Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1843 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1843-11-25 / 47. szám

- 562 — mivel bennünket nem lényeges falak választanak el egymástól, s a­ korábban próbált egyesülést is nem kikerülhetetlen akadályok hiúsították meg, hanem inkább csekély jelentésű mellékességek, mellyek­b­en — szóljunk igazán — a' személyeskedés leg­főbb szerepet vitt. Ugyanis. a) Mi az urvacsorát illeti,­­hogy a' dog­mabeli nehézségekre is egypár szóba kiterjeszked­jünk} tudva van, mikép reformátoraink annak mél­tósága, szentsége, czélja , üdvös volta felöl töké­letesen egyet értettek, sőt ha Leo Judae és a' sacramentomos per' szerzőinek hitelt akarunk ad­ni, eredetileg még a­ későbbi viszongások' kút­fejévé alakult beiktató szavak' magyarázatában sem távoztak el egymástól : következőleg az innen eredett­­ vitákat lehetetlen lényeges alapra vinni vissza. Ezen azért Zwingli halála után Kál­vin, és az ő személyes barátja Melanchton semmi nehézséget sem találtak Luther és Zwingli szem­be tett nézeteinek egyeztetésében; minél fogva ha 1536-ban még nem jöhetett is létre a­ béke, 1540-ig annyira közelitett egymáshoz a­ két fél, hogy akkor Mel. legkisebb aggodalom nélkül meg merte változtatni az ágost. vallástétel uri­vacsoráról szóló pontját, és ez neki egész életé­ben soha szemére nem vettetett. „Egynehány év­tized múlva végkép kihalnak viszongások" úgy reménylé a' szelid férfiú, midőn Luther 1543. egy korábbi (1537. dec. 1) békés szel­lemű levelének ellenére, mellyben a' többek közt irja Schweizba „hogyha nem tudunk is minden­ben megegyezni, viseltessünk egymás iránt barátságos indulattal•• egész tűzzel kívánta meg­újítani a­ harczot. Azonban Luther' tekintete ez időben sokkal alább volt szállva, hogy sem a' a' láng' izgatására viszont fellobbanhatott volna; míg tehát ő családjával együtt elégedeetlenül vonult félre, az alatt a' köz tiszteletben álló Mel. 's még ekkor mind a' két fél által Luth. theologusnak tekintetett Kálvin reményteli kebellel munkáltak egymás' ölén a' béke' gyümölcseinek sére. Luther 1546 atyáihoz visszatér, megérlelé­mellyre Kálvin a' zürichi consensust békeolaj ág gya­nánt gondolá a' prot. egyház' kebelébe elterjeszt­hetni, nem is álmodva annak szomorú következé­seiről. De hamburgi pred. Westpliel, és egy — a' lutheranismus' oltalmazásra alakult — papi társu­lat másképen itélt. Már 1552 szinte 20 évi béke' daczára viszont lobogni kezdett a'villongás'zász­lója, 's miután 1554 Kálvin is csatára kelt, kö­zönséges lett a' láng' dühe. 26 zavaros év'd­ac­sából született a' bergeni concordia­­­­ ez a' prot. egyházakat végképen elszakadásra kárhoz­tató discordia. Elgondolva már, miből szülemtett a' szóban forgó viszongások' legnagyobb része: lehetetlen titkolnunk csodálkozásunkat — fájdalmunkat! Luther ostromolta Zwinglit 1526 — 31-ig, mert azt gondolta, hogy ő is a' gyűlölt Karlstadt' véleményén van; oltalmazói viszont buzogtak Kai­vin^ellen 1552 — 80-ig, mert módosított néze­teiről illő tudomást venni elmellőzve , abban is csak a' Zwingliét gondolták foglaltatni. Effélék­nek is rész jutott tehát egyházaink'szomorú sors­játékában! bj Az ubiquitas, praedestionatio divatból már rég kiment dogmák; azért róluk csak keve­set jegyzünk meg. Mi az elsőt illeti, Luther nem sokára átlátta, minő képtelenségekre vezet a­ légből merített állítás; azért ha korábban Zwingli ellen hivatkozott is reá , későbbi munkáiban tö­kéletesen lemondott róla. Maradékai — értjük a' Luther' nézetei'pártolására öszveállott papi társu­latot — természet szerint egyéb lutherismusok közt oltalmuk alá vették az ubiquitást is, de abban, hogy a' Krisztus emberi természeténél fogva min­denütt jelen van-e ? vagy csak ott a' hol akar ? nem tudtak összeférni. Innen bár a­ conc­­form szerzői az ubiquitást is megkülönböztető hib­áikkal vették fel, mindazáltal Luther' legbuzgóbb pár­tolói, épen úgy mint Kálvin' legindulatosabb el­lenségei közül igen sokan kivonták magokat alóla; úgy hogy az születésekor sem nyerhetett köz­mél­tánylást, most pedig teljesleg feledékenységbe van temetve. Nyugodjék csendesen ! Épen illyen sors jutott a­ praedestinatiónak is. Luther, szo­ros Augustinianus, épen olly vastag praedesti­natiót tanított eleinte, mint Kálvin egész életében. Miért nem eleveníti föl mégis a' tudományt a'ké­sőbbi buzgó lutheránus párt? kitalálni kevés fő­törés kívántatnék. Egyébiránt az idő tökéletesen bebizonyította, mikép a' dordrechti zsinat épen o­ly kevéssé biztosítható e' dogmát a' kálvinisták' számára, mint a­ concord. Luther' fiainak az ubi­quitást. Kétszer szállott már Augustinus óta sír­jába a* praedestinatio, miért háborgatnók hát lé­nyeges vagy lényegtelen oldalainak fejtegetésével nyugvó porait?! c.) A' templombeli képek eleitől fogva adia­phoráknak tekintettek; „(juae vero olim moveri solebant quaestiones controversae" mond egyéb különbségekre nézve a' derék Marheinecke — „utrum per sacramentum baptismi homo re ipsa regeneretur, fidesque illi conferatur, an vero illa confirmetur tant um et obsignetur fi­desque roboretur; deinde utrum exorcismus de­beat necessario adhiberi in baplismo, nec ne; etc. etc. haeomnes ejus profecto generis sunt, de quibus nostris temporibus hauil facile quis­quam certet(Ist. symb. Edit. 3-a, pag. 146.) II. A' nehézségek' oka. Az elősorolt körülményekből napvilágos, hogy prot. egyházaink' külön szakadásának oka teljes­séggel nem a' vallásban van, hanem egyedül és kirekesztőleg a' vallás' kezelőinek személyességé­ben. És itt két esetet vehetünk föl: reformátoraink vagy nem egyformán fogták föl a' dolgot; vagy csak tekintetük' nagyobb kitüntetéseért ragasz-

Next