Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1847 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1847-02-14 / 7. szám

PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP Hatodik évi folyamat. Ft*. 14. 1847. Megjelenik e' Lap 1 Vi iven minden héten egyszer, vasárnap. — Előfizetési ár félévre Buda-Pesten házhozhordással. 2 ft 40 kr borítékban 3 ft 40 kr., postán küldve 3 ft 40 kr. pgő pénzben. Előfizethetni Pesten hatvani-utczai Horváth-házban 483. miatt­ földszint Landerer és Heckenast könyvnyomdája ügyszobájában és minden magyar- és erdélyországi kir. postahivatalnál. TARTALOM : Szózat az egyházi élet belső reformja ügyében. Pap István — Levél egy új lelkészhez. Y. L. — Is­kola-ügy: A­ vizsgálatnak, mint tancdai kor és nyil­vános cselekmény és gyakorlatnak, czélja: Dr. T­e­i­c­h­e­n­gráber Lajos. — Egyházi régiségek: Magyar prot. egyházi szertartások. Dobos János. — hogy az okosságnak csupa meg nem tagadásával vagy használásával meg nem elégedve, igy fejezi ki magát értekezése elején : ,,Es ist noch ein Schritt zu thun, dieser namlich, die Lehren des Christenthums in ihrer Lauterkeit für nichts, als für die Aussprüche der practischen Vernunft an­zusehen. Nur dabei gewinnt das Christenthum, und die Vernunft tritt in den Besitz der alten ihr gehörigen Rechte ein." Protestáns iróink között, elveikkel követke­zőleg, számtalanok az okosságnak, és ezzel együtt a'tökéletesedés pártfogói, még pedig nem tudós ér­tekezésekben, hanem, mi leginkább figyelmet ér­demel, egyházi beszédeikben, kik közöl a' kül­földieket elhallgatván, magyar hazánkban is, a' többek között Kalmár József kathedrai tanításai­ban, 's több kiadott beszédeiben, majd minden le­vélen lehet erre példát látni. Nevezetesek a' töb­bek között, a Jézus tanítói bölcseségéröl mon­dott tanításában (1-ső köt. I. 106 ) ezen szavai : „Mi ugy hiszszü­k, hogy a' keresztyének vallástu­dományának egy kiváltképen való nemes czi­mere a' tökéletesedhetés, azaz, hogy az evange­liomi tudomány nem tiltja el, és nem vetette átok alá a' tiszta lelkismeretnek,és a' megvilágosodni kívánó léleknek szabad vizsgálódásait a'hitnek dol­gában , sőt inkább serkent bennünket hathatósan, hogy igyekezzünk magunknak több-több kincset gyűjteni a' tudományból, és mindenestől fogva megnevekedni abban, a' ki fő, t. i. a' Jézus Krisz­tusban. És ugyan kérlek, micsoda evangéliom volna az, melly eltiltana minden reformátiót? Isten ments meg az illyen vallástól! Isten ments meg az ollyan evangéliomtól, melly azt kivánná tő­lünk, és abban helyheztetné keresztyéni dicső­ségünket, hogy a' XIX-dik században is a' VIII-dik 'IX-dik századnak setétségében vergődjünk." — De ugyan lehető volna-e ez a' tökéletesedés, 's ez a' reformatio az okosság használása nélkül? Nem volna-e csupa setétség a' vallás akárme­lyik titka is reánk nézve, ha ahoz okos meggyőződés nem járulna ? Mind általában a' vallás, mind kü­lönösen az evangeliom tekintete, az okosság által áll és terjed; és a' keresztyén vallást az okosság világa elöl el akarni rejteni, annyi, mint azt gya­núba hozni. Nem lehet ugyan helybehagyni, midőn valaki ismerötehetsége határait meg nem ismerve* 7­ 7. $KÓ»az a* egybeászi élet b­el^ó re­formja íkyéreefi. (Vége ) Tetszenek nekem az „Egyházi Beszédek" gyűjteményében, (kiadja Szalay Imre, apát, ka­nonok 'stb. — ujabb évi folyam 1-sö köt. i. 206) ezek a' szavak : „Soha sem fordúl felénk a' hold egyik oldalával; de a' másik világosítja földün­ket : vagyon a' hit titkainak is o­lyan fele, me­ly mindenkor el van rejtve előttünk; de van más fele is, melly világos elménknek , ösztönt ad a' jóra akaratunknak." De épen ez a' világos fele az, mellynek kimutatásával kell foglalatoskodni az okosságnak, és a1 mit a' keresztyén tanítóknak 's a' keresztyén vallás iránti tiszteletből nem kell elhallgatni, hogy ne csak a' tekintet, hanem az igazság szent lelke is munkálkodjék a' hívekben. Egy buzgó katholikus pap (Gehrig), kinek min­den szavai vallásosságot, és különösen a'keresz­tyén vallás, 's ennek isteni alkotója a' Jézus iránt mély tiszteletet mutatnak, egy rövid, de igen ér­dekes értekezésében (Soll­man bei dem christli­chen Religionsunterricht, wie noch viele Volks­lehrer thun, die Lehren der Vernunft, und des Christenthums einander entgegen stellen ?) így végezi beszédét: „Die Sache des Christenthums, ist keine andere, als die Sache der Vernunft. Da­von überzeugt man sich durch gründliches Stu­dium der christlichen Urkunden. Man sondere des s­halb das, was zur seiner Einführung in die Welt, als Mittel­diente, von dem, waschristliche Sitten­und Religionslehre ist. — Nur wenn wir so verfahren, und auf diese Art das Volk zur Ein­sicht der Einheit des Zwecks des Christenthums, und der Vernunft gelangt, wird unser Unterricht gründlich werden, und wird seine Früchte in der ungeheuh­elten Tugend und Frömmigkeit unserer Zuhörer aufweisen." A' lisztért szerző annyira tiszteletben tartja az okosságot a­ vallás dolgában, j

Next