Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1867 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1867-06-30 / 26. szám

Az ős­egyházban nem volt semmi olyan in­tézmény, mely bár csak legtávolabbról is hason­lított volna az inquisitiohoz, s melyből aztán idő­vel ezen borzasztó törvényszék fejlődhetett volna ki; sőt az egész négy első század öntudata és uralkodó nézete ellentétben állott minden kény­szer alkalmazásával a hitre tartozó dolgok köré­ben. A legrégibb egyházi atyák úgy vélték, hogy a lelkiismeret szabadsága, mit ők maguk részére követeltek a többséget alkotó pogányságtól, min­denkinek szent és elidegeníthetlen joga, — és hogy Jézus azon szavaival, melyekkel az égből tüzet kérő tanítványokat hibáztatta, valamint a kon­kolyról mondott példabeszédével, melynek az ara­tásig a gabonával együtt kell növekedni, már eleve eligazított minden pert, s kárhoztatott min­den erőszakot a hit dolgában. Hivatkoztak továbbá az egyházi atyák nézetek érdekében a vallás ter­mészetére, melynek alapját okvetlenül szabad el­határozásnak kell képezni. Athanasius, ki épen igen élénk hitvillongások idejében élt, s személye­sen érdeklett fél volt, kijelentette, hogy az igaz vallásnak épen az az ismertető jele, hogy senkit sem kiván kényszeríteni, amint nem kényszeritett Jézus sem, és hogy az üldözés a sátánnak talál­mánya és ismertető jele. — Chrysostomus is el­lenzette a testi büntetések alkalmazását, s azt ki­vánta, hogy az eretnekek irányában is keresztyéni szeretetet kell gyakorolni. A keresztyén császá­rok száműzéssel szokták büntetni a tévtanok hir­detőit, sőt fenyegették még halállal is, de ez csak visszarettentésére történt azoknak, — a büntetés végrehajtására senki nem gondolt. Az első kivégzés 385-ben történt, midőn Maximus a spanyol Priscilliant néhány hívével együtt, pantheistikus gnostikus tanok ter­jesztése miatt halálra ítélte; de ugyanakkor a leg­tekintélyesebb egyházi férfiak annyira megbot­ránkoztak ezen tényben, hogy az ítéletben részes és vádlóul fellépett püspökökkel minden egyházi közösséget felbontottak, pl. Márton a toursi és Ambrosius a majlandi püspök.­­ Még később is úgy vélte Chrysostomus, hogy ha az eretnekeket testi büntetéssel akarják illetni, a társadalomban végetlen harcnak tüzét fogják meggyújtani, s Sokrates az egyházi történetíró 450 körül az eret­nekek üldözését az igaz egyháztól idegen dolog­nak állítja.­­ A nyugati egyházban Augustínus volt az első, a­ki a donatistákkal folytatott hos­­szas küzdelme miatt, saját korábbi meggyőződé­sével és az egyházban addig uralkodott nézettel ellenkezőleg kimondta, hogy a vallásos kénysze­rítés s a máskép gondolkozók üldözése jogosítva van; mert véleménye szerint azt tapasztalta, hogy azon donatisták, kiket a császári büntető törvények a kath. egyházba visszatereltek, eg­y idő múlva sorsukkal kibékültek. — Azonban a halálos büntetés ellen tiltakozott akkor is, mint korábban, de ezenkívül minden más kényszerítő eszköz alkalmazását megengedte.­­ Ugy de, ha a kényszerítés elve egyszer kimondatott, világos, hogy utolsó esetben a végső eszközhöz is hozzá lehet nyúlni, s valóban az üldözések barátjai min­dig Augustinusra szoktak hivatkozni, mint tekin­télyre, és csak az általa felhozott erősségeket is­mételgetik, jóllehet céljukra csak igen nagy erő­szakkal tudják felhasználni. Augustinus után még 6 vagy 7 század telt el, míg az eretnekek üldözésének és kiirtásának elve teljesen érvényre emelkedett. Itáliában lát­ták, hogy az arianok és katholikusok kölcsönös türelem mellett századokon át meg tudtak egy­más mellett férni; azután elenyészett az arianis­mus magától, s a 8-ik századtól a 11-ikig nem merült fel olyan dogmatikai vita, mely alkalmas lett volna a szenvedélyeket felizgatni. Amint azonban a 11-ik század vége óta a Hildebrand pápa rendszere kifejlett, s hova­tovább tökélye­sedve az egész egyházi életet és gondolkozásmó­dot leigázta, az eretnekek iránt való nézet és bá­násmód is megváltozott. Szent Bernhard, korában (1130 körül) az egyház legtekintélyeseb férfia még világosan kimondta, hogy az egyház az eret­nekekkel szemben nem mehet túl azon határon, melyet Isten az apostol által Tit. 3, 10-ben kije­lölt. De közvetlenül utána következett az átala­kulás. Gratian decretuma, mely 1152 után az egy­házi törvényszékeknek is codexévé, s a clerusnak általános tankönyvévé lett, e téren is hatalmas befolyást gyakorolt. Grratián felvette II. Orbán azon határozatát, hogy ha valaki egy excommu­nicáltat megöl, nem lehet véteknek tekinteni. (Non eos homicidas arbitramur, quos adversus excom­municatos zero catholicae matris ardentes, aliquos eorum trucidasse contigerit) s ezen kívül összeál­lította Au­gustinusnak a vallásbeli kényszerítés

Next