Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1865 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1865-01-22 / 4. szám

Nyolcadik évfolyam. SZERKESZTŐ- ÉS KIADÓ-hivatal: Alipót és szerb-utca szögletén földszint. 4. c­h PROTESTÁNS Pest, jan. 22.1865. ELŐFIZETÉSI DIJ : Helyben házhozhordással és Vidékre postai küldés­sel félévre 4 frt., egész évre 8 frt. Előfizethetni minden cs. kir. postahivatalnál; helyben a kiadóhivatalban. HIRDETÉSEK DIJA : 4 hasábos petit sor többszöri beikta­tásánál 5 ujkr., egyszeriért 7 ujkr. sorja. Bélyegdij külön 30 ujkr. A GRALLIKANISMUS. A sokat emlegetett encyclika megjelenése óta, melynek éle, ugy látszik, különösebben Olasz­s Franciaország ellen volt intézve, a gallika­nismus és gallikán egyház ugy az egy­házi, mint a politikai lapokban igen gyakorta emlegettetik, és tekintve a Franciaországból leg­újabban érkező tudósitásokat, s azon súrlódáso­kat, melyek a francia klérus egy része, az u. n. ultramontanisták, és a francia kormány közt ki­fejlődni kezdenek, nagyon hihető, hogy még gya­korta emlegettetni fog: azért helyén lesz a galli­kanismusról, ennek jelentéséről, eredete­­s fejlő­déséről egy-két szót szólani. A gallikanismus alatt érteni szokták a fran­ciaországi katholika vagy az u. n. gallikán egy­ház szellemét, valamint azon egyház szokásai­nak, előjogainak, alapelveinek és nézeteinek ös­­szegét, tekintve ezeket részint magukban véve, részint Rómához való viszonyukban. Vagy más szóval: a gallikanismus a római katholika egy­háztestnek egy oly tagja, mely bensőleg—t. i. a ta­nokban — az egészszel szorosan össze van forrva , de külsejéről — t. i. az egyh­ázkormányzatot ille­­­tőleg,— dacára annak, hogy a kathol. egyháztól s ennek fejétől a pápától külön szakadni nem akar, a francia nemzetiség szelleme, a frank nemzet szabadságszeretete, s önállósági vágya tükröző­dik vissza. Ennek eredetét némelyek még Irenaus lyoni püspök idejére, vagyis a 2-ik század végére szeretik visszavinni, azt vitatván, hogy a galliai keresztyének, kik Krisztus vallását, mint tudjuk, Kisázsiából vették, már ekkor bizonyos önálló, bár Rómával szoros viszonyban levő, egyház-tár­sulatot képeztek. Hogy ez mennyiben igaz, alig tudhatni, hiányosak lévén e korból adataink. Ha­nem talán biztosabban mondhatjuk, hogy a gal­likanismus alapjai a frankok áttérésével (496 kö­rül) lőnek megvetve. Ekkor még ugyanis a pá­pai hatalom általában messze volt attól, hogy az újonnan keresztyénné lett népek nyakába vala­mely súlyos igát vethetett volna; de különösen csinnyán kellett bánni a pápai széknek a frank nemzettel, mely a germán törzsek közt leghatal­masabb volt, s mely azok között az orthodox ke­resztyénséget először fogadta be. Következőleg a pápai szék nemcsak királyát ajándékozta meg e nemzetnek hízelgő címekkel (rex christianissimus et ecclesiae primogenitus), de magát a nemzetet is, vagy inkább egyházát több kiváltságokkal, legalább negatíve, azaz elnézte, ha a szabadszel­lemű­ frank nemzet önállóságát kevésbé áldozta fel a pápai hatalomnak. De elnézte a következő századokban is, nemcsak mivel a frank birodalom kiebb kiebb terjeszkedett s hovatovább hatalma­sabbá lett, de mert a germánok közötti hirdetőit a keresztyénségnek a frank nemzet és major do­mus­ai támogatták, s különösen ezeknek volt kö­szönhető, hogy Bonifacius a németek nagy részét a keresztyénségnek megnyerte, és ezeknek püs­pökeivel az első német zsinaton (743) a pápa ré­szére hűségesküt tétetett le; s másrészt mivel a frank nemzet volt az, mely Rómát s a pápát a be­rontó ellenségtől a 8-ik század folyamában több­ször megvédelmezte, sőt Péter székét gazdag ajándékkal megtisztelte. Igy nem csoda ha jó­részt füstbe ment Bonifác minden odacélzott tö­­­rekvése, hogy miként a német püspököket, ugy .„V. • f

Next