Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1861 (4. évfolyam, 1-50. szám)

1861-06-30 / 26. szám

ŐSZINTE SZÓ FELELETÜL AZ ŐSZINTE SZÓRA! A Prot. Egyh. és Isk. Lap folyó évi 16-dik számában egy névtelen gömöri atyánkfia — azon kérdésre: hogyan lehetne a prot. papság álla­potán segíteni, hogy az egyházak magok is va­gyonosabbak lehetnének — az egyházak affiliá­­­lásával, vagy tagosításával felelvén, s ugyanazon lap 23-ik számában Sz. K. név aláírással ezen íz indítványt cáfoló „Őszinte szó" cikk jelenvén meg: minthogy ezen utóbbi cikkben felhordott érvek némileg a recriminatio terén mozognak: — alkalmat veszek magamnak véleményemet ezen két véleményhez csatolva az őszinte szót őszinte szóval viszonozni. A gömöri indítvány egyháztagositási terve alapeszméjében, a mennyiben t. i. az egyházak s lelkészek sinlődő állapotán segitni akar, nem uj, de hogy közérdekű s megfontolásra méltó, azt nemcsak ezen eszmének bármikor s bármily alakban jelentkezett föllépése következtében foly­tatott élénk s sokszor szenvedélyes vitákból kö­vetkeztethetjük , hanem főkép abból, hogy ezen eszme az élethalálharc annyiszor történt kiállása után most is uj erőben s fris egészségben megint előérkezett, s felszínre került! Ama szomorú évek után egyh. irodalmunk első zsengéje, mint az ébredő tavasz első hírnökéül alig jelentek meg a S.-Pataki Füzetek — megtörve a szellemélet hallgatag némasága — mindjárt az első füzetek­ben egy tudós lelkész atyánkfia mély érzéssel, élénk tollal, de híven az igazsághoz; világ elébe hozta ezen kérdést: miként lehetne a fenálló belső személyi fizetés­rendszert úgy átidomítani, hogy a célnak jobban megfelelvén, mind a belső sze­mélyek, mind az egyházak megszabadulhatnának ezen fizetésmód által rájuk rakott s terhelő bi­lincsektől. Ezen felszólamlásra nem sokáig késett a felelet, megjött az, s az egyiptomi húsos faze­kakra sóvárgás vádjában. Nem sokkal ezután, ismét más alakban, t. i. államsegély alakjában tűnik fel: erre a válasz a persely lőn, s Észak-Amerika példája, hol a persely a vallásos élet egyedüli s kiapadhatatlan forrása. Most ismét a gömöri indítvány egyháztagosítást ajánl. S az „Őszinte szó" szó pedig épen kihasitásról, s csak­nem a lelkészi hivatal teljes annihilatiójáról érte­kezik, s egyszersmind vádakkal kiséri cáfolatát. Tehát az eddigi ezen eszme felett folytatott vi­táknak mindig egy, s ugyanazon eredménye jön! Mi lehet ennek oka ? azt hiszem, hogy­­ en való­ban is kétéletű kérdés tárgyalásakor nem épen helyesen a testet a lélekkel, a földet az éggel, a lelkészt egyházával s hivatalának legmagasb kel­lékeivel, a vallásos élet eszközeit a vallás leg­eszményibb céljával identifizáltatván, az első lé­pésnél, ezen kérdés mindjárt levegőbe röpíttetik.­­ Vegyük például az államsegély és persely közti vitát, de csak például, mert az államsegély­nek még csak említésére is így kell szólani, min­den jámbor protestáns léleknek: ,,minden jó lélek dicséri az Urat." — Valjon helyesen tör­tént-e az, hogy az államsegély az észak-amerikai persel­lyel parallelizáltatott? Én azt hiszem, nem! Tudjuk s tapasztaljuk, hogy az államkor­mány milyensége befolyással szokott lenni — habár észrevétlenül is — a vallásos élet fejlődé­sére is. Észak-Amerikában a prot. vallás buján tenyészik, s örök ifjúságát éli , s nálunk már a lélek szabad repülése nem oly magas, a szív fogékonysága nem oly mély, az áldozatkészséget némi kényszer, a lélek önkénytességét némi me­chanismus váltotta fel, s mind­ez természetes okoknak lőn szüleménye. — Mondják: teher alatt nő a pálma, s minél jobban nyomatik a vallás, annál jobban kifejti erejét. Igaz ez a kivált hajó eleve leemeli róla a terhet az isteni kéz , de ebből még nem következik, hogy nyomás nélkül még több s nagyobb erőt nem fejthetett volna ki. — Bizony fájdalommal kell visszaemlékeznünk a pátens kérdésénél azon tényre, hogy a­hol né­pünk hajlandó lett elfogadni azt: nem meggyő­zésből, hanem az államsegély kecsegtető remé­nye fejében tette azt. — Miből ismét nem az kö­vetkezik , hogy tehát államsegély legyen, Isten ments meg!! hanem az, hogy a létező viszonyok előtt szemet hunyni nem szabad, és hogy mi Észak-Amerikában teljesen felesleges és szük­ségtelennek mutatkozik, meglehet, nálunk a nép titkos óhajtásai közé tartozik; s hogy e szerint nem ábránd, nem antikrisztusi szellem, nem ké­nyelemsóvárgás az, ha valaki, mint a gömöri indítványozó úr tette, módokról és eszközökről gondoskodik, és hogy ily szembeállított tételek által ezen kérdés­­ pedig megoldása már kilá-

Next