Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1847 (6. évfolyam, 1-52. szám)
1847-02-14 / 7. szám
semmit sem akar hinni, mit tökéletesen fel nem fog, vagy szemeivel nem lát, és miután először csak kételkedett, utóbb hitetlenné lesz, még teremtőt sem hívén,mivel azt tökéletesen meg nem foghatja,s nem láthatja.Még inkább nem lehet helybehagyni, sőt szent haraggal is kell gerjedezni azok iránt, kik az okosságot, vagy is inkább kárhozatos elmésségöket, a' vallás kigunyolására fordítják; a' vallás legszentebb igazságait, az Isten létét, gondviselést sírontúli életet, ezeket az erkölcsi jóság pamolait, 's az erre törekedő embernek egyedüli vigasztalásait, mint költeményeket nevetségesekké tenni igyekeznek, és igy nem élnek, hanem visszaélnek az okossággal a' magok 's mások veszedelmére , kiknél veszedelmesebb emberellenséget gondolni sem lehet. Oh, lakjál inkább a' fát, füvet imádó Hottentóták, mint az illyen valástalanok között! De más részről azt sem lehet helybehagyni, midőn valaki a' hitet egészen ellenébe teszi az okosságnak, 's mint két ellenséges felet ugy tekinti. A' csupa tekinteten épült hit, okos meggyőződés nélkül, könnyen átváltozik vak hitté, melly szüli a'vallási babonaságot,és ez ismét legtermékenyebb anyja a hitetlenségnek. Itt mindenkit a tapasztalásra utasítok, és azokat, kik minden világi ismereteik, sőt a felekezeti hittanban jártasságok mellett is előbb kérkedőkké, utóbb hitetlenekké lettek, szívesen megkérem, hogy nyúljanak kebelekbe 's vallásos életök históriája inkább meggyőzi őket állításom igazságáról, mint akármelly hosszú értekezés. Töröld el az okosság használását a' vallásban : azzal együtt eltörlötted a* vallásnak a' szivbe jótékony befolyását is, — eltörlötted az élő 's munkás hitet; mert a' mit én nem gondolhatok, nem érthetek, 's belső meggyőződéssel nem hihetek, annak nem lehet ereje megjobbulásom 's megnyugtatásomra. Csak emlékeztető tehetségemben van az, mint holt hit, mellyet hiába tanultam. Ezért sikeretlen az öreg 's kis kátéknak, könyörgéseknek lélek 's élet nélküli gépelyes betanultatása, kivált ha a' tanítvánnyaik felett szellemileg csak kevéssel fölemelkedett tanítók bottal sulyokolták azokat a nevendék fejébe!!! Ha nekem csak azt kell hinnem, mit több századokkal ezelőtt hittek eleim, 's csak azért, mert ezek is úgy hittek , ugy én nem világosodhatom, és vagy vakul kell hinnem, vagy más tudományoktól világosíttatva,hitetlenségbe kell esnem; és egyik szintúgy mint a másik, halála az Istenben való életnek, az erkölcsi jóságnak. Lépcsőnkénti tökéletesedés nélkül, mit az idő lelke megkíván, 's az okosság használása tehet lehetővé, alá kell szállni a' vallás tekintetének,'s ezegyütt az igazi erénynek, mit a' szomorú tapasztalás, a' templomok megvetése, világiaknak az egyháziakkal, mind polgárilag, mind egyházilag veszedelmes összeütközése, egymás iránti gyülölségök 's a' t. eléggé tanúsítnak. 'S nem kellős magokban a' papokban is ezen veszély okát keresni ? A babonaság mindenben veszélyes , de különösen veszélyes a vallásban, 's gátolni azt, mi ennek ellentáll, még pedig vallás álorczája 's Isten neve alatt, — nagy vétek. Világosság a' forrása minden életnek, 's azon kivül minden halál és éjszaka. E* nélkül az ember, jó ember, jó polgár, jó keresztyén nem lehet; mert nem tudja, nem látja, mit tesz embernek, polgárnak, és keresztyénnek lenni. (Máj. 5 : 13-16.) A' mi különösen a1 szent irás tekintetét illeti: ez csak ugy lehet állandó, ha az okossággal pá árosíttatik, mint eredeti kijelentéssel, 's nem vettetik alá az emberi, 's különösen a' több századokkal ez előtt tett emberi határozatoknak. A' szent irás ugyan tökéletes, 's ez tulajdonképen nem tökéletesíttethetik, hanem mi tökéletesedhetünk a' szentírás értésében's használásában,mint ezt a' bibliai magyarázatok eléggé mutatják, — 's ha ez akadályoztatik, veszni kell a' szent írás tekintetének. Én ugyan a' symbolikus könyveket nem kárhoztatom,sőt tisztelem azok szerzőit,mennyiben teljesek voltak vallási buzgósággal, 's megtették azt, mit a' magok idejében megtehettek. De ha csak ugyan igaz talánna lenni az, mit Kolmdr kathedrai tanításaiban (1-sö köt. I. 151) mond : „hogy sok olly emberi vélekedések írattak a' symbolikus könyvekbe, mellyekről bátran el lehet mondani, hogy nincsen azokban a' Krisztus" ugy, hogy ismét Kolmár szavaival éljek (I. köt. I. 245) „tiszteljük ugyan a' régi szent atyákat, nagy becsben tartjuk az úr nevében egybegyűlt conciliumok tanácskozásait; tiszteljük a nagy-emlékezetű reformátorokat, kik a' vallást eredeti tisztaságára és együgyüségére visszavinni igyekeztek : de ne legyen nektek hántásokra, ha a' Krisztusnak ama szavát ö reátok alkalmaztatjuk : ti ne hivattassatok mestereknek, mert egy a' ti mesteretek, a9 Krisztus; ti pedig mindnyájan atyafiak vagytok. Máj. 23 : 8. Ha tehát atyafiak vagyunk, élünk az atyafiság közös jusaival, élünk azzal a közös privilégiummal, valamint ők éltek, melyet együtt vettünk ö vélek. Mindeneket megpróbáljatok, a? mi jó azt megtartsátok! 1. Thess. 5 : 21." Boldogult t. Láczai Sz. József úr is, professor és pap egy személyben, kit soha senki heterodoxusnak nem mondott, igy ir (Predikátziói I. kötetének 166 és 167 lapjain) : „Ellenkezik a' keresztyéni okos szabadsággal, a' mi hitünknek 's vallásunknak, akármelly sok századok által megerősített emberi tekinteten való fundálása. Egyedül az okosság és a' szent irás az, mellyeken és a' mellyek által az isteni hibázhatatlan tekinteten építhetjük hitünket 's vallásunkat. Akármelly keresztyén tanító, vagy püspök, csak ollyan hibázható ember volt, mint mi, sőt a' legtudósabb püspökökből álló zsinatok is emberek voltak, hibázhattak és hibáztak is eleget. Azért is hitünknek és az igazságnak több sinormértékét és fundamento-