Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1846 (5. évfolyam, 1-51. szám)

1846-11-08 / 45. szám

PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. 45. szám. Ötödik évi folyamat. Nov. 8. 1846. Ein frommer Aberglaube wiegt noch immer ein philosophisches System der Unreligion auf, das heiszt eine hűnstliche Schutzrede des Bestienthums der Menschheit. Zschokke. TARTALOM: A" mosaismus alapelvei az Istenuralkodás ide­jében. Csékus István. — Mi hit a­ kis világban? Henyei Gyula: Protestáns istentisztelet külső esz­közei. Ének és orgona. T. Lajos. — Vegyes közlemények. A­ mosaismus alapelvei az Isten­uralkodás idejében. Az izrael nép történeti folyamának három fő­időszaka, t. i. az Isten (theocratia) király-Isten (basileo-theocratia) és papuralkodás (hierarchia) valamint politikai, ugy egyszersmind vallásos éle­tének is tiszta tüköre, azon különséggel, hogy mig amaz e' három fokozaton áthaladva, az enyé­szetnek ment elébe, emez nehéz küzdelmei után a' keresztyénségben ülé meg diadalmi ünnepét. Az Istenuralkodás megalapítására az edzőtüz Egyip­tom szenvedései valának, mellyből a'kétség órá­jában, midőn egyfelől Fáraó seregének túlnyo­mósága, másfelől a* tenger hullámai által valának elveszendök, megszabadulva, az Isten iránti bi­zalom kiirthatlan gyököt vert sziveikben, an­nál inkább, minthogy Fáraóban nyomort árasztó, szabadságot 's emberi méltóságot tipró zsar­noki önkényt szemléltek, mig Istenben minden viszonyaik között csak a' szerető atyai kegy és folytonos jóság üdvét érzék és élvezék. E' kö­rülményekkel, mellyek a'legnagyobb örömmel a' legmélyebb önmegadást idézék elő, megszülemlett ' azon magasztos és történeti fontosságú pillanat, s mellyben az izrael nép, a' földieken felül az egy 1 igaz Isten eszméjéhez emelkedve, azon fokra há­­g­yott, mellyen eddig az őskor egy nemzete sem­­ létezett. Azonban ezen átalános igazság mégis­ < mérésénél, mellyben, mint a'tízparancsolat életbe­­ lépte tanúsítja, kötelességük egész sorozata rej­­­­lik, a­ megállapodás nem történhetett, hanem az­­ elismert igazság fokozatos fejlődése lön termé­­­­szetes következmény, minél fogva a' mosaismus- i nak az Istenuralkodás korában három alapelve­t jött napfényre. i­l­ső alapelv. Az emberi lélek teljes bizalmát egye­­dü­l a' szellemi 's láthatlan Istenben öszpontositsa. g r Az ember természeti hajlamánál vonzatik egy i • főbb lény hiedelmére, és ha az inség és nyomor napjaiban ügyei reményén kivül kedvezőn esnek ki, e' hit örök oltárt emel a' szív mélyében. Ez az Izrael nép Isten iránti bizalmának is,mellynek fény­pontja a' nép harczias jelleménél abban tükröző­dik, hogy nem hadi szekerek, lovak és erősségek,­­ hanem egy felsőbb lény segélyébeni hit kútfeje a' győzelemnek, valódi alapja. A­ nézet magában helyes és dönthetlenül áll, de már a' belőle vont következmény, minél fogva e'bizalom tanuságául az ellentől nyert lovakat, körmeiket ketté vágván, megsántíták, 's a' zsákmányt nemcsak Josua,hanem még Dávid korában is a' tűz emésztő lángjának adák át (46 és 47-dik zsoltár), balhittel elegyes; ez azonban idő folytával megszűnt. Ezen alapelvet részletesen vizsgálván, felté­telezi 1-szer: Az igaz szellemi Istennek mélyebb ismeretét, melly Moses IV-dik könyve 16 része 22. verse és 27 r. 16-ik szerint abban nyilatko­zik, hogy Isten minden szellem és testnek atyja, melly utó leginkább az emberi világ értelmét rejti magában. Az emberi világ fölött állnak tehát a* szellemek, kik viszont egy főszellemben egye­sülnek , ki Mos. IH-ik, 19, 5 r. szerint az egész föld, későbbi irók szerint ég és föld ura. Itt a' vallásos öntudat a' mulandókat már merészen fe­lülszárnyalva, a'dolgok vég kutforrásához,Istenhez emelkedik, ki az emberi kebelbe a' világnál vég­telenül több életerőt szivárogtat, 's mig egy oldal­ról mindenható karjával biztos támaszt 's dönthet­len védfalat emel népe közelében 's kegyessége és jósága korlátokat nem ismer ; más oldalról az ellenszegülök konok törekvéseinek, mint Fáraó és mások bűnhődése mutatja, szigorú boszubi­ája, őket utódaikban is harmad, söt negyed íziglen büntetvén. Ez az Istenuralkodásban Istennek igaz ismerete 's egyszersmind erkölcsi oldala, melly dualismus bár mérsékeltebb alakban mai napig is fenáll 's jövőben is fenálland vallásunk térmezején. Az izrael nép ezen egész időkorban valamint az egyiptomi sanyargatás feloldásában és a' puszta nyomoraiban, ugy az igéret földének meghódításában is leginkább Isten kegye és jó­ságának túlmértékét érezé, 's azért egyedül őt ismeré el az igaz orvos- és megváltónak (Mós. 45

Next