Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1842 (1. évfolyam, 1-39. szám)
1842-06-30 / 13. szám
13. Pesten 18^2* Júiiius 3 ©. PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. Ohne Classicitat kein Gelehrter, und ohne Realkentnisse kein Industrieller. S c h w a r z. TARTALOM. Realismus és classicismus. Taubner. — Alsó szabolcsi és hajdú-kerületi egyházmegye' gyűlése » » • — Vegyes közleményül : Felelet Hagymássy urnak (jegyzetekkel kisérve ) Csányi János. flrealismus és classicissmis. A' kérdés, vájjon az oktatás a' fensőbb iskolákban jobban a' real- vagy az úgynevezett classicai műveltséget alapítsa-e meg, egy időkorban sem lön élénkebb vitatkozás' tárgya , mint épen a' mienkben , mikor a' legdurvább materialismus's némi rideg, conservativ pedánsság egymásnak feszültebben mint valaha ellenhelyezvék, 's egymást legyőzni törekszenek. Látni fogjuk ezen vizsgálat' folytában, megfejtése milly természetes és egyszerű, korunk' szükségeihez arányzott. Ellenei a' pedánsságnak ezt igen gyakor és elég ügyetlenül a' philosoph-szemléleti iránynyal, mellyel alig jár karon csak egyetlenegy viszonylatban is, cserélik fel, s elnyomják a' gondolkodás' újsága utáni törekvést, melly nekik önzetes és terméketlen iskolatudomány. Hiszik , hogy ez a'jelennek legközelebbi érdekeitől, melyekre az emberi munkásság minden erői fordítandók, eltérít. Mivel pedig a' jelennek ezen érdekei kitünőleg sirtpttjik — gyenge szemek a' szellemet, mely az anyagot ingatja, nem látván átviláglani — a' nevelésnek is kitünőleg azon idomok' és tehetségek' képezését kell irányoznia, mellyek a' real életnek ezen anyagi világban hasznot és sikert hozhatnak. A' fogalmak' épen amaz összezavartában elvetik az úgynevezett classicai műveltséget , mivel ez szerintük afő ifjút tanulási pályájának bevégeztével egy neki ismeretlen és tapasztalatlan világba bocsátja, vagy inkább zárja ki, mellyben magát fellelni, vagy szigorúbb igényeknek eleget tenni, teljességgel nem képes. Az élet dagályai öt szánt szándéktalan elragadják, 's nincs kezében kormány, hogy a' sajkát parthoz szállíthatná. A' legelső szirtnél, mellyhez hányatik, szemei előtt áll a' közel elmerülés' bizonyossága, 's minden classicai visszaemlékezések , citalumok, scholionok és commentariusok mellett sem tarthatja magát mint hajójának ura fen. Mint valamelly brochure' idézete — mert a források' olvasására nincs ezen materialistáknak idejük — Götheime' szavai ötlenek eszökbe: „Grau, lieber Freund , ist alle Theorie, Und grün des Lebens goldner Baum," nem gyanítván, hogy ezek ama' szellem' szájából jönek ki „stets verneint", ki „stets das Böse will, und stets das Gute schafftV s hogy csak finomabb philosophiai orrnak sikerül a' mélyebb gúnyt, melly az igazság' leplét felöllé, kineszelni, 's hogy ezen zöld-arany életfa nem kevésbbé, mint a' paradicsomi jó' és rész' tudásának fája az elcsábító, édes gyümölcsöket termi, mellyekkel a' halált izéljük. De erről alább. Előbb a' materialisták' philippikáját kell bevégeznünk. A' legszerencsésb esetben, mondják, átlátja az ifjú, mit nélkülöz , bátor eltökéltséggel veti el a'súlytehert, hogy az a, b, c-t újra tanulhassa, 's tán oka sincs egyebet, mint keserített ifjúságát, legjobb erőinek vesztét, arany reményeit megsiratni. És ez nem elég? Marad a' rövid emberéletnek ideje, a' melly megbosszúltlan , könnyen és megsiratatlan elhanyagolható volna? Nem és ismét nem! válaszunk, és épen mivel korunk , századunk nem veszthet időt, a' másik túlság' igényei — a' materialismus' igényei, nem kevésbbé képtelenek és kártékonyak előttünk , mint a' pedánsság' visszaélései. De mindjárt eleinte óvást teszünk a' tévely ellen, mintha az ifjúság' nevelése, melly a' régiek' stúdiumát veszi alapul, a' pedánsság'martaléka lenne. Pedánsság nem épen a' realismus' és materialismusnak az oktatásnak ellentéte , a' materialismusnak csak egy másik' iránya , melly a' szellemet szinte kirekeszti 's ragaszkodni csak az alakhoz hagy a'nélkül, hogy a tartalmat jogába helyezné Róla áll Jean Paul mondása: „D ihr Conrectors und Gymnasiarchen, die ihr über die Devalvation der Allen winselt und greint — wenn sie noch Augen hatlen , würden sie über eure Valvation weinen! Es gehören andere illerzen und Seelenflügel (nicht bloss Lungenflüigel) als in curen pädagogischen Rimpfen stecken dazu, um einzusehen, warum die Alten Plate den Göltlichen nannten, warum Sophokles gross