Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1875 (18. évfolyam, 1-52. szám)

1875-05-23 / 21. szám

Jézus maga is a szó nemesebb értelmében a szabadelvűség hű követője és hirdetője vala. A vak-és csodahitnek ő maga üzent hadat Márk 8, 12 : „Bizony mondom néktek, nem adatik e nemzetség­nek jel." Ő az akkori idő reménye szerint az akkori mozgató eszmék szolgálatába állott, s épen e miatt ellentétbe jött a pharizeusok elavult és szűkkeblű, betűszerinti törvényességével, hirdetvén e helyett a szabad szellem vallását, mely az isten és az emberek iránti szeretetben áll. És hogy mily nagy­szerű vala beszédének hatása, tanúsítja Luk. 4, 22 : „És bizonyságot tesznek vala ő felőle mindnyájan, és álmélkodnak vala az ő kedves beszédin, melyek származnak vala az ő szájából, és ezt mondták vala: Avagy nem ez-é a Józs­i fia? Lutherről is tudjuk, hogy az ő szava leginkább akkor talált viszhangra és akkor gyújtott leginkább, midőn a haladás folyamában állott, midőn refor­mátori pályájának elsőbb éveiben „A keresztyén szabadságról", „A német nép keresztyén nemessé­géhez," és „Az egyház babyloniai fogságáról" irt nevezetes munkáiban a keresztyén szabadság apos­tolául lépett fel. Akkor gyakorolt ő főként ellenáll­hatatlan varázst a lelkekre, midőn a teljes sza­badelvűséghez hű maradt, és a vallás dolgában min­den tekintély ellen, legyen az irott vagy sze­mélyes pápa, egész határozottsággal kikelt, s a lelki zsarnokság megszemélyesítője ellenében ily sza­vakkal lépett fel: „Pestis eram vivus, moriens ero mors tua, papa.ft Holott másrészről a legcse­kélyebb hatást épen akkor gyakorolta, midőn oly corservativismusnak hódolt, melynek folytán p. o. a marburgi kiegyezkedés kísérleténél 1529-ben Zwingli jobbját visszautasítván, és sem exegeticai sem ésszerű érveknek nem engedvén, az írás betűje előtt: „hoc est corpus meum" meghajolt. Nézzük csak a szabadelvű Schleiermachert. Mi­dőn a vallás védelmére „Reden über die Religion" című iratát kiadta vala, Berlin régen elhagyott tem­plomai megint megteltek, és a számos hallgatóság megint kezdte érezni, miben áll a vallás l­é­n­y­e­g­e. „Hinweg mit dem Kartenhaus der leeren Begrife, der Formeln und Glaubenssatze, mit deren man jetzt die Seelen abspeisfc und abschrekt. Die Religion müsse tief im Gefühle wurzeln und Alles umschlies­sen und erfüllen was menschlich schön und gut ist, und die Kirche müsse sich aufschliessen der all/ seitigen Bildung und f r e i e n W i s s e n­ s­c­h­a­f­t." Schleiermacher ily csakugyan liberális szava oly hatást gyakorolt, melynek előidézésére a Knak-féle emberek alig képesek. De az élő egyházi szónokok sem igazolják azon vádat, hogy a liberalismus lenne az oka a templo­mok üresedésének. Hyacinthé atyát — adott programmj­a alapján— úgy hiszem nem fogják magukénak vallani az orthodoxok, és róla tudhatják, hogy még midőn Párisban tartózkodott, szónoklata előtt már 1 — 2 órá­val megtelt a templom, melynek ülései pedig drága pénzen béreltettek ki a hallgatók által, kik figyelem­mel és élvezettel csüngtek a liberális szónok ajkain. A rideg confessionalismus lovagjai a Zürichi Lángot „Isten- és Krisztustagadónak" szidják, s meg­akarnák tőle az ev. templomot tagadni, és pedig ki tud oly roppant hatást előidézni beszédeivel, mint a „Stunden der Andacht" és a „ L eben Luthers" cimü könyvek liberális szerzője ? Emlékezzünk csak vissza a mult évi német prot. egyleti közgyűlésre Lipcsében, hol a nevezett szónok elragadó tűzzel és magasztos lelkesedéssel beszélt az új hitről és az új val­lásos világnézetről, és ezen hatás, melyet e beszéd előidézett, bizonyosan nem a mellett ta­núskodik, hogy a „liberális szónokok templomai üre­sednek". De eltekintve a haladó egyházi szónokok kitűnő és első rangú csillagaitól a nagyobb városokban, a szabadelvű még középszerű tehetségű prédikátorok az utolsó faluhelyen is, fogják tudni beszédeik sikerét biztosítani, mert ők is a haladó szellem szol­gálatában állanak, és csak a „bet­ű­ öl, de a szel­lem elevenít". Vissza­emlékezvén a sz írás szavára 1. Tess. 5, 15: „Meglássátok, hogy senki gonos­szal ne legyen senkinek a gonoszért," orthodoxainkról nem akarjuk mondani, „de te fabula narratur" ha állítják, hogy a templomok üresednek, de részünkről is e gyanú­sítást, mint alaptalant, határozottan visszautasítjuk. WEBER SAMU: A püspöki „Censura." A tiszántúli reform, egyházkerület ápr. 15—18-án tartott közgyűlésének közérdekűbb tárgyai közt, a „D. E." nyomán, e becses lap 552. oldalán, a felállítani szándé­kolt p­r­o­tes­t­á­n­s irodalmi társulat érdeke­ művével Össze nem zavarandók Zschokke hasonló cimü

Next