară în lipsă i arendaşului ori îngrijitorului proprietăţei sale, ună exemplară conformă cu procesul-verbale, despre bazele evaluărei semnat şi datat în cifre şi litere. Art. V. Contestațiile contra încărcatei evaluări se vor adresa Prefectura districtului, în termen de două luni de la data procesului-verbale de evaluare, spre a se face în privința lor urmarea prescrisă la art. 9 din legea fondată. După espirarea acestui termen nici o reclamație nu se va mai putea priimi contra evaluarea venitului, care rămâne definitivă până la espirarea periodului de 3 ani, pentru care se face acest recensiment. Art. VI. Membrii comisiunei de recensiment din plăşî, adecă: deputaţi, senatori şi delegaţi aleşi prin sorţi, vor avea dreptă la o îndemnisare de câte trei sute lei noi, pentru fiecare plasă, din care jumătate li se va respunde la începutul lucrării pentru întimpinarea speselor de dramă şi jumătate după terminarea lucrării. Delegaţii de cvartale de prin oraşele Bucureşti, Iaşi, Craiova şi Galaţi, vor avea drept la o indemnisare de câte lei noi 200 , eră cei de suburbii de câte lei noi 30. Evaluările prin oraşele secundare şi târguri se vor face de către delegaţii plăşei în care sunt situate. Indemnizaţiile menţionate la §§ precedente se vor respunde în modul prescris pentru deputaţi şi senatori. Lucrările comisiunelor vor trebui a fi terminate în cursă de 2 luni macsimum de la începerea constatărilor. Delegaţii de plaşi cari vor întărea lucrările peste terminul acordat, vor perde din suma indemnisaţiei câte 2o lei noi, pentru fiecare septămână de întârziere, eară cei din oraşe câte 10 lei noi. Art. VII. Pentru acoperirea indemnisărilor ce se acordă delegaţilor însărcinaţi cu recensimentul şi pentru imprimatele necesarii, se deschide Guvernului ună credita ecstra-ordinariă de lei noi 300.000, asupra resurselor anului curent. Această lege s-a votat de Adunarea deputaţilor, în şedinţa din 20 Mai, anul 1968, şi sau adoptată cu majoritate de 74 voturi, contra a 2. (L. S. A.) Preşedinte, dr. A. Fetu. Această lege s’aă votată de trenata, în şedinţa sa din 21 Septemvrie, anul 1868, şi s’aă adoptat cu unanimitate de 41 voturi. (L. S. S.) Preşedinte, St. Golescu. Promulgămă această lege şi ordonăm ca ea să fie învestită cu sigilul Statului şi publicată în „Monitorul Oficiale," şi Miniştrii Noştri secretari de Stat, la departamentele financelor şi justiţie, vor aduce la îndeplinire, fiecare în ceea ce ’1 priveşte, disposabile ordonanţei de faţă. Dată in Bucureşti la 25 Septemvrie 1868. CAROL, Ministru Secretară de Stată Ministru Secretară de Stată la departamentală justiţiei, la departamentulă financelor. A. 1. Avion. 1. C. Brăteanu. (L. S. St.)________________________No. 1543. Vasilie Pogor s’aă numită prim-preşedinte la Curtea de Apel din Iaşi. — D. Ştefan Nel, membru la acea curte. — D. Victor Sireteanu, procurore de secţiune tot la curte. — D. Pendeli Zamfirescu, membru de şedinţă la Tribunalul Galaţi. — D. G. I. Baidiu, procurore de secţiune la tribunalul Iaşi. — D. Vasilie Vâleanu, procurore la tribunalul Neamţu. — D. Vasilie Cristodule, preşedinte la Tribunalul Fălciă. — D. A. Dimitreanu, procurore la acel Tribunalul. — Prin decrete cu data 24 Septemvrie trecut, sunt numiţi DD. Mihail Pală, procurore de secţiune la Curtea de Apel din Focşani. — D. Andrei Periţanu, preşedinte la tribunalul Dorohoi. — D. Gheorghie Dimachi, preşedinte la tribunalul Cahul. — D. I. Dobrovici, jude instructore la tribunalul Tutova. — D. I. Manoliu, membru de şedinţă la tribunalul Roman. — D. Iordachi Corbin, jude de pace la plasa Fundul, districtul Roman. — D. Dimitrie Stefănescu, adjutere de grefă clasa a 2-a, la Curtea de Apel din Focşani. — D. Constantin Budacu, adjutore la judele de pace din plasa Tighedlă, districtul Cahul. — D. I. G. Pavelescu, adjutore la judele de pace al ocolului al 2-le, din oraşul Focşani. In No. 221. Prin decret cu data 25 Septemvrie trecut, D. Teodor Gusti, s’au numit în funcţiunea de comptabil la depositul general de tutună din Galaţi. — D. Dimitrie Neagu, preşedinte de secţiune la tribunalul Iaşi. — D. Gheorghie Cernea, prim-procurore la acel tribunal. — D. N. Istrati, procurore de secţiune tot la acel tribunal. — D. Ioan Mătăsariă, substitută la tribunalul Fălciă. — D. loan Faur, adjutore de grefă la tribunalul Tutova.— D. Naum Mărculescu, adjutore de grefă tată la acel tribunal. — D. C. loan, portărel la tribunalul Putna. LISABONA, 12 Octomvrie. Mai multe Ziare critică pe Miniștrii Portugaliei și îl acuză că ar voi unirea cu Spania, fiarele din Lisabona publică o proclamaţiune ce fusese afişată, ce presupun că ar fi fost scrisă în Spania, şi prin care se cere uniunea Iberică sub Regele Ludovic al Portugaliei. PARIS, 12 Octomvrie. O epistolă a generalului Prim cătră Ziarul le Gaulois, declară că programa sa este adevărată monaremă constituţionale pe basele liberali cele mai largi. (Humanul.) FAPTE DIVERSE. Ilotulă Chir Toacă, care prin criminele sale devenise o spaimă în judeţele Cahul şi Ismail, fiind pusă precum să ştie, sub mâna justiţiei, şi condeminat de juraţi pe toata viaţa la munca silnica. O escortă de dorobanţi sub comanda unui serjeut, îl conducea spre Bucureşti înaintea Curţei de Casaţie, unde ei facuse recursă contra sentinţei juriului, în tractul insa dintre Roman şi Bacau, o grupă de caţiva indivizi eşind înaintea escortei, şi încercandă scaparea prin farsă a lui Chir Toacă, in luptă hoţind au cautu mort din împuşcătura serjentului, ear acei care avusa cutezanţa a încerca asemenea scapare, au dispărut îndată, şi nu s au putut prinde. CAROL I, Din graţia lui Dumnezeu şi prin voinţa naţionale, Domn al Românilor. La toţi de faţă ţi viitori senatate. Avându în vedere raportul Ministrului Nostru Secretarii de Stat la Departamentul Finanţelor, cu No. 37.684. Avândü în vedere disposiţiunele art. 93 din Constiţiune . Am decretată şi decretată, am promulgată şi promulgamu, ce urbane: La tit ru evaluarea din nou a venitului proprietăţilor fonciate. I Se autoriză Guvernul a proceda în anul curentă, la e valuare a venitului tuturor proprietăţilor imobile, rurali şi Art. 2. Evaluările se vor face după regulile prescrise de legea în vigoare, de cătră comisiuni compuse din personalul următorii: Un delegat ales prin sorţi de cătră comitetul permanente dintre proprietari fondări, câte unul din fiecare plasa, câte unul de fiecare circumscripţie administrativă prin oraşele de reşedinţă districtuale, şi câte doue de fiecare cvartal în oraşul Bucureşti, Iaşi, Craiova, Galaţi şi Botoşani. Un delegat ales de catră proprietarii fondări al fiecăria plăşî şi câte unul din fiecare suburbie a oraşelor de reşedinţă districtuale. Monitorul Oficial, publică următoarele: în No. 219. Circulara D. Ministru justiţiei, cătră D-nii preşedinţi de curţi şi tribunale. In No. 221. Circulara D. Ministru justiţiei, cătră toţi D-nii preşedinţi curţilor cu juraţi, procurorilor generali, şi procurorilor de secţiuni ai curţilor. — Idem circulara D. Ministru justiţiei, catră toţi D uii procurori şi judecători de instrucţiune ai tribunalelor din toată ţara. — Idem, cătră D uii preşedinţi de curţi şi tribunale, în No. 222. Referatul D. Ministru de Finance, cătră consiliul Miniştrilor, asupra legei pentru evaluarea din noă a proprietăţilor imobile votata deja de ambele corpuri legiuitoare, precum și jurnalul consiliului Ministrilor a cere, ca din creditul de 300.000 lei, să cheltuească sumele necesarii pentru facerea recensimentului autorizat de espusa lege. Tot Monitorul Oficial, publică numiri înfuncţiuni , în No. 219. Prin decret cu data 24 Septemvrie trecut, D. G. Luppa, magasinerul depositului Vlaşca, s’a transferat în aceeaşi cualitate la depositul generale de butmnă din Galaţi, în No. 220. Prin decret, D. Dimitrie Lupu s'a confirmat în funcţiunea de adjutare pe lângă D. Primăria al comunei Iaşii. Prin decrete cu data 31 Septemvrie trecut, sunt numiţi DD. D-le Editorii Jarului Frogrenul. Bine-voiţî ve roga a însera în stimabila D-vostră Foae, lista alăturată, de banii subscripţiei pentru contrbuirea voluntaria spre a se cumpăra arme, ce s au priimit, cea întăî, de la bine-voitori, anume arătaţi , pănă la adunarea şi a altora de asemenea. Priimiţi etc. etc. Casieria Comitetului, Inge Robert. Lista Prefecturei judeţului Iaşii, Dr. Ştefan Sibieanu 1170 iei, Nicolai A. Alecsandriu 74 lei, Dimitrie Carcade 37 iei, Paul Iacob 37 lei, Petru Fiorea 37 lei, Efrem Mazilm 37 lei, Nicu V. Bincovici 14 lei, Gheorghie Turtureanu 14 lei, Petru Bucicov 14 lei, Alecsandru Marino 6 lei, Grigorie Dabija 14 lei, Nicolai Măcărescu 6 lei 18 par., Gheorghie lonescu 6 lei 18 par., Alecsandru Grgoriu 6 lei 18 par., Clisos Crescu 6 lei 18 par., Dimitrie Ionescu 14 iei, Scarlat Capsa 37 lei, Vasilie Chendrinca 14 lei, Aristomen Gonciu 37 lei, Dimitrie Simionescu 14 lei, Ioan Iamandi 12 lei, Scarlat Baiardi 8 lei 24 par., Petru Vasiliu 14 lei, Alecsandru Nicolau 6 iei 18 par., Lupu Bogza 6 lei 18 par. Alecsandru V. Costandiniu 6 lei 18 par., Gheorghie Nicolau 6 lei 18 par. peste tot 856 lei 8 par. Lista Prefecturei Poliţiei Iaşii. Dr. Teodor Codreacu 222 lei, Gheorghie Popovici 74 lei, Iancu N. Contevici 28 lei, loan Lupu 28 lei, Vasilie Necşoi 28 lei, Ştefan Valintineanu 14 lei, Alecsandru Racoviță 7 lei, Alecu Dumitrescu 14 lei, Vasilie Popovici 28 lei, Gheorghie Antonescu 7 lei, loan Mihailescu 14 lei, Anastasie Barbu 14 lei, loan Fraja 37 lei, Vasilie A. Caramfil 14 lei, Vasilie Gora? 14 lei, Iancu Dragomir 8 lei 24 par., Costachi Mircea 7 lei, peste tot 658 lei 24 par. In momentul de a se pune sub presă f ziarul, aflăm că D. Nicolai Roznovanu, au oferit 100 galbeni pentru cumpărarea de arme. ŞTIRI AGRICOLE ŞI ECONOMICS IAŞII, 5 Octomvrie 1868. Relaţiunele asupra timpului şi a preţurilor curente septămânare, de la 28 a ecspirateî luni păoă astăzî, suntă: Căldura 18 grade, aă fost veut într’o Zi de la amigu, ftfi plosi într’o Zh